dodge ram b250 laatikko ja turbiini ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja edisoni, 11.12.2007.

  1. edisoni

    edisoni 1st gear

    Tuli ostettua tuommoinen dodge rami vm 90, 5,2 bensa "ruiskukoneella".

    Koneessa ei mitään sanomista, mutta laatikko tahi turbiini kait siellä oireilee seuraavasti : Kun ostin auton, pääsi lämpöisenä liikkeelle ihan hyvin, mutta ajossa meinasi luistella. Kylmänä liikkeellelähtö pirun vaikeaa, tuntuu että ei tarraa kiinni ollenkaan.

    Nyt vika on pahentunut ja ei meinaa päästä liikkeelle edes lämpöisenä 1,2 eikä d:llä ollenkaan. Pakilla kyllä pelaa hienosti. Kylmänä pääsi vielä johonkin...

    Laatikossa on öljyä, meinasin vaihtaa ne ja suodattimen. Mutta eipä mahda näin paha vika enää sillä korjautua.

    Mikä siis neuvoksi, mitä on korkannut ja pystykö tälle itse muuta tekemään, kuin pudottamaan lootan pois?

    Edellinen omistaja on kulemma vaihtanut lootan ja tässä ei siis ylivaihdetta ollenkaan..

    Tuhannet kiitokset avusta Terv. Aloitteleva harrastelija näiden täysipyttyisten kanssa :) Kaikki vinkit ja ideat tervetulleita, paitsi sulattoon en tätä laita :D
     
  2. rt68

    rt68 1st gear

    Voipihan se olla että lootan puotattaa alas. Luultavasti takakytkin loppu.
     
  3. edisoni

    edisoni 1st gear

    juu, täytyy siis pudottaa laatikko alas. Saakos tuohon lootaan osia jostain, ja mistä tiedän lootan tyypin?

    Ja kun puran tuon pöydälle, kannattaako samaan syssyyn tehdä turbiinille jotain, vai pystyykö siihen edes tekemään mitään?

    On tosiaan hiukka "soitellen sotaan" meininki, kun on eka täysipyttyinen itselle. Autoja tullut kyllä muuten roplattua paljonin, mutta nämä on jotenkin unohtunut. On nämä vaan kaikesta huolimatta hienoja pelejä!
     
  4. rt68

    rt68 1st gear

    Osia saa hyvin esim. http://www.autotransmission.fi tai http://www.jntrading.fi
    ja tuo jälkimmäinen tekee myös laadukkaita turbiinikorjauksia ja suosittelenkin myös turbiinin kunnostusta laatikkoremontin yhteydessä sillä turbiinin hajotessa menee laatikkoremontti hukkaan. Loota on joko tf727 tai tf904 (tf998, tf999) mikäli on 3 vaihteinen ja A500 jos on loikkarilaatikko eli 4 vaihteinen. lootan tunnistaa öljypohjan muodosta ja tuolta löydät kuvat niistä: http://www.teufert.net/trans/trannyid.pdf Lisäksi tuonvuotisessa on todennäköisesti lukkoturbiiniloota jonka tunnistaa sisäänmenoakselista kun otat turbiinin pois, tavallisessa on akselin pää kärkeen asti pooritettu ja lukkoturbiiniversiossa on siinä kärjessä n.15mm sorvattu sileäksi ja vasta sitten alkaa poorit.
     
  5. edisoni

    edisoni 1st gear

    edellinen omistaja kertoi vaihtaneensa laatikon tähän. Eli tässä on tosiaan se ylivaihteen nappula, mutta kuitenkin loota on nykyään vain kolmilovinen. Ymmärtääkseni turbiinille ei ole tehty mitään.

    Täytyy huomenna katsoa tuo öljypohjan muoto ja ruveta joku päivä pudottamaan laatikkoa pois.
     
  6. rt68

    rt68 1st gear

    Katso sitten samalla siitä öljypohjan tiivistepinnan yläpuolelta kuskin puolelta laatikon numerosarja esim pk37..... ja laita vaikka googlen hakuun tai tänne niin löytyy varmuus laatikon tyypistä ja vuosimallista sillä jotkin osat on erilaisia eri vuosimalleissa.
     
  7. edisoni

    edisoni 1st gear

    Noniin, nyt on käyty purkamassa senverran että ensi talli-iltana laskeutuu laatikko alas.

    Laatikko on siis tuo tf 727. Ja laatikon kupeessa siinä tiivistepinnan yläpuolella on teksti " PK 3496988"

    Eli kohta pääsee siis tutustumaan tämän värkin sielunelämään. Tuonne jn-tradingiin olin yhteydessä ja täytyy tilata opus sieltä, jahka saan tuon laatikon alas... ja Samalla tietenkin tilata korjaussarja.

    Onko muita hyviä vinkkejä ?

    Paljonkohan tuo loota painaa ja tarviiko myllyä tukea öp:sta ettei retkahda mihinkään, vai pysyykö ihan paikallaan pitämättäkin?

    Ajattelin tunkin tuupata tuohon lootan alle ja varovasti nitkutella sitten askin siihen tunkin päälle...
     
  8. audiq

    audiq Gearhead

    Onko tämä Dodge valkoinen? NFF-83?
     
  9. edisoni

    edisoni 1st gear

    Ei ole valkoinen :wink: Tämä on väriltään tumman sininen :wc:
     
  10. audiq

    audiq Gearhead

    Ok. Hävisi vaan Nettiautosta vähän aikaa sitten tuo NFF. :-?
     
  11. rt68

    rt68 1st gear

    Tue se moottorin takapää, etupää pysyy omilla korvakkeillaan. Loota painaa muutama kymmentä kiloa joten apumies tai tunkki olisi hyvä olla. Muista irrottaa turbiini vetolevystään ennen laatikon irrotusta.
    Loota on vuosimallia 71-72 ja tarvitset tätä tietoa osia tilatessasi.
     
  12. edisoni

    edisoni 1st gear

    Noniin, nyt on sitten laatikko laskeudutettu alas. Helposti tuli tunkin avulla poies.

    Seuraavana lootan purkua, kunhan saa opukset hommattua.

    Kiitoksia kaikille vinnkejä ja neuvoja antaneille, ne ovat todella tarpeen, kun kuitenkin on aivan uusi tuttavuus tämä dodge.

    Kait se olisi uudenvuoden jälkeen jotain alettava taas tekemään, että pääsisi bensiiniä taas polttamaan :wink:
     
  13. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nyt on taas hiukka käyty ähisemässä ja sain aikaan pestä laatikon ym pientä. Syvällisempää tarinaa löytyy kuvien kera tuolta

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/...b250+vaihdelaatikkoihmettely%E4+%28tf+727%29/

    Kunhan arki koittaa otetaan yhteyttä jn-tradingiin ja tilataan jotain kivaa.

    Saa kritisoida ja antaa vinkkiä tai kertoa mitä kannattaa tehdä, kritiikki opettaa :wink:

    Mutta minä kiitän ja kuittaan tältä osin :wc:
     
  14. rt68

    rt68 1st gear

    Näyttäisi että turbiinin kaulassa on jonkunverran kuluman jälkiä, jos siinä tuntuu kynnystä, kannattaa laittaa se tuonne jn:lle kunnostettavaksi ja yleensäkin jos laatikkoremontin tekee suosittelen myös turbiinin kunnostusta jollei ole 100% varma sen kunnosta. Sillä se on ikävää jos remontin jälkeen hajoaa turbiini ja puhaltaa rojut laatikkoon, menee remontti hukkaan.
     
  15. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nyt on otettu rt68:n kirjoituksesta oppia ja tilattu kunnostettu turbiini ja hiukka muutakin rojua jn-tradingilta :) Kiva että täällä on tietoa, kun en tosiaan ole näiden kanssa pelannut. Veikkaan että kun osat tulee ja saa laatikkoa enemmänkin levälleen, tulee kysymyksiä mieleen enemmänkin.

    Nyt sitten menee osia odotellessa aika, ei meinaa malttaa odottaa :wink:
     
  16. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nyt tuli paketti JN-tradingilta ja täytyy sanoa että palvelu on kyseisessä liikkeessä sillä tasolla, mistä muiden pitäisi minusta ottaa mallia! Osat tuli nopeasti ja palvelu pelasi, eli iso kiitos siis taas :)

    Nyt on tullut ilta tiirailtua tuota korjausopusta ja taidan huomenna hiipiä tuonne halliin ihmettelemään 727:n sisältöä :wink:

    Piti nyt kuvakin laittaa noista hilppeistä tuonne, että mitä tuli....

    Hmmm...tuon helasarjan kanssa voi mennä pian sormi suuhun....

    Mutta eiköhän sitä huomenna tai viikonlopun jälkeen olla viisaampia. Ei muutakuin tukka mutkalle ja rassaamaan 8)
     
  17. rt68

    rt68 1st gear

    Noniin, ei siinä muuta kun purkamaan pesemään tutkimaan, ihmettelemään ja kasaamaan.
     
  18. edisoni

    edisoni 1st gear

    Nonni, nyt on taas roplailtu ja saatu jotain jopa aikaankin, mutta kyllä yksi mutta tuli matkaan..... Millä hemmetillä tämä palikka purkautuu? Lukkorengas otettu pois ja kolisteltukin vähän, mutta ei ymmärrä, ei liiku :eek:

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05244.JPG

    Ja tosiaan kuva ylempänä...

    Haenko suurempaa lekaa :D
     
  19. rt68

    rt68 1st gear

    Meinaatko että tuo sisääntuloakseli ja siinä oleva takakytkin ei irtoa ulostuloakselipaketista? Jos näin on niin siinä on sulanut akseleiden välissä oleva laakeri tai sitten se takakytkin on palanut niin rajusti ettei irtoa. Ei siin silloin auta oikein muu kuin "isompaa lekaa"
    Normaalisti tuo purkautuu niin että kun irrotat öljypumpun kuoresta niin etukytkin putoaa melkein itsekseen ja samalla tavalla lähtee tuo takakytkin sisäänmenoakselin kanssa ja joskus se lähteekin öljypumpun kanssa köntässä. Mutta sinullahan olikin luistoa juuri tuossa takakytkimessä joten se varmaan on nyt niin sulanut ettei halua lähteä. Jos saisit tuon ulostuloakselin sidottua johonkin kiinni ja sisääntuloakselista vaikka taljalla vetoa niin voisi lähteä tai sitten joutuu luultavasti särkemään joko shellin tai takakytkimen retainerin.
     
  20. edisoni

    edisoni 1st gear

    En yhtään ihmettele, jos se tuolla luistamisella olisikin hiukka juntturassa :D Täytyy lähteä hirttämään ja taljailemaan tuota limppua, eiköhän se jossain vaiheessa irtoa tai hajoa. Laitetaan sitten uutta, jos rupeaa jostain korkkaamaan :wink:

    Mikäköhän on tuonkin lukkorenkaan laittanut päreiksi ?

    http://offikuume.galleria.fi/kuvat/Poik ... C05236.JPG
     

Kerro tästä muillekin!