Dodge Ram vaihteisto-ongelmat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja loordi, 16.10.2016.

  1. loordi

    loordi 3rd gear

    Löytyyköhän täältä tietoa (2003) Dodge Ramin vaihdeongelmaan.

    Eli auto seisoi käytännössä koko viimetalven akku tyhjänä. Keväällä ensimmäinen reissu ja muutaman kilometrin päästä vaihdeloota vikatilaan (P0750 LR solenoid circuit). Tarkastelujen jälkeen solenoidipaketti pois, putsailua, öljyn ja suodattimien vaihto. Öljy ei ollut likaista ja liitin vaihdelaatikkoon oli puhdas ja kunnossa.
    Nyt vika tuli takaisin mutta vaan suurimmalla vaihteella ajaessa (+70 km/h). Taajamanopeuksilla pystyi ajamaan pienillä vaihteilla vaikka kuinka kauan.
    Tilasin uuden solenoidipaketin jenkkilästä ja asensin sen kiinni. Noin 100 km/h syttyi moottorin merkkivalo, pysähdyin ja käytettyäni vaihteen parkilla laatikko meni vikatilaan, eli vain yksi vaihde päällä. Luin seuraavat vikakoodit: P1775 solenoid switch valve latched in tcc position, P0740 tcc out of range, P0841 LR pressure switch rationality.
    Kun nämä nollasin ja tarkastin että öljyä on riittävästi ajoin uuden lenkin, samat vikakoodit tuli uudestaan. Laatikko siis toimii taas taajamanopeuksissa hyvin. Ja aina kun koodit nollaan niin vaihtaa kaikki vaihteet normaalisti kiukuttelematta.
    Viimeisin koodi tänään olikin P0138 O2 sensor 1/2 circuit high, mikä ei taida laatikkoon liittyäkkään.

    Eli jos jollakin olisi edes pientä haisua mitä tehdä niin olisin kiitollinen.
     
  2. turbosleeper

    turbosleeper 3rd gear

    Vähän vaikuttais maadoitusongelmilta. Kannattaa kattoa akunkengät ja kaapelit eka ja sitten suihkutella jotaki kontaktisprayta liittimiin.
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    1bankin takimmainen sensori (viimeisin koodi) meinaa solkkuihin,(maadoitus )vaihda ja älä vaihda halvinta.
     
  4. loordi

    loordi 3rd gear

    Olisko vinkkiä antaa mistä suunnasta maadoitusta kannattaa lähteä tarkastamaan? Muutamia liittimiä ja maajohtoja käynyt läpi akun vaihdon jälkeen ja vikakoodia pukkaa siltikin
     
  5. Veeku

    Veeku 1st gear

    Samantyyppinen vika meikäläisellä kulkine dodge ram 2500 - 04 5,9 diesel ja takaveto ja talven kanssa.seiso. Täydestä toiminnasta jäi seisomaan ja keväällä menin kesärenkaita vaihtamaan ja toimi normaalisti. Parin päivän päästä kauppaan emännän kanssa ja ihmettelin kun ei vaihda kakkoselta ylöspäin ollenkaan no useampana päivänä asiaa tutkailin ja liikuttelin ja meni vaan huonommaksi koko ajan liikkuminen sillä lopuksi kylmänä ei mennyt kuin ykkönen ja pakki eikä liikkunut kun kylmänä minuutin ja sit lakkasi liikkuminen kokonaan. No vaihdoin laatikko öljyt ja suodattimen ja saatiin auto taas liikkumaan mutta vikakoodit on päällä vaikka koitin niitä kiinan näyttö soittimella mikä on obd pistokkeeseen kytketty niin nollata mutta päällä ovat edelleen ja öljyn vaihdon jälkeen on nyt sellainen että ei vaihda ollenkaan isointa vaihdetta ja ykkönen ehkä luistaa vähän. Nyt on aika varattu vikakoodin nollaukseen USA autokorjaamo ja katsotaan vaikuttaako mitenkään. Vinkkejä saa toki antaa jos on mielessä joku mikä auttaa. Se vaan kummastuttaa että auto "hajoaa" käytännössä liikuntakyvyttömäksi seistessä. Pahoittelut tuli turhan pitkä teksti
     
  6. Veeku

    Veeku 1st gear

    Jaa niin omasta on ainakin kaikki maadoitukset käyty läpi(putsattu ja tahnat välissä) ja akut käyty korjaamolla testerissä testaamassa että on ok.
     
  7. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Onko 48RE lodju? Governor pressure sensor ja Governor pressure solenoidi kaipaa luultavasti vaihdon uusiin. Todennäköisesti kannattaa vaihtaa myös ylivaihteen solenoidi. Oliko öljyssä paljon putua/tummuutta kun vaihdoit?
     

Kerro tästä muillekin!