Dodge Ram Van 89 seisontajarru

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Juola, 15.1.2008.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Tervehdys pitkästä aikaa!

    Juu, on minulla vielä sama ram B250 nomadivani, mutta kun se on toiminut niin hienosti, niin on jäänyt ihan tämä netissä surffaaminen vähiin ja olen vain ajellut. Vaan nyt renkkaa käsijarru (jos sitä sellaiseksi voi sanoa): ei tunnu toimivan ollenkaan tuolla oikean puolen takarenkaassa. Toisella puolen jarruttelee ainakin jonkin verran, ja auton alla makoillessa vaijerista vedellessäkin tuntuu ja kuulostaa se vasen puoli toimivan, mutta oikean puolen vaijeri ei liiku eteen eikä taakse - eli jossakin jumittaa! Ja koska vaijeri(t) näyttävät päällisin puolin olevan ok, niin vika voisi löytyä rummun sisältä... kai?

    KYSYMYS: kun en ole joutunut tästä vehkeestä sattumoisin näiden parin vuoden aikana jarruja ropaamaan, niin ennenkuin teen mitään peruuttamatonta, sanokaapa miten se rasia aukeaa? Siis rengas pois, ja sitten siellä rummun takapuolella on sellainen pienoinen kumitulpalla suljettu reikä jonne meisselin kärjellä kai sorkitaan... vasaraakin varmaan tarvitaan kun se rumpu lienee hyvin ruostunut kiinni... entäs mitä muuta. On mulla jonkinlainen kaavakuva siitä mitä sisältä sitten pitäisi löytyä, mutta tarttis ensin päästä sinne sisään...?

    ...niin, ja pitää se sitten sulkeakin!

    Kiitos taas, jos autatte tyhmää...!
     
  2. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    siellä kumi tulpan takana on automaatti säädön käpälä joka täytyy siirtää toisella meisselillä(ja pitää pois tähtipyörältä), sitten toisella meisselillä hellität jarrun tähtipyörästä, vaikka 3-5 kierrosta niin rumpu lähtee ilman väkivaltaa ihan käsin vetäen. en muista pitikö toisen vai molempien meisseleitten olla sopivasti taivutetut
     
  3. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ja yleensä se on se vaijeri jumissa siellä kuorensa sisällä!!! Kun ei siellä rummun sisällä ole oikeastaan mitään jumittavaa (paitsi se linkun saranapiste, mutta harvemmin se on jumissa)!!!
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    OK! Kiitos molemmille. Täytyy sitten kai vielä yrittää riuhtoa sitä vaijeriakin...!

    Kuinkas teillä muilla muuten tämä seisontajarrun pedaali-kytkin-vipu-whatever lenkkasee sivusuunnassa? Katsastusinsenjöörit ovat mulle siitä huomautelleet, vaan minä en ole keksinyt keinoa millä tuota kireämmällekään saisi. Helpostihan sinne käsiksi pääsee, kun tempaisee kojelaudan alareunan pois, ja kaikki nämä systeemit on hienosti näkyvillä, mutta tuohan on vain keskeltä jonkinlaisella pultilla kiinni siellä, enkä ole saanut sitä (pulttia) tiukennettua. Yläasennossa (siis jarru pois päältä) se on aika napakasti sijoillaan, mutta kun polkaisee jarrun päälle, niin se (mitä siis poljetaan) kääntyy sinne jalkatilan vasempaan alareunaan. Kun jarru vapautetaan, poljin jää myös sen verran vinoon, että merkkivalo jää palamaan, kunnes kädellä vähän täräyttää sitä kytkintä ratin suuntaan.
     

Kerro tästä muillekin!