Dodge Ram Van hyytyi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 18.4.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Tervehdys pitkästä aikaa!

    Autohan on siis Ram Van B250 vuosimallia 1989, kone on 318, ja loota ylivaihteella. Ongelmia on ollut kaikenlaisia ja olen niistä täällä kirjoitellut niin laveasti, etten nyt viitsi enää kerrata... joten mennään uusimpaan vikaan:

    Öljyt vaihdettiin viime viikolla - ja tulpat myös. Auto pelitti kuin unelma kun lähdin pääsiäisreissulle pohjoiseen. Ei merkkiäkään taannoisista tyhjäkäyntihäiriöistä ja nykimisistä, ja kulutus hyvin kohtuulliset 12,5 l! Ei ollut ongelmia vielä tänä aamunakaan, kun Oulussa starttasin ja lähdin ajelemaan 4-tietä kohti Lahtea.

    Jossain Keski-Suomessa havahduin, että kaasua löysätessä peräpää vähän tärryyttää eli nykii... edelleen ajaessani huomasin tätä tapahtuvan enenevässä määrin. Sitten havahduin, että polttoainemittarin viisari laskee liian nopeasti. Kolmanneksi huomasin räntäsateen lakattua ja tien kuivuttua - kun radiokin oli välillä hiljemmalla - että hitonmoinen suhina kuuluu, kun jalka vain on kaasulla... taisipa alkaa ruisku pelaamaan oikein tosissaan. Ja sitten meni tehot: joka ylämäessä vauhti hyytyi, eikä enää kiihtynyt oikein alamäessäkään! Melkoisen rikkaalla seoksella varmaan käytiin. Ja lopulta Sysmässä - alamäessä - auto sammui! Ensin alkoi potkia ja nykiä oikein tosissaan... ja sitten se vain sammui, eikä käynnistynyt enää. Hinausautolla sitten vain kotiin. Dodge on nyt tuolla korjaamon pihassa taas kerran.

    Virrat menee päälle; starttimoottori pyörii; bensapumppu suhahtaa kun virrat kytkee päälle/pois, ihan kuten pitääkin; tankki ei ole tyhjä.

    Lambda? Se tuli kyllä ihan ensimmäisenä mieleen, mutta vastahan se vaihdettiin - ja ihan "aitoon" eikä mihinkään varaosaan! Vaan voihan se kuitenkin olla se... mutta miksi auto sammui, eikä enää käyntiin lähtenyt! On sitä rikkinäisellä lambdalla ennenkin menty pitkiäkin matkoja.

    Huomenna tutkitaan... sitä ennen vinkkejä otetaan kiinnostuneena ja kiitollisena vastaan!
     
  2. ammi

    ammi 1st gear

    SYTYTYSPUOLA tai VIRRANJAKAJAN MODULI ?? Tuli heti mieleen???
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    no eihä se kyllä lambdan takia tien päälle jätä, menee vaan älyttömän rikkaalle ja sinne "vara" ohjelmalle..

    itellä tossa oma säikäytti ku ei lähteny käyntiin, mutt vika oli vaan hapettuneessa bensapumpun liittimessä(se ei kyllä etes enää surahtanukkaa)

    ookkos vikakoodeja koittanu tulkita?
    eli olikoha 3 kertaa virrat päälle-pois-päälle-pois-päälle ja sitten se alkaa engine valolla vilkuttelemaan niitä..
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    No niin... mekaanikko sai auton aamulla käynnistymään; eilen illalla se ei onnistunut häneltäkään. Lisäsi sitten kyllä myös vähän bensaa tankkiin, vaan kuten sanottu, tankki ei oikein voinut olla vielä aivan tyhjä - viisari ei ollut ihan pohjassa... alempanakin se on ollut ennen kuin olen tankannut, ja autohan käynnistyi yölevon jälkeen.

    Vaan itse viaksi paljastui - jälleen kerran - lambda, ihan niinkuin pelkäsinkin! Hitto... mikä näissä totkeissa niitä särkee? Onhan täällä muutkin kertoilleet niitä menneen toinen toisensa jälkeen. Ei tämäkään edes neljää kuukautta kestänyt vaikka oli miten alkuperäinen (ja kallis)! Jos ne noin tiuhaan alkavat kärähtämään, lienee sama siirtyä halvimpiin mahdollisiin varaosa-antureihin!?
     
  5. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    mitä makso alkuperäinen lambda anturi
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    110 euroa, jos en nyt ihan väärin muista...!
     
  7. Swinger

    Swinger Gearhead

    mä muistaakseni ostin standartin valmistaman lambdan aikoinaan dodge vaniin, mutta se oli tarkoitettu voyagerin 3.3l muistaakseni.. oli paljon halvempi ku ram vanin oma ja mulla ainakin toimi ku kello. kulutus oli mun dodgella minimissään maantielä 11l 5henkee ja tavarat ja cruise päällä ja ilmastointi hakkas kokoajan. tää ajo oli latviassa ja liettuassa jossa oli suoraa tietä ja tasasta maastoo.
    normi maantie kulutus oli 12-13l
     
  8. jkga

    jkga 3rd gear

    Yksi yleinen lambdan tuhoaja on vuotava ruisku suutin, mikä myös voi pitkässä juoksussa tuhota männärenkaat. Kokemusta on yhdestä bemarista jossa lambda antureita meni parin kuukauden välein, ei väliä oliko halpis tai orkkis. Leimalle kun piti mennä niin ei mennyt päästöistä läpi? puristukset oli ok mutta yhdessä pytyssä "paha ohivuoto" jälkeenpäin selvis että kyseisen pytyn suutin vuoti.....
    Viisammaat kerto että kun suutin vuotaa niin lambda tuhoutuu ja kyseisestä pytystä bensa " kuivatta" öljykalvon veke ja kulutta männärenkaat....
    Suosittelen tarkistamaan ruiskun suuttimet
     
  9. Juola

    Juola 1st gear

    Täällä taas...

    Tämä olikin kuulkaa nyt aivan henkimaailman hommia tällä kertaa tämä Dodgen hyytyminen! Katsokaapas, kun herra mekaanikko oli aikeissa sen lambdan sitten tänään vaihtaa, niin tietokone ilmoittikin kaiken olevan kunnossa jälleen!? Ihan oikeita arvoja happianturi antoi ja silleen... se mitään rikki ollut enää! No, eihän sitä nyt ehjää osaa alettu vaihtamaan. Kävipä mekaanikko sitten vielä lukulaitteen kanssa ajelulla, ja kaikki toimi kuten pitääkin! Ei ruisku enää suhissut, ei käynyt rikkaalla, tehot jälleen tallella...!!!

    Mietittiin tuossa sitten, että mitä hittoa, ja yksi järkevä selitys löydettiin: kun minä sieltä pohjoisesta cruise päällä etelää kohti 83km/h ajelin, satoi Keski-Suomessa välillä vettä ja räntää melko paljonkin. Oli sitten isohko lätäkkö - tai pienehkö järvi - syntynyt yhteen kohtaan 4-tietä. Enhän minä sitä nähnyt ennenkuin siitä läpi ajoin, jolloin vettä tietysti roiskui varsin korkealle. No nyt on täytynyt käydä niin, että vettä meni vähän liikaa tuonne konehuoneeseen ja lambdan liittimet ovat menneet oikosulkuun... ja tiedä mitä muitakin piuhoja. Tämä on aiheuttanut sen, että lambda oli pois pelistä ja ruisku pillastui. Se on sen verran tapahtumaköyhä tuo Oulu-Lahti väli yleensä, että tuollaiset lätäköt muistaa, ja silloin ei vielä mitään vikaa ollut! Nykimiset, suhinat ja yletön bensansyönti alkoi sitten sen jälkeen! Kun auto ja kaikki osat sitten olivat kunnolla kuivuneet, kytkennät palautuivat entiselleen... tuossa nyt juuri pikku lenkin ajoin, ja kaikki tuntuu toimivan!?!

    Täytynee nyt viikonloppuna tehdä joku retki, että voisi vähän seurata josko kulutuskin on taas normaali...! Että tällainen tapaus tällä kertaa!
     
  10. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Huh huh. GM:ssä olen pärjäilyt italialaisilla 20-30 € yksipiuhaisilla ihan ok..
     
  11. original

    original 1st gear

    hahhah kyllä sulla on paska tuuri.
    Sama hyytyminen pökkäs nyt mulle, pystyy ajamaan vaan muutaman metrin ja sit sammuu.
    ootko keksiny ratksua???
    Ram van b250 318pässinkiveksillä ja ylivaihteella.
    meinaa usko loppua.
    vikakoodi ilmottaa lambdaa, joka on 1000km vanha,
    kaiken pitäs olla kunnossa mut ei kuiteskaa oo.
     
  12. hla

    hla Gearhead


    Käytä hakua ja etsi muita nimimerkin Juola kirjoituksia. Tohon vikaan oli syynä tukkeutunut katalysaattori
     
  13. KajS

    KajS Gearhead

    Poista se vatun katalysaattori ja laita lambdaksi vaikka motonjetin 28-3422, se skulas ja fudas meidän ramppavanissa ihan hyvin. Ja sitten kakkosneuvo: vaihda sieltä virranjakajan pohjasta se Hall-anturi; jos sulla on alkuperäinen, se on väsy ja jos tarvike, niin vaihda vuoden välein, niitä tuo vehjes syö kuin näkkäriä.

    Lambdasta: dodgeen käy ainoastaan ja vain nelipiuhainen malli, pitää olla sekä plussa että maa ja ne esilämmityspiuhat.
     

Kerro tästä muillekin!