Dodge Ram Van - ja ongelmat jatkuvat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Juola, 9.6.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Luulittekko päässeenne minusta jo eroon...? Hah... mutta kun näitä ongelmia on niin hankala rajata, niin tämä "merkki- ja mallikeskustelu" tuntui luontevalta valinnalta!

    Joka nyt ei vielä tiedä, niin Dodge B250/1989/318/A500 Nomad vanina minulle myyty yksilö on kyseessä, ja KAKSI uutta probleemia...

    Ensinnäkin nopeusmittari (taas!): että pitkään en saanut nauttia tasaisesta ajonopeuden näytöstä uudella vaijerilla (vaihdettiin siis laatikosta konepellin alle nopeusanturiin tuleva). Kohta alkoi taas vipatus, sitten kuului "dägädägädägä" mittarista... ja sitten kuului "dojoing" jostain epämääräisestä suunnasta konetilasta... ja sitten ei mittari näyttänyt enää mitään. Tutkimusten jälkeen ilmeni, että nyt se YLEMPI VAIJERI oli saanut viikkojen vipatuksesta tarpeekseen! Siististi oli napsahtanut poikki sieltä varmaan ihan tyvestä mittarin takaa! Nätisti sujahti ulos kuorestaan, kun irrotin nopeusanturista!

    No juu, tilaamallahan tuon saa uuden, vaan onko kuinka v...umainen vaihtaa? Kuinka paljon tuota kojelautaa/mittaristoa pitää avata ja purkaa, että pääsee käsiksi? Eli uskaltaakohan tuota itse yrittää, vai maksanko ammattimiehen työtunnin suosiolla?

    Toinen kysymys ja aihe "vaihteisto ja voimansiirto": kun on tullut ryömittyä tuolla auton alla näissä vaijerinvaihtopuuhissa nyt paljonlaisesti, ja ihailtua vaihdelaatikkoa sammakkoperspekstiivistä, niin olen huomannut, että öljyä on aina tippa, jos ei kaksikin, "roikkumassa" siinä laatikon perässä... tai siis kardaanin alapuolella oikeastaan... siis heti siinä laatikon jälkeen. Kysymys on, että KUINKA PALJON ON NORMAALIA? Ok... tippa tai kaksi silloin tällöin ei maailmaa kaatane... lätäkköä ei ole auton alle syntynyt, ja katsoin juuri vaihteistoöljyn määrän (joo, sen osaan tehdä!) ja öljyä on tarpeeksi, ja punaista on. Mutta kun en tiedä minkä verran tuo laatikko saa perästään kuseksia öljyä ennenkuin pitäisi huolestua - ja mitä sitten tehdä - niin kertokaapa joku minulle. En kehtaa koko ajan tuossa korjaamolla roikkua, ja kun siellä sitten olen, en muista aina kaikkea kysyä...!

    Kiitos taas!
     
  2. Swinger

    Swinger Gearhead

    Musta tuntuu että jokaisessa mun autossa on aina laatikon takastefa ns kostunut, eli aina näyttää että siinä on tippa tai kaksi.. koskaan ei kuitenkaan oo tarvinnut lisätä, joten en mä siitä hirveesti huolestuis..

    On sulla ollut ongelmii kovasti vanin kanssa.. meillä oli samanlainen -90 mutta ei siinä käytännössä ollut mittään vikaa, kunnes sen möin appiukolle :D No oikeestaan ei siinä ollut ku pieni nykimis vika ja mä sanoin sille että vaihda pensabumppu siihen, muttei uskonut ku lahdessa oleva korjaaja sanoi ettei oo vika siinä.. sitten vaihdettiin kaikki mahdolliset anturit ja pelit ja pensselit eikä tullut kuntoon.. pensabumppu viimmeiseksi ja a´vot.. johan pelas :)
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Oletpa saanut ristin kannettavaksesi, pääset taivaaseen kuin fordkuskit, koska doddgesi näyttää muuttuvan foordiksi.

    No, se vaijeri: kojelauta pura-ja-kokoa on se niksi. Siinä vaijerissa on tietenkin liian vähän "löysää", joten rystyset verillä saat sen asentaa. Lisäksi siellä mittarin perässä se on tosi tiukassa.

    Siitä vaihteiston öljyvuodosta en huolestuisi ennen kuin on lätäkkö auton alla. Saat nimittäin itse vaihtaa sen takastefan, ketään korjaajaa ei kiinnosta tuon vaihto, vaikka se ei ole kovin älyllisesti vaativaa; kardaani irti, joke ulos ja sillai.

    Jälkiviisautta: sun olisi pitänyt ostaa mun vanha dodge (on kuulemma nytkin kaupan), se on omistajanvaihdon jälkeen käynyt Unkarissa, eikä mun jälkeen ole muuta vaihdettu kuin kardaanin takaristikko ja jarrulevyt eteen. Vaihteisto skulaa ja fudaa Mudracerin rempan jälkeen kuin kiihdytysautossa :D

    Terveisin KajS ex-dodge nyk. arkifoordisti
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    No hyvä... en sitten huolestu noista öljytipoista! Tässä katsokaas alkaa tulla vainoharhaiseksi tuon auton kanssa!

    Juu, en minä kyllä tiedä itkeäkö vai nauraako pitäisi tämän kanssa!? Onhan noita ram vaneja jatkuvasti nettiautossa ja muuallakin kaupan, ja oli silloinkin kun omani ostin. Eikä se näyttänyt sen paremmalta tai huonommalta kuin moni muukaan... miellytti vain minun silmääni erityisesti ja kun oli siisti ja hyvin hoidettu... ja tuntui vain jotenkin "minun autoltani". Ja asiantuntijalausunnot vielä kaupanteon jälkeenkin olivat sitä, että erinomainen hinta-laatusuhde joo, ja hyvä ostos...!

    Sitten alkoivat ongelmat...!

    Mutta toisaalta enimmäkseen en ole katunut yhtään... kaavailemastani riittävän isosta käyttöautosta tuli kyllä ennemminkin tuollainen projekti/harrastus, mutta on tässä oppinut lyhyessä ajassa aika helevetin paljon tuosta tekniikasta, vaikka vähäistä on edelleen se mitä itse osaa tehdä...!
     
  5. petro_din

    petro_din Gearhead

    http://subbaservah.org/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=1310#1310
    no noista löytyy aina yllätyksiä, ite tuli tommonen kohde paikallistettua tosta omasta ja korjattuaki jo..

    ja no itestäki o aina tuntunu tolta että sattuu omalle kohtaa kaikki rytöt ja ne leviää ja hajoilee, mutta kun aikansa tappelee ja kiroilee ni oppii sen auton tavat ja kohta se o sitte se oma rakas romu..

    ja no sitten se vaihtuuki jo toiseen(tosin näin ei oo kummankaan dartin eikä vanin kohdalla sattunu, kaikki muut onki sitte kiertäny senki eestä)

    mutt onnea matkaan, eiköhän se siitä parane vielä :)
     
  6. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, tattista vaan! Eiköhän se tuosta vielä tokene. Ja on toki pelittänyt nopeusmittaria lukuunottamatta melko hyvin nyt katin poiston jälkeen.

    Uusi vaijeri on tilauksessa (70 euroa), mutta menee pari viikkoa, kun pitää tuottaa jenkeistä asti (edellinenhän löytyi Saksasta)! Vaan onneksi on tuo kierroslukumittari - siitähän minä suurinpiirtein osaan ajonopeuteni arvioida. Ja koska laatikosta anturiin menevä vaijeri kuitenkin on paikallaan, niin od:kin toimii.
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Nyt on kilometrejä jonkin verran takana ilman katalysaattoria. Kaupunkipyörittelyssä bensaa menee reilu 20 l/100 km, mutta maantiellä onnistuin pääsemään tuossa viikonloppuna kevyellä kaasujalalla ja od päällä hyvin lähelle maagista 10 litran rajaa!!! Kun matkamittari ei vielä toimi, niin ihan tarkkaa lukemaa en tiedä, mutta melko tarkasti olen selvillä ajamistani kilometreistä kuitenkin...!

    ...vaan jotain huoltakin sentään - vaihdelaatikko nimittäin ulisee. Ja nimenomaan ykkösellä, kakkosella, sekä lämpimänä N:llä ainakin. Muutenkin ulina alkaa sitten kun peli on lämmennyt. Samoin kiihtyvyys on hieman laiskahkoa... tuntuu, ettei oikein halukkaasti nosta kierroksia. Mutta kuten sanottu, kulutus on nyt ainakin kohdallaan. Ja nätisti pelaa noin muuten: lähtee liikkeelle nykimättä, ja helevetin hieno pörinä kuuluu putkesta siinä 1000 - 1800 kierroksen välillä, eli koko ajan kun od:llä ajellaan. Mutta se laatikon meteli parkkipaikkanopeuksilla vähän häiritsee. Manuaalin mukaan öljynvaihto olisi suositeltavaa 60 tkm välein. Mulla on nyt liki 40 tkm edellisestä. Olisiko jo aika? Vai vaikuttaako nämä kelit? Vai onko tämä vain joku moparin ominaisuus? Kerran olen ajanut yhdestä autosta vaihdelaatikon loppuun, joten tuo ujellus ei herätä kovin hilpeitä mielikuvia.

    Toinen juttu: tässä yhtenä aamuna kun auton starttasin, liittyi moottorin käyntiääneen sellainen säksätys! Ihan selvä säk-säk-säk -säksätys. Kun kävi tyhjäkäynnillä, säksätti hitaammin - kun lähdin liikkeelle ja kierrokset nousi, myös säksätys kävi tiheämmäksi. Ja taas hidastaessa päinvastoin. Eli säksätys ja moottorin kierrokset olivat suhteessa keskenään. Vaan kun moottori oli saavuttanut norm. käyntilämpötilansa, säksätys katosi - eikä ole tullut takaisin. Mikä säksätti ja miksi? Yöllä oli satanut vettä, vaan konepelti oli kyllä kiinni...!

    Eipä muuta tällä kertaa... vastatkaa kun jaksatte. Kiitos.
     
  8. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    hei juola lukasin noi sun dodge van jutut ja alkoi sattuneesta syystä kiinnostaa tuollainen tyhjäkäynnin säätömoottori. mistä ostit ja mitä maksoi
     
  9. petro_din

    petro_din Gearhead

    no se o ihan varsin mukavasti jo :) paljoo alemmas et varmaan pääsekkään enää sitte(tai pitää alkaa jo jotain metanooliseosta polttamaa ja tuulella kulkemaa...)

    jaa'a... 727 ulisee yleensä ykkösellä..
    mutta että toi ja vapaallakin..
    kannattaneis eka kokeilla sitä öljynvaihtoa..
    ite oon semmosen 30tkm yleensä vaihtoväliin ajellu ja sitte muistathan sen suodattimen..
    ja dexron 3:sta sisään..
    ja onkosse varma että se o laatikko ku ulisee, ettei siellä anna mikää apulaite nyt ääntä?
    itellä ainakin omassa tuntuu nostajat kalkattelevan kylmänä, säksättele tosiaan ja koneen kierrosten mukaan...
    uudet öljytkö vaihtaa ni aina muutaman kilsan tuntus että ei säksätä... mutta sitte se taas alakaa...
    mutt ei hätää, niin pitkään kö se ei ihan jatkuvasti säksätä.. :p
     

Kerro tästä muillekin!