Dodge Ram Van käy yli-/alikierroksilla! Osa 3

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 12.3.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    Täältä kun aina näyttää saavan oikeat vastaukset kaikkin pulmiin, niin tässä uutta nopeusanturia odotellessa jatkoa siihen edelliseen ongelmaan, eli tyhjäkäyntiin.

    Autossa on nyt siis se uusi tyhjäkäyntimoottori ollut pari viikkoa, ja nyt ilmeni seuraavanlainen ongelma: ainakin hieman pidemmän ajon jälkeen auto meinaa aivan hyytyä, kun pitäisi vaikkapa liikennevaloissa seisahtua. Tyhjäkäyntikierrokset tipahtavat aivan alas - tuonne 200/400 rpm - ja siinä se sahaa niiden väliä... sammuuko? ei sammu! sammuuko? ei sammu...! Ja kun sitten lähdetään liikkeelle ja kaasua annan, niin auto sillä tavalla "töksähtää" ensin, eli aikoo ensin sammua ennenkuin nytkähtää liikkeelle. Tätä töksähtelyä on ollut aiemminkin, mutta nyt uuden tyhjäkäyntimoottorin myötä selvästi enemmän. Ja vanhalla moottorilla (niin kauan kuin se toimi) tyhjäkäynti oli tasaista. Niin nytkin kylmällä koneella, mutta lämpimänä ongelmat alkavat. Erityisen voimakkaana oireet ovat esiintyneet nyt viikonloppuna pariin otteeseen n. 100 km ajon jälkeen. Juu, ja ei väliä onko vaihde päällä vai N:llä... tai vaikka olisi P, R, 1, 2... kaikki kokeilin tuossa pihalla, kun tällainen "kohtaus" oli päällä.

    Ihan ammattimies ja mopar-spesialisti sen tyhjäkäyntimoottorin asensi, ja varmaan siis vaadittavat säädöt suoritti... vaan tarviiko nyt vielä jotain lisäsäätöä...? Vai onko taas joku uusi vika... ruiskussa ehkä tai jotain?

    Ja autohan on siis vuoden 1989 B250 5,2l V8 (318)... ja viimeisen kolmen kuukauden saldo: lambda, ajotietokone, tyhjäkäyntimoottori ja nopeusanturi! Muuten mukava peli...!
     

Kerro tästä muillekin!