Dodge Ram Van käy ylikierroksilla!

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 18.2.2006.

  1. Juola

    Juola 1st gear

    En tiedä onko tämä nyt sähkö- vai voimansiirto- vai moottori-ongelma, mutta kertokaa nyt joku...!Elikkä auto on dodge B250 ram van vuosimallia 1989, moottori tietääkseni 318, automaattiloota sähköisellä loikkarilla, ja ongelma ja sen syntyhistoria seuraavanlainen:

    Ajelin tuossa torstaina Tampereelle ja takaisin täältä Lahdesta. Menomatka meni mukavasti ja paluukin melkein Hollolaan asti. Sitten alkoi tuo vakionopeudensäädin kytkeytymään pois päältä ihan itsekseen ja aloin sitä seurailemaan. Huomasin, että näin tapahtuessa ylivaihde myös kytkeytyi päältä pois, eli kun 80 vauhtia köröttelin, niin kierrokset aina välillä hyppäsivät yli 2000 kierroksen... no nytkähtihän se autokin siinä aina vähän. Kytkin od:n kokonaan pois ja ajoin loppumatkan sitten vähän isommilla kierroksilla kotiin.

    Perillä pysäköin totken talon eteen käytännössä keskelle tietä ja kannoin tavaraa autosta sisään. Hyppäsin sitten takaisin autoon ajaakseni sen talliin ja starttasin uudelleen. Kierrokset kipusivat jonnekin 3000:n ja moottori huusi. Siitä ne sitten laskivat 2000:n tienoille, vaan ei alemmas - normaali tyhjäkäynti lie jotain 800. Olin siis keskellä tietä, ja alkoi olla jo vähän paineita siirtyä sivummalle. Tein siis sen väsyneenä ja hämilläni sen virheen, että laitoin vaihteen silmään. Auto lähti liikkeelle... sain sen takapihallekin, ja ei kaukana ollut, etten pysäyttänyt sitä tiiliseinään! Sain sen kuitenkin "hallitusti" pysähtymään sinne keskelle pihaa. Siihen se jäi sutimaan tyhjää... onneksi on talvi ja liukas ja lunta. Sammutin moottorin, odotin hetken ja yritin uudelleen. Sama juttu, joten sammutin auton taas ja jätin siihen.

    Puoli tuntia myöhemmin päätin antaa autolle vielä mahdollisuuden, ja nyt kaikki toimikin normaalisti!? Parkkeerasin auton nätisti tuohon pihalle... talliin en uskaltanut ajaa, kun ajattelin, että jos se pillastuu uudelleen, löydän itseni tallin peräseinästä!

    Eilisen annoin dodgen levätä, tänään laitoin roikkaan, ja yritin sitten startata. Kierrokset heti 2500 eikä siitä muuttunut. Uusi yritys: kierrokset 2000, ja moottori huusi epätoivoisesti. Kolmas kerta vielä ja sama juttu. Jätinpä sikseen.

    Paikallinen mopar-spesialisti ehtii katsoa autoa keskiviikkona, minä lähinnä vain ajan, kun en ole mikään varsinainen mekaanikko, mutta jos jollakulla olisi jotain vihjettä mikä on vikana, niin kiinnostuneena otan informaatiota vastaa. Kaasuko hirtti kiinni, vai sähkövikako on kyseessä vai mikä kumma? Autoon on myös vasta kuukausi sitten vaihdettu koko moottorin ohjausyksikkö (vai mikä hitto se musta loota nyt onkaan)... oliko se ehkä maanantaikappale?
     
  2. PK

    PK 1st gear

    Minulla oli muutama vuosi sitten samoja ongelmia eli jäi huutamaan kierroksille kun laittoi käyntiin. Viaksi paljastui tyhjäkäynnin säätömoottori siitä oli muovirattaat menneet sököksi ja tuntuu olevan jonkinlainen tyyppivika. Hankin south westiltä hämeenlinnasta käytetyn joka oli sekin mielestäni aika arvokas.
    Kannattaa lukea korjausoppaasta miten vaihto tehdään koska vaihdon jälkeen pitää tyhjäkäynti säätää.

    Tuo ensimmäinen oire taas viittaisi että anturi joka antaa tiedon nopeudesta tietsikalle alkaa olla finaalissa ja antaa välillä alempaa nopeustietoa ja samalla paiskaa od:n pois päältä ja cruisen myös ja taas on n. 120 egee sileenä. itse en löytänyt muualta kuin alkuperäisenä merkkiliikkeestä.

    Toivottavasti on edes vähän apua.
     
  3. Juola

    Juola 1st gear

    Kiitos... tutkitaan, jahka ehditään...!

    Mutta onpa aika helevetin huonoa tuuria, jos nyt samalla reissulla samanaikaisesti hajosi kaksi eri hilavitkutinta tuosta autosta. Joulukuussa nousi kulutus 12,5 l:sta maantiellä yli 20:een, lambda paskana, ja sitten paljastui, että koko tietokone oli hajalla, ja se piti uusia...! Sillä minä ajattelin, että olisiko tuo uusi boxi ehkä susi...? Kun oletin, että nämä oireet olisivat jotenkin liittyneet toisiinsa...

    Hmmm... kuten sanoin: en ole mikään varsinainen mekaanikko.
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, tyhjäkäyntimoottorihan se oli syypää. Se meni vaihtoon, huomenna laitetaan uusi. Sen sijaan syy od:n ja cruisen poiskytkeytymiseen ei ihan vielä selvinnyt. Ilmeni, että od saattoi toisaalta olla päällä, vaikka se olisi ollut nimenomaan pois kytkettynä, ja sitten toisaalta - kuten jo mainittua - päinvastoin (laitettiin siis piuhat ja lukulaitteet ajotietokoneeseen ja käytiin ajelulla, ja kone ilmoitteli tällaista)... eli siellä lienee jotain sähköhäiriötä...?

    Tulipa mieleeni... ei se rikkinäinen tyhjäkäyntimoottori ole voinut aiheuttaa sitä od:n pois kytkeytymistä? Meinaan, jos se haluaa pyörittää moottoria yli 2000 rpm kun od päällä 80 km/h vauhdissa huomattavasti vähempikin riittää?
     
  5. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Se tyhjäkäyntimoottori on turhan heppoinen ja hinta on "made in Mexico" osaksi suolainen. Omassa vanissa jäi välillä tyhjäkäynti ajon jälkeen pari tonnia liian korkeaksi.
    Uteliaana avasin vekottimen, tehtaan rasvat olivat muuttuneet kivikovaksi ja kökkö jumitti koko vehkeen. Hennot sähkökontaktit olivat vääntyneet tuhannen mutkalle. Putsauksen, voitelun ja pienen vääntelyn jälkeen sain sen toimimaan ja on jo kestänyt kolme vuotta...
     
  6. petro_din

    petro_din 2nd gear

    itellä toi tyhjäkäynti moottori on aikaa sitten jääny pois kuvioista..

    purin sen tossa syksyllä ja totesin että rattaat on TOTAALISEN entiset...
    kylmänä ei oikein jaksa käydä jos ei kaasua paina mutt lämmetessä ei mitään ongelmia, meni päästöistäki nätisti läpi :)

    mutt pitäs varmaan jossain vaiheessa siihen investoida, saisko siihen jonkun muun moottorin rakenneltua, kun ei innostas oikein sijottaa 200 euroa tommoseen eto moottoriin..
     

Kerro tästä muillekin!