Dodge Ram Vanin ilmapumpusta ja pakosarjasta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Juola, 28.4.2006.

  1. petro_din

    petro_din Gearhead

    no sieltä vaan kattelemaan kaikkia ruiskusuutinrungosta lähteviä letkuja, onko niissä pykimiä, halkeamia, onko kaikki kiinni..

    kato kanssa venakoppein huohotukset, jne..
    kaikki vaikuttaa toimintaan..
    entäs venakoppien tiivisteiden tila?(oonkohan tän jo maininnu?)

    latauksen merkkivaloa ei kyllä tossa vermeessä mahda olla, mittari vaan ja sillon se on ookoo kun on puolessa välin tai yläpuolella.
     
  2. Juola

    Juola 1st gear

    On ollut vähän työkiireitä, mutta ihan pikaisen silmämääräisen tarkistuksen jälkeen letkut näyttävät ihan hyviltä... ei tässä kaikenlaisiin venttiileihin asti vielä ole päästy...! Enkä ole myöskään kerennyt ajamaan kuin pari pikaista pyrähdystä ilmapumpun röörien tukkimisen jälkeen, niin en osaa vielä kertoa yhäkö käy rikkaalla. Lauantaina pitäisi ajella pari sataa km kun on vähän asioita isolla autolla toimitettavana, niin sittenpä sen tiedän, kun kulutusta seuraan.

    Joka tapauksessa nytkähtäviä liikkeelle lähtöjä on edelleen.

    Remmit vaihdettiin kaikki... kirskuuhan tuo vieläkin, kun paikallaan kaasuttaa, mutta vanhat olivat joka tapauksessa loppuun kulutetut.

    Vaan se nopeusmittarin vaijeri pännii nyt erityisesti! Viisari nykii - eli vaijeri tökkii - nyt jo kovemmillakin nopeuksilla niin, että haittaa jo od:n päälle kytkeytymistä... JA KUN UUTTA VAIJERIA EI NIIN VAIN TUNNU HELPOLLA SAAVANKAAN! On oltu nyt muutamiin paikkoihin yhteydessä... tilatahan sen voi jostain (Ameriikasta?) ja 4 viikkoakin voi joutua odottelemaan...! Kyseessä on siis se pitkä vaijeri laatikon peräkyljestä konepellin alle nopeusanturiin. Vaijeri on ehjä, mutta kuoren sisäpinnassa on jotain häikkää ihan siellä alapäässä. Tekisi mieli katkaista se kuori sieltä 5 cm matkalta ja korvata jollain letkun pätkällä ja jeesusteipillä, tai halkaista ja katsoa mikä hitto siellä oikein häiritsee, eliminoida haittatekijä ja koota ja teipata kokoon... että edes odotteluajan toimisi, mutta luultavastihan aiheuttaisin vain uusia tökkimiskohtia. Eikö missään motonetissä myydä jotain standardivaijeria, joka sopisi... eri mittaisia... tai enhän minä edes vaijeria tarvitse, sen helkkarin kuoren vain!!! Pituuttahan tuolla on joku 170+ cm... vaan kuulemma Ram Vaniinkin on 7 erilaista mittarinvaijeria... paitsi eri pituista, niin eritavoin punottua ym. ym.
     
  3. petro_din

    petro_din Gearhead

    ootko kokeillu rasvailla? vaikkapa jotain silikoonipohjasta tavaraa sinne ni kestääki vähän aikaa..

    aroyhtymältä, autokeskukselta kannattas vaijeria kysellä..

    ja punonnan tyypillä tuskin lienee vaikutusta, eiköhän se pituus ja päät ratkase..
     
  4. Juola

    Juola 1st gear

    ...joo, toki olen rasvaillut vaijeria ja suihkinut crc:tä kuoren sisään... että kuivuudesta ei kärsitä, mutta voisinpa tietenkin kokeilla tuollaisten hienojakoisten öljyjen sijaan jotain paksumpaa mönjää... jospa se auttaisi enemmän.

    Se vaijerin kuorihan on melkoisen jämäkkää letkua jonka sisuksissa kulkee sitten tuota rautalankaa tai vastaavaa. No nyt on siinä mutkan kohdalla 5 cm ennen laatikkoa päässyt joku rautalangan säie törröttämään sinne sisällepäin: kun vaijerin vetää/työntää ulos, ottaa ensin kiinni ennenkuin irtoaa, ja kun vaijerin sujauttaa sisään niin luistaa hyvin tähän mainittuun kohtaan asti... sitten tökkää ja menee läpi kun vähän lujemmin työntää. Kun tyhjään kuoreen työntää vaikkapa tuollaisen kapoisen ristipäämeisselin kärkeä sopivan matkaa ja pyörittelee vastapäivään, niin napsahtaa aina joka kierroksella siihen johonkin esteeseen. Juuri riittävän suuri se jokin on aiheuttaakseen viisarin nykimistä, mutta ei niin suuri, että vaijerissa olisi mitään kulumisen merkkejä havaittavissa!
     
  5. Juola

    Juola 1st gear

    No niin... takaisin varsinaiseen aiheeseen: eli nyt tuli ainakin todistettua, että ilmapumpun putket ja taannoinen reikä katin kyljessä EIVÄT lambdaa kiusanneet, eikä niiden tukkiminen ongelmaa poistanut...!

    Piti ajaa Helsinkiin... Mäntsälään pääsin ongelmitta, sitten alkoi esiintyä tehottomuutta, ja sen jälkeen huomasinkin pakoputkesta tupsahtelevan mustia pilviä ilmoille. Ja kohta havaitsin myös, että bensa maistuu taas. Lopulta meno alkoi olla niin tukkoista, että päätinkin Stockmannin sijaan tänään asioida vain Ikeassa. Kivoja huonekaluja halvalla ja oikein maistuvia lihapulliakin siellä oli...!

    Takaisin Lahteen tulin sitten vanhaa tietä, ja keskinopeus oli varmaan huikeat 50 km/h - kovempaa ei juuri päässyt; kulutus ehkä 38 l/100 km...

    ...että pikkuisen niinkuin rikkaalla kävi taas. Ajoin suoraan korjaamon pihaan, jossa mekaanikkoni olikin sattumalta omaa dötsiään pesemässä. Luovutin auton ja avaimet hänelle ja sovimme, että alkuviikosta palataan asiaan.

    Että jos joku valittaa ilmaa saastuttavista ameriikan autoista tiellä nro 140, niin minä se vain olin...!
     
  6. olli_n

    olli_n 1st gear

    Ei katti missään autossa ahista millään tavalla jos se on ehkä. katin aiheuttama tehohäviö perustuu siihen että katti vaatii toimiakseen rikkaamman seoksen jolla ei taas saavuteta enää nii paljon tehoa.
     
  7. Juola

    Juola 1st gear

    Nyt on totke taas omassa pihassa. Lambda oli nyt kärynnyt ihan tietokoneen mielestäkin ja sen mekaanikko sitten vaihtoi. Mutta tämä uusikaan anturi ei ollut ensin halunnut alkaa toimimaan. Jonkin aikaa kun autoa oli siinä korjaamolla kaasuteltu olivat arvot kuitenkin alkaneet näyttää sitä mitä pitääkin.

    Mikä sen lambdan sitten rikkoo aina, sitä yhä tutkitaan. Ei tuo korjaaja millään suostu uskomaan alipaineongelmiin tässä tapauksessa. Nyt minut komennettiin päästömittaukseen - sitä kun ei tuossa dodge-korjaamolla ole mahdollista suorittaa. Niistä tuloksista voisi kuulemma päätellä jotain mahdollisista palamisongelmista jossakin päin, ja nämä voisivat näitä ongelmia aiheuttaa...

    Huomenna iltapäivällä käyn sitten sen päästötodistuksen hakemassa...

    ...mutta siinä kyllä varmaan sanotaan, että jää luokalle. Kun ajelin tuossa pari kierrosta kaupungilla ja kaupungin ympärillä, kuului taas kaasutellessa liiankin tuttu ääni konetilasta: ruisku siellä kai ruiskutteli pensaa. Sellainen ääni kun vesipyssyllä tai tuollaisella injektioruiskulla ruiskii vettä kattilan pohjaan... sellainen "pirinä", tiedättehän? Sellainen ääni kuului viimeksi joulu-tammikuussa, jolloin kulutus nousi jonnekin 25 litraan. Sitten kun se (kulutus) on yli 30, kuuluukin enää pelkkä tasainen suhina. Silloin harvoin, kun auto toimii - eli ei syö ylenmäärin - ei pirise eikä suhise.

    Voisiko se olla koko ruisku paskana? Särkisikö tuo lambdan? Ehdotin sitäkin kyllä korjaajalle. Toisaalta tietsikkahan on tässä viime aikoina ilmoitellut nimenomaan lambda-arvojen heittelevän, niin että se välillä toimii, välillä ei...!
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    hymn..
    paineensäädin rikki ja nostaa ruiskutuspaineen ÄLYTTÖMÄN ylös ja suuttimet ei enää jaksa pitää vaan alkavat vuotamaa..

    ei se ny pelkällä lambdankaa hajoomisella noi hurjaks pitäs mennä, kait..
    tai varsinkaa josson uus ja toimiva..

    bensanpainemittari linjaan ja kattelemaan mitä siellä on ja sitte jostai dodgen manuaalista selvää mitä PITÄS olla..
     
  9. rrauta

    rrauta 3rd gear

    kyllähän se katti siellä putken välissä vähän ahdistaa vaikka kuinka hyvin toimii.
    ja paras tehohan saadaan hiukan rikkaanpuoleisella seoksella.
    ja pienin kulutus hiukan laihalla seoksella.

    onko siina dodgessa uusittu virranjakajan kantta/tulpanjohtoja.
    ja itse en suosittelisi boschin tulppia kellekkään.
    delcoja kyllä.
    saattaa olla että siellä on sytytyskatkoja jolloi koneen läpi menee ilmaa ja lamda rikastaa seosta, josta seuraa nokeentumista joka taas "tukkii" lamda anturin ja se taas rikastaa seosta.
    ja jos tehot häipyy noin perusteellisesti kone ei edes käy kaikilla ja kulutus on varmasti tollanen.
    ja se rikas seos tuhoaa tulpatkin.
    eli nekin kannattaa vaihtaa (delcoihin).
     
  10. Juola

    Juola 1st gear

    Jahas... päästöt mitattiin ja... olipa yllätys! Olisi kuulemma MELKEIN mennyt läpi vaikka vähäpäästöisenä!? Lisäksi siellä on varmasti vieläkin ihan helevetisti paskaa putkessa lauantaisen Vantaa-Lahti ajelun jäljiltä...! Käsittämätöntä... mutta kyllähän tuo auto on viime aikoinakin hyvin toiminut aina hetken silloin tällöin, kun vain lyhyitä matkoja ajaa.

    Diagnoosi oli siis:

    CO 0,226
    HC 131
    CO2 14,8
    O2 0,34
    Lambda 1,002

    Mittailtiin tyhjäkäynnillä ja kaasuttelin 2000 kierrosta... ei mitään hälyttävää mittausmies huomannut missään vaiheessa.

    No, menin sitten dodge-korjaajani luokse paperin kanssa ja ehdotin näitä teidän täällä tarjoamianne vikamahdollisuuksia myös... kuulemma (jostakin noista) numeroista näkee, että joka pytyssä palaa ja jos katkoja olisi, niin niitä olisi sitten jatkuvasti ja tuosta pakokaasutestistä sen jo voisi lukea... niin, en MINÄ tiedä! Näin minulle sanottiin... juu, ja tulpanjohdot ovat uudehkot. Virranjakajan kannesta en tähän hätään osaa sanoa mitään.

    Paineensäädin rikki ja ruiskutuspaine liiallinen? Toki mahdollista... bensanpainemittari löytyy korjaajalta, mutta vaatii vähän viritysten rakentelua, että saadaan vanista mitattua. Toteutettavissa kuitenkin, vaan ei nyt tänään ehditty...

    Mutta kun (jälleen) kerroin mekaanikolleni pirinästä/suhinasta, mikä ruiskusta kuuluu merkkinä sille, että kohta mennään rikkaalla ja tosissaan, tuli hänellä mieleen, että - kiitos lyijyttömän pensan - siellä nämä parit ruiskusuuttimet, eli mitä ne nyt siellä kaasarissa on, toisinaan hapettuvat, ja voivat kausiluontoisesti jumittaa. Eli jäävät auki ja bensaa suihkuaa, eikä tietsikka tietenkään tästä mitään ymmärrä: sähköiset tiedot ruiskulta sille ovat ok, vaikka karsta/korroosio/mikä-vain-paska saattaakin toiminnallisia häiriöitä aikaan saada.

    Liikaa bensaa - kone tukehtuu - lambdan raja-arvot ylittyvät - lambda pois pelistä, vaikkei varsinaisesti rikki olisikaan.

    Tarkempia tutkimuksia odotellessa lyötiin fortet tankkiin. JOS siellä on vain jotain mähnää suuttimissa, voihan fortekin ne liuottaa pois...!

    Katsotaan ja odotellaan.
     
  11. petro_din

    petro_din Gearhead

    kattelin historiikkia, en jaksanu omaa päästölappua kaivaa mutt hc ollu katsastuksessa joulukuussa 48..
    vähäpäästöseks toi oma olis menny REILUSTI..

    ja juu, toi suuttimien hapettuminen/likasuuski voi olla syypää, varsin reallistinen semmonen..

    ja nii, ei ne suuttimet oo siellä kaasuttimen sisässä, vaan läppärungossa..
    eihän siinä kaasutinta oo, vaikka se kyllä kovasti sille näyttääki
     
  12. Juola

    Juola 1st gear

    ...niin juu, tarkoitin "kaasari" silleen kuvainnollisesti... toisin sanoen minä en ymmärrä tuon taivaallista näistä ruiskumoottoreista! Vaan kuten jo aiemmin toisessa yhteydessä totesin: tässähän sitä oppii...!
     

Kerro tästä muillekin!