Dodge Ram Vanit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja DamnNoNamesLeft, 19.1.2011.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    En oo löytänyt Käkölle pitkää, noita ei oo edes Euroopassa Naton jäljiltä.

    Mutta Slanttivani elää reippaasti. 5.8.2015 katsastus OK; Carteria säädin katsastustilanteessa, jotta meni päästöistä. Oli liian laihalla. Minä kun luulin, että nää vehkeet käy liian rikkaalla. Nyt alkaa Dodge toimia kuten efidodge hyvinä päivinään; lähtee hyvin käyntiin, käy jo kylmänäkin nätisti, kulkee ja kiihtyy.

    Laitoin ne A.H.I. -turbiinivanteet (8,5x15) alle 215/70x15 renkailla. Kiva ja tukeva ajaa.

    Kaikkea jännää löytyy, kuten lämppärin/ilmastointilaitteen ohjauksen puuttellisuus: kuudesta alipainepillistä neljä oli irti. Joten ei ihme, kun lasit huurtu aamukasteessa ja ilman tulo loppui alipaineen hiipuessa. Nyt on hyvä, ilmaa ja lämpöä tulee kabiiniin kuten kuuluukin.

    Lepposampi tämä slanttivani on kuin efidodge. Ei tarvi miettiä, mikä anturi antautuu vai joutuuko vaihtamaan aivolaatikon vai särkyykö A-500. Sen kun tankkaa ja ajaa.
     
  2. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Tarvitseeko ruisku 318cid 90 vm Ram Vani pakoputkistossa tuota lambla anturia vai voiko tuon ottaa pois ilman että boksit sekoilee?mites tuo ilmapumpulle menevä putki,voi varmaan ottaa pois käytöstä?

    Mitenkä muut on noita tuplaputkia väsäillyt?eli jos tuon lamblan jättää paikoilleen niin voiko vaan laittaa pelkästään esim.kuskin puolen putkelle tuon anturin vai tartteeko olla H tai X yhdysputki ja siihen sitten se anturi?

    Ajatuksena olis laittaa peltisarjat ja tuplaputket.

    Syylärille olis tarvetta.....jos jollain jemmassa?
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Tarvii lambdan. Boksi laittaa sun hienon Dodgen heti limp-home-modeen, kun heität lambdan mäelle. Päästöt pielessä, performance heikkenee, bensankulutus tuplaantuu.

    Ilmapumpun voi heittää naapuriin, kunhan tulppaat ne putket kunnolla.

    Tuplaputkissa riittänee lambda vain vasemmalla puolella. Mutta...mitä iloo on tuplaputkista tuossa 1988-1991 tbi-koneessa. Pidä ne alkuperäiset pakosarjat ja laita suora (3 tuumaa halkaisijaltaan) putki yhdellä vaimentimella niin jo soi ja kulkee. Katti luonnollisesti kanssa sinne naapuriin.

    Mun efi dodge oli tuollainen ja se kulki niin lujaa, ettei uskaltanut edes ajaa. Kerran kokeilin Muonion reissulla; Pelkosennniemellä rupesin 120 km/h nopeudessa himmaamaan. Ja mulla oli mittarivirhettä, kun oli pitkä perä...siis mittari näytti 100 km/h.
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mulla kolme vanttelia ollut ja jokaiseen olen tehnyt "putkiremontin".

    Yks asia minkä oon huomannu niin pelkällä katilla ei paljon höpinä muutu. Eli hiljasia olivat kaikki.
     
  5. fairlane 66

    fairlane 66 3rd gear

    Mites kun nyt on peltisarjat(pitkät) ja erillis putkisto eli ei mitään x tai H putkea välissä ja lambdam paikka on nyt tuossa kuskin sarjan kollektorin päässä kun alkuperäinen taasen oli pakosarjan juuressa kanteen nähden,toimiiko lambda?eikös toi ole ns.lämmitettävää mallia?

    Eli tarviiko toi hitsata yhteen primääri putkeen vai skulaako tuolla kollektorin päässä????

    Ja tuollasen tarvike mallin aattelin laittaa:
    https://www.motonet.fi/fi/tuote/283422/ ... 4-johdolla
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Just tuollaisen "Motonetin" lambdan laitoin efidodgeen muinoin. Hyvin toimi. Samaa lambdaa käytetään mersuissa, foordeissa, toyotissa, ooppeleissa mutta ei hondissa. Lambdan sijoituksesta en huolestuisi, kunhan on "riittävän lähellä" pakosarjaa. (Tosi tarkka mitta...)

    Juu, ja on lämmitettävä malli. Muista kytkiessä tuo: Musta=signaali/Harmaa=maadoitus/Valkeat=lämmitys

    ECU katkoo sitten maata, joten siihen mustaan se virtalukolta tuleva virta. Voin vielä tarkistaa Factory Manualista, mutta noin se muistaakseni meni. Katso malli vanhasta lambdasta.
     
  7. Käkö

    Käkö Gearhead

    No hätä, tuntuu toi '84nen toimivan niin hyvin jotta parempi puoliskokin käy sillä töissä... :D

    Vähissä tuntus olevan uudemmat, Porin seudulla pyöri kuulemma '96 nelipaikkanen piitkä versio mutta harmittavasti kilpi ei ollu muistis, oli kuulemma ollut jopa nettiautos myynnis, ei vaan osunu mun silmään jostain syystä...

    -Käkö-
     
  8. KajS

    KajS Gearhead

    Dodge Vans rule, noin totesivat jo The Paladinsin heput. Ne aloitti kaeikkailun VW-bussilla, vaihto sen Ford Vaniin ja sitten niillä oli 1/2 a dozen Dodge Vans, noin kerrotaan Ol' Skool Rodzin numerossa #65 Sept. 2014.

    Ihan ootee: Miten sen Luiskahuulen kävi? Se auto kun oli tuon Paladins-jutun ohella suurimat innoittajat Slanttivanin hankintaan. Kirjoitin tussilla takaoveen sen tarran tekstin, joka Käkön Luiskahuulessa oli...It's Got A Slant Six.
     
  9. Käkö

    Käkö Gearhead

    Luiskahuulen kävi hyvin eli on edelleen meidän pihassa :D Poizu sai kooteeämmän myytyy ja osti niilä rahoilla sitten itelleen tyyninkimitsuban tarpeex isolla, takakontin päällä olevalla laajakaista-antennilla varustetun version, ny on Luiskahuulessa uusi vaihteistokin, vanha kun ei kestänyt kuin sen 49 vuotta... Mut joo, slantti se olla pitää tai mieluummin kax tai kolme, neljä slanttii olis kyl helmee :D ja tietysti vani slantilla, nykyses on joku veekasi mut tuntuu toimivan sekin.
    Mulle tärkee bändi, Agents, yep, Suomen Agents taittoi keikkamatkoja pitkällä Dodge vanil kans, se oli tapetoitu Elviksen kuvilla sisältä mistä tulikin aatos...
    -Käkö-
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Ny meni nostalgiaks. Jos tarkoitat Agentsin vanilla sitä Pekka Helinin "De Luxe Music" vania mallia late 70s, 360+727, niin se on tuttu vehje. Mun efidodge "jutteli" sen Dodgen kanssa Olostunturin parkkipaikalla joskus 2002-2003. Höpötettiin siinä skimbaamisen lomassa autoista ja musasta. Nolointa oli, etten heti tunnistanut Pekkaa aluksi.
     
  11. moppet

    moppet 3rd gear

    Kääriäisen Jormalla oli uudempi koppanen, muistaakseni -79 Maxivani josta tuli sitten Agentsien keikka auto Jorman liityttyä bändiin. Eli ei oo sama kun tuo Pekan -77. Sittemmin kun Jorma teki toyotan kanssa sponssi diilin kulkeutui Maxivani Agents museoon, onkohan kellä tietoo onko vielä siellä ? Myös Pekka on hävittäny tuon -77 maxin, missähän sekin nyt, oli jokin aika sitten jaa no tuo aika menee varmaan jo vuosi-pari sitten nettiautossa. Tuon jälkeen Pekalla oli -83 Maxi jossa melko hurja korotus viritelmä, hävitti sitten senkin, tuo auto oli ihan tässä kesän aikana jollain myynnissä netti autossa. Nyt en oo vähään aikaan ollu Pekan kanssa yhteydessä, onko polonen joutunu olemaan ilman Dodgen Vania ??
     
  12. moppet

    moppet 3rd gear

    Nyt kun repeatte nostalgisoimaan myös Dingolla oli silloin, ainakin huippu aikojen alussa, muistaakseni -76 saatto olla myös -77 Maxivan. Aivan ympäri ämpäri joka puolelle pikku tytöt kirjoitelleet tusseilla viestejä. Oli sittemmin keltaisessa pörssissä myytävänä, ei kellään tämän hetkisestä kunnosta/olin paikasta tietoa ??
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Dingon vani kiinnostas täälläkin.
     
  14. KajS

    KajS Gearhead

    Laitetaas väliin vähän aiheeseen liittyvää ooteeta: Matemaattinen kaava--

    "Vitutuksen määrä on kääntäen verrannollinen ajamasi ajoneuvon ikään nähden"

    Eli mitä vanhempi, sen parempi. Mitä uudempi ajoneuvo, sitä ahdistuneempi kuski.

    Jos jo '86 slanttivani ilman mitään vikakoodigeneraattoreita vetää suun virneeseen ja kuski kokee suunnatonta onnistumista pitäessään tuon jumalanhylkäämän hyötyajoneuvon liikenteessä, kuinka kivaa sitten oikeilla rodi- ja kustomhemmoilla on 50-80veeplus laitteidensa ohjaimissa?

    Poikani on oiva esimerkki euro-japsipuolelta: '93 Compact-BMW slammattuna Corvetten vanteilla ei ollut se juttu. Mutta '76 Ford Granada 2,6 V6 on pitänyt kuskin suupielet ylöspäin. Kaksi kertaa tuo luotettava kulkine on pakottanut etsimään korvaavaa kulkuneuvoa. Muuten käy ja kukkuu, on tehnyt jo xxxxx-km verran.
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Mikäs pata? Vai joku patrol?
     
  17. onre

    onre 3rd gear

    Ei oo kyllä Patrolin moottori tuo.
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Hyvä toi omistajan arvio koneesta. :)
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Hiukka masentavan, mutta kiinnostavan Diesel-Fargo-jutun jälkeen (oikeessa Dodge-Plymouth-Fargo-vanissa ei oo dieseliä) laitan taas Slanttivanifiilistelyä tähän.

    Kävin tänään Naantalissa kauppareissulla Slanttivanilla. Voihan viiksi, kickdown toimi paremmin kuin '89 efidodgessa. Joten jouduin saaristoreissulle. Ajoin saman lenkin, jonka annoin edesmenneelle isälleni 2002 isänpäivänä isänpäivälahjaksi. Sää oli aurinkoinen, viileä kuten 2002. Tuo oli kait ensimmäinen ja viimeinen kerta, kun Autoliittoaktiivi-automies-isäni ajoi amerikkalaista veeåttaa (Kanadan kuorissa). Törmäsin hirviporukkaan ja peruutin kilometrin peileistä katsoen takas asfalttitielle.

    Ei sen ameriikanauton tarvi välttämättä olla isolohko-Charger tai Yenco-Nova käännetyllä manuaalikaaviolla...hauskaa voi olla nössökuutosellakin rantasaunakopalla.

    OT: oli muuten kivan näkönen Elli siinä AR:n Yenco-Nova jutussa, ois isäkin tykänny.

    Dodge Vans Rule...Marthin Luther Kingiä mukaillen: I have a Dodge.
     
  20. KajS

    KajS Gearhead

    Tehtiin pojan kanssa viime sunnuntaina (1.11.) vajaan 400 km:n Road Trip ja haettiin Korsosta Celica-projektin osia. Mukava reissu, lämmöt pysy hyvässä järjestyksessä ja nestetaloudet myös. Kulutus 13 l/100 km. Slanttivanilla uskaltaa lähteä reissuun; parhaiten kulkee 55 mph.
     

Kerro tästä muillekin!