Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. aksu

    aksu 1st gear

    Hei linkkitietäjät! Mistä löytäisin hinausdollyn teko-ohjeet? Vai kulkeeko eri nimellä? Katsastuskonttorilla eivät tienneet piirrustuksista mitään. Kiitos jo etukäteen! :eek: :eek: :eek:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    http://www.flazbo.com/dolly.htm Tossa olis jotkut (tosin maksulliset) piirustukset. Onko "dollyllä" laillista hinata tässä ajoneuvolainsäädännön paratiisissa?
     
  3. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Olinpa sen verran utelias, että tilasin nuo piirustukset, 14.99 USD = 11,73 euroa PayPal:lla eli luottokortilla maksaen, myyjällä maine-indeksi eli "feedback-score" oli 326 eli vaikea uskoa muuksi kuin rehelliseksi kauppamieheksi. Kunhan saan, voin kertoa, onko noista piirustuksista mihinkään, vai...

    Onhan noita Dollyjä ollut Suomessakin myynnissä, Keltaisessa Pörssissä varsinkin, hinnat vaihdelleet n. 450 - 750 euroa.

    Kuulemma on Suomessa laillinen vetolaite, max nopeus 60 kmh. Ei katsastusta, ei vakuutusta, ei rekisteröintiä. Vedettävä auto + Dollyn paino yhteensä ei saa olla enempää kuin vetoauton paino.

    Itselle on vielä epäselvää, kuuluuko "veturin" vakuutukseen vai pitääkö olla hinattavassa jokin vakuutus.
     
  4. Red Neck

    Red Neck 1st gear

    Ei se ole kummempi asia kuin normaali hinaus tai perävaunun vetäminen,jos jotain sattuu menee aina veturin vakuutuksesta.
     
  5. amis

    amis 1st gear

    Miten hyvin tollanen kääntyy? Periaatteessahan siinä on 4 kiinteää pyörää...
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös hinattavassa autossa pidä olla voimassa oleva liikennevakuutus???
    Onkos vielä voimassa se, että hinattavassa autossa pitää myös olla ajoneuvovero maksettu? Näin oli ainakin muutama vuosi takaperin.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin sanotaan Pohjolan sivuilla:

    "Kaikilla liikenteeseen käytettävillä moottoriajoneuvoilla tulee olla liikennevakuutus, josta korvataan moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutuneet vahingot.

    Perävaunulle tarvitset pakollisen liikennevakuutuksen. Lisäturvaa tarjoaa vapaaehtoinen autovakuutus, joka korvaa oman perävaunusi vahingot."

    Hinattava auto luokitellaan liikenteeseen käytettäväksi, jos sen omat pyörät osuvat tien pintaan, oli se sitten rekisterissä, tai ei. Kun se on kokonaan trailerilla, niin silloin on eri asia. Silloin taas pitää olla tuo perävaunun liikennevakuutus.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest


    Dollyssa on tuo "peti" johon auto ajetaan niin sen keskellä on akseli ja näin se "peti" kääntyy kärryn sisässä.
    Monet ovat tehneet sen jonkun esim. autonpyörän navasta.Itse olen nähnyt yhdellä sällillä jäärata-auto hommissa tommosen tehdastekosen ja siinä tuo kääntyvä peti myös kallistui autoa varten jotta se oli helpompi ajaa paikoilleen.Kun auto oli kohdallaan niin tuo peti lukittui toiseen vetokuulaan mikä oli aisassa kiinni.Sitten vaan liinat kiinni ja menoksi.
    Kääntyy yhtä hyvin kuin iso traileri.

    Rekisteröintiä ja vakuutusta se ei vaadi koska se on hinattava laite niin kuin työmaaparakki joita kuorma-autoilla näkee vedettävän(60km/H).Näin mulle ainakin joiskus selitettiin.Varma en asiasta ole mutta tommosen tekisin heti jos hyvät kuvat sais.

    Huuto.netissä joku myi jotain omatekoista dollya jokin aika sitten..

    T.juniorijussi
     
  9. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Näin sanottiin myös If:stä. Perustuu lakiin

    Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279

    1 LUKU
    Yleisiä säännöksiä

    1 §
    Moottoriajoneuvon liikenteeseen käyttämisestä aiheutunut henkilö tai omaisuusvahinko, jota jäljempänä sanotaan liikennevahingoksi, korvataan ajoneuvoa varten annetusta liikennevakuutuksesta tämän lain mukaan.

    2 §
    Moottoriajoneuvo ei ole tässä laissa tarkoitetussa liikenteessä:
    1 kohta on kumottu L:lla 16.4.1993/361.
    2) kun sitä liikenneväylistä erillään olevassa paikassa käytetään maatilatalouden työhön tai olennaisesti muuhun tarkoitukseen kuin henkilöiden tai tavaran kuljettamiseen; (5.12.1974/898)
    3) kun se on säilytettävänä tai korjattavana autovajassa tai korjaamossa tahi muussa liikenneväylistä erillään olevassa paikassa; eikä (5.12.1974/898)
    4) kun sitä käytetään liikenteestä eristetyllä alueella kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. (5.12.1974/898)

    3 §
    Moottoriajoneuvo tämän lain mukaan on maata kiskoitta kulkemaan tarkoitettu konevoimainen kulkuväline tai työkone, niin myös kulkuneuvo, joka on rakennettu liikkumaan vain sellaiseen kulkuvälineeseen tai työkoneeseen kytkettynä. Asetuksella voidaan kuitenkin määrätä, ettei moottoriajoneuvona pidetä kulkuvälinettä tai työkonetta, jonka paino tai nopeus on vähäinen, eikä kevyttä hinattavaa kulkuneuvoa.


    Liikennevakuutusasetus 17.7.1959/324

    Sosiaaliministerin esittelystä säädetään 26 päivänä kesäkuuta 1959 annetun liikennevakuutuslain (279/59) nojalla:

    1 § (30.12.1993/1626)
    Moottoriajoneuvoksi, jota tarkoitetaan liikennevakuutuslaissa (279/59), ei katsota:
    1) sellaista moottorityökonetta tai traktoria, jonka suurin rakenteellinen nopeus on enintään 15 kilometriä tunnissa edellyttäen, ettei sitä ole rekisteröitävä;
    2) leikkuupuimuria tai muuta sadonkorjuuseen tarkoitettua ajoneuvojen rekisteröinnistä annetun asetuksen (1703/92) mukaan rekisteröinnistä vapautettua maatilatalouden moottorityökonetta;
    3) rekisteröinnistä vapautettua perävaunua, perärekeä tai hinattavaa laitetta; eikä
    4) sellaista lapsen kuljetettavaksi tarkoitettua ajoneuvoa, joka on varustettu moottorilla ja joka rakenteensa tai varusteidensa puolesta ei ole rekisteröitävissä.


    Eli lyhyesti: koska henkilöauto on rekisteröitävä moottoriajoneuvo ja sitä käytetään liikenteessä, on siinä oltava liikennevakuutus. Rekisteröimättömäänkin autoon vakuutuksen saa siirtämistä varten, jos ei muuten, niin sitten siirtokilpien kanssa.


    Voi tulla kalliiksi hinata vakuuttamatonta autoa (vaikkei vahinkoa sattuisikaan)

    "Liikennevakuutuslaki 26.6.1959/279

    10 § (16.4.1993/361)
    Jos liikennevahingon sattuessa ajoneuvoa varten ei ollut säädettyä vakuutusta tai jos ei ole saatu selville, mikä ajoneuvo vahingon on aiheuttanut, vahingosta vastaa liikennevakuutuskeskus niin kuin se olisi myöntänyt liikennevakuutuksen. Tuntemattoman ajoneuvon …

    Jos vahinko on kohdistunut vakuuttamisvelvollisuutensa laiminlyöneeseen vahingon aiheuttaneen moottoriajoneuvon omistajaan, ei liikennevakuutuskeskus ole siitä vastuussa. Samoin keskus ei ole vastuussa vahingosta, jos vahinko on kohdistunut vahingon aiheuttaneen ajoneuvon kuljettajaan ja hän tiesi tai hänen olisi pitänyt tietää, ettei ajoneuvoa varten ollut säädettyä vakuutusta.


    16 §
    Moottoriajoneuvon omistaja, jolla ei ole ollut liikennevakuutusta ajoneuvoa varten, vaikka hänellä olisi se pitänyt olla, on velvollinen laiminlyöntinsä ajalta suorittamaan liikennevakuutuskeskukselle sen kussakin tapauksessa erikseen määräämän enintään nelinkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen tai, jos liikennevahinko on sattunut, enintään kymmenkertaista keskimääräistä vakuutusmaksua vastaavan hyvikkeen. Vakuutusvalvontavirasto päättää tarkemmin keskimääräisen vakuutusmaksun määräytymisestä. Omistajan on vastaavasti suoritettava liikennevakuutusyhtiölle sen määräämä hyvike, jos ajoneuvoa on yhtiölle etukäteen tehdyn kirjallisen ilmoituksen vastaisesti käytetty liikenteessä sinä aikana, jona ajoneuvo on ilmoitettu pidettävän poissa liikenteestä. Hyvike määrätään koko ilmoitetulta seisonta-ajalta, jollei erityisen painavasta syystä muuta johdu. Edellä tässä pykälässä tarkoitettu hyvike on täytäntöönpanokelpoinen ilman tuomiota tai päätöstä. (29.1.1999/88 )"
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

  11. Anonymous

    Anonymous Guest

  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei katsastusta ei rekisteröintiä..
     
  13. aksu

    aksu 1st gear

    Voitko raunoh pistää viestiä kun piirrustukset tulee,onko niistä mihinkään. Pistän sitten itsekkin tilauksen sisälle. Thanks!
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, vielä kerran selvennyksen vuoksi, itse dolly ei tarvitse katsastusta, ei rekisteröintiä. Sitävastoin siinä päällä kuljetettava kapine (auto, tai moottoripyörä) tarvitsee liikennevakuutuksen. Sitähän raunoh tässä myös tiedusteli.
    Lisäksi sinne tarvitsee rakentaa toimivat vilkut, jarruvalot ja takavalot siihen hinattavaan ajoneuvoon, eli samantapaiset, joita hinausautotkin joutuvat käyttämään. Yleensä sellaiset magneettijalkaiset irtovalaisimet, jotka helposti kytkettävissä vetoauton perävaunu-sähköpistokkeeseen.
     
  15. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Kylläpä on ristiriitaista tietoa olemassa ! Eri katsastusasematkin antavat kovin vaihtelevaa tietoa. Entäpä jos hinattava auto on kilvetön ja jopa niin, että ei ole edes autoveroja maksettu ? Miten sitten vakuutuksen kanssa ?

    Dolly on USA:ssa kyllä käytössä, esim. asuntoautolla vedetään mukana henkilöautoa lomamatkoilla, ja en kyllä jaksa uskoa, että Texasin ja Arizonan erämaataipaleilla highwayllä ajetaan 60 kmh = n. 37 mph (rajoitus 75-85 mph).
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Amerikassa kaikki on toisin, siitä ei vaan ikävä kyllä ole mitään apua täällä sarvikuonojen maassa.
    USA:ssa vedetään noiden motor home:ien perässä pikkuautoa suoraan aisan päässä, siis kaikki neljä pyörää maassa ja välissä noin 1,5 metrinen aisa, ei kuljettajaa(hinattavassa) eikä tunnu olevan erityisiä nopeusrajoituksiakaan. Hinattavan on tietenkin oltava manuaalivaihteinen tai kardaani oltava irti.
     
  17. Dragonfly

    Dragonfly 1st gear

     
  18. raunoh

    raunoh 3rd gear

    Sainpa nuo Dollyn piirustukset USA:sta. Kaveri oli ovela; maksoin rahdista 5 USD, mutta tuli e-mailina tieto linkistä, josta voi tuon 30-sivuisen melko ison eli 3,6 megabitin kokoisen PDF-tiedoston ladata ja printata (tuo linkki kertoman mukaan suljetaan parin pv:n päästä, joten piti tehdä tulostus heti).

    Tämän Dollyn ominaisuuksia:
    Gross trailer capacity 3,500 lbs
    Empty weight 1,050 lbs
    Empty tongue weight 90 lbs

    Näkyy olevan sen verran "soppaohjeet", että pystyy varmaan kovin osaamatonkin tehdä, mutta työtähän kyllä on kun joutuu osat ja nippelit hankkimaan, pellinpalat leikkaamaan, panemaan osat paikoilleen eli porata pulttien reiät ja hitsaamaankin. Joten pitää olla työkalujakin ja muita välineitä.

    Joten omalta kohdalta etsin kyllä valmiin Dollyn kuin teen itse. Ja siten piirustukset joutaa tarjolle omakustannushintaan.
     
  19. aksu

    aksu 1st gear

    Loistavaa! Pistän vaix yv:nä sähköpostiosoitteen ja puh.nron ni eiköhän kauppoihin päästä!
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minulla on tekeillä tuommoinen dolly. Se ei ole vielä valmis, mutta olisi pari kuvaa koeponnistuksesta:

    Kuva1
    Kuva2
     

Kerro tästä muillekin!