Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Vasta, kun yhdistelmä menee yli 22 metrin, pitää apuvaunussa olla lukkiutumattomat jarrut! Jos säädöksiä lukee, kuin "piru raamattua".
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Jos olis hinattava laite, niin " jos hinattava ajoneuvo on jarruton, puolet vetoauton omasta massasta, enintään kuitenkin 0,75 tonnia, tai jos kyse on hinattavasta laitteesta, enintään puolet N2- tai N3-luokkaan kuuluvan vetoauton todellisesta massasta;"
    " jos suurimmalta rekisteröinnissä ja käytössä sallitulta massaltaan enintään 3,5 tonnin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo on varustettu työntöjarruin, vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, tai jos vetoautona toimii M1G- tai N1G-luokan ajoneuvo, 1,5 kertaa vetoauton suurin rekisteröinnissä ja käytössä sallittu massa, enintään kuitenkin 3,5 tonnia;"
    Tuotahan saattavat alkaa soveltamaan Hav:inkin kohdalla joskus?
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Mites jos on sen hetken olleen säännön nojalla kilvitetty

    Vai onko se vaan parempi olla hiljaa ja vedellä menemään
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Nyt näyttää siltä, että kannattaa olla ihan hiljaa, tehdä pyörät kääntyvällä mallilla, ja vedellä vaan......:confused:.
    Poistaa rekisteristä, koskarekisteröidyllä on tiukat vaatimukset, ja määräykset. Se on riski, jos hinattaessa jotain sattuu, kuka korvaa, ja mitä? Pitää hinailla niin, ettei satu mitään....
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onneksi ne kuitenkin on marginaali juttuja, sittenhän se kakka on tuulettimessa, kun ne yleistyy ja tollo pelottomat alkaa ajelemaan kolareita niillä

    Harvinaisuuden huomaa hyvin kun kattelee mitä ajoliikkeitä ihmiset tekee Hav;in nähdessään
    Onpahan jakajan väärältäkin puolelta ohitettu, olin kääntymässä vasemmalle ja eihän sitä kantinviereen voi ryhmittyä kuin Hav;in renkaan osalta
    Takaa tuleva hidastaa hidastaa, siirtyy vastaan tulevien kaistalle ja lipuu punaisia päin jakajan väärältä puolelta ohi :odeek:
     
  6. virta

    virta Gearhead

    Riittääkö 15cm dollyn maavaraksi,,mataluudesta on etua ainakin lastatessa,,Vain onko 20 cm oltava.Matala hyvä mutta omat haityansa.
    Entä se kääntöpeti jolla auton pyörät lepää,mikäs se leveys?
    Kokonaisleveys ollee noin 260cm.
    Entä sopiva aisapituus,?ainakin omassa {suunnitelmassa}aisassa on sivuttaistuet ja nousu ylös ja kiinnktyslevy vinssille.
    Onko lokasuojat laitteessa hienostelua vai tarvitaanko oikeasti?
    Mitä olette laittaneet kääntöpetin alle,,jotain liukunauhaa vai peräti pyöriä?
     
    Muokattu: 21.6.2017
  7. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Noita tehtiin vw:n taka-akselista muutama aikanaan, siihen tuli aikalailla tuo 15cm maavaraa 14 tuuman rattailla.
    Aisa n. 3m, leveys 2.5m ja kääntöpöytä siten että pienin rengas ei hankaa akseliputkea eli paat vaikka 13 rattaan lattialle ja kp:n poikkiputket etu ja taka puolelle tjs. , leveyttä kp:lle niin paljon kuin mahdollista.
     
  8. urho3

    urho3 Gearhead

    Päädyin kuitenkin uuteen jarru kärryyn niin ei tuu epäselvyyksiä tien päällä. Sinänsä nyt hankala kun tuo on lava malli niin ei saa ovia auki kun auto on kärryllä. Mut romujahan nuo mun autot yleensä on niin sähkövinssillä joutuu vetämään kyytiin. Eikä tuo tyhjänä perässä tunnu kun irrottaa etu ja takalaidat irti.
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

  10. virta

    virta Gearhead

    Mihin dollyn painopiste?Nuorena miehenä kun hain peräkärryllä multaa ,heittelin mullat sitten vain kärryn perälle kun matka oli lyhyempi heittää.Oli muuten metka ajaa kuorma kun tuntui niinkuin joku olisi nostanut auton perää ajossa...
    Pointtini oli kun kaikki näitä dollyjä väsäilee yhdellä selkeästi painopiste dollyn pyöräparin takana,,on varmaan metka ajettava???
     
  11. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Meillä taaempi runkoputki suoraan navasta alas ja yheen ja edempi runkoputki sitten kuten sanottua edempänä

    Todella hyvä vedettävä ja aisa painoa on sopivasti, jaksaa nostaa koukusta pois
     
  12. virta

    virta Gearhead

    Kai se paino on järkevä siihen väliin jakaa harkiten vetoauton koukuunkin on hyvä osa painosta kohdistua!
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Vois olla helpompi selittää kuvalla

    Siis meidän dollyn runko on tehty putkesta ja päissä on 90°mutkat ylöspäin keskelle akselia/navan tumppia
    Sit ~20cm sen edessä on toinen putki
    Näiden välissä on kääntöpöydän laakeri
    Eli vedettävän renkaiden painopiste tulee ehkä 10cm navan keskipisteen etupuolelle

    Koko laitteen lastaus korkeus on jotain 20cm luokkaa ja maavara on jotain 5-10cm 15" pyörillä
    Sitä pienemmät ei ees taida mahtuakkaan
     
  14. ihka

    ihka 2nd gear

    Laita kuvaa ?
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Avatar kuvana on
     
  16. virta

    virta Gearhead

    Onko noin pienestä maavarasta ilmennyt haittaa,siis 5_10cm??etuahan mataluudesta on kun helpompi vetää auto kyytiin ja luonnikkaampi asento vedettävällä..
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ei oikeastaan, leveyttä kuitenkin se 255, niin ei ihan mökkipoluille pysty lähtemäänkään
    saksassa oli joissain kohdissa pientä koskettelua kun puoliksi jalkakäytävälle parkkeerasi

    Ainoo mikä pitäisi tehdä tosin, niin ei tartteis 1000km välein hitsata lokareita paikalleen, ois et ne tekisi alumiinista tai ohuesta pellistä mahdollisimman kevyiksi
    Peräkärryn muoviset on liian painavat, jousittamattomaan kärryyn
     
  18. virta

    virta Gearhead

    Mikäs sallittu nopeus tyhjällä dollylla..
     
  19. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    jousittamaton 60km/h
     
  20. virta

    virta Gearhead

    No kääntöpöytä dollyssa perinteinen vaseliinilla,,tuli ajltua hiekkatiellä,myt tekis mieli putsata ja aikas kova homma,,ooskos joku muu syssteemi parempi?
     

Kerro tästä muillekin!