Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. valpas

    valpas Gearhead

    Semmonen ns. Liukumuovi. Olikohan se Polyeteeniä, tai jotain sen tapaista. Varmaan esim. Etralla tiedetään.
     
  2. virta

    virta Gearhead

    Kun piha on jäässä onkin metka homma saada dollylta auto alas joke eikäy.Aikaakin meni nyt luvattoman paljon.Ensin hinattavan takapyörien alle klapit ja ajoa vetoautolla,,,ei tule alas vaan luistaa.Kun on pihassa kolmas auto onkin helppoa nypätä vetoköydellä hinattava auto alas mutta kun nyt ei ollut.Dollyn vetopeti on ihan jostain 40 x 40 teräsputkesta,aika paljon se muuten vaatiikin että pyörä sieltä nousee!
    Lopulta ei muu auttanut kun tunkata vedettävää ylös niin etyä etupyörien alle sai laudat ja sittenhän se jo lähti nyppäämällä tulemaan alas.Jotenkin tuo dollyn päällä ylöstunkkaaminen vain on hankalaa jos isoa tunkkia ei ole.
    Miten itse saatte auton alas?
     
  3. virta

    virta Gearhead

    Millaset vinssit?Nyt vinssi vaijerilla ja vaijeri lyhyessä käytössä ihan paskana,kelautuu epätasaisesti ja pureutuu syväön kun paino päällä tuhoten itsensä,rispaantuu eikä tuohon ole koskeminen kädet repii,ei tahdo kelalta ulos tulla kun pureutunut,koskahan tulee lujaa silmille?Ostettava liina tuohon?
     
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Onko se renkaiden peti avoin? Jos tekis vaan "kiilat"? Eli dollyn petien eteen kiilat ja hinattavassa käsijarru päällä ja ajaa dollyn pois, kiilat nostaa renkaat pois montuista, ja kässäri ehkä löytäs tarpeeks pitoa?
     
  5. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Liina vaijerin tilalle?
     
  6. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    En löytäny trafi tiedotteesta dollyn vaatimuksia. Voisiko joku copypastea ne tähän?
     
  7. JL-

    JL- 3rd gear

    Liina etuvanteen yläreunasta takavanteen alareunaan (jos vanteet sen sallii), jaksaisko kiristää niin että nousee putken yli?
     
  8. virta

    virta Gearhead

    Tuo voiskin olla hyvä konsti,ihan liinaräikän kanssa yrittää jos siinä tilaa riittää kelata!.

     
  9. valpas

    valpas Gearhead

  10. eldorado1973

    eldorado1973 Gearhead

    Kekkoslovakian mukaista toimintaa, päätöksiä vaan tulee. Yritin rekisteröidä dollya, mutta laite luokiteltiin hinausköydeksi :) Joku on saanut dollyn kilpiin, miten niillä hinaamisen voi kieltää? No kohtahan joku SDP:n hihhuli tulee viemään autot pihalta, eli loppuu ajelut muutenkin.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

    Siinä on tapahtunut virhe, jos joku on saanu Hinausapuvaunun rekisteröityä! Se täytyy vissiin sitten olla peräkärry? Peräkärryn perässä ei saa olla hinauksessa mitään? Mielenkiintoinen tapaus!
     
  12. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Tuosta oli kamala parku sillon joku v. sitte kun noi kaikenmaailman taukotuvat sun muut piti saada valvonnan piiriin, noita dollyja meni kait siinä rytäkässä kilpiin virheellisesti jokunen, siihenhän tuli sitten kait joku tarkennettu ohje jolla dollit vapautettiin rekisteröinistä.
    Kait tuosta ens vuoden puolella jotain totuudenperää kuuluu miten tuo dollilla hinaaminen virallisesti tulee meneen.
     
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Siinä kilvittämisessä oli ideana rakenteellinen nopeus 60kmh joten ne selitykset ettei saa vetää kuin vetäjää kevyempää ei pidä paikkaansa

    Ja ulkomailla ne pitää olla kilvissä, et saa valvottua ja vakuutettua
    Polizai Horst ei oikeen ole innostunut kun tempasee motarilla ratsiaan perävaunu perässä joka ei ole missään kilvissä


    Niijjoo ja se taitaa olla, niin et saat kilvittää dollyn jos haluat. Siitä tulee hinattavalaite, siinä on tullut virheitä jos ne on päästetty kilpiin perävaunuina



    Mut toisaalta sen ymmärtää et miksi ne tulee kielletyksi, nettimarkkinat on väärällään huonekaluputkesta tehtyjä "dollyjä" joissa ei ole kääntöpöytää ja napoina jotkut passatin takanavat

    Ykskin tässä suunnitteli tekevänsä itelleen "dollyn" ja käyttävänsä 500kg napoja
    Sen voi jokainen arvella mitä tekee kun dolly painaa 200-300kg hyvin tehtynä eli 700kg navoilla jäljellä ja siihen päälle 1300kg etuakselia tai vaikka jotain pikkuautoa kiskoo et etuakseli painaa vaan 700kg ja suomalian teiden kunnot
    Jousittamatonta massaa 500kg ja vedät 10cm syvään routakuoppaan



    Mut EU;ssahan ei saa kieltää toisessa maassa rekisteröidyn laitteen käyttämistä, eli viron/ruottin kilpiin dollyt ja antaa mennä
     
    ihka ja f34 tykkäävät tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Hinausapuvaunun suurin akselipaino on 75okg + vetokoukkuun tuleva paino. Jos Hinausapuvaunu painaa 300kg, niin sen päälle ei saa laittaa enempää kuin 450kg+ sen, mitä koukulle tulee. Ei se silloin kovin ihmeellisiä napoja tarvi. Jousena toimii rengas.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Lukeeko toi jossain laissa?

    Mites kun on 2000kg hinattavia laitteita ja lerssisen radiovaunu taitaa melko nopeesti paukkua yli 750kg;sta

    Jos tollanen pykälä ois laissa, luulisi et melkonopeeseen koppalakit pysäyttäis dollyn jossa nelikko hiace päällä
    Sehän on varma sakko ja palsternakka hypistelee karvasia kämmeniään

    Melkosen harvassa on autot joissa ees takapää painaa vaan 450kg
     
  16. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Kellään myydä halpaa dollya? Kaverin puolesta kyselen.
     
  17. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    oma ei oo myynnis, mutta tori, nettivaraosa , fb:n auto/varaosa sivuilla noita putkahtelee myyntiin viikottain, osa asiallisia, osa jo valmiiksi raatoja.
    jossain ,en nyt muista missä, ehkä jossain fb:ssä, oli tällä viikolla myynnis purettava eli saa pukattua pakun sisään, sai siis puomin ja akselin irti pulttiliitoksilla...
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  18. teddy99

    teddy99 Gearhead

    Paljon puhetta herättänyt "dolly kielto" ei taida pitää paikkaansa?
    https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2018/20180729
    Eli 1.6.2020 voimaantuleva tieliikennelaki, jossa lukee näin:
    "Hinattaessa ajoneuvolla köyttä käyttäen ajoneuvoa, jota ei voi tai saa kuljettaa sen omalla moottorilla, tulee ajoneuvojen välin olla vähintään kolme metriä ja se saa olla enintään kuusi metriä. Ajoneuvoa, jonka jarrut ovat epäkunnossa, saa hinata vain tankoa tai puomia käyttäen. Ajoneuvoa, jonka ohjaus on epäkunnossa, saa hinata vain hinauspuomin varaan nostettuna."
    Eli tuo viimeinen lause: ..hinauspuomin varaan nostettuna. Mikä muukaan tuollainen "puomi" voisi olla kuin Dolly? Mutta... Huomaa tuossakin tarkka sanamuoto. Ei puhuta auton etuakselista, vaan että koko auto on hinauspuomin varaan nostettu. Eli mistä on kyse? Ainoastaan tulee mieleen Start Trek TV sarjasta tuttu antigravitaatiolaite, jolla auto saataisiin leijumaan ilmassa puomiin kytkettynä? :odsmile:

    ..mun kohdalla oli päinvastoin. Katsastusasemalta annettiin noin 10 vuotta sitten tieto, että PITÄÄ rekisteröidä. No sitten vein dollyn rekisteröintikatsastukseen. Ekalla kerralla ei onnistunut, kun piti olla valmistajan dokumentit vetopäästä ja pyörännavoista. Omavalmisteisesta olisi vaadittu myös rungon lujuuslaskelmia. Navoista löysin valmistajan paperin, mutta vetopää piti ostaa uusi, johon oli valmistajan paperi olemassa, joka määräsi laitteelle kokonaismassan. Sitten vaan kassan kautta ja rekisterikilpi paikoilleen.
     
    Muokattu: 24.2.2020
  19. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Hinausauto ja sen haarukka, jonka varaan auton toinen pää nostetaan.

    Tuo min. 3m ja max. 6m taas tarkoittaa ajoneuvojen välissä olevaa puomia silloin kun toisella hinataan toista ajoneuvoa.
     
  20. teddy99

    teddy99 Gearhead

    ...niiiiin, onko hinausauton haarukka haarukka vai lakiteksissä mainittu puomi? Jos haarukka on puomi, niin sitten dollynkin harukka on puomi? Eikä auto sittenkään ole lakitekstin vaatimuksen mukaan kokonaan puomin varaan nostettu, eli... hmm... Eikä muuten ole puomille määrätty mitään mittaa, vain köydellä hinatessa min 3m max 6m..
    Tämä on taas epäselvä laki tuhansien muiden joukossa.
     

Kerro tästä muillekin!