Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Takavetoisella Opelilla vedät Valmettia??? Vai työntääkö Valmet Ooppelia???
    Amerikan Dollyista pistän tänne kuvia joku päivä. Suorastaan huimia virityksiä ja siellä täysin laillisia tuli vastaan.
     
  2. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tuolla Ameriikan ihmemaassa (ainakin joissain osavaltioissa) on naru hinaus kielletty. Hinaus täytyy tehdä käyttäen kolmion muotoista aisaa, jonka kaksi kulmaa on kiinnitetty vedettävän auton puskuriin (tai tehtyyn kiinnikkeeseen), niin että ylös/alas liike on mahdollinen. Kolmas kulma on vetokoukkua varten. Ohjaus laitetaan pois rattilukkoasennosta.

    Kun veto auto kääntyy seuraa hinattava "orjana" perässä, koska aisa ei anna sivuttain myöden. Vapaasti kääntyvä ratti päästää pyörät kääntymään. Ne kääntyvät itsestään! Luonnonlait astuvat siis kuvaan mukaan!

    Näin vetoauto voi ajaa huoletta niin lujaa kuin haluaa (tietysti jarrut joutuvat vähän kovemmalle työlle).
     
  3. amis

    amis 1st gear

  4. signet

    signet Gearhead

  5. amis

    amis 1st gear

    Ei oo sitten mun tekemä toi dolly, jos sitä meinaatte, löysin vaan noi kuvat sattumalta....
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vakuutuksen saa myös rekisteröimättömään ajoneuvoon ja jos ja kun usa:ssa vedetään niin siellä tuskin on samat säännöt kuin täällä. Matkailuautojen perässä on usein auto ilman kuskia tow bar:lla kytkettynä perään ja joka pyörä on maassa. Suomessa viranomaiset sais kohtauksen nähdessään sellasen yhdistelmän. Rekkojen perässä on ollu kans lastaustrukkeja samanlailla kytkettynä. Et näin siellä
     
  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Tehtiinpä sit kaverin kans dolly. Ja oli niin hauskaa hommaa että aateltiin tehä pari lisää... :D
    Minkähän moisella hinnalla semmosen vois myydä? 500e? Mitä ootte omista dollyistänne maksanu, vai onko kaikki tehny ite?
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pikku vinkkinä:wink:
    Dollyn kanssa sen kummemmin kuin narun perässä tulevan kanssakaan ei sitten ole asiaa moottoritielle!
    Siitä ei selviä 50e:n ratamaksulla :odroll:

    Älkää kysykö mistä tiedän :lol:
     
  9. KimT

    KimT 1st gear

    Keltainen Pörssi lehdessä on aikaisemmin ollut Dollyn piirustuksia kaupan valmistajalta, uusia Dollyja myynnissä harvemmin käytettyjäkin. Suomessa löytyy ainakin 1 valmistaja: www.peravaunutaloviitala.fi/1-akseliset.html
     
  10. -TH-

    -TH- Gearhead


    väärin.

    kyllä moottoritiellä saa ajaa jos ei muuta reittiä ole käytettävissä.
     
  11. jukka63

    jukka63 1st gear

    mitänköhän tommonen dolly vois kestää ns.normaali hinaus nopeuksia. n.80-100 km/h.aika pienet pyörät,laakerit joutuu koville jne...onko kokemuksia?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    yleensä on...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...niin että yleensä on vaihtoehtoisia reittejä.
     
  14. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Meidän tekemä dolly kyllä kesti ihan hyvin vedellä darttia, ja tietysti moottoritiellä moottoritie nopeuksia. :) Mutta siinä olikin kyllä ihan kunnolliset peräkärryyn tarkoitetut pyörännavat (3kpl), ja 13" rinkulat.

    Ainut ongelma oli siinä että tuo "koe version" vetopöytä tuli tehtyä turhan heppoisesta tavarasta. Vetopöytä taipui dartin painosta ihan silmin havaittavasti, ja dartin pyörästä dollyn akseliin oli huimat 5mm. Kotipihaan ku päästiin ni se olikin ehkä 1mm. :oops:

    Tuli muuten väännettyä se dolly ihan sen takia, kun en halunnut pistää rahojani mihinkään hinaus firmaan. Noh... Tällä kertaa en säästänyt, mutta tulevat hinaukset maksaa tod.näk. hiukka vähemmän. :D

    Dollyn (koeversion) rakentamisen kustannukset ilman ramppeja:

    -Raudat (jotka loppui kesken) maksoi jotain vajaat 100e.
    -3 pyörännapaa + 8 pulttia + tukeva aisan pää 160e
    -pelti lokasuojiin, muuramelaisen metallialan firman ylijäämä rojuista 0e
    -pari metriä sinkittyä putkea, navetan takaa aidosta paskakasasta kaivettuna 0e 8)
    -Magneetilliset irtovalot tais olla 23e
    -heijastimien hintoja en muista...
    -Renkaat pellon reunalla levänneestä vw ploplosta. 0e
    -"vanteiden" levitys palat pellon toisella reunalla levänneestä Porollasta 0e.

    Hitsaus kaasua meni (kaverin mukaan) vartti pullo! :eek: Lankaa ei tullut tarkkailtua... Rälläkän laikkoja kului 2. Rälläköitä vain yksi. :D

    Yhteensä siis about 300e + bensat jota meni kun piti ajella edestakaisin osien ja rautojen perässä.

    Omasta mielestäni siis kannatti tehdä (itselle)!
    Aikaisemmin tuossa uhkasin että voisin tehdä lisää ja myydä 500e:lla, mutta voip olla, että kun tekee sellasen siistin ja tukevan "tuotanto mallin", niin siitä 500e:sta ei jäis itelle mitään, niin että se siitä sitten...

    Mitähän sitä tuli oikein kirjoiteltua... Unohtu (taas) tuo nukkuminen, ja olo on hieman sekava... :-? :lol: 8) :-? :cry: :x :D :rotfl: :-?
     
  15. jukka63

    jukka63 1st gear

    kiitoksia infosta.toi maavara on kyllä aika kriittinen,saattaapa kadota hinattava härveli pöpelikköön,kun kunnon monttu tulee eteen.ois ihan mielenkiintoo tommoseen kikottimeen.oisko 1000e kohtuulista,kunnolla tehtynä? mitäköhän maksaa jenkeissä laatu tuotteet,ottaen huomioon matkanopeuden?
     
  16. amis

    amis 1st gear

    Oisko sulla kuvia pistää, vai paljastatko rakennetta muille? :wink:
     
  17. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Meillä oli joskus tommonen vuokralla kun hinattiin -86 626 mazdaa sillä ja lopputulos oli että ei kestä kunnollä kääntää risteyksessä kun kääntyy tuo pöytä niin tuli kylkiin hyvät naarmut lokasuojista.

    Et hirveen leveelle autolle noi ei tosiaan käy kerran jo mazdalla oli ongelmia et pitäs tehä sit omaa sovellusta semmoseen.
     
  18. jukka63

    jukka63 1st gear

    en nyt täysin ymmärtänyt.pidempi aisa vois auttaa asiaa,jos rupee raapii vetäjän persettä?
     
  19. -TH-

    -TH- Gearhead

    härvelistä pitää tehä sen verran leveä kuin vaan on lain mukaan vara tehä, eli se 2.60m taitaa olla vieläkin voimassa... karkeasti vuntsien sisämitaksi saa 2m, kyllä siinä jos melkoiseen mutkaan leveämpikin kosla taipuu. kannattanee muistaa rajoittaa kääntöpöydän liike siten että hinattavan kyljet ei rutistu.


    jenkkilässä kun dollyt on hiukan yleisempiä,niin yleissääntönä jotkut jopa tarkkailee laakerointeja ja laakerit yleensä suositellaan tarkistamaan
    /vaihtamaan ajokauden alkuun, lähinnä siis karavaanarit,jotka hilaavat jotain pikkuvessaa lomamatkallaan baagon perässä.

    tutkailin viimeviikolla kylillä käydessäni yankkilan poikain tekemää Master Tow dollya, ja huomasin että laite on jotenkin simppeli,mutta kuitenkin turhan monimutkaisesti silti tehty... lähinnä kippaustoiminto ei vakuuttanut.
    parasta lienee tehdä kiinteä malli, ja varustaa dolly hiukan pitemmillä irtorampeilla?
    no saa nähä millanen kötös syntyy...
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noup.
    Aina on muu reitti käytettävissä,eri juttu taas onko mitään järkee lähtee
    kiertelemään syrjäpolkuja tai kylien keskustoja hinattavan kanssa.
    Moottoritiellä saat hinata vaan lähimpään ulosmenoramppiin.
    Moottoritiellä hinaaminen on niin iso rikos,että siitä saa päiväsakkoja! :eek:

    Nimim.Kahdet sakot tänä kesänä,vieläpä tyhjällä tiellä aamuyöstä,eikä karttaa ja aavistustakaan mahdollisesta kiertotiestä :mad:
    Tosin en olis kiertänyt kuitenkaan :lol:
    Samalla "ratamaksulla" ajettiin kyllä loppupätkäkin :lol:
     

Kerro tästä muillekin!