Dolly

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja aksu, 16.1.2005.

  1. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ei kun dollyä saisi hinata vain M1- tai N1 luokan ajoneuvolla?

    Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

    18 §
    Hinattava laite
    Hinattavalla laitteella tarkoitetaan muuta hinattavaa ajoneuvoa kuin perävaunua.

    Hinattava laite on myös:

    1) erikoiskuljetukseen käytettävän puoliperävaunun kytkemiseen tarkoitettu puoliperävaunun tavoin kuormittuva välivaunu, joka jakaa perävaunulta tulevan kuormituksen vetoauton vetopöydälle ja välivaunun akselistolle;

    2) M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävä apuvaunu, jota käytetään pääasiassa vaurioituneen ajoneuvon hinaamiseen.


    Lainaus: FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki


    EDIT:

    Pykälä 18 poistunut ajoneuvolaista 3.4.2009, mutta pykälässä 89 on edelleen M1 ja N1 -luokkien ajoneuvot :eek:


    EDIT II:

    Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257

    32 § (11.7.1997/670)
    Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot
    1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1 tai O2-luokan keskiakseliperävaunun tai sitä vastaavan hinattavan laitteen.

    2. Linja-autoon (M2- ja M3-luokat) saa kytkeä keskiakseliperävaunun tai kaksiakselisen varsinaisen perävaunun.

    3. Jos yhdistelmän pituus on enintään 22,00 metriä, kuorma-autoon (N2- ja N3- luokka) saa kytkeä puoliperävaunun, keskiakseliperävaunun, varsinaisen perävaunun tai hinattavan laitteen. Jos yhdistelmän pituus on suurempi kuin 22,00 metriä,,,,,,,,,,
     
  2. U.D.G.

    U.D.G. Gearhead

    Dollystä

    Jos on tarvetta dollylle, niin tuossapa olisi yksi kapine jouten, vaikka kimppatallille. On muuten kyllä näppärä peli, eikä tarvitse kortista murehtia. Itselläni ei vain ole tällä hetkellä tarvetta.


    http://www.nettikone.com/711313
     
  3. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    omistin kimpassa tommosen dollyn ja totesin ettei tommosella oikeesti tee mitään , kehitetty niille jotka ei osaa traileria vetää.
     
  4. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Miten niin ei tee mitään? :eek:
     
  5. eekoo

    eekoo Gearhead

    tosi näppärä peli matalan auton siirtoon jota on vaikea saada kärrylle tai ei ole kippaavaaa / leveää / / kantavaa kärryä saatavilla.
     
  6. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Jep, hyvä peli tuommoinen on, omaani en ainakaan myisi pois. Myönnetään että trailerilla on kätevämpi vetää, jos vain autossa riittää kantavuutta. Trailerissa on vain turhaan rahaa kiinni, jos harvoin tarvitsee ja vuokratessa ei sopivaa juurikaan ole ollut itselle tarjolla kun sitä olisi tarvinnut. Siksi hankin dollyn, jotta saisi hinattavat vehkeet kuskattua paikasta A pisteeseen B kun tarve on. Jos hinattava auto ei ole rekisterissä, niin on pieni vaiva ottaa sitä varten vakuutus, jonka saa vaikka viikon ajaksi samalla maksulla.
     
  7. putkikardaani

    putkikardaani 3rd gear

    eli niille jotka ei osaa traileria vetää :wink:
     
  8. eekoo

    eekoo Gearhead

    sovitaan niin. :wc:
     
  9. simppa

    simppa 1st gear

    Voisitko tulla antamaan meille peruutus näytöksen auton hinaukseen tarkoitetulla dollylla kun kerran osaat vetää traileria :rotfl: :rotfl:
     
  10. terence hill

    terence hill Gearhead

    Eli vaan M1 ja N1 luokan ajoneuvo?
    Ilmeisesti ei kuorkiksi leimattulla Chevyllä turha heittää perään?!Nyt en muista mikä on merkitty ajoneuvoluokka.
     
  11. atn

    atn 1st gear

    Tervehdys

    Omistin kääntyvällä pöydällä tehdyn Dollyn noin vuoden ajan.
    Vedin sillä noin 1000 kg painoisia autoja...noin 10 kertaa.
    Itse koin auton kiinnittämisen lavettiin kovin hankalaksi.
    Käytin kettinkejä , koska lavettiin oli tehty kiinnityskorvakkeita,
    ja dollyn valmistaja kertoi niin myös tehneensä.
    Suoraan vedettäessä se tuli ihan hienosti perässä,
    mutta käännyttäessä se toiminta oli aika erikoista.
    Monesti auto meinasi kammeta pois lavetin päältä ja aikamoista rutinaa
    kuului välillä. Itse myin laitteen pois ja ostin käytetyn autotrailerin.
    Sillä autot pysyy varmasti liinoilla kyydissä ja ei tule ongelmia virkavallan kanssa.
    Ja tietysti saa ajaa tien tukkona 80 km/h..... :D

    ps. omien kokemuksien perusteella en ostaisi kyseistä viritystä enää.....
     
  12. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Juu täytyy kyllä sanoa että on toi dolly vähän semmonen patenttimallin autonkuskausväline. BE-kortin hankkiminen on nykyään niin helppoa että melko laiska saa olla jos jää trailerin kanssa kuskaaminen kortista kiinni. Tietty, onhan se traileri kalliimpi ainakin jos itselle hankkii, mutta on varmasti parempi vetää, saa kaikennäköiset puolikuntosetkin autot kuskattua, saa ajaa sen 80kmh jne. Ja sitten kun hommaa semmoisen umpipohjaisen trailerin, ns tavarankuljetusperävaunu, niin siinä saa kuskattua myös kaiken muun isomman tavaran.
     
  13. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Joskus kun oli Caprice hakusessa ja piti käydä ympäri suomee pitkien matkojen käydä kattelees noita ehdokkaita. Olis tullu aika kalliiks jos olis pitäny ajella vuokra traileri ja vanin kanssa joka yksilö syynäämässä. Mutta kun oli halpa kulkune Micran räppänä käytössä joka ei Dolly perässä paljoo kuluttanu, niin oli varaa käydä useempi yksilö syynäämässä. Sitten ku se oikee Caprice löyty, ni eiku Dolly Capricen perään ja micra dollyyn :rotfl:
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    ja mä olen funteeranu tekeväni niin leviän dollyn et sais edes joskus capricen/vanin/sprintteri/vw-lt(80-luvulta=raideleveys 212cm) kyytiin!! noi kun on ylensä niin leveitä et leveys kärryssä(mitä täst kylält löytyy)loppuu kesken tai niin painaviakin et trailerista:)reilsta) loppuu kantavuus kesken!!!

    tämä tuli mieleen kun olis pitäny yks LT(mis ei ollu tuulilasia) siirtää 40km.....ja hinaamalla toi oliskin ollu tosikiva :poff:
     
  15. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Muista kuitenkin että dollynkaan maximi leveys ei saa ylittää 260cm, vai olikohan se nykyään laskettu jo 255cm, en muista aivan satavarmaks tähän väliin.
     
  16. mke77

    mke77 Gearhead

    260-oli viel marraskuussa/08....eli tuohon 205/70rf15 c 8pr-renkaat ni viel ollaan leveemmässä mitä vetolavetit!! saatika viel kun "lastauskorkeus" on/tulee matalaks! eli ihan "maassa"ja siitä "linkautetaan"ylös.......ja jarrut tottakai!

    nyt on jo jarrut(vanhat takarummut/hilut) niihin sopivat etunavat/olkavarret, nämä hilut on VW LT:n jonka kokonaismassa 3800kg ja kärryyn tietty "kääntö-napa" ja vetopää...hiukan tars ostaa viel RAUTAA, ni pääsis toteuttaa
     
  17. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ajoneuvolakia muutettiin taas keväällä (3.4.2009). Mm. perävaunujen luokitus muuttui. Samassa yhteydessä autoon kytkettävistä hinattavista laitteista eli dollyistä tuli ajoneuvoja (=perävaunuja), joiden pitää tulevaisuudessa täyttää perävaunujen teknisiä vaatimuksia ja ne joutuu rekisteröimään ja vakuuttamaan.


    Ajoneuvolaki 11.12.2002/1090

    2 luku
    Ajoneuvojen perusluokitus

    17 § (3.4.2009/226)
    Perävaunu ja hinattava laite

    O1 –O4-luokan ajoneuvo (auton perävaunu) on hinattava ajoneuvo.

    Auton perävaunut jaetaan kokonaismassan perusteella seuraaviin luokkiin:

    1) O1-luokan ajoneuvon (kevyt perävaunu) kokonaismassa on enintään 0,75 tonnia;

    2) O2-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 0,75 tonnia mutta enintään 3,5 tonnia;
    3) O3-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 3,5 tonnia mutta enintään 10 tonnia;

    4) O4-luokan ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 10 tonnia.

    R-luokan ajoneuvo on tavaran kuljetukseen tarkoitettu traktorin perävaunu.

    Hinattava laite on auton perävaunu tai muuhun moottorikäyttöiseen ajoneuvoon kuin autoon kytkettävä hinattava ajoneuvo, jota ei ole tarkoitettu henkilöiden tai tavaroiden kuljetukseen eikä matkailuun.

    Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädetään perävaunujen jaosta alaluokkiin rakenteen perusteella ja muista kuin auton perävaunuista.

    8 luku
    Ajoneuvon rekisteröinti ja ennakkoilmoitus

    64 a § (3.4.2009/226)
    Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta

    Edellä 8 §:ssä tarkoitettu rekisteröintivelvollisuus ja 64 §:ssä tarkoitettu ilmoitusvelvollisuus eivät koske:

    1) muuta maastoajoneuvoa kuin moottorikelkkaa;

    2) sadon tuottamiseen, sadonkorjuuseen tai tienpitoon rakennettua tai varustettua moottorityökonetta eikä kävellen ohjattavaksi tarkoitettua traktoria tai vastaavaa moottorityökonetta;

    3) perävaunua, joka on tarkoitettu kytkettäväksi L-luokan ajoneuvoon, traktoriin, moottorityökoneeseen tai maastoajoneuvoon;

    4) hinattavaa laitetta lukuun ottamatta autoon kytkettävää hinattavaa laitetta;

    5) rekeä.


    Muutossäädösten voimaantulo ja soveltaminen:

    3.4.2009/226:
    13. Edellä 64 a §:n 4 kohdassa säädettyä autoon kytkettävän hinattavan laitteen rekisteröintivelvollisuutta koskevaa säännöstä sovelletaan ensimmäistä kertaa käyttöön otettavaan ajoneuvoon 1 päivästä tammikuuta 2011 ja muihin ajoneuvoihin 1 päivästä tammikuuta 2015.




    Hellituksen esityksen (HE 236/2008) perusteluista:

    Yksityiskohtaiset perustelut

    1. Lakiehdotusten perustelut
    1. Ajoneuvolaki


    17 §. Perävaunu ja hinattava laite. Pykälän otsikkoon lisättäisiin hinattavat laitteet. Pykälä muutettaisiin ottamalla huomioon voimaan saatettavan autojen ja perävaunujen puitedirektiivin perävaunun määritelmä, joka on Suomessa nykyisin voimassa olevaa perävaunun määritelmää kattavampi pitäen sisällään autoihin kytkettävät hinattavat laitteet. Autoihin kytkettävät hinattavat laitteet määriteltäisiin perävaunuluokkaan kuuluviksi, mutta alanimikkeeltään hinattaviksi laitteiksi. Autoon kytkettäviä hinattavia laitteita tulisi koskemaan niiden kokonaismassan mukaisesti O-luokan perävaunuja koskevat tekniset vaatimukset. Muihin ajoneuvoihin kuin autoihin kytkettäviä hinattavia laitteita ei määriteltäisi perävaunuiksi, vaan ne säilyisivät nykytapaan suoraan hinattavina laitteina. Hinattavien laitteiden määritelmä yhdistettäisiin nykyisestä 18 §:stä tämän pykälän 4 momentiksi. Pykälän nykyinen 4 momentti siirrettäisiin 5 momentiksi ja sitä täydennettäisiin niin, että liikenne- ja viestintäministeriön asetuksella säädettäisiin muista kuin O-luokan perävaunuista.

    64 a §. Poikkeukset rekisteröintivelvollisuudesta. Autoon kytkettävän hinattavan laitteen muuttuessa perävaunun alalajiksi säädettäisiin myös sille rekisteröintivelvollisuus poistamalla poikkeus. Useimpia autoon kytkettäviä hinattavia laitteita käytetään tieliikenteessä perävaunujen tavoin eikä niiden vapauttamiselle rekisteröintivelvollisuudesta ole perusteita. Samalla niitä tulisi koskemaan vakuuttamisvelvollisuus ja vaatimustenmukaisuuden toteaminen tyyppi- tai yksittäishyväksynnässä ennen ensirekisteröintiä.

    Autoon kytkettävien hinattavien laitteiden rekisteröintivelvollisuus helpottaisi liikenteenvalvojan työtä koska usein erikoisrakenteisen ajoneuvon liikennekelpoisuuden toteaminen ilman ajoneuvosta annettua rekisteröintitodistusta vaatii erittäin kattavaa säädösten tuntemusta. Samoin ajoneuvon ensimmäistä käyttöönottoajankohtaa koskevan dokumentin puuttuminen voi tehdä mahdottomaksi sovellettavien säädösten selvittämisen.

    Autoon kytkettävää hinattavaa laitetta koskeva rekisteröintivelvollisuus tulisi voimaan siirtymäajan jälkeen koskien aluksi uusia ajoneuvoja ja myöhemmin myös käytettyjä. Siirtymäaika olisi tarpeen asiaan liittyvän tiedotuksen hankaluuden vuoksi, mitään rekisteriä nykyisistä hinattavista laitteista ei ole. Siirtymäaikaa tarvitaan myös Ajoneuvohallintokeskuksen tietojärjestelmiin tehtäviä muutoksia varten, jos rekisteröidyt hinattavat laitteet vapautetaan määräaikaiskatsastusvelvollisuudesta.



    Eli 1.1.2011 tai sen jälkeen ensimmäistä kertaa käyttöönotettava dolly pitää rekisteröidä. Ennen 1.1.2011 käyttöönotetut dollyt pitää rekisteröidä 1.1.2015 lähtien. Ihmettelen vaan millä todistaa vanhan dollyn ensimmäisen käyttöönottopäivän? Eli käytännössä kaikki rekisteröitävä 1.1.2011 alkaen?



    Lakitekstin lainaukset FINLEX ® - Valtion säädöstietopankki
    Hallituksen esityksen lainaus Eduskunnan asiakirjapalvelusta
     
  18. cenote

    cenote 1st gear

     
  19. Rado

    Rado Gearhead

    ^koskas tuo dille dollyjen rekisteröinti+vakuuttamispakko tulee vanhoilla kärryillä voimaan? ^
     
  20. jannis

    jannis Gearhead

    hinaus

    Myin taannoin työkaverille kilvettömän, rekkarista poistetun toimivan nissanin purjekoneiden ja liitovarjojen vetoautoksi pienlentokentälle. Kaveri kysy poliisilta, voiko hän hinata sen kohteeseen. Poliisi sano, että koska auto ei ollut leimassa, niin ei ole virallista tietoa jarrujen toimivuudesta, eli trailerilla tai puomilla tai omalla vastuulla köyden päässä. Koska jarrut oli kunnossa, niin köydellä mentiin. Eli täysin liikenteeseen laiton auto voitiin kuljettaa omilla pyörillään yleisellä tiellä. Ja poliisin luvalla.
     

Kerro tästä muillekin!