DOT

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kähmy 545, 8.4.2025.

  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Mikähän näitä ihmisiä vaivaa? Kun nykyään mikään muu ei renkaassa kiinosta,
    kuin paistoleima??
    Ite olen ajellu uusilla ja saatanan vanhoillakin, ne on ollu mustat ja pyöreät.
    Mulle on riittäny.
    Eli onko tämä rengasvalmistajien ja myyjien lobbaus menny näin hyvin läpi?
     
  2. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Minulle on aina riittäny että on renkaissa pintaa, iästä viis. Periaatteessa kumit ikääntyessään paranee kun se kovenee, kulutuskestävyyshän silloin nääs paranee.

    Joskus aikoinaan ostin käyttöfarkkuun uudet continentalin testivoittaja kesäkumit. Kului ihan silmissä ja jouduin vesiliirtoon eka kesänä vaikkei ne silloin kovin kuluneet ehtiny olla. Siinä meni usko rengashuijauksiin. Nykyään oon katellu saksan adacin tai jonkun rengastestejä jos käyttöautoihin tarttee. Siellä yks kriteeri on kulutuskestävyys. Meillä ei kuulu ja tottakai pehmeä kumi pitää. Se vaan kuluu sitte tosi nopeesti.

    Viime viikolla nypin yksistä renkaista nastat jotka laitoin 600€ auton alle. Ne on kuulemma vaaralliset. En usko että joudun ainakaan vesiliirtoon yhtä helposti ku niillä continentalin kesärenkailla. Nauran joka kerta ajaessani rengasliikkeen ohi pankkiin.

    pick upiin katon sitte jenkkisivustoilta. Siellä on myös kulutuskestävyys yks kriteeri. Päädyin silloin vuosia sitte thaimaalaiseen merkkiin joka oli pitävämpi, kestävämpi ja helvetin paljon halvempi ku niitä edeltävät BFG kumit.

    Onhan ne saa lobattua sähköautotkin ihmisille uskotellen että niillä maalima pelastuu.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  3. 3964

    3964 3rd gear

    En ole itsekään ikään juuri huomiota kiinnittänyt,kesä mossessa oli 245 bf 13 vuotta vanhat ja luulin että on paljon voimaa kun suti ihan pirusti,sitten tuli tuoreet 225 mitä lie kumia ja nyt joutuu jo hieman yrittämään ennen kuin sutii.

    Joten kai niissä jotain eroa on.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Edellisessä käyttöharrasteessa tuli mukana nokian talvirenkaat, lähes ajamattomat, DOT oli 2301 ja löin talveksi alle, oli kyl hauska ajella kun ei sit pitänyt yhtään, auto meni liikenneympyröissä mihin sattuu.
    Nykyisessä tuli mukana uudenkarheet Nokian talvirenkaat joissa on DOT 2311, ajoin viime talven ja hyvin toimivat. Eivät kyllä juurikaan kulu mutta nastoja katosi jonkin verran. Kesärenkaita (Bridgestone altsikat) juuri ihmettelin alle laittaessa ja niissä DOT 4907. Ei nekään nyt mitään ihan koppuroita tunnu olevan mutta sadekelejä odottelen mielenkiinnolla.
    Runkovaurioita on tullut vastaan mulla vain paljon uudemmissa Nokian ja Nexenin kesärenkaissa.
     
    Muokattu: 8.4.2025
  5. tapsah

    tapsah 3rd gear

    täällähän eräs sademies tason hahmo muutama vuosi sitten mouhos pitkin ulinoin että oli tullu petetyksi renkaskaupoissa kun oli etellisenä vuonna paistetut kumit saanu, onneksi se kusipää on ainakin vaihtanut nimimerkkiä ja tyyliä, ehkä jopa vaihtanut saittia...
     
  6. Pertura

    Pertura Gearhead

    Kyllä ne renkaat tosiaan vanhenevat, eli ymmärrän kyllä että paistopäivä kiinnostaa ostajaa. Lisäksi oikeasta säilytystavasta on näkemyksiä varmaan yhtä paljon kuin on myyjiäkin, niin se on aika tuuripeliä minkälaista kumia saa kun ostaa vanhemmat käytetyt. Kuivalla kesäkelillä ja nätisti ajaessa ne erot tuoreen ja kovan renkaan välillä eivät tule esiin millään tavalla, mutta sateella se kovettunut kumi lähtee luistamaan selkeästi helpommin. Toki jos lupaa itselleen että ei aja kolareita eikä joudu muiden takia tekemään hätäjarrutuksia tai väistöjä, niin silloin käy vaikka mimmoinen koppura.

    Toki se on aina kompromissi minkälaiset kumit siihen autoon laittaa. Välillä uutta, välillä vanhempaa, ja tuleehan niistä uusistakin käytetyt kun niillä ajaa. Melko kovettuneet renkaat saa kuitenkin elvytettyä hyviksi ihan vaan jarrunesteellä, eli ei niitä vanhoja välttämättä roskikseen kannata heittää, tai tyytyä luistimiin. Vartti työtä ja viikko odottelua, niin on taas inhimilliset kumit alla ja hintaa tulee kymppi.
     
    Isamu tykkää tästä.
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    T-Dartin talvikumit on valmistettu vuostuhannen vaihteessa. En ottaisi ammattikäyttöön, mut saatan mä joskus laittaa ne alle joulukuusenhakureissulle. Etupään kesäkumiin tuli itseaiheutettu vika radalle laittamani ylipaineen takia. Vyö poikki ja kulutuspinnassa laineita. Aika kauan etsin syytä auton puoltamiselle. Kesäkumit olivat 15-20 vuotiaat tuossa vaiheessa.
     
  8. Isamu

    Isamu Gearhead

    Eipä tämän asian pitäisi olla mitenkään epäselvää kun jos ostetaan autoa niin siinä kiinnostaa vuosimalli, ajetut kilsat, huollot yms niin sitten renkaita ostaessa koko, kulutuspinta, valmistuspäivä jne

    Se on kriteeri muiden joukossa ja ainakin mulle ihan kohtuu oleellinen koska renkaat kovettuvat, menettävät ominaisuuksiaan, ehkä jopa halkeilevat vanhemmiten niin en omiin autoihini haluaisi jotain +10v korppukumeja alle.
    Sitten joku muu taas voi olla hällä-väliä asenteella kunhan on musta ja pyöreähkö.
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aikoinaan tuli ostettua vähän ajetut Hakkapeliitta 4 talvitöppöset. Pinta kuin uusi ja nastat tallella. Ikää vaan oli 6vuotta. Hyvä että tiellä pysy, joka risteys puski suoraan ysm. Ne lähti vaihtoon talven jälkeen.
    Sama kokemus oli jostain kesärenkaista, olihan se reteetä kun 100hv Opel meni kuin elokuva autot risteyksissä ja kurveissa. Oli niissä pitoa edes jotenkin, mutta ei ne mihinkään kulunut parissa vuodessa.
     
    Isamu tykkää tästä.
  10. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jep, ihan karu fakta että se 10 vuotta vanha rengas ei enää pidä yhtä hyvin, enkä myöskään usko että kiinalainen halparenkaan valmistaja on jotenkin löytänyt sellaisen innovaation mitä nämä 100 vuotta renkaita valmistaneet yritykset eivät osaa/tiedä, ja valmistavat hyvän ja halvan renkaan. Monesti kuulee näitä perusteluja että "ajan niin vähän niin en tarvitse uusia renkaita " tai "ajan niin vähän että ostan halvimmat mahdolliset", toimiihan ne lisut ihan hienosti kuivalla asfaltilla suoraan ajettaessa mutta ääritilainteissa ne erot sitten tuleekin vastaan, halparenkaalla voi lähteä lapasesta jo 100 km/h väistössä kun laaturenkaalla pääsee vielä 130 km/h nopeudessa omalle kaistalle. Tai sitten halparenkaalla autolla on vauhtia vielä 30-40 km/h siinä kohdassa missä auto pysähtyy laaturenkailla.

    Moniko muuten on kuullut että joku joskus myöntäisi ajaneensa kolarin tai suistuneensa tieltä huonojen renkaiden takia? Moni kyllä vakuuttelee ainakin itselleen että ne markkinoiden halvimmat renkaat on "ihan hyvät", harva meistä kuitenkaan pystyy järjestämään samanlaista kontrolloitua vertailua kuten autolehdet tekee missä rengas oikeasti ajetaan äärirajoille ja mitataan suorituskyky, eikä vaan mutuilla että mikä on hyvä ja mikä ei.
     
    mpower ja Isamu tykkäävät tästä.
  11. Peter Ashington

    Peter Ashington 2nd gear

    Suurin osa vissiin. Eihän kukaan myönnä, et ratin ja penkin välissä mitään vikaa olis. Ainahan se johtuu autosta, säästä, renkaista ja millon mistäkin ulkopuolisesta tekiästä vaikka tilanteesta ois mainiosti selvinnyt, kun olis vaan taitoa ollut ajaa kaluston ja kelin vaatimalla tavalla.

    Silti tutkimusten mukaan noin 90% autoilijoista pitää itseään keskivertoa parempana kuljettajana
     
  12. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Minä kuulun ihan reilusti tuohon 10 prosenttiin eikä ole vaikeaa myöntää sitä. Vaikka pystyn ajamaan takaveto jenkillä kierroksen sladissa liikenneympyrässä ja vaimo ei varmasti osaa, niin silti olen huonompi kuski ja siihen on monta syytä jotka löytyy korvien välistä ja kolhutilastot kertoo sen myös.

    Halvimmalla kiina- rupurenkaalla voi ihan hyvin nysvätä töihin ja takaisin neljääkymppiä Toyota Aygolla, mutta paneppa ne samat donitsit 550 heppaseen Corvetteen ja käyt vetaseen nopean vasemman mutkan kuten tosimies Esson baarissa, niin löydät itsesi ja kasan lasikuitua palasina jorpakosta.

    Itse en ole vielä Kiinan rinkuloita ikinä ostanut tai vastaavia eikä harmita yhtään että on ollut Contia ja Misukkaa jne.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Vaimon käyttikseen ostin nastarenkaiksi reilu vuosi sitten Misukat. Ovat Venäjällä tehty. Paistopäivä oli sentään reilusti ennen viimeisimmän Ukrainan sodan alkua.

    Viime viikolla myin rengas-/vannesarjan. Renkaissa 15v vanha paistopäivä ja tämän kerroin myynti-ilmoituksessa. Ei ehtinyt ilmoitus happanemaan täyttä vuorokautta kun ostaja 150 km:n päästä tuli noutamaan pois. Muita halukkaita ostajia oli useampia jonossa. Taisi olla sopiva hinta.

    Cadillacin alta hajosi yli 15v vanha rengas moottoritiellä. Onneksi ei ollut vauhtia siinä kohdassa vielä kuin 80 km/h luokkaa. Pyörästä irtosi kapseli ja raapi jäljet kylkeen. Sen jälkeen on alkanut renkaiden ikä kiinnostamaan aiempaa enemmän.
     
    Muokattu: 10.4.2025
  14. fmila

    fmila Gearhead

    Tähän on "pakko" lisätä yhden tutun katsurin käyttämä lause "fiinille pimulle", kun hän oli ensin maininnut pimun renkaiden pian täyttävän 15 vuotta. Pimu hämmästeli, "onko sillä nyt jotain väliä??" Katsuri vaan tuumasi: "-kumihan vanhenee, antaisitko sua panna 15V vanhalla kortsulla":eek::eek::eek:
    t.AM
     
    Kalja imuri, eeko ja oceanic7 tykkäävät tästä.
  15. Procharged Vette

    Procharged Vette Gearhead

    Entä jos kortsussa lukisi kohokirjaimilla BF Goodrich Made in USA, valkosivulla.
     
  16. Tuskin on katsuri päästellyt tuommosta paskaa suustaan. Vitsikäs mies, ehkä suvun vitsikkäin. Tuskin työssään tuommosta puhuu, tai sitten on joku homo joka luulee että naisille voi puhua mitä vain. Mitä työnantaja sanoo ... Nämä on näitä keksittyjä legendajuttuja. Näitähän on jokapaikassa ja totena niitä puhutaan ja lökäpöksyt sanoo "on se kova"
     
    teddy99 tykkää tästä.
  17. mpower

    mpower Double Gearhead

    Kumeista puheenollen muistelen hurjaa nuoruuttani 90-luvulla!
    Tallinna tuli tutuksi vilkkaine yöelämineen!
    Rahamies ( olevinaan) kuitenkin kun hyväpalkkainen koneistajan duuni!

    Johonkin sitä rahaa sitten oli tuhlattava. Linda-Linen pikaliipparit olivat viikonloppuisin monesti käytössä! Laura ja Jaanika olivat paattien nimet!:cool:

    Kantosiipialuksia vesisuihkupropulsioineen! Kyllä vesi lensi komeesti paatin perästä , katsokaas paatin peräosassa baari ja siellä sitten nautittiin matkajuomia ja tupakkiakin sai polttaa!:)Vissiin siinä 70 km/h kulki parhaimmillaan?

    Muistaakseni paatit oli valmistettu Ukrainassa Feodosijan telakalla? Moottorimiehenä tietysti tutkin voimalaitteet, Jaanikassa muistaakseni 2x MTU V16 diesel ja Laura taisi olla Caterpillarin koneilla?:rolleyes:

    Rantaan saavuttua tietysti pirssi alle ja viinakauppaan. Vodkaa ja mehua itselle ja Metsämaasika likööriä tytöille suklaata unohtamatta. Majoitus oli jo varattu etukäteen opiskelijoiden asunnosta!:)

    Ankea harmaa betonikompleksi, mutta edullinen, sauna ja kaikki!
    Visio-hotelliksi sitä sanoimme! No juu, sitten tyttöjä tilaamaan respasta! Takseja tuli ja meni, valinnan varaa oli!:D

    Venäläisiä kaikki tytöt oli, Elena, Svetlana, Alina jne! Oikein nättejä ja hoikkia. Tykkäsivät myös pienet punssit ottaa, ja se kai venäläinen juttu punssit on ottaa niin miehillä kuin naisillakin!?:rolleyes:

    Sitten pienet punssit otettua jo toimeen tartuttiin. Tytöillä oli omat kortsut mukana, sellaisia paksuja punaisia kuin polkupyörän sisäkummi! Oli mulla omia mustia Black Jack mukana myös!

    Kerran sattui silleen taistelun tuoksinassa, tai jo kalu lerpahtanut, niin kortsu jäänyt pilluun. Tyttö ihmeissään missä kortsu!? Hetken aikaa pillua tutkittuaan, sitten hihkaisi, löytyi!:)

    Tai siis venäjäksi mistä en mitään ymmärtänyt! Oli kuitenkin helpottuneen oloinen!:) Semmosta DOT meininkiä 90-luvulla!
    Noo, taksilla sitten Viru hotelliin aamupalalle ja pikaliipparilla takaisin Suomeen kevein mielin ja pusseinkin!:D

    Ja tämä on tosi juttu, uskotte sitten tai ette!:p
     
    Muokattu: 12.4.2025
  18. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jo vain Kiinalaisetkin osaa nykyään laadukkaan renkaan valmistaa. Pienemmät palkkakustannukset huomioiden on mahdollista tehdä rengas mikä panee kampoihin ns paremmille merkkirenkaille. Eikä kesärengas testimenestyjä Linglong ole edes mitenkään erityisen halpa. Itse olen käyttö autossa ajanut monilla eri merkin kesärenkailla. Kiinalaisia nyt menossa neljäs sarja on tullut tiukkoja tilanteita äkkijarrutuksia märällä asfaltilla ym. Kertaakaan ei ole tullut tilannetta jossa renkaan ominaisuudet olisi loppuneet.
    Talvirenkaissa en silti vielä kelpuuta Kiinalaista
     
  19. MudMax

    MudMax Gearhead

    Hoppihallista tilasin renkaat, nettisivuilla ei ollut mitään mainitaa renkaan iästä, mutta hinta oli melko edullinen.
    Viime viikolla saapuivat, paistoleima X5018, tarrat puuttuivat (X = valmistettu ensiasennusrenkaaksi?????) ja niin likaiset, että täytyisi pestä ennen asennusta.
    No mie laskeskelin, että kun palautan niin häviävät toimituskulut molempiin suuntiin,
    joten tein tarjouksen yhteishinnaltaan 50 € alle ostohinnan.
    Tänään tuli viesti, jossa eivät kommentoineet tarjousta tai toimintaansa mitenkään, eikä pahoitelleet muuta kuin vastauksen viivästymistä ja laittoivat yleismalliset palautusohjeet, eli pakkaathan huolellisesti ja palautathan myös käyttöohjeet jne...

    Monellekohan saavat vielä lähetellä samat renkaat, varmaan hyvää bisnestä?
     
  20. mpower

    mpower Double Gearhead

    Minkä merkkisiä?
     

Kerro tästä muillekin!