Drag renkaat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Anonymous, 10.6.2003.

  1. NHRA

    NHRA 1st gear

    Nimetön: Aika lailla samalta tuo meidän kombinaatio näyttää. Itselläni näyttää Dyno2000 2500 rpm:ssä 397 ft/lbs vääntöä ja huipputeho tulisi samalla 5500 prm:llä. Kun nokan ilmoitettu tehoalue on 2500-6500 ja imusarjan 1500-6500, niin kuvittelin 2500 stallin olevan just passeli.

    Mutta käytäntö osoitti toisin: Auto ei pysynyt paikoillaan jarrua vastaan yli 1800 rpm:n ja lähdössä hyvällä pidolla auto yksinkertaisesti puutui. Huonolla pidolla (= kadulla) auttoi kun nosti kierroksia päästämällä auton sutimaan oikein reilusti. Kone siis heräsi vasta jossain 3000-3500 paikkeilla.

    Maanantaina vaihdettiin 10 tuumainen 3500+ stall turbiini, ja auton luonne muuttui kertaheitolla. Nyt pysyy jarrulla noin 3000 rpm asti paikoillaan, ja siitä kun tallaa kaasun pohjaan niin kone on heti kierrosalueella.

    Huono puoli moisessa limpussa on tietysti se, että normaaliajossa tuolla perävälityksellä (3.55) turbiini luistaa koko ajan eli vaihteistoöljy lämpenee aika reilusti. Hyvä öljynlauhdutin on siis tarpeen.
     
  2. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Onko jotain mitä pitäisi tietää, kun alkaa (lentokenttä radoille, ei kadulle) sliksejä hommaan n.2100kg autoon? Onko radiaali tukevampi? Miten vaikuttaa kumiseoksen pehmeys?
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Radiaali on jäykrmpi, mut en mä tosssa tapauksessa sitä pitäis minään valintakriteerinä. Radialit tuppaa olee muutenkin eri olosia, erittäin hyvät jos ne pitää, jos pito irtoo niin niillä ei tee mitään. Rättimalli sen sijaan puskee eteenpäin ihan kohtuuullisesti vaikka vähän suddaiskihn.
     
  4. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Hoosier QTP tai M/T Et street, siis jos ei oo liimattu rata.
     
  5. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Perävälläri on 3.90, tällä hetkellä alla olevat katurenkaat 275/60R15 (28X10.5-15). Max.teho tulee 5500rpm, Hyvinkään kentällä oli maaliviivalla kiekat n.5800rpm. Kannattaisiko renkaan halkaisijaa hieman kasvattaa vai pitää nykyisenä?
     
  6. Fordvessa

    Fordvessa Gearhead

    Slicksit laajenee pikkasen niin mä pitäisin nykyisellään.
     
  7. Poni -69

    Poni -69 3rd gear

    Onks 26x11.5x15 jotakuinki vastaava koko ku mun tän hetkinen 295/50/15 ? Jos ei niin mikähän sattus lähhimmäks tota,juurikaan isompaa ei mahdu alle..
    Tohon allekirjotuksen chargeriin himottas saaha kesäks vähä pitävämpää kumesta alle vartille..
    Ja sama homma itelläki et jos nyt vaan varttia varten hommaan kumit nii miksei sit samalla rehdit slicksit eikä ne katulailliset..renkaat kuiteski nätti vaihtaa testipäivän aluks.

    Dänks.
     
  8. 383

    383 Gearhead

    Bf 26x11 15 eli aika lähelle menee
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    On muistettava että katurenkuleissa leveys on mitattu yleensä leveimmästä kohdasta eli kyljistä ja slikseissä mitta on kulutuspinnan leveys. Eli jos katurenkaat on mitoitettu niin suuriksi mitä lokasuojien sisälle mahtuu kannattaa koesovittaa sliksejä ensin jos mahdollista.
     
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    No, sliksi valmistajat ilmoittavat hiukan mitä sattuu noissa kummiensa kyljissä. Kannattaa mennä niitten sivuille, ja kattoa sieltä.
    Yleensä sinne on merkitty halkasija, pinnan ja kyljenleveys ja suositeltu vannekoko.
     
  11. C-barge

    C-barge Gearhead

    Mul oli kahet sliksit valluun, toiset 11.0/29 ja toiset 11.5/29.5 W Ensimmäisten kulutuspinta oli luokkaa 28 senttii levee, ja jälkimmäisten 36 senttiä, eli yks tuuma täytyy olla noin 16 senttiä.
     
  12. gremlin

    gremlin Gearhead

    I rest my case, kuten Matlock sanoi aikoinaan! :)
     

Kerro tästä muillekin!