Dragracing televisiointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 1/4mile, 22.10.2014.

  1. Zege

    Zege 3rd gear

    nimenomaan, tuota auttavaa käsikirjoitusta tarkoitin. Sillä käsikirjoitetulla tosi-tv:llä tarkoitin, että jos nyt kuitenkin pidettään ne kilpailut kilpailuina eikä voittaja valikoidu ennakkoon tehdyllä käsikirjoituksella, niin se asettaa omat haasteensa.

    Eikä kai se Supo tuossa aiemmin mielestäni sinänsä ole pitänyt kiinni nykyisestä formaatista vaan kuten totesi viimeisimmässä viestissään, aina voi parantaa.

    Mutta Supo on myös vain yksi kuski. Kaikella kunniotuksella.
    Kuitenkin jotta tuloksena ei olisi Supo-TV, niin kiinnostusta varmaan kuljettajien puolelta pitäisi olla enemmänkin samankaltaiseen esille tuloon.

    Sitä onko näin, en kyllä ainakaan minä tiedä.

    Niistä kuvakulmista mainitsin aiemmin, että oli positiivista nähdä välillä in-car ja jopa auton alta otettua. Nämäkin on kuitenkin varmaan tällä hetkellä aika paljon tiimien aktiivisuudesta kiinni, että sellaista ylipäätänsä kuvataan.

    Nuo TM:n pätkässä nähdyt hidastukset on tässä lajissa erittäin mielenkiintoinen juttu. Mutta kunnollisen tuon luokan hidastuksiin kykenevän kameran hankkiminen/vuokraaminen melko tyyristä tuohua. Tulee äkkiä TV lähetyksille hintaa ja sitten taas keskustellaan, että mitä sillä rahalla saa...

    Ja meneehän se tietysti niistäkin viihdyttävyytensä, jos niitä kokoajan on.
     
  2. pile

    pile Gearhead

    En lukenut koko ketjua läpi ,joten voi olla että seuraavaa on jo ehdotettukin mutta kovasti on tv lähetyksistä kirjoiteltu.Mun oma näkökanta on jos lähetyksiä jatketaan niin mielestäni näitä ns. kadun miehen kiihdytys päiviä pitäisi tuora kuvaruutuun ne kun kumminkin on se mistä melkein jokainen on lajiin saanut oikeasti ratin takaa tuntumaa.Samoin noi kyläkisat vaikka ne ei ole fhra:n järjestämiä niin ne on kumminkin ns."maan läheisempiä" niihin on helpompi tulla kisaamaan ekaa kertaa.
     
  3. Zege

    Zege 3rd gear

    Hyvä ehdotus. Esim. tämän kauden muutamaan lähetykseen olisi mahtunut erittäin hyvin tuollaistakin.
     
  4. supo

    supo Double Gearhead

    Kyllä siellä on kuvattu hyvistä kuvakulmista ja varikolla pilttuusta mutta kaikkea ei varmasti saa milloinkaan lähetykseen!!Katsokaas Kari "supo" Laitinen 2014 kooste youtubesta niin että on myös muunlaista matskua!!En osaa tuota koostetta tähän liittää!!
     
  5. Zege

    Zege 3rd gear

  6. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, myös niistä saisi ehdottomasti ohjelmaa joka varmasti saisi katsojia yleisestikkin vähänkään moottoriurheilusta kiinnostuneista.
    Tosin siinäkin on sitten se että mielenkiinto tätäkin kohtaan lopahtaa nykyisessä kaikessa muun mediatarjonnan puristuksessa, mikäli rakennetaan dokumentaarista: burnis, veto(kuvattuna kaukaa maalipäästä) ja kysymys: "miltä nyt tuntuu ("taustalla se Suomalainen metsämaisema).
    Asia on kuitenkin pohjimmiltaan niin, että moottoriurheilusta ja niistä "moottoreista" kiinnostuneita kiinnostaa nimenomaan myös ne moottorit/tekniikka ja mikäli ohjelmaa tekee joku täysin siitä tietämätön, ei homma oikeasti toimi.
    Eli näissäkin pitäsi keskittyä henkilöjen kautta tekniikkaan jossa itse suoritus/veto on vain se se draamallinen huipennus.
    Tästä tietenkin aivan äärimmilleen viety esimerkki on tuo maailmalla todella ison suosion saanut Discoveryn "Street Outlaws" joka on mm.jenkkilässä synnyttänyt valtavan ja ihan uuden Street buumin.
    Vähän pidemmälle ehtineestä harrastajasta draamaa on viety jo vähän liiankin pitkälle, mutta toisaalta, ohjelmaa katsoo myös paljon ihmisiä jotka muutoin eivät ole ns."moottoriurheiluorjentoituneita".
    Kertoo tietenkin siitä että itse lajissa sinällään ei ole mitään vikaa, vaan se tarjoaa mahdollisuuksia vaikka mihin, kunhan kaikki lajin potentiaali kaikkine näkökulmineen vain edes yritetään hyödyntää.
    Tuosta sarjasta jos ei muuten ole opiksi, niin ainakin siinä kuvallisesti osataan välittää "vauhtia ja vaarallisia tilanteita" ja ikäänkuin raakaa tehoa, joka muuten kameran tappaessa vauhdin, on niin haastavaa.

    Pari esimerkkipoimintaa ko.sarjan henkilö/tekniikkaesittelyistä joka ottaa aikaa alle 2min, mutta luo heti ihan erilaisen kontekstin myös niille kilpailullisille tapahtumille(huom.myös tuo voiman tunteen välittyminen, eli se kamera saa lähdössä tärähtää ja äänitaso saa nousta särölle, jne):

    https://www.youtube.com/watch?v=qIqPBOq1CuE

    https://www.youtube.com/watch?v=xt57SBQpeO4

    https://www.youtube.com/watch?v=Dl1e67xCNBE

    https://www.youtube.com/watch?v=MtQjPe3Sg6o

    https://www.youtube.com/watch?v=ldeW0n7Xl74


    Eli henkilötkin muuttuvat heti paljon mielenkiintoisemmaksi kun annetaan kasvot myös sille "koneelle"/tekniikalle jota he ajavat.
    Samalla katsojat voivat ikäänkuin valita puolensa/suosikkinsa(joka ei suinkaan ole se kasvo pelkästään itsessään, vaan moottoriurheilussa myös se tekniilkka)...ja näin päästään siihen urheilun kiinnostavuuden dematiikkaan.
    Tarkoitan nyt käytännön tasolla mm.sitä, että näissä TV lähetyksissä voisi hyvinkin luoda hieman saman tyyppistä draamallista pohjaa niin että tutustuttaisiin 2+2min joka lähetyksen alussa muutamaan kuskiin ja nimenomaan heidän tekniikkaan sekä hieman siihen mitä se lähtö ennen ja jälkeen aina vaatii.
    Hyvinkin siis tuhon "Street Outlaws Under the Hood" tyyliin.
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

  8. 1320

    1320 Gearhead

    Mun mielestä sekin parantaisi lähetystä, kun kuvattaisi lähtö etuviistosta ja hieman matalammalta kuin nyt. Auton käyttäytyminen näkyisi paljon selvemmin, nythän kun noita lähetyksiä katsoo, niin lähtö ei näytä mitenkään kovin kummalliselta. Tää saattaisi olla tiimeillekin hyödyllinen, kun näkisi sitä auton käyttäytymistä kuvasta ihan kunnolla, mutta toki se tavallinen telkkarikatsojakin saattaisi innostua, kun se kiihtyvyys näkyisi selkeämmin kuvassa.

    Myös maalipäässä se kamera voisi olla vähän matalammalla, mun mielestä ainakin.

    Tuossa esimerkki mitä meinaan, eli tuontapaisesta kuvakulmasta olisi hyvä kuvata lähtöhetki: https://www.youtube.com/watch?v=kr6MJI36ge4.

    Ja toinen juttu olisi saada ne autojen äänet kuuluvammiksi noissa lähetyksissä. Selostajien äänetkin pitää toki kuulua, mutta ehkä niitä autojen ääniä voisi silti vähän koventaa noissa lähetyksissä.

    Samaa mieltä myös sen kanssa jota GS tuossa kirjoittaa ylempänä. Pieniä tiimi/autoesittelyjä väliin voisi nostaa kiinnostusta seurata noita lähetyksiä. Eikös tätä konseptia käytetty muutama vuosi sitten kun FHRA teki ohjelmat myös V8 Kiihdytyspäivistä. Siellähän noita autoja ja kuskeja taidettiin pikaisesti aina esitellä, miksei samaa siis voisi käyttää SM-Kisalähetyksissäkin?
     
  9. GS

    GS Gearhead

    Joo, eli tässähän oli jo selvästi asiaa funtsittu tuon vauhdin esiin tuomiseksi, vaikka toki ykköskamera voisi olla vieläkin lähempänä autoja, jopa takana.
    Maalipäähän oli kuitenkin saatu hyvin pienellä oikeasti vauhdin ja "vaaran" tuntua josta on kenen tahansa helppo kiinnostua.

    Tuossa ihan pikkukameralla tai jopa puhelimella kuvattu "Doc:in" valmistelut+lähtö ja heti on ihan eri fiilis kuin 100-metrin päästä kuvattuna täysin hajuton ja mauton...voiman ja vauhdin täysin tappava "dokumenttilähetys".
    Eli ei mitään hienoa, joten rahasta se ei ole kiinni (kyseessähän "ihan vain katuauto", eli ei siis tarvita sitä nitroa jotta hommassa olisi voiman ja äänen tuntua) :

    https://www.youtube.com/watch?v=oMuM6WPa5jk
     
  10. 1/4mile

    1/4mile 3rd gear

    No niin, ekaks tuli tunti turpaan asian tiimoilta, mutta nyt pikkuhiljaa päästään siihen että miksi niitä tv lähetyksiä pitäis jatkaa. Alkaa olla hyviä ehdotuksia miten ne pitäisi tehdä ja miten ei. Esim tyyliin brittien lähetykset ( motors tv:ltä tuli pari lähetystä pikkuluokista podista , niissäkin actionia saatu näkyviin) ja street outlaws sekä NHRA lähetykset ovat hyviä opetus kohteita. Nyt sit vaan pitäis tv ohjelmista vastaavat saada lukemaan näitä kirjoituksia ja muuttamaan lähetykset sellaisiksi joita porukka haluaa. Se voikin olla sit taas toinen juttu et onko niillä kiinnostusta ku on niin helppo tehdä niinkuin on ain ennenkin tehty.
     
  11. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

  12. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Ei voi ku ihmetellä,90 luvun alusta tehty tv:tä eikä vieläkään olla edes lähellä mitä pitäis olla.
    Livestream toimii kyllä!
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Joo, itse asiassa nämäkin tehty varsin "vähin eväin", mutta kyllähän näitä jo kelpaisi näyttää niin TV:ssä kuin yhteistyökumppaneillekkin.
    Näissä jo hieman mietittyä kuvakulmaa:matalalta,läheltä...tappamatta vauhtia, nopeatempoista leikkausta, muutamia lyhyitä hidastuksia, läheltä tallennettua ääntä ja kerronnan dynamiikka rullaa ikäänkuin tekniikka edellä.
    Täydellisesti ihan eri fiilis ja oikeastaan jopa ihan eri laji kuin näissä kotoisissa TV "pläjäyksissä" ja näitä varmasti katsoisi ihan valtakunnan verkosta niin alan harrastajat kuin puhtaat "amatöörit".
    Tämän kaltaisia lähetyksiä TV:hen ja lajin markkinointi niin yleisölle kuin yhteistyökumppaneille ei olisi todellakaan vaikeaa, vaan itse asiassa päinvastoin.
    Takuulla alkaisi näkymään aika pian myös kisojen katsojamäärissä.
    Nyt lajin hopealautasella tarjoama potentiaali jää aivan täysin käyttämättä, eikä lainkaan tunnuta tajuavan minkä kultamunia muniva hanhi tässä olisi käytettävissä jos oikeasti haluttaisiin käyttää näitä TV lähetyksiä lajin markkinointikanavina ja uuden lajista kiinnostuneen yleisön "sisäänvetokanavana".
    Turha vaatimattomuus ei tässä kohtaa palvele lajia millään tasolla ja nyt viimeistään pitäisi tämän televisioinnin suhteen ottaa ihan täydellisen erilainen menttaliteetti käyttöön, kuin miten on jo pidempään "totuttu toimittavan".
    TV:stä luopuminen ja nettiin pienen piirin tuloslukuun keskittynyt käpertyminen olisi yhtä kuin luovuttaminen ja hitaan näivettymisen kautta lajin itsemurha tässä maassa.
    Eli nyt isoa pykälää silmään ja keskittymään tekemään näistä TV lähetyksistä sellaisia että ne myös kiinnostavat katsovaa yleisöä laidasta laitaan, eikä vain herättämään myötähäpeän tunteita.
    Potentiaalista ja rahasta se ei ole kiinn (ja ei, lähetyksiin ei tarvita maksettua Miss Pori 2009 selostajaksi, vaan ammattitaito ja lajin aito tuntemus tässäkin edellä, kuten se näissä jenkkiläisissäkin hyvissä otoksissa aina on).
     
  14. Zege

    Zege 3rd gear

    Meinasin ensi vastata tuohon, että jospa haaste on siinä, ettei sitä formaattia ole muutettu sitten 90-luvun.

    Mutta sitten katselin muutaman ohjelman tästä mainiosta valikoimasta
    http://www.youtube.com/user/kimmo48yt/videos

    ja jäin miettimään, että asiat ehkä tehtiin silloin kuitenkin hieman toisella tavalla vaikka samoja aineksia onkin.
     
  15. 1/4mile

    1/4mile 3rd gear

    No jep, loytyihän sieltä memory lanelta hyvä pätkä. Siinäkin olisi hyvää oppimateriaalia vaikkapa uudelle tv tuottajalle. Kuitenkin näkisin et ihan oikeasti kannattaisi heittäytyä nöyräksi ja hakea oppia ulkomailta, esim tänään taas street outlaws pikkukameroilla oli hienoa katseltavaa. En missään tapauksessa halua dissata tekijöitä, mutta kuten tässä foorumissa on nyt selvästi tuotu asiat ja surkeudet esille niin jotain olis syytä muuttaa.
    Oisko jolllain kenties halukkuutta olla yhteydessä Johannaan ja kertoa mitä jengi haluaa?
     
  16. ata

    ata Gearhead

    Yhtenä ongelmana on se, että joitain, etenkin itse kisaavia kiinnostaa eniten se kuka on kuskina ja voittaa, kalusto on sivuseikka. Monia autoharrastajia taas kiinnostaa se kalusto enemmän kuin se, kuka sitä ajaa...

    Tällä hetkellä nuo tv-lähetykset on tehty kuski edellä (kaikki kunnioitus kuskeille toki), ja se kalusto on sivuseikka. Juontaja voi sanoa, että tässä nyt vasemmalla radalla Antti Anttinen sinisellä autollaan ja oikealla radalla Baavo Baavonen punaisella autollaan, mainitsematta edes minkä merkkisiä tai mallisia ne autot ovat... Toki jotkut tekniset ratkaisut ovat tiimeillä salaisuuksia, mutta satunnaistakin katsojaa voisi vaikka kiinnostaa, että Antti ajaa vaikka vuoden 67 Chevellellä jossa on tekniikkana 427 eli 7-litrainen isolohko ja ahdin, kun taas Baavolla on vuoden 96 Toyota, jossa on 3-litrainen suora kuutonen ja ilokaasut näin hatusta repäistyinä esimerkkeinä. Sitten siinä lähtöjen välissä voisi näyttää niitä autoja, konehuoneita, tiimin toimintaa jne. Näin uudetkin katsojat oppisivat niistä autoistakin jotain samalla.

    Toki monissa muissa moottoriurheilulajeissa se kalusto on tehty tahallaan samanlaiseksi tai vastaavaksi, mutta niistäkin usein kerrotaan. Esimerkiksi Eurosportilta tulee WTCC-rata-autosarjasta kahdenlaisia lähetyksiä, on suorana tehtyjä kisalähetyksiä sekä muutaman päivän päästä tuleva puolen tunnin hyvin tehty kooste, jossa tutustutaan kuskeihin, tiimeihin, siihen miten autoja fiksataan lähtöjen välillä, muten tiimit toimivat jne. Samanlaista voisi olla drag race-lähetyksissäkin, kun ne joka tapauksessa tv:ssä ovat tuollaisia puolen tunnin koosteita eivätkä suoria kisalähetyksiä.
     
  17. Zege

    Zege 3rd gear

    Ja tässä varmaan voisi siinä mielessä mallina toimia se, että netti stream on nimenomaan sitä suoraakisalähetystä ja nämä puolentunnin koosteet enemmän niihin tapahtumiin muuten sisältöä tuovia ilman, että edes yritetään jäljitellä suoraalähetystä.

    Mutta edelleen se pointti on vähän siinä, että kenelle näitä ohjelmia oikein edes yritetään tehdä? Kuten ata tuossa yllä toi omaa näkemystään siitä minkalaisella ohjelmalla voisi lähestyä eri katsojaryhmiä.

    Haaste varmaan on tosiaankin siinä, että puolentunnin ohjelman pitäisi palvella niin kuljettajia (+heidän sponsorinsa), lajista kiinnostuneita kuin satunnaisia kanavalle eksyjiä jotka toivottavasti kiinnostuisivat lajista.

    Ei välttämättä ihan helppo paketti.

    Koska TV lähetykset ei kokonaisuutenaan ole ihan halpaa, niin tietysti tästä kaikesta pitäisi syntyä FHRA:n näkökulmasta hyötyä tavalla tai toisella. Tai sponsorille joka maksaa koko lystin.

    Jotenkin vaan tuntuu, että jotta sitä kiinnostusta ohjelmaan kohtaan saadaan kasvatettua ja sitä kautta kenties ihan euroja koko lystiä rahoittamaan, kovin pienen ryhmän kiinnostuksen kohteiden mukaan sitä ei kannattaisi lähteä tekemään.

    Ja mitä tulee tuo 1/4MILEn manintaan siitä, että ei ole tarkoitus dissata nykyisiä tekijöitä, niin ei se varmaan ole ainakaan suurimman osan tarkoitus ollut. Kieltämättä se - välillä itsekkin - vähän turhan tiukkoja sanakäänteitä käyttäessä kyllä helposti sellaiselta vaikuttaa.

    Minua itseäni jäi ehkä vähän nakertamaan syyskokouksessa ilmennyt kovin omituinen overdrive kriittisyys vaikka juuri oli todettu, että tupa on todennäköisesti täynnä juuri siksi, että täällä on asioista kirjoteltu ennen kokousta. Eikä se ollut ainut syy miksi se vaikutti kovin erikoiselta, mutta näihin epäloogisuuksiin on osittain jo tottunut.

    Toivon kuitenkin, että overdrivella käytyjä keskustelua ei ole edes uudessa uljaassa johtoryhmässä julistettu niin pannaan, että täällä esittettyjä ideoita tai ajatuksia ei voi ottaa myös siellä pohdintaan. Ei ehkä kaikki, mutta ainakin osa on näitä keskusteluja ennenkin lukenut. Nykyisistä johtoryhmän jäsenistä keskusteluihin muutama myös osallistunut. Siis ennen johtoryhmän jäsenyyttä.

    Joten jos keskustelu pysyy asiallisena ja FHRA:ssa ei uutta johtamismallia oteta Pohjois-Koreasta, niin eiköhän niitä ajatuksia ja ideoita välity täältäkin.

    Ja ainahan sitä voi joku varmuuden vuoksi lähettää keskustelun osoitteen Johannalle. Osoite löytyy FHRA:n sivulta.
     
  18. Antti.K

    Antti.K Gearhead

    Tuossa olisi elokuva kiihdytysurheilusta, on saman porukan tekemä kuin nykyisetkin ohjelmat.

    Tässä on melko paljon yleisasiaa mutta ei niinkään selitystä tekniikasta. Olisiko tässä mitään ideoita mitä voisi olla nykyisissä lähetyksissä.

    Tämä tuli maikkarilta joskus keväällä 2005.

    http://kivinummiracing.fi/index.php?opt ... &Itemid=11

    t,Antti
     
  19. Zege

    Zege 3rd gear

    Olenkin tuon joskus katsonut. Ja siinä nyt tietysti on juuri sitä tarinaa, mitä olen peräänkuuluttanut. Tuollaisiin tv-lähetyksiin sen vaan pitäisi tietysti tiivistää max 10min pituiseksi.
    Ja pidemmän version esittää netissä?

    Tämän tyyppiset jutut juurikin sitä "suurempaa yleisöä" havitellessa, jossa saattaisi herätä tietoisuuden lisäksi, myös kiinnostus lajiin. Ja jotka vahingossa saattaisi tulla sitten joku päivä oikein paikanpäälle.

    Mutta tämä myös vaatii isosti sitä kiinnostusta kuljettajilta lähteä tällaiseen mukaan.
     
  20. GS

    GS Gearhead

    Itse en kuitenkaan usko että tässä olisi oikeasti mitään ristiriitaa kujettajien+tukijoiden ja suuren yleisön välillä, vaan jos/kun mm.tukijat näkevät ja kokevat TV lähetysten palvelevan nimenomaan suurta yleisöä, palvelee se automaattisesti myös heitä.
    Kuljettajathan tietävät jo tulokset ja tapahtumat jo ennen TV lähetystä ja ne ketkä eivät ole paikalla, toimii nämä nettilähetykset tässä kohtaa "dokumenttina".
    Tukijat kuitenkin haluavat nähdä lajia samoin kuin suuri yleisökin, eli dynaamisena, ammattimaisena, nopeatemposena, tekniikkapainotteisena "voimamoottoriurheiluna" (eivät he muuten sijoittaisikaan nimenomaan tämän tyyppiseen moottoriurheilun markkinointiin), kuin että heidän brändinsä liitetään johonkin kaiken edellisen vastakohtaan.
    Eli on vaikea kuvitella ketään jota nykyisen kaltainen systeemi hyödyttäisi enemmän, kuin että oikeasti otettaisiin TV:n koko potentiaali oikeasti käyttöön ja tehtäisiin lähetyksiä joissa jokaisen katsojan pulssi oikeasti saataisiin edes hieman liikahtamaan siitä lepopulssitasosta.
    Jos/kun tukijat tätä kautta kokevat saavansa tukemastaan lajista liitettyä/poimittua omaan brändiinsä positiivisia ja nimenomaan haluamiaan dynaamisia "Voimaelementtejä", ei tämä voi olla keneltäkään itse lajissa pois?
    Kuiva dokumentti ja kliini dokumentointi ilman "tunnetta" siitä että nyt ollaan oikeasti "Voimamootttoriureilun" äärellä, on puhtaasti lajille kallisarvoisen TV:ajan hukkaan heittämistä.
    Sitä dokumentointia varten on netti, TV:n tarkoitus on tarjota elämyksiä, ihan riippumatta siitä kuka lähetystä katsoo.
     

Kerro tästä muillekin!