Dragracing televisiointi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja 1/4mile, 22.10.2014.

  1. tmd

    tmd 1st gear

    Erikoista itkemistä tv-ohjelman perään mistä kukaan ei pidä eikä tiedä milloin se edes tulee. Kanava nyt sentään on tiedossa...

    Supokin voisi hetken aikaa vaikka hengittää ihan rauhallisesti ja jättää ne huutomerkit vähemmälle. Tunnettu faktahan on se, että tuo ohjelma on ollut jo iät ja ajat täysin ala-arvoinen. Siitä puuttuu KAIKKI ne elementit missä kiihdytysautoilussa on kyse, vauhdista, tiukoista side by side-lähdöistä, lähtöjen välisestä ruuvaamisesta, reaktioista, äänimaailmasta, testosteronista prkl. Kaikki tämä on onnistuneesti onnistuttu hukkaamaan lähetyksistä ja tästä kaikesta pitäisi vielä maksaa 120k? Paras säästökohde mitä voi kuvitella.

    Toki ohjelmassa on toimituksellistakin vikaa ja mallia kannattaisi ottaa nuorten tekemistä pätkistä eri vauhtilajeista. Niissä nimittäin on sitä vauhtia ja vaarallisia tilanteita, kiitos käsikirjoituksen, leikkauksen ja editoinnin. Mutta ei kaikkea voi tämänhetkisten tekijöiden niskaan kaataa. Ei ole vaadittu parempaakaan niin tällä on sitten menty.

    Nykyisista kisoista kaikki muut paitsi EM-kisa ovat kuin piirikunnalliset urheilukisat. Kaikki isot autot/pyörät loistavat poissaolollaan ja ei, OL, SPS ja D-ryhmä eivät ole isoja autoja... OL:ssa ja SPS:ssa ollaan jo siellä suunnalla, kalusto on osin näyttävää ja kohtuu nopeaakin ja näistä noita edellä mainittuja elementtejä alkaakin löytyä. Muutoin radalla näkyvä kalusto on sangen vaatimatonta ja pelkkiä indeksiluokkia (ja ennen kuin joku puuttuu niin kyllä, niin ovat OL ja SPS:kin mutta se ei ole niin häiritsevää, koska vauhtia kuitenkin löytyy). Näillä eväillä on tietysti hankalaa saada ohjelmasta räväkkää, ei se ole räväkkää paikan päälläkään ollut enää vuosiin. Ihan selvyyden vuoksi, TÄMÄ EI OLE KILPAILIJOIDEN VIKA! On selvää, että jokainen ajaa sellaista luokkaa johon rahkeet riittää. Pidän FHRA:n vikana sitä enemmänkin. Suomessa on isoa kalustoa vaikka kuinka paljon mutta miksei se tule radalle? Siksi, että radat ovat kunnoltaan kehnoja, ajamisesta kotimaan kisoissa ei saa mitään (ei edes kuluja pois), huonolla pidolla ajaessa on aina erittäin iso riski rikkoa vehkeet, pitäisi ilmoittautua johonkin täysin sopimattomaan luokkaan etc etc. Kyllä nämä jutut kaikki tietää.

    Mitä tulee tuohon 120k kustannuksiin niin mikä osuus siitä menee siihen, että ohjelma saadaan sinne lauantai-päivän paskaslottiin ja mikä varsinaisen ohjelman tekemiseen? Kannattaisiko tämäkin pistää kilpailutuksen alle? Nuoria nälkäisiä tekijöitä nimittäin kotimaasta löytyy, sellaisia joilla on jo näyttöä huippuohjelmien teosta. Mikäli materiaali saataisiin ajantasalle ja lajin mahdollistamalle tasolle niin ehkäpä se kelpaisi paremmallekin paikalle ja jopa pienemmällä maksulla? Eihän tämä tv:n lopetus kuitenkaan tarkoita sitä, että mitään ohjelmaa ei tehdä. Sen formaatti ja kanava täytyy vaan toistaiseksi miettiä uusiksi. Youtube, suorat nettilähetykset etc. Maailma muuttuu ja niin FHRA:n kuin lajinkin tulee muuttua mukana. Aivan liian pitkään on poljettu paikoillaan ja annettu koko lajin näivettyä. Nyt uudistumiselle on kuitenkin annettu mahdollisuus uuden puheenjohtajan ja toimitusjohtajan muodossa!

    Ja lopuksi, nostan hattua niille kilpailijoille jotka ovat nykyisellä "näkyvyydellä" saaneet myytyä sen sponssipaketin. On nimittäin myyntimiehen vikaa teissä. Tai olisiko kuitenkin, että ostajakaan tiedä milloin ja missä tämä lähetys pyörii? Eikä siitä välitäkään muuta kuin paperilla. Koko sponsorointiajatus kannattaisi miettiä uusiksi muutenkin, tämä omana mielipiteenäni ja ko. alalla jonkin verran töitä tehneenä. Ne ajat kuin se tarra auton kyljessä ja sen vilahtaminen jossain riitti takaamaan sen rahan saannin ovat kaukana takana päin... Sponsorointi on jo pitkään mennyt elämyksellisyyden suuntaan. Asiakas haluaa usein olla konkreettisesti mukana toiminnassa. Asiakastilaisuuksissa, ratatapahtumissa, messuilla, näyttelyissä, henkilökunnan tilaisuuksissa yms. Tällä lailla saadaan helpommin mitattavia tuloksia ja kontakteja, sekä koko sponsorointi saa lihaa luiden ympärille. Ymmärrys sponsoroinnista, sen tarpeesta, toiminnasta ja tuloksista kasvaa molemmin puolin. Tämä on pelkästään eduksi molemmille! Totta kai se vaatii myös enemmän kuin ne tarrat ja lupaus tv-näkyvyydestä mutta hyvin hoidettu sponsorointisuhde on kuin hyvä parisuhde, se kasvaa ja vahvistuu ja lujittaa sidettä kumppaneiden välillä. Sellainen myyntimies, joka on nykyiset sopimukset myynyt "näkyvyydellä" on taatusti tarpeeksi ammattilainen myymään myös uudenlaisen konseptin! Ottakaa se haasteena ja mahdollisuutena kehittää omaa toimintaa parempaan suuntaan. Lopputuloksena saattaa olla ihan erilainen suhde sponsorin kanssa.

    Melkoinen vuodatushan tästä tuli ja paaaaaaaaljon jäi ajatuksia vielä poiskin mutta koetetaan keskustella aiheesta. Ei nämä nykyiset päätökset mitään maailmanloppua merkitse!
     
  2. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Tere
    Yksi aika tärkeä juttu mikä valitettavasti sekoittaa tavalista rivi kansalaista
    on että meillä on tavallaan 3 eri tapaa ajaa kiihdytysajoa
    -heads up sama lamppu ja nopein voittaa (tämä on se mihin yleensä uskotaan että homma perustuu)
    -indeksiluokat missä voidaan breikata itsensä ulos(tarkkuusajo)
    -comppi eli eri lamppu mutta nopein voittaa (ajojahti)
    En aseta mitään "paremuusjärjestystä" näille luokille jokaisella on omat kannattajansa
    Mutta tämä asettaa myös ohjelmantekijälle erittäin ison haasteen saada tätä selvitettyä katsojille,!!!!
    Yksi ehdotus voisi olla että kommentaatorin avustajaksi voisi aina olla yksi luokanedustaja kun kyseinen
    luokka esitetään (ehkä selkiyttäsi hieman)tämä pitäisi olla hoidettavissa ohjelman leikkausvaiheessa
    Hyviä ehdotuksia FHRA suuntaan ja positivistä ajattelua
    Jouluterv
    NIXXO
    P.S KYLLHÄN MEILLÄ ON HYVÄ RATA
     
  3. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Näppäilin TV kaukosäädintä ja huomasin että on muitakin kanavia kuin MTV3
    -Mietin että onkohan muitakin kuvausryhmiä kuin tämä nykyinen

    Onko kuvausryhmät kilpailutettu?
    Kannattaako lähetykset jollain muulla kanavalla?
     
  4. MIAMIRACING

    MIAMIRACING 1st gear

    Kyllä esitysaika lauantaina aamupäivällä on täysin väärä sekä nykymuodossaan turha.Ei vahingossakaan kukaan lajista tietämätön ole kesällä tv:n äärellä lauantai aamupäivällä.
    Jos katsoo esim citruna ryhmän tv materiaalia 90 luvulta hakkaa mielestäni 100/0 nykyisen. Myös lähetysten rajaaminen esim 3 kilpailuun voisi olla säästöaikana hyvä.Energinen selostaja sekä esim ryhmäedustajan kanssa kuten nixon sanoi voisi olla toimiva.
    Woodpecker,eihän niitä ole kilpailutettu kuten ei muitakaan asioita,ja järjestön johtoporras teki spiikkaukset ja ilmaseks vielä..:))Hoh hoijaa.
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Ugh, hän on puhunut, eli tähän ei ole mitään lisättävää eikä mitään pois otettavaa, muuta kuin että itse lähetysten tekeminen kiinnostavaksi EI ole rahasta kiinni.
    Silkat amatöörit tekee ja koostaa hyvin vähin eväin skeitti ja/tai vaikkapa lasketteluvideoita joissa parhaimmillaan on vauhtia, ”vaarallisia tilanteita” ja adrenaliiniä sata kertaa enemmän kuin nykyisissä kiihdytysautoilun TV lähetyksissä.

    Itse en näe nykyisessä radalla olevassa kalustossakaan tai sen absoluuttisessa nopeudessa itsessään ongelmaa ja hyvän vertailun saa kun sitä verrataan vaikkapa tuohon miljoonia katsojia maailmalla keräävään Discoveryn Street Outlaws sarjaan, jossa kuitenkin ajellaan vain "takahikiällä” kadulla, katuautoilla...
    Loppujen lopuksi kyse on van siitä että jokaisessa jaksossa on jokin koossa pitävä käsikirjoitus (hyvin löyhä ja köyhä), toimintaa ylläpitävät henkilöt, sekä vauhti ja voima tuntuu (ja huom. taustalla ei ole edes käytetty tehokeinona musiikia, eikä edes juurikaan hidastuksia?).
    Hyvin yksinkertainen konsepti ja jopa Discoweryn mittakaavassa niin iso. että taas tulossa uusi tuotantokausi (vaatii jatkuvaa kasvua ja katsojia).
    Eli eiköhän ne OL ja Spetitkin riitä, kunhan ne tarinallisesti ja kuvallisesti tuodaan esille ja kamera on paljon helpompi tuoda oikeasti lähelle, kuin katsojat paikan päällä (miksi ei siis tuoda?).

    Eli ei, minäkään en itke nykykonseptin perään ja jos oikeasti ei voida/osata tehdä parempaa, niin ehkä se on todellakin parempi haudata kaikessa hiljaisuudessa kuin kärsiä myötähäpeää tukijoiden puolesta.

    Pointti vain on siinä että televisiointi on pitkässä juoksussa lajille elinehto ja jos nyt vanha konsepti haudataan (se ei tarvitse kummoisia ”voimia”), niin jotain uutta pitää olla jo alustavasti suunnitteilla.
    Onko?

     
  6. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mun tietojen mukaan tuotantokulut olis noin 40000 per vuosi joten meniskö se 80000 sitten MTV3lle. Korjatkaa jos on eri tietoa.

    Parasta antia telkkariin on tällä hetkellä sm ryhmistä street, OL, SPS ja Funny bike. Kaikki ainakin hyvin lähelle perinteistä helposti ymmärrettävää heads uppia. Ne vois olla vaikka kaikki samassa lähetyksessä selkeyden vuoksi. Toisiin lähetyksiin sitten ET ryhmät, S&SS, SB ja juniorit. Niissäkin melko sama idea noin keskenään. Ei tarvitsisi joka välissä selostaa sääntöjä, indeksejä ja lähtökuusta. Eli heads up lähetys erikseen ja präkettilähetys erikseen.
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

     
  8. Zege

    Zege 3rd gear

    Tästä Power&Speed sarjan hinnasta keskustellessa on usein ennenkin kuullut tuon maagisen 100k€ mainittavan, mutta mistä se koostuu menee sitten spekuloinnin puolelle.

    Päätöksiä tekevillä nämä luvut on varmasti hyvin tiedossa ja se summa mikä oikeasti säästetään sitä kautta myös helppo laskea. Kerrotaanko sitä ennen kuin kevätkokouksessa on sitten toinen juttu.

    Televisoinnin tai sen mahdollisen lopettamisen vaikutus euroina muuten onkin sitten vähän kinkkisempi laskea.

    Kaikki täällä (tai ainakin 99.9%:ia kansasta) on kuitenkin käsittääkseni on sitä mieltä että nykyinen ohjelma on tullut tiensä päähän. Ja siitä tämä keskusteluketju pitkälti alunperin lähti liikkeelle.

    Se, että kehittämisen sijaan ajetaankin homma taloudellisista syistä kokonaan alas (vaikka päin vastaista on viestitty) tuli tietysti ikävämpänä joululahjana niille, joille asialla on ollut sponsoroinnista keskusteltaessa merkitystä.

    Virallista päätöstähän emme ole nähneet. Hyvä, että asiasta keskustellaan, mutta jos noista puheenvuoroista vielä saisi jätettyä ne turhat arvostelut tai piikit niitä kohtaan joiden koetaan olevan erimieltä, niin tähän voisi vahingossa tulla positiivisempikin henki.

    Olen kyllä syyllistynyt välillä itsekkin samaan, että ei sen puoleen...
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    On ohjelma shyvä tai huono, niin fakta asoiassa on et se oli luvattu tehdä ja jotkut ovat perustaneet ilmeisen menestyksellä spopnsorihankintansa tolle yhdistyksen kädenojennukselle. Ovat mielstäni vielä kiusallisemmassa asemassa kuin lupauksen antanut yhdistyksen johto.
     
  10. OL 533

    OL 533 1st gear

    Asia on juurikin näin.

    t.tero
     
  11. supo

    supo Double Gearhead

    Onkohan säästöohjelman tekijät ottaneet huomioon että esim.minä olen kutsunut yhteistyökumppaneita 8 vuoden ajan kisoihin katsomaan eli olen ostanut/ovat ostaneet lipun kisoihin eli n.100 kpl lippuja vuosittain eli luulen että muutkin teamit tehneet samoin.2014 Finaalikisaan ostin kutsuvieraslippuja 29 ja reilu 20 muuta halusivat ostaa itse lippunsa eli jos ei olisi ollut tv-hommaa niin eivät olisi tulleet Finaalikisaan.Luulen että muut teamit ovat tuoneet paljon enemmän katsojia kisoihin.
     
  12. SST800

    SST800 3rd gear

    Itseasiassa en ollut tuossa ma 6.10. kokouksessa. Olin kyllä menossa, mutta en päässyt Lahtea pidemmälle.

    Tuossa tiedote kokouksesta joka löytyy fhran sivuillta:

    MTV3:n kanssa on tehty sopimus ensi vuoden kiihdytyskisojen televisioinnista. Ohjelmat lähetään viikoittain kesäkaudella 2015 vuoden 2014 tapaan.

    Yhteistyö Helsingin Messukeskuksen kanssa jatkuu ja Messukeskus pysyy American Car Show'n järjestämispaikkana ainakin seuraavat kolme vuotta.

    Tiedote sisältää pelkkiä asiavirheitä. Enkä tarkoita nyt, että tiedotteen tekijä olisi kirjoittanut väärin! Johtokunta sai vain virheellistä tietoa asioitten esittelijältä, eivät siis ole johtokunnan päätöksiä! Mitään sopimusta ei ollut tehty mtv3:n kanssa, neuvottelut oli aloitettu. Ja mitä tulee acs sopimukseen se on kaksivuotinen.
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Etkös Lasse syyskokouksessa maininnut lähetysten jatkuvan myös ensi vuonna?
     
  14. supo

    supo Double Gearhead

    Kerrotko onko tulossa tv-hommaan jatkoa vai loppuuko?Eli onko mitään suunnitelmia asian suhteen ja jos on niin onko aikataulusta tietoa?
     
  15. Zege

    Zege 3rd gear

    Supo kysyi asiaa molemmilta ehdokkailta - eli oltiin siinä vaiheessa keskellä kiihkeää vaalikamppailua - selkeästi jatketaanko televisointia ensi vuonna.

    Molemmat ehdokkaat (Vähjä & Koskinen) vastasivat yhtä selkeästi, että jatketaan.

    Sen jälkeen tuli tuo jo mainittu Johannan nimeäminen TV sarjan tuottajaksi.

    Eli paha tuosta on ollut tietysti muuta käsittää, kuin että homma jatkuu.
     
  16. SST800

    SST800 3rd gear

    Kyllä, eikös se ole täällä aika monta kertaa jo todettukin. Mutta tiesinkö silloin oy:n taloudellisen tilanteen kaksi kuukautta myöhemmin, en. Voinko yksin päättää ilman johtokuntaa, en. Lausuiko molemmat pj ehdokkaat sivu suunsa, kyllä.

    Ja edelleen, mitään päätöstä televisioinnista ei ole tehty, keskustelua on käyty.
     
  17. maverick

    maverick Gearhead

  18. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead


    Okei, eli siis tuli sanottua liikaa ja oletettua ehkä enemmänkin.

    Toivottavasti jotain tulisi näkymään myös televisiossa tulevaisuudessa, tosin ei tuossa muodossa kuin nyt.
     
  19. SST800

    SST800 3rd gear

    Juuri näin
     
  20. supo

    supo Double Gearhead

    Miten sinulle selvisi vasta puheenjohtajana,mikä oli taloustilanne?Kuitenkin ollut vuoden johtokunnassa sitä ennen.Milloin oli tarkoitus ilmoittaa esim. kilpailijoille että tv-homma on jäissä ja todennäköisesti säästösyistä ei toteudeta?Team päällikkönä tiedät että nyt yhteistyökumppanisopimukset on jo tehty tai tehdään ei toukokuussa.
     

Kerro tästä muillekin!