Drifting / Roadsport Camaro 2 gen projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja MikkoV, 13.3.2010.

  1. GS

    GS Gearhead

    Löytyisi yksi ylimääräinen käytetty mutta ehjä täydellinen Petersonin kuivasumppusysteemi...?
     
  2. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Mä en lähde kuivasumpun kanssa leikkimään, sanotaan näin että en usko omiin kykyihini saada moinen kunnolla toimimaan, niin että parantaa toimintavarmuutta. Puhumattakaan siitä miten moisen veto pitäisi toteuttaa tämän auton käyttötarkoituksessa. Niin ettei kivet, tai kuminpalat riko hihnaa. Tai osumien seurauksena.


    Mutta joo, jos öljynpainvalo vilahtaa niin öljypohja irtoaa, näin oon toiminut ja se kannattaa.
    Viime kesänä ajoin Camaron keulan hieman pyöröpaaliin Kokkolan kisassa, sen verran että öljynlauhdutin hajosi kunnolla, ja öljynpaineet katosivat ns. täydessä laulussa. Tässä oli koneen sammutusviive ehkä sekunnin kun havaitsin ö-painevalon, jalka ei kaasulta noussut vielä paalin takia :D No, niin tai näin, jälkensä jätti laakereihin jo tuo.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hyvvänöisiä osia tulossa...
     
  4. GS

    GS Gearhead

    Kuivasumppu on varsin yksinkertainen laitos ja oikeasti toimii kuin ”junan vessa”.
    Eli jostain syystä Suomi tuntuu olevan kuivasumppujen ”autiomaa”, vaikka sille ei pitäisi olla mitään syytä?
    Funtsi nyt kuitenkin ja tiedät mistä löytyy aivan täydellinen setti vetopäineen ja saat ilman muuta voiteluvarmuutta parannettua, ei päinvastoin.
     
  5. jallu81

    jallu81 3rd gear

  6. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    "-Melling öljypumppu, Accusump." :wink:

    Eli Accusump, sähköohjattu versio on ollut käytössä kolme vuotta. Ekat pari vuotta meni aivan orggis öljynkierrolla, ongelmitta.

    Öljypohjan leventäminen on ollut jossain vaiheessa hiukan mielessä. Oon tuota pariin kutosen alumiiniseen öljypohjaan aikoinaan harrastanut, lopputulemana melkoisia banaaneja...
     
  7. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Päivitellääs tätäkin topikkia, joku modeoikeudet omaava vois kyllä siirtää koko topikin projektipuolelle...

    Kaikkee pientä tuli värkkäiltyä kevään mittaan, ja vähän tässä kesänkin.

    Eli moottori tosiaan tehtiin aikas tarkkaan noilla spekseillä mitä aiemmin mainittu. Suurinpina muutoksina Wisecon Pro series männät, Callies Compstar kanget ja ARP studit runkopukeilla, ja tuo Mellingin öljypumppu. Homma sujui ilman vaikeuksia, otti kyllä aikaa renkaiden viilauksineen ja laakereiden tarkisteluineen aikas monta työtuntia. Ei vieläkään mopolal kuuhun, mutta eiköhän seuraavaksi ala tulemaan vastaan alulohkon tai L92 kansien rajoitukset fyysisesti... Tämän jälkeen harjoiteltiin vielä yhden tutun vastaavan moottorin läpikäynti. Alkaa oleen praktiikkaa ja osatuntemusta näihin sen verran, että melkein voisi ottaa jo asiakastyönäkin LSx / T56 aiheista askartelua :D

    Keula sai uutta väriä päälleen, samalla oli hyvä siistiä vähän johtosarjaa, korjailla jotain hitsailuja jne pientä. Konehuone muuttui aikalailla selkeämmän näköiseksi kirkkaamman värin myötä ja näkyy nestevuodot jne. paremmin.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Putkihäkkyrä keulaan saatiin tehtyä cromoputkesta, useampiosainen kehikko johon keulan kuidut on pulttailtu niin että kaikki saa pois jokusessa minuutissa. Toinen takatukiputki puuttuu vielä jälkimmäisestä kuvasta, muuten complete. Kuvassa on käynnissä polttoainepuolen huuhtelu, ja menee ylimääräisiä letkuja ristiin rastiin

    [​IMG]
    [​IMG]

    Vesipumpuksi vaihtui Davies Graigin sähköinen, olikohan se nyt ewp150, tuli oman controllerin kanssa jossa myös flektin ohjaus. Lämmöt nousevat edelleen aika ripeään tahtiin, mutta tuntuu jäähdyttävän verrattain nopeasti koneen vedon jälkeen, kun sammuttaa koneen ja antaa pumpun ja flektin pyöriä.
    [​IMG]

    Keulan RS jatkeesta/maskikehyksestä otettiin viime kesänä muotti ja nyt ensimmäinen kappale uunista ulos. Tuon seurauksena keulaan saatiin hiukan lisätilaa ja ilmanvirtausta, ja tuollakin jokunen kilo painonsäästöä, se alumiinikehys painaa yllättävän paljon. Putkikeulasysteemillä lähti myös vähän kiloja pois. Ehkä 15-20kg yhteensä.

    Säädössä käytiin tänä kesänä ensimmäisen kerran ennen Oulun kisaa eli kauden toista, Ouluun ajellessa stopattiin Seinäjoella AJTechin dynossa. Poistettiin ahtorajoitukset ja ahdot pompasivat karvan verran eli 0.8bar, Syksyllä Tatechin dynossa vanhalla koneella 700hp/900nm. Ensimmäinen vertailuveto nyt oli 688hp, ahtorajoitukset pois ja 769hp /975nm. Tuon jälkeen kyllä otettiin ennakkoa aste tai pari pois varmistukseksi.
    [​IMG]

    Tuossa kohtaa huomattiin pakoputkien ahdistavan rajusti, pystyi päättelemään lähinnä siitä kun pakosarjan tiivisteet pettivät samantien. Joten käyvin morjestamassa Marteliusta ja hakemassa pakukuorman putkea ja mutkia. Tehtiin 2.5" putkien tilalla 3" rännit, äänet eivät ehkä muuttuneet nätimmäksi, mutta ahdot nousivat niillä 1.0 kiloon ja voimaa tuli hieman lisää. Tämän hetkiset numerot pyörivät 825hp/1000nm tasolla vrt. Tatechin dynoon missä aiemmat mittailtu, en nyt muista oliko tuo max. vai ennakko varmisteluilla mutta väliäkös sillä.


    Kivasti vetää nyt, hitaammilla radoilla/ ja ajettaessa nelosta pienemmällä vaihteella ehkä hieman liiankin hyvin, on hieman tunnoton. Kokeillaan myöhemmin luultavasti juttuja millä kaasuun vastaavuutta saamaan hieman pehmeämmäksi.

    Mitäs muuten, ajeltu on, ja ilman mitään ihmeempiä teknisiä murheita. Tänä kesänä ei mitään muuta kuin Driftingiä, mutta se on mennyt ihan mukavasti. SM-kausi saatiin loppuun edellis viikonloppuna Alastarossa josta tuli kolmas sija. Kauden ekasta SM-kisasta Kemorasta tuli 2. sija, toinen kisa Oulussa ei mennyt niin häävisti, oltiinkohan kympin sakissa, ja kolmas kisa Seinäjoella hopeeta. No, joka tapauksessa nää riitti SM-pronssiin. Ihan hyvä suoritus vahvasti epästereotyyppisellä autolla, ja huomioiden, että ajetaan uusiorenkaalla. Muut kärjessä semisliksillä.


    Kankaanpäässä käytiin myös ajelemassa Vauhdin Festivaali nimisessä happeningissä elokuussa, tää varmaan saanut inspiraationsa Goodwood festival of speedistä :) Laitettiin menemään 3km pätkä luisussa pitkin Kankaanpään keskustaa. about 10000 ihmisen seuratessa, ja nelisenkymmentä muutakin kilpuria mukana, Vilander/Bruni Ferrari kilpuri oli laivattu Italiasta mekaanikkonsa kera, Mika Salo ajeli Ferrarilaan, ja kaikenlaisia sprintti, ralli, legends, locost, croskart, historic jne. kilpureita. Hieno tapahtuma ja toivottavasti saa jatkoa. tossa joku incar pätkä. Oli yleisö sen verran liki, että tuli ajeltua aika varovasti.
    https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55ECBF5D

    Jotain videoklippejä lisää jos kiehtoo.

    Tuon jälkeen käytiin ajamassa Nez kisa Pesämäellä, eli North European Drift series tjsp., oli aika kiva rataprofiili ja nopea entry keksitty tuonne. Tuolla jäätiin myös nippa nappa kympin sakkiin, mutta omat ajot menivät ihan kohtalaisesti, Viron mestari tuli vastaan toisella kaaviokierroksella ja en vaan pärjännyt. Joku oma kälyinen videopätkä aiheesta
    https://video-fra3-1.xx.fbcdn.net/hvide ... e=55ECBC13
    Ja jonkun muun tekemä vähän virallisempi
    https://youtu.be/iQiSrlQ7gBA

    Epua drifting Seinäjoki, eli SM sarjan kolmas kisa, toi on aina tapahtumana tosi hieno vaikkei mikään nopea rata olekaan, Ajot menivät hyvin ja kakkospytty mukaan.
    Tossa joku oma klippi sieltäkin, viime kesänä jäi kuvailut väliin kun keskityttiin auton korjaamiseen. Nyt on taas tullut jotain filmattuakin. Katellaan jotain fiksumpi koosteita kauden jälkeen...
    https://youtu.be/q6OPd_eUwgo

    Ja joku puolivirallinen koostepätkä, omat ajot alkaa 7:05 kohdilta
    https://youtu.be/Ac4-JjYGt8A

    Jos ei linkit näy, niin kurkkaa naamakirjasta.
    https://www.facebook.com/autoviitaladrift
     
  8. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Sit, nykyinen perä, GM 10-pulttinen 8.5" alkaa olla nykytehoilla aika kovalla rasituksella. Joku paikka perästä elää ajaen jarrut kauas nopeavauhtisissa puolen vaihdoissa. Vetarien boorit kuluu, lukon boorit kuluu, pinionille tahtoo tulla klappia jne.

    No joo, päivitän tuon johonkin. Ehdotuksia, sais olla aika leveä, optimi ois jos varmaan joku 165-170cm ja ei haittaa ehtään jos löytyis levyjarrut ja vakiona.

    Ford 9", gm 12-pulttinen, dana 44?

    Fordin 9" kiehtois ainakin sinällään että murikan vaihto käynee kai aika ripeään jos on varamurikka mukana. Ajatuksia tästä?
     
  9. 300

    300 2nd gear

    Ford 9" full floater, niin ei välykset siirtele paloja kauemmas.
     

Kerro tästä muillekin!