Droppi olka?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja toyopet, 27.5.2017.

  1. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa tuli mieleen taas semmoinen kysymys droppiolka-akseleihin liittyen, että miten se vaikuttaa ohjaukseen yleensä. Tehtaan jäljiltä akseli on melkolailla pallojen keskellä mutta 2" pudotuksella tietysti nousee ylemmäs.

    Miten se vaikuttaa ohjaustuntumaan ja suuntavakavuuteen.
     
  2. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Ei pitäisi oleellisesti vaikuttaa muuhun kuin että auton pohja kolisee herkemmin.:D
    Parempi vaihtoehto toi droppiakseli on kuin madaltaa ihan tappiin lyhyemmillä jousilla tai ilmajousilla. Jää tukivarret ja raidetangon päät enempi alkuperäiseen asentoon, niikun on tehtaalla alkujaan suunniteltu.
    Tietysti tuo spindle pitää olla tarkoitettu kyseiseen vekottimeen, ni on pyöräkulmat yms. heti lähes kohdallaan.
     
    KajS tykkää tästä.
  3. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    KajS tykkää tästä.
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Tuo on kovin autokohtaista. Kumpikin edellinen puhuja on kovin oikeassa. Droppiolat voi vaatia esim. vanteet, joissa järkyttävä -ET eli pieni backspace, jotta pyörii. Ja taas voimakas jousien lyhennys ajaa pallonivelet äärirajoille. (jälkimmäistä kokeilin itse).

    Mutta tuohon kysymykseen: Miten se vaikuttaa ohjaustuntumaan ja suuntavakavuuteen?

    Ei välttämättä ainakaan huonompaa suuntaan.

    Jousimadalluksen "hyvä" puoli on taas lisääntynyt camber, joka meilläpäin on todettu aina hyväksi, eikä lain niin renkaita syöväksi kun luullaan. Esim. meidän satasenmicralla, eli '05 mondeolla ajoin madalluksen jälkeen 30000 km kitkarenkailla, jotka ei kuluneet mainittavasti sisäkanteilta. Vaikka katsastuksessakin todettiin, että aika lailla camberia takana. Johon minä, että sitä tässä haettiin.

    Nämä madallus-ja-camber-syö-älyttömästi-renkaita-jutut on hiukka essonbaarijuttua. Onhan noita nankangeja uhrattu madalluksen alttarille, mutta on monessa tapauksessa päästy pitkällekin, vaikka autot on olleet jopa moottoripyöräpollisin silmiin häkellyttävän matalia.
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Kun haluaa madaltaa enempi kuin laki sallii ni droppiola + lyhyemmät vieterit. Kompromissi.
    Välillä näkee matalalla kulkevia BMW lowridereita joilla ajetaan kummien sisäkantilla.:odeek::rotfl:
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    ^Pojat teki taannoin tuossa tallilla muutaman BMW E30-tutkielman, miten alas ne saa. Niillä ajaminen oli sitten aika usein offroad-meininkiä; jo Poikko-Turku välillä on maantiessä sellaisia uria ja kuoppia, joissa kipinät sinkoili.

    Nyttemmin on päädytty niiden ajettavuuksien jalostukseen. Ei ihan niin alas, mutta lujaa kurveista.
     

Kerro tästä muillekin!