Duramax Silverado GM

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja MaxDura, 27.8.2006.

  1. Artsi Bunker

    Artsi Bunker 2nd gear

    Olipa melkoinen savotta tosiaan tuo turbon irroitus. Karstaa siellä ei juuri ollutkaan vaan ruostetta. Nyt pelittää. :)
     
  2. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Tervehdys, uutena Duramaxin omistajana tultava kysymään, jos jollain on tullut vastaavia haasteita vastaan.
    Potilaana tommonen LMM padalla oleva 08 2500 Silverado, jossa ei cruiseri toimi, eikä kaukokäynnistys. Cruiserin nappulaan ei syty valoa, eikä testerillä katsottaessa CC mene aktiiviseksi nappulan painamisen jälkeen eli ei anna komentoa läpi. Pääseekö tuota kytkintä/kytkimelle tulevaa virtaa mittaamaan jostakin järkevästi, että meneekö vaihtoon pelkkä nappulapaneeli vai muutakin? Torvi toimii ihan normaalisti, eikä bägivalo pala, eli ratille ilmeisesti clock springin läpi jotain virtaa kuitenkin tulee?
    Kaukokäynnistyksen ongelma onkin sitten se kinkkisempi, kaukosäätimestä kun painaa ovet lukkoon ja pitää käynnistysnappia pohjassa, niin parin sekunnin jälkeen valot välähtää kyllä, mutta ei edes yritä käynnistyä. Halpistesterillä en nopealla silmäilyllä keksinyt yhtäkään ehtoa, mikä tuon nyt estäisi. Luukut on kiinni tottakai. Autoon on jenkeissä jo aikanaan laitettu duramaxtunerin DSP5 potikka, liekö ECM:n ohjelma jotenkin sotkussa vai mikähän tässä kiukuttaa?
     
  3. J.J

    J.J Gearhead

    Cruisen kytkimen toiminnan pääsee mittaan parhaiten korimodulin liittimeltä mittaamalla nappien vastuksen, esim. ON napin vastuksen painettaessa pitäisi olla 6.6-7.0 kiloohmia ja SET napin 2.1-2.5 kiloohmia.
    Pääseekö tuolla sun halpistesterillä lukemaan korimodulin tietolistaa vai oletko katsonut tuota cruisen aktiivivalikkoa vain moottoripuolelta?
     
  4. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Kiitos, nopeasti en internetin ihmeellisestä maailmasta löytänyt hyvää kaaviota tuolle korimoduulille, että mihin pinniin tuo on/off nappula tulee ja mistä välistä mitataan?
    Ja mielestäni pääsin tuohon korimodulin tietolistaan kiinni, täytyypä illasta töiden jälkeen vielä se tarkastaa.
     
  5. J.J

    J.J Gearhead

    Ennen noita mittauksien tekemisiä tosiaankin kannattaa testerillä katsoa sieltä korimodulin tietolistalta tuleeko cruisen katkaisijalta signaalit ok, jos tulee niin noita mittauksia ei tarvitse tehdä.

    Tuossa on cruisen nappien kaavio:

    Cruise2008silverado.png
     
    Patterzzeni tykkää tästä.
  6. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Joo, pääsin diagnostiikkaan kiinni suoraan tohon BCM:n livedataan, niin "cruise control switch - off", näyttää vaikka kuinka hakkais nappulaa, eikä syty valoa. Erikseen tolle SET napin oloarvolle en löytänyt arvoa mitä katsoa. Testerinä siis tommone iCarsoft US V2.0.
    Mutta ilmeisesti seuraava askel olisi sitten purkaa bägi irti ja tutkia ensin johdot ja sitten kytkin vaihtoon?

    Lisäyksenä, eipä näköjään tuossa cruisen kytkimessä toimi taustavalaistuskaan millään nappulalla.
     
    Muokattu: 8.4.2023
  7. J.J

    J.J Gearhead

    Joo, seuraavaksi kannattaa kytkin tutkia ja johdotus.
    GM:n oma testeri/ohjelmisto ainakin näyttää tuon livedatan "cruise control switch" kohdalla Off, On, Resume, Set, Error or Cancel riippuen mitä nappia painetaan.
     
    Patterzzeni tykkää tästä.
  8. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Tuli hankittua -02 GMC Sierra 2500HD Duramaxilla. Tulevaisuus näyttää että mitenkä fiksu ostos oli.

    Autossa palaa ABS:n merkkivalo. OBDII lukija ei kuitenkaan näyttänyt mitään vikakoodeja. Voiko noita ABS vikakoodeja yleensäkkään lukea OBDII lukijalla vai onko lukijani vain huono?

    Astinlaudoille olisi tarvetta. Onko jollain nurkissa mahdollisesti ylimääräisiä jotka sopisivat bolt-on?
     
  9. sirkus

    sirkus Gearhead

    Perus obd2 lukija näyttää vaan moottorin koodit eli tarttee olla parempi lukija.
     
  10. suburman-62

    suburman-62 Gearhead

    moi mulla olis sulle astinlaudat kromatut putket jossa verkko keskellä! lähen humenna viikoks reissuun mut palataan aiheeseen sit!pelkurin puolelle on kiinnikkeet! t.jaska
     
  11. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Pistin yksityisviestiä
     
  12. j0pe

    j0pe Gearhead

    Rst peltiset astinlaudat olis kiinnikkeineen
     
  13. 54474N4

    54474N4 Gearhead

    Lainasin kaverilta Carlyn lukijaa ja appista löytyi ihan oikea autokin. Lukija yhdisti kyllä OBD väylään mutta kuitenkaan suostunut lukemaan mitään.
     
  14. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    sisemmät ac delco raidetangot uudet 50 e
     
  15. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Sama potilas aiheuttaa harmia kuin edellisessäkin postauksessa eli tuo -08 LMM, cruiserin vika paikallistui slipringiin, jos sitä joku jäi miettimään.
    Tämän kertaiseen ongelmaan, naftaa ruvennut menemään aivan liikaa, 1000km lenkki trailerin kanssa niin meni tankkauksista laskien 25l/100km maantienopeuksia ajellessa ja mustaa kuulemma töräytellyt melko reippaanlaisesti pienemmässäkin ylämäessä. Ei ne laitteet näköjään lainaamalla parane...
    Livedataa seuraillut ja reilun 50km testilenkin jälkeen totesin, että ainakin maf, map näyttää mielestäni varsin loogisia arvoja kokoajan, ahtimen siipien asentokin näkyy pysyvän hyvin pyydetyn arvon mukana. En tiedä paljonko tuon pitäisi ahtaa, mutta map anturin suurin arvo minkä huomasin WOT vedossa oli 250kpa, eli 1,5bar olisi ahtoja? Autossa 5" suora hormi ja joku jenkkimiesten ohjelma sisällä, EGR paikoillaan tosin edelleen.
    Vedenerotinsuodatin vaihdettu PA-puolelle ja ilman ilmanputsaria käyttelin pihassa pienen hetken, eikä ollut silläkään vaikutusta. Päästää siis pienen pilven kun tyhjäkäynnillä polkee. Auto ei siis aiemmin ole työntänyt ollenkaan mustaa putkesta.

    Mistähän sitä seuraavaksi alkaisi tutkimaan vikapaikkoja? Onko näissä LMM:ssä jotain vakiopaikkoja mitkä pettävät?
    Leimakin olisi tulossa kohtapuoliin, eikä tuollaisella savukoneella kehtaa mennä lähellekään konttoria tällä hetkellä. Ja eikös tämä nyt ole jo saastemoottori eli pitääkö tuonne nyt kehitellä leimaa varten joku DPF fiilunkiviritys ettei katsastussetä suutu? Käyttöönottopäivänä lukee vain 2008, enkä nyt heti traficomista auton tiedoista saanut tuota päästöluokkaa selville.
     
  16. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    suuttimet?
     
  17. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Niitäpä en tullut edes ajatelleeksi. Tolla omalla halpistesterillä ei taida pystyä fuel trimmejä tai balance rateja katselemaan. Täytyy sitten viedä jollekin ammattilaiselle, jos ei muualta meinaa vikaa löytyä.
     
  18. sirkus

    sirkus Gearhead

    Aika erikoista et suuttimet oireilis noin. Yleensä niistä kuiteski temppuilee vaan 1 tai muutama ja käynti on epätasasta + savuttaa sinistä ei mustaa. Millaset renkaat autossa on, näyttäähän matkamittari niillä oikein et kulutus laskelmat täsmää. 1,5bar ahdot on kyl ihan maholliset virisoftalla ja sen mukaan ilmaa tuntus olevan ainaki riittävästi.
     
  19. Patterzzeni

    Patterzzeni 1st gear

    Renkaat 35x12.5R20, mittari kalibroitu 33" pyörille eli todellinen nopeus ja matka n.6% suurempi kuin mittaristossa. Tämä erotus tosin otettu huomioon näitä laskiessa ja ajopäiväkirjaa olen pitänyt erittäin säntillisesti johon käsin laskettu jokaikinen tankkaus maaliskuun lopulta eteenpäin. Omilla ajoilla toi on sekalaisessa ajossa vienyt n. 16l/100km oikeastaan koko ajan kun on mulla ollut eli melko reilu harppaus on tullut. Mitään ecoautoilua tällä ei yritetä harrastaa, enemminkin syitä aika merkittävään kulutuksen nousuun.:)
    MAF antama ilmamäärä pomppii tyhjäkäynnillä 41-44g/s välissä ja täyskaasuvedolla on jossain luokkaa 450-500 eli ilmakin tuntuu kulkevan ainakin putsarin läpi.
     
    Muokattu: 4.10.2023
  20. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    MUSTA SAVU JOUKÄKÄYNNIN KÄYTÖSSÄ
    tukkeutunut imuaukko
    tukossa polttoaineletku tai suodatin
    tukossa tai vaurioitunut suutin(t)
    männänrengas(t) rikki
    ajoitus

    MUSTA SAVU KUORMITUKSEN ALLA
    egr jumissa( auki)
    ajoitus
    huono ruiskutuspumppu
    imupuolen tukos
    huono polttoaine
    puristus ongelma
    tukossa tai tukossa polttoaineletku tai suodatin
    tukkeutunut tai vaurioitunut suuttimet
    pakokaasun vastapaine
    myös polttoaineen paluuputki kannattaa tarkistaa
     

Kerro tästä muillekin!