Dusterin ongelmainen etuakseli

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja kema, 29.7.2011.

  1. kema

    kema 1st gear

    osaisko kukaan viisas sanoo mistä johtuu aurauskulmien liiallinen muuttuminen. esim. jos peräkontti täynnä->keula kevenee->aurausta tulee lisää heti kunnolla!! Ajaminen muuttuu mahdottomaksi!
    Autossa aspenin? navat edessä. onko ne mittasuhteiltaan jotenkin vääränlaiset?
     
  2. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    sama ongelma täällä dusterin kanssa ja myös uudemman 73-76 levyjarruosat edessä.. camber/caster/auraus yms säädetty eli ei pitäis olla siitä kiinni.. ja säädettävät putki ylätukivarret

    eli vähänkin korottaa keulaa joko katsastusta varten tai pistämällä kontin täyteen niin heti ulvoo renkaat kun kääntyy..
     
  3. mopster

    mopster Gearhead

    Kun keulaa nostaa niin aurauksen ei pitäis muuttua, renkaat tulee lähemmäks toisiaan mut auraus ei juuri muutu, sen sijaan casteri ja camberi menee rajusti miinukselle päin. Toi casteri on etenkin semmonen että kun se menee miinukselle niin autosta tulee hirvee ajaa.

    Mulla oli semmonen tilanne että normaali ajossa oli ihan ok mut kiihdyttäessä kun keula nous korkeemmalle niin ohjaus veteli mihin sattuu. Ongelma selvis pyöränkulma säätöpenkissä kun ruvettiin nostamaan keulaa. Silleen tuli ihan hyvä että laitettiin camberi aavistuksen plussalle ja casteri +3,5. Vakio tukivarsilla ei välttämättä pysty säätämään noin paljoa casteria plussalle, mut noilla säädettävillä putkivarsilla onnistuu helposti.
     
  4. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Noita positiivisia ja negatiivisia suuntia on milloin mihinkin suuntaan lähteistä riippuen (etenkin camberista) eli kannattanee puhua ihan eteen - /taaksepäin ja ulos- / sisäänpäin kallistuksista?

    Monasti ilman ohjaustehostinta olevien mallien tehtaan casterin ohjearvot on jopa eteenpäin. Helpompi pyöritellä parkkipaikoilla, mutta maantiellä suuntavakaus kärsii. Jos auraus muuttuu pyörän joustoissa niin syynä voi olla raidetangon virheellinen geometria.

    Direct Connectionin ohjeesta lisää ohjauskulmien ja raidetangon vaikutuksesta ajovakauteen. Nykyään suosittelevat Mopareihin casteria 3-5 astetta taaksepäin ja camberia 0,25-1.00 astetta sisäänpäin, aurausta 1-2 milliä.

    Kaverin Dusterissa Aspenista akselit, caster +3,5 ja camber n. -0,7 astetta (sisäänpäin), auraus vajaa pari milliä ja vakaasti menee heitoissakin.

    Ennen kuin ryhtyy kulmien säätötöihin, niin täytyy varmistua ettei pallonivelissä, puslissa ja laakereissa ole väljää ja iskunvaimennus ja jouset on kunnossa..
     
  5. kema

    kema 1st gear

    jahas ja säädettävää putkivartta kehiin mistäpä moisia kannattaa kysellä?
     
  6. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    ReillyMotorSport mm. valmistaa. http://reillymotorsports.com/
     
  7. Gyrus

    Gyrus 3rd gear

    itseasiassa mulla tuo muutos kun keula nousee ei muuta huomattavasti ohjattavuutta vaan renkaat vaan alkaa ulvomaan pienissäkin nopeuksissa joka käännöksessä.

    normaalia?
     
  8. kema

    kema 1st gear

    itellä kans toi keula nousee tosi ylös ja auraus pahenee! mut mulla menee niin pahaksi et renkaat kyl finitot 20 kilsan ajolla! :eek: mut pitää nyt kattoo ku vaihtaa eka kaikki puslat ja pallot ni josko sen sais pelittään!
     
  9. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Miten tulee mieleen väljät alatukivarsien puslat?
     
  10. belvedere-64

    belvedere-64 2nd gear

    raidetangonpään väärä kiinnityskorkeus navassa aiheuttaisi ainakin samanlaisia ongelmia.. onkohan noissa uudemmissa navoissa mitään eroa raidepään kiinnityskohdassa verrattuna vanhaan. itsellä tais olla aikoinaan -74 vallussa samanlaista ongelmaa, mutta en perehtynyt asiaan kummemmin.
     
  11. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Aspenin olka-akselihan on erikorkuinen kuin a-bodyn oma, alapallon ollessa kuitenkin a-bodyn, raidetangonpään pysyessä tällöin samassa paikassa. 73-76 olka-akseli on saman korkuinen kuin 72-vanhemmat. Näin olen antanut itselleni ymmärtää...
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Aspenin akselien kanssa käytetään '73-'76 A-kopasten alapalloja/kääntövarsia eli siltä osin samat mitat. Mutta '73-'88 levyjarrupaketti tulee 3/4" ulommaksi per puoli kuin '65-'72 setit eli myös raidetankojen pituus kasvaa.
     
  13. MAX WEDGE

    MAX WEDGE 1st gear

    Höpö höpö ettei muka auraus muuttuis ku camber muuttuu..
    lähes kaikissa laitteissa se vaan muuttuu.oon noita kulmien säätöjä jokusen (työkseni) tehny ja aina kun camberia on muutettu,on seuraavaks
    auraukset pielessä eli säädettävä taas kohilleen.
     
  14. dart -66

    dart -66 Gearhead


    ????????

    Jos raidetangon päät ja säätöholkit ovat A-bodeissa samoja 70-76, niin miten niiden pituus muuttuu käytettäessä 73-76 olkia ja alapalloja? Ja pysyyhän noissa uudemmissa ylä- ja alapallot samassa linjassa kuin vanhemmissakin. Noissa uudemmissahan raideväli kyllä muuttuu edessä, mutta se tulee vasta pyörännavasta?
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Mä en sanonu että auraus ei muutu kun camberia muutetaan, vaan että auraus ei JUURI muutu kun keulaa NOSTETAAN :soosoo: Kysymyksessä oli dusteri jossa aspenin levyt, omat kokemukset perustuu myös juuri näihin, enkä mistään muista laitteista oo puhunu mitään.

    Tarkennetaan vielä vähän tota omaa tilannetta; eli kiihdyttäessä auto ei menny suoraan, normi ajossa oli ihan ok. Pyöränkulmat oli säädetty niin että aurausta oli 2 milliä, caster +2,5 ja camberi miinuksella vajaan asteen (en tarkkaa lukemaa muista).
    Tästä videosta huomasin että pyöränkulmissa vois olla vika http://www.youtube.com/watch?v=vWjVsBk1n3A Huomaa kuinka pyörät menee länkälleen kun keula nousee.

    Asiaa sitten tutkittiin pyöränkulma säätöpenkissä niin että ensin tarkastettiin kulmat levossa ja sit käytiin keulaa nostamaan. Arvelin että auraus menee varmaan aivan vituralleen mut näin ei käynyt. Keula nostettiin suunnilleen tohon korkeuteen mitä se tossa kiihdytyksessä nousee, jolloin auraus pieneni puoli milliä, tuskin vaikuttaa ajovakauteen paljoa. Camberi muuttu aika paljon miinukselle (en taas tarkkaan muista kuinka paljon), ja casteri meni joku 3,5 astetta miinukselle päin päätyen lukemaan -1. Toi casterin muutos mun mielestä on se mikä eniten vaikutti siihen ettei auto kulkenu suoraan.

    Jos toi camberi on jo levossa miinuksella niin se menee sinne rajummin lisää kun keula nousee, ja tästä syystä päädyttiin laittamaan se arvoon +0,2, casteri laitettiin +3,5, ja aurausta tuli 2milliä. Nyt kun nostettiin keulaa 9 senttiä niin noi kulmien muutokset ei ollu enään läheskään yhtä rajut. Casteri muuttui eniten mut sekin enään 1,5 astetta, eli jäi vielä 2 astetta plussalle. Auraus pieneni edelleen sen puol milliä.

    Vaikka meillä topikin alottajan kanssa molemmilla on dusteri aspenin navoilla, niin voihan ne tietty silti käyttäytyä eritavalla. Mulla on noi putkiylätukivarret ja kemalla vakiot, ja lähtötilanne keulan korkeuden ja pyöränkulma säätöjen kanssa voi olla ihan erilainen.
     
  16. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Tarkennetaan hiukan eilen kiireessä ja väsyneenä heitettyä tajunnanvirtaa....

    Jep, vanteen kiinnitystaso tulee 3/4" ulommas.

    '73-'76 A:n alapallon kääntövarren rt-pään reikä on ulompana kuin '65-'72 mallien alapallojen varsissa. Säätövaraa on runsaasti ettei tarvitse alkaa raidetangon päitä ja säätötankoja vaihtelemaan.

    '70 Dusteriin vaihdettiin Aspenin setti eteen ja raidetankoja joutui pidentämään reilusti eli siis kiertämään päitä säätötangosta ulos. Vastaavasti putkimalliset säätöholkit sopi mainiosti ja jäi jopa lyhennysvaraakin muutaman kierteen verran. Mutta samat putkiholkit ei sopinutkaan alkuperäisten '65-'72 jarrujen kanssa, vaan putkia piti lyhentää, oliko se nyt 6 mm.
     

Kerro tästä muillekin!