Dynaaminen puristussuhde?

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 11.11.2019.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Et ole sitten esim 2 tahti dieselistä kuullu.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  2. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    servattu
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  3. kipi79

    kipi79 1st gear

    Melko tavanomaisia race ja harrastekalustossa?

    No, kaikki mahtuu joukkoon, hieman omalaatuiset mutta onnellisetkin.

    Itse pitäydyn enemmän mainstream jutuissa, mutta jokainen tyylillään.
     
  4. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Mitäs porukoille sanoo nykyään paljon hybrideissä käytetty atkinson kiertoinen moottori tai miller moottori. Näissähän pelataan juurikin tolla imuventtiilin sulkeutumisella että saadaan puristus/paisuntasuhdetta mulkattua.

    Varmaan melko monessa racemotiksi laskettavassa pannussa tyhjäkäynnillä/alakierroksilla karkaa puristuspainetta takaisin imusarjaan. Nokan ajoitus ja kanavakoko on suunniteltu toimimaan yläkierrosalueella.

    Täälläkin usein kertoillaan kuinka ono huonot alipaineet tyhjäkäynnillä.
     
    Muokattu: 13.11.2019
  5. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Missä sanottiin että puhutaan vain race tai harrasteautoista? Ei ainakaan aloituksessa.

    Ja vaikka rajattaisikin, niin 2t dieseleitä sekä harrastetaan että racetaan.

    Mikäs totuudentorvi sinä oikein luulet olevasi? Millä oikeudella määrittelet kuka on omituinen ja mikä on mainstreamia? Ja mistä saadaan puhua?
    Oletko kenties jeesuksen toinen tuleminen? Halleluja!! Jeesus is here!!


    Edit. Onko lintta tuossa yllä myös omituinen pölhö?
     
    Muokattu: 13.11.2019
    Custom_Rod, Jussi289 ja Mudracer tykkäävät tästä.
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

     
    Powerstroke tykkää tästä.
  7. mpower

    mpower Gearhead

    Aika tahdikasta porukkaa tässäkin ketjussa!:D
     
  8. kipi79

    kipi79 1st gear

    En pyöri "Ison Jessen" kanssa samoissa ympyröissä, eli nyt meni vikaan.

    Ja kyllä mun puolesta puhua saa, ihan kelle vaan ja mitä vaan. On tietysti olemassa mahdollisuus että jossain vaiheessa kukaan ei jaksa enää kuunnella.
    -----------------------------------------------------------
    Jos nyt kuitenkin palataan vähän aiheeseen. Dieselissä dynaamisella puristuksella on lailla erilainen merkitys kuin bensakoneessa. Merkitys on suht päinvastainen, sitä on oltava riittävästi että polttoaine syttyisi, siis ihan pelkästään toimintaperiaatteen takia. Sylinteriin puristetun ilman on tarkoituskin olla niin kuumaa, että sekaan ruiskutettava polttoaine syttyy välittömästi pelkän lämmön vaikutuksesta.

    Suht normaalissa (ns. mainstream) bensamoottorissa polttoaine on sekoitettu ilmaan jo ennen sylinteriin kulkeutumista ja liian korkeasta dynaamisesta puristuksesta seuraa syttyminen ennen kipinää johtuen liian suuresta lämpiämisestä -> ongelmia.

    Tehon ja hyötysuhteen kannalta paljon on merkitystä laajenemasuhteella, eli sillä kuinka moninkertaiseksi lämmitetty ilma (poltettu seos) ehtii laajentua ennen kuin pakoventtiili aukeaa, eli kuinka paljon lämpöenergiaa saataan muutettua mekaaniseksi energiaksi.
    Tuohon taas vaikuttaa staattinen puristus ja pakoventtiilin aukeamispiste.
     
  9. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

  10. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kunnon mad max vehje. Kabiinissa oli hyvät tunnelmat.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Onks toi governör aina yhtä hölppä noissa, vai jätetty tarkotuksella...?
     
  12. mpower

    mpower Gearhead

    Mun vanhoissa Kuularuiskuissa kuvernööri tai ehkä sakemannin tuotteen ollessa kyseessä,liittokansleri (Helmut Kohl silloin)pikkasen heijaili kanssa.Liittokanslerin toiminta perustui magneettiseen jutskaan,kestomagneetti oli pyörivän akselin sisällä ja siten ruiskutusmäärää sääti säädettävän"kellokoneiston" avulla iskunpituutta muuttaen rundien mukaisesti!Hiano saksalaisen insinööritaidon vehje,mekaaninen niin kierroksista kuin kuormituksestakin riippuvainen "polttoainekarttakin" oli!Ahtopaineohjaus sylinterillä vietereitä muuttaen ja maksimimäärän rajoitus stopparilla,se on siinä!Ei räi,nyi,eikä pauku,pyydetty tavara tulee 38 bar paineella hienona sumuna suuttimien ollessa tiptop!Seoksenmuodostus mainio pisarakoon ollessa pieni!Jaahas,taas aloin pikkasen virittämään viskiä otettuani!:D
     
    Muokattu: 14.11.2019
    Diktaattori, Camino'79, Slant Sickness ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Oliskohan tarkoituksella, ei sen kuulu hakea kuin jotain viisi tms (enintään) kertaa startissa speksien mukaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuleehan siitä tietty tunnelma kyllä siihen käyntiin.
    Aika varovainen sen kanssa vissiin saa olla oikeesti, noihan parkuu ittensä hengiltä aika pienenkin säätömokan takia. Muistelen.
     
    Custom_Rod tykkää tästä.
  15. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Kylmänä ne taitaa kyllä hakea ihan normistikin.

    Niissä on joku ominaisuus minkä takia ne saattaa karata käsistä, mikä se sitten olikaan.
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  16. mpower

    mpower Gearhead

    Tuossa mun motti!
    Dynamic Compression Ratio Calculator
    (Use seat to seat or advertised specs for Intake spec for best results)
    Number of Cylinders :4
    Bore in Inches :3.55
    Stroke in Inches :2.44
    Rod Length in Inches :5.985
    Static Compression Ratio :5.95:cool:
    1)
    Inlet Valve Closes ABDC :90
    Boost Pressure in PSI :58
    Target Altitude :300
    (Feet)
    **************
    Static compression ratio of 5.95:1.
    Effective stroke is 1.35 inches.
    Your dynamic compression ratio is 3.74:1 .
    Your dynamic cranking pressure is 55.50
    PSI.
    Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 58
    PSI is 18.20 :1.
    V/P (Volume to Pressure Index) is 9
    Tommosesta sain 996 hp!
    Aika vetelä kone oli alle 6900 rpm!
    Kyllä se siitä virkistyi kun pikkasen ahtoa sai,1000 kierroksen sisään monta sataa pollea lisää!Semmonen ketjureaktio,lisää kierroksia,lisää pakokaasuja,turbo alkoi hönkimään,no se sitten taas aiheutti lisää polttoainetta,sitten lisää pakokaasuja turbolle jne.Juu,semmonen ketjureaktio sitten niin!Sanoisinkin,kone olikin oikein mukavan äreä,semmosesta mää tykkään!Toisaalta,kisaa ajatellen hankala olisi,ei sais kyykkää viivalla, ei.Niin,se kytkin,se aa ja oo.Laskennallisesti ihan jees mutta kisaa ajatellen mutta........!
    Ja niitä muttia on yleensä aika paljonkin!Ei minusta mihkään enää oo vaikka ois rahaakin tai siis rahaa ei oo mutta jos saisin rahaa,innostus on mennyt!Koko laji hiipuu,se on näkemykseni,valitettavasti!No joo,taas tarinoin OT:tä,semmosta se on kun pikkasen viskiä ottaa juu!
    Saakeli,toi fonttikin noin paksuna loppuun asti meni!:cool::(
     
    Powerstroke, Slant Sickness ja Custom_Rod tykkäävät tästä.
  17. Custom_Rod

    Custom_Rod Gearhead

    saako harrastaa "mainstream" 2t bensamoottoreita tai keskustella siitä, että niissä on yhtenä jopa toivottavanakin suunnitteluperusteena seoksen karkaaminen pakopuolelle puristustahdin aikana..:odeek:
     
  18. mpower

    mpower Gearhead

    Jaa,a,sanoisin inttitermein"tahdissa mars"!:p
     
  19. mpower

    mpower Gearhead

    Niin,eikös kerran ollutkin juttua Slant Sicknessin kanssa näistä Kuularuiskuista,arvioisin hänen perehtyneen asiaan?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Mutta vain pintapuolisesti ja yleisenä oppimateriaalina. Vanhat sähköruiskujen manuaalit on kyllä tullut opiskeltua. Mainitun ruiskun kommentoin tänne laittamistasi kuvista. Sen "kartan" tunnistin ja kyselin, ootko itse hionut siihen muutoksia. Harrastusmielessä olen rakentanut vanhan ajan tekniikalla pari ruiskutuksen ohjausta omiin laitteisiini.
     
    mpower tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!