Dyno2000 moottorisimu ja nokka-akselin iterointityökalu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 4.1.2013.

  1. saresks

    saresks Gearhead

    Kuinkas moni on testaillut nokka-akselivariaatioita moisella PC:ssä pyörivällä virtuaalidynolla? Tai peräti toteuttanut custom-nokan iteroinnin antamilla arvoilla?

    Itsellä putkahtaa hassuja kärsien ajoituksia, kun haluaa softan arpovan vääntöhuipun 4000-4500rpm tienoille high performance street -rampilla, 0.050" arvoilla:
    IVO: -1 BTDC
    IVC: 34 ABDC
    EVO: 64 BBDC
    EVC: 6 ATDC
    Int dur: 213
    Ext dur: 250
    Overlap 5
    Lobe center 113.3

    Speksit syötetty hartaasti portatusta 403 olds motista, virtaustiedot ei pitäis olla ihan mettästä.
    Volumetrinen hyötysuhde-ennustus yli 100%(!) alueella 3500-5500 (kaksitasoimarilla), tehohuippu jotain 5600 rpm, vääntöhuippu 4000rpm ja aika komeat käppyrät, kovempi teho ja vääntö ja laajemmalla sekä huomattavasti parempi täytösaste kuin nyt asennetulla 224/234 nokalla!

    Miten toi voi tyrkätä moisia alueita noilla jenkoilla noin pienellä imuajoituksella ja noin helkkarinmoisella pakoajoituksella? Vai onko ihan huuhaata moinen iterointi?
     
  2. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Koetapa tuota ja katso antaako samanlaisia tuloksia.
    Itse tein valintani tuon laskurin tietojen pohjalta ja melko hyvin osui kohdilleen...

    edit: kannattaa ensin painaa "Calculate" -nappia jolloin täytettävät kohdat täyttyvät oletusmoottorin tiedoilla. Näitä sitten muuttelemaan...
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Paljonkohan nuo dyno2000:n arvot heittää reaalimaailmasta?

    Aika muikeita lukemia antaa budjetti 305:n arvoilla, 313hv@5000/349lb ft@4000

    53cc, melling 22107, edeliä imupuolella, kairattua kanavaa, peltisarjaa. Ruttua 9.4:1
     
  4. 383

    383 Gearhead

    Eräs sbc 12hp näytti enemmän kuin dynossa
     
    toyopet tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Mitä tarkemmat tiedot on antaa, samoilla kriteereillä mitä ohjelkman tekjiät ovat ajatelleet ja et niil on todellista databasea, niin sitä tarkempi on. Välttämätt en oldisilla lähtis sitä tietä kulkee jos itellä on toisenlainen tuntuma. Ei oo itellä moista, tai mitään muutakaan ohjelmaa. Mut dynolappui on ehkä satakunta, niisthän jollain lailla pytyis katto mis mennään. Jos viittis.
     
  6. JarmoY

    JarmoY 3rd gear

  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Tuossa yksi päivä simuloin yhtä ihan vakiokonetta mutta peltisarjoilla ja paremmalla imupuolella, kaivoin netistä tietoja ja dyno2000:lla lasketin.
    Sain ~250hv sillä lukemaksi ja jotain vajaat 300lb ft.
    Vakion lukemiin 50hv enemmän, liekö nyt pelkillä peltisarjoilla ja imusarjalla mahdollista...
    No, evästeet mitkä lie on, niin yllättäen sitten juutubessa pomppasi samanlaisesta moottorista dynovetovideo. Romuttamolta haettu vakiokuntoinen, minkä dynottivat lähtötietoja varten.
    243hv/290lb ft, vakiosta poiketen peltisarjoilla ja paremmalla imupuolella
    :rolleyes:
    Siis reaalimaailma vs simulaatio olikin kuitenkin toisiaan vastaavat.
     
  8. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Olisiko kukaan kiinnostunut tekemään virtuaalidyno-ohjelmistolla nokka-akselien vertailun?

    Moottori Ford 427 FE, jossa bore 4,255" stroke 4,250" (484 cid), veivit 6,700",
    Trick Flow kannet 70 cc:n palotiloilla, virtaukset löytyy linkistä: https://static.trickflow.com/global/images/chartsguides/t/tfs-56417001-c00_pv.pdf
    Dekkitasot = 0, kannentiivisteet Felpro 4.230", paksuus 0,041", männät - 5 cc (staattinen cr 12,82:1 ja DCR 10,32:1).
    Imusarja Weiand Tunnel ram + 2 x 660 cfm.
    Peltipakosarjat 2"primäärit pituus 25" ja 3" kollektorin pituus 6".

    Nokka-akselit solid roller (asteet .050" nostoilla).
    Nokka Comp Cams 1: 254°/264°, 0,669"/ 0.646" LS: 109°, ABDC: 56°.
    Nokka Lunati 2: 275°/282°, 0,692"/0.702" LS: 108°, ABDC: 63,5°.

    Kone on dynotettu viime kesänä Comp Camsin (# 1) nokalla, nyt kiinnostaisi tietää että onko mitään eroa tällä Lunatin (# 2) akselilla.
     
    Muokattu: 31.3.2023
  9. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Minusta aika hyvä varttimailidyno oli UncleTonys Garage videossa. Jos on 400 hp ja vartilla on 60ft jottain 2 sekunttia, ni varttimaili on jotain 14,7.
    Kokkeilppa ite vitun asconallas paskiaine.

    Jos 60 ft on jottain 1,7sekunttia ni varttimailiaika onkin 12 ,
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead


    Bullshittiä. Niinku monet Uncle Tonyn jutuista, yksinkertaistettua ja suoraviivaistettua. Riippuen tietysti painosta, mut jos on 2.0 sekkaa 60 jalkaa ja 400 hepppaa, niin se varttimaili ei ole 14.7. Se ei ole sitä edes 150 hv autolla. Käytännössä 60 jalan parannus noin kaksinkertaistuu vartilla, harvoin kolminkertaistuu ja nelinkertaistuminen on unen näköö jos ei teho muutu
    .
     

Kerro tästä muillekin!