koneessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja mpower, 31.12.2008.

  1. mpower

    mpower Double Gearhead Bannattu

    Ihan vaan mielenkiinnosta ja kommentteja odotellen tuli mieleen
    tollanen asia kun yleensä dynohommissa ilmoitetaan ns.korjattu teho
    tai lontooksi corrected power,joka ottaa huomioon ilmanpaineen,
    ilman kosteuden ja ilman lämpötilan,niin mitä mieltä gurut on;
    pitäisikö näitä käyttää myös ahdettujen koneiden kanssa?
    Asiallahan on oikeastaan vain periaatteellinen merkitys,tärkeintähän
    on tuliko tehoa lisää vai ei muutosten jälkeen,mutta mainosmielessä
    saattaapi olla merkittävä? :) Oma kantani on, että ei pitäisi käyttää,
    sillä olosuhteista riippuen tulee noita paperiheppoja liikaa,ainakin mun
    mielestä ympäristön ilmanpaineella ja kosteudella ei ole merkittävää
    vaikutusta ahdetun koneen tehoon.Asia erikseen on imuilman lämpötila
    välijäähdyttimen jälkeen,mutta silti käyttäisin ahdetussa koneessa
    korjauskerrointa 1.0
     
  2. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Korjauskertoimia on kovin monenlaisia. Esimerkiksi amerikkalaisissa jenkkiautolehdissä käytetään yleensä STP-korjauskerrointa joka antaa noin 5% enemmän kuin Euroopassa tyypillisempi DIN tai SAE-korjauskerroin. SAE tässä ei tarkoita sitä mooseksenaikaista normia jota jenkit käytti vuoteen -70 asti vaan uudempaa. Itse asiassa viimeisin SAE-normi on vain muutaman vuoden vanha.

    Tässä alla hyvä esimerkki mittausmenetelmien eroista. Vakio Chevyn LS2 pikkulohko tuottaa tehtaan mukaan tasan 400 kaakkia ja allaolevassa Hot Rod -lehden testissä LS2 tuotti - yllätys yllätys - juurikin sen 400 kaakkia SAE-korjauskertoimella. Vaan STP-normin mukaan, jota lehti yleensä käyttää, tehoa olikin 422 kaakkia eli 5.5% enemmän. Ei ihme että moni pettyy Suomessa testatessaan jenkkilästä tilaamaansa moottoria...."mihis ne hepat jäi". Ei minnekään, pitää vaan osata lukea mitä dynolapussa sanotaan.

    http://www.hotrod.com/techarticles/113_ ... index.html
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ahdetun koneen tehot muuttuvat olosuhteiden (ilmanpaine, kosteus, lämpötila) mukaan enemmän kuin vaparin.

    Mun mielestä korjauskertoimia täytyy ehdottomasti käyttää, muutenhan numerot eivät ole vertailukelpoisia minkään kanssa, ei edes samalla mosalla samassa dynossa tehdyn vedon kanssa jos keli on oleellisesti muuttunut.
     
  4. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tuossa kun kattelin erästä dynolappua niin korjauskerroin näytti vaikuttavan aika vähän:

    - ulkoilman lämpötila: +24 c
    - kosteusprosentti: 36%
    - imuilman lämpötila: +42 c
    - korjaamaton teho takapyöriltä 4000 rpm: 473.7
    - korjattu teho takapyöriltä 4000 rpm: 480.2
    - kerroin 1.014

    Ahtopainetta en muista, alle baarin kuitenkin.
     
  5. turbofriik

    turbofriik 1st gear

    Kyllä ilmanpaine ja ilmanlämpötila mielestäni vaikuttaa jonkin verran. Jos vehje jarrutetaan jossain kilometrin korkeudessa on sillä jonkin verran vaikutusta, samoin toi ilmanlämpö. Jos aletaan jarruttaa moottoria/autoa talvella ja lyödään hallista ovet auki -25' pakkasessa on siinä varmasti selvä ero verrattuna +25' ulkolämpötilaan.

    Ja eikös se happirikas ilmakin tunnnu ihan persdynossa? :rotfl:
     
  6. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näinhän se on, vaan ei taida Haltilta eikä muiltakaan tuntureilta löytyä dynoja. Pakkastahan siellä tosin riittää, siltikin missähän vaan on ne dynot joita käytetään ulkona eikä sisätiloissa.
     
  7. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    "Ja eikös se happirikas ilmakin tunnnu ihan persdynossa?"

    Kyllä mopolla ainakin huomasi selvän eron :rotfl:
     
  8. SuperGas

    SuperGas Gearhead

    Korjauskerrointa tulee käyttää aina. Muutoin mitkään mitatut dynovedot eivät ole vertailukelpoisia keskenään.

    Kokeilkaapa tuolla laskurilla:

    http://wahiduddin.net/calc/calc_hp_abs.htm

    STP-olosuhteet ovat:
    - Lämpö 59 F*
    - Ilmanpaine 29.92 elohopeatuumaa (käytä pistettä, älä pilkkua!)
    - Suhteellinen kosteus 0

    Kiinnittäkääpä huomiota lämpötilan vaikutukseen

    edit: tuossapa lisää niistä standardeista; olisi pitänyt lukea itsekin tuo allaoleva linkki ekax :eek:
    http://www.land-and-sea.com/dyno-tech-t ... epower.htm
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo nuo dynotestit kuuluu olevan hiukan "sinne päin" ja jälkeenpäin niitä voi vielä korjailla.. Tuossa viime kesänä oli myös eräs auto dynolla jonka silloiset ilmoitetut hepat tuli merkattua myös tuohon videoon. Jälkeenpäin tuli jotakin "esson baarin" korjauskertoimia jotka valistivat että siinä oli joku virhelasku iskeny..?! No, tossa avoautossa on jo niin monta erilaista rottamottia käyny että todennäköisesti esson baarin korjauskertoimet ei enää täsmää niin hyvin nykyään..
    Mainittakoon että edellä oleva dynotus tehtiin esson baarin takapihalla, vai oliko se nyt joku tepoili vai mikälie..? :wink:

    No säätöhommissahan tuo on ihan ylivoimaisen pätevä laitos! Ja silleen omistajan jalkojen maahan palauttamiseen. Tai joskus toimii jopa päin vastoin, omistaja yllättyy jotta "oho"!

    Edellä mainitussa linkissä ollut auto tuli kuitenkin samana päivänä vastaan Kokkolan ja Pietarsaaren välisellä rantatiellä rätti alhaalla ja täynnä iloisia matkustajia joten voidaan kuitenkin puhua cruising-autosta.. :wink:
     
  10. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Aivan samalla tavalla ne vaikuttaa ahdettuun koneeseen:odroll:

    Kuvittele tilanne että sulla on aivan helvetin hyvä cooleri joka pudottaa ahtoilman lämmön takaisin ympäristön lämpötilaan(koska ilma/ilma-coolerilla et alemmaksi pääse) => miksi imuilman lämpö ei vaikuttaisi samalla tavalla kuin vaparissa???

    Tai ilmanpaine: saadaanko siitä alemmasta ilmanpaineesta vatkattua sama ahtopaine, pysyykö ahtimen hyötysuhde samana, mikä on ahtoilman loppulämpötila jne....
     

Kerro tästä muillekin!