E 10 95 E :n tilalle

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja human62, 2.10.2010.

  1. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    mulle ei käy järkeen miks tuon pitää maksaa enemmän kuin tavan 95nen :eek: vastaus on varmaan kummelimainen : Suomi!
     
  2. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Mulle ei ainakaan tankkiin tule noita etanolibensoja, niin pitkään kun tavallista on saatavilla. Ruotsissa ne on pitkään sotkenu jo tavallisenkin 95:sen niin kuraks, ettei vakio moparin isolohko sitä yskimättä niele.. Kilistelee ja helistelee heti jos jouttuu rasittaan, ja jälkikäynnit melkoset! :rotfl:
     
  3. ilu

    ilu 1st gear

    Onhan sitä etanoolia jo nykyisessäkin bensassa 4-5% ja ennenvanhaankin sitä on sotkettu bensan sekaan jäänestoaineeksi, mikäs siinä jos sitä nyt 10% tulee bensan sekaan.
    Etanoolin ei kyllä mun mielestä pitäis nakutusta ja jälkikäyntiä aiheuttaa kun sillähän on korkeampi oktaaniluku kuin bensalla esim. E85 on 106 oktaanista, näiden uusien laatujen E5 ja E10 onko missään ollu tietoa paljonko oktaaneita löytyy?
    Kyllä etanooli on tervetullut polttoaine sillähän saa moottorista enemmän tehoakin kuin bensalla :D
     
  4. Mopar

    Mopar Gearhead

    Outoa, mä ajoin edelliskesän kisakoneessa RE85 ja NOSsit, eikä kilistellyt, eikä ollut jälkikäyntiä lainkaan mopessa, sulla on varmaan eri vuosimallin kone :eek: kun noin suivaantui, omakohtanen kokemushan tuo oli vai.....
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    etanolibensiiniäkin pääsee väistämättä öljyyn ja järki sanoisi, että etanolilla jatkettua bensiiniä kulkeutuu öljyn joukkoon enemmän kuin pelkkää bensiiniä, sillä etanolibensaa täytyy heikommasta energiasisällöstä johtuen annostella palotapahtumaan enemmän kuin pelkkää bensaa ja toisaalta sen kylmäkäynnistysominaisuudet ovat heikommat ja juuri niissä tilanteissa kone ei ole tiivis.

    etanoli kiehuu pois öljystä 78 asteessa, joten se ei sinällään ole iso ongelma, mutta etanolibensan mukana öljyyn kulkeutuu raskaampia hiilivetyjä, joiden kiehumispiste on sadasta asteesta alun kolmannelle sadalle, joten ne eivät helpolla poistu öljystä.

    lisäksi etanolin palamistapahtumassa syntyy asetaldehydiä, joka taasen synnyttää metaanikarboksyylihappoa, jonka kiehumispiste on 118 astetta. etikkahappo yhdessä muiden öljyn happojen kanssa laskee öljyn pH:ta öljyjen puskurointiaineista huolimatta. myöhemmin öljyn lisäaineet pilkkoutuvat ja reaktioita edistävät moottoriöljyn seassa olevat metallipartikkelit, joista osa voi toimia katalyytteinä :eek:

    jotkut väittävät, että etanolibensoilla ajelevan kannattaisi käyttää mineraaliöljyjä ja vaihdella niitä useammin. en ole jaksanut pohtia, että onko tuohon mineraaliöljysuositukseen muitakin syitä kuin pelkkä hinta.. arvaan, että ei taida olla, sillä väite on liian yleisluontoinen 8)
     
  6. spinneri

    spinneri Gearhead

    Totta. Nykyisissä bensiineissäkin voidaan lain mukaan käyttää etanolia – ja pääsääntöisesti käytetäänkin. Sen suhteellinen määrä vain tulee kasvamaan tulevassa 95 E10 bensiinissä (max 10 til-%).

    Tulevien 95 E10 ja 98 E5 bensiinien oktaaniluvut ovat mitä luvataankin – eli 95 ja 98. Niihin muutoksia ei siis ole tulossa. RE85 polttoaineen lukema (85) ei kerro oktaanilukua, vaan etanolipitoisuuden (85 til-%). Ainakin ST1 ilmoittaa RE85:sen oktaaniluvuksi nimim. ilu mainitseman 106.

    Etanoli kovettaa tiettyjä kumi- ja muovilaatuja sekä aiheuttaa joidenkin metallien yhteydessä korroosiota. Nämä ovat ne syyt, miksi tuleva 95 E10 polttoaine ei sovi kaikkiin moottoreihin.


    Muutaman tiedonhippusen vielä kertoi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  7. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Tilaisuus kysymyksille 19.10

    Keski-uudenmaan Autotekninen yhdistys eli paikallinen autoinsinöörien ryyppy-yhdistys kokoontuu Tuusulassa 19.10 klo 18. Uusista bensoista tulee puhumaan Nesteen bensa- ja öljyguru ja kysymyksiäkin saa esittää. Tilaisuus järjestetään meidän saunatiloissa ja muutama ylimääräinenkin mahtuu joukon jatkoksi. Tietysti voin myös esittää kysymyksiä jos niitä joku haluaa netin kautta lähettää mulle.
    Lopuksi tietysti saunotaan. Sitä viimeistä lausetta en tähän uskalla kirjoittaa.
    Tai sanotaan nyt niin että talo tarjoaa saunaoluen.
     
  8. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Jeps. Tänäkesänä ruottin 95E:stä suuttu vakio 413 ja ränttätänttä 383. Kilpakoneista mä mitään tiedä. :eek: Kilkatusta rupes harrastamaan myös Hemi tallinnan gasolla. :eek: Vai onks meijän autot allergisia ulkomaille? :eek:
     
  9. MudMax

    MudMax Gearhead

    E85;n oktaanista voi päätellä, että kun laittavat lantringiksi korkeampi oktaanista etanolia, niin itse bensa saa olla huonompaa kuraa: Oktaaniluku pysyy silti ilmoitetussa 95;ssä ja 98;ssa.
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    Siinä täytyy sitten hurrien pentsassa olla heikommat oktaavi, kun kotimaan menovedessä, mutta ei se kyllä siitä etanolista johdu, ilmeiseti on bensa vaan heikompioktaanista.
     
  11. Putte

    Putte 1st gear

    Perussyy miksi pitäisi maksaa enemmän kuin 95 on valmistamisen kalleus. Verollahan 95 on saatu Suomessa kalliiksi ja jos valtio jättää ton E10:n halvemmaksi, putoaa verotulot. Onhan dieselkin veropolitiikalla saatu halvemmaksi kuin bensa, vaikka sen oikeasti kuuluisi olla kalliimpaa.
     
  12. Putte

    Putte 1st gear

    Saattaapi olla että suhteellisen alhaisissa pitoisuuksissa alkaa jo syövyttämään, sillä kun Essot muuttuivat ST1:ksi, uusittiin asemilla polttoaineputkistot etenolibensan kestäviksi, mitä esimerkiksi Järvenpäässä 2000-luvun alussa laitetut putket eivät olleet.
     
  13. ls1978

    ls1978 Gearhead

    FAKTAA -88 Ford Thunderbirdin alkuperäisestä omistajan käsikirjasta vapaasti suomennettuna pähkinänkuoressa:

    Valmistaja takaa auton toimivuuden 10% etanolia tai 5% metanolia sisältävällä bensiinillä (gasohol Fordin kielellä). Takuu säilyy ja moottori toimii suunnitellulla tavalla kunhan oktaanitarve täyttyy (USA:ssa 87).

    Eli ei tarvitse ainakaan 80-lukuisilla mottorivaurioita tai ylimääräisiä vuotoja pelätä E10 95:llä. Tämä koskee varmasti kaikkia USA-autoja, olihan tuota gasoholia siellä silloin yleisesti myynnissä.
     
  14. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Onko kenellekään yllätys että nykyhallituksen aikaansaannostahan tääkin touhotus taas on:
    http://www.taloussanomat.fi/energia/201 ... 1014493/12

    No, suomalaisethan on jo tottuneet maksamaan autoilustaankin enempi kuin muut joten kai tääkin voidaan laittaa samaan piikkiin ettei tilanne vahingossakaan vaan muuttuis täällä edullisempaan suuntaan :odroll:
     
  15. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Niin, ehkä sillä kuitenkin on hiukan väliä äänestääkö vihreitä vai persuja vai jättääkö vallan äänestämättä... Toinen hyvä esimerkki on turpeen käyttö. Sitä meillä on omasta takaa vaikka kuinka paljon (energiasisällöltään enemmän kuin Pohjanmeressä öljyä). Hölmöjen poliitikkojen takia sitä kuitenkaan ei voida käyttää (kun se muka saastuttaa liikaa eli saman verran kuin paljon käytetty kivihiili).
     
  16. Smokie

    Smokie 1st gear

    Kivihiiltä sentään saa ulkomailta ja maailma pyörii kun raha liikkuu :poff:
     
  17. caprice307

    caprice307 Gearhead

  18. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    olis kyl ihan jees et jatkossakin sais 95..
    onkos tässä kartellin aihetta vai? ja kansa maksaa :-?

    ajaton biisi mikä sopii tähänkin

    http://www.youtube.com/watch?v=VD6zQqlrWEQ

    kukas muuten maksaa jos moottori kojahtaa?!
     
  19. amaz

    amaz 2nd gear

  20. caprice307

    caprice307 Gearhead

    Tarjoaakohan porvarillinen hallitus jotain upgrade-pakettia vanhojen autojen muuttamiseksi sähkökäyttöisiksi tai rupeaakohan se maahantuomaan kohtuuhintaista valtioavusteista E85-muunnospakettia vanhoille automalleille?

    http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=20101034781&ext=rss

    Suomihan ei ikinä ota mallia naapurista... Tulevalla viikolla saadaan varmaan lukea uutinen, että Suomi pyrkii kokonaan eroon fossiilisista polttoaineista 10 vuoden sisällä.
    Kysymyshän -kuten suuri osa tietää- ei ole ilmaston säästämisestä, vaan siitä, että kuka tekee ensimmäisenä ja mitä. Saadaan sitten Brysselissä Justus Lipsiuksessa jutella saavutuksista ilmaston säästämiseksi... :wc:
     

Kerro tästä muillekin!