E85 polttoaine ja turvavarusteet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja wiltzu81, 16.1.2017.

  1. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    Eli säännöistä löyty tuollainen "kiva" uudistus: "Turvavaruste-vaatimuksissa E85 rinnastetaan metanoliin 1.1.2018 alkaen."

    Tuo siis koskee kaikkia ryhmiä ilmeisesti, eikä siihen mahdollisesti ole tulossa mitään helpotuksia hitaille autoille? Tarvis ajoasua hiukan päivittää mutta jos tuo uusi sääntö pitää paikkansa niin "hiukan" ei enää riitä siihen päivitykseen.
     
  2. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Sääntökirjahan sanoo nykyään näin, mutta kuinka tuota ilokaasutettujen autojen ajopukuvaatimusta on toteutettu tähän asti? Ja nyt tosiaan uutena tuo E85 rinnastus metanoliin... Lukekaa säännöt tarkkaan, niin osaatte esittää katsastushenkilöille visaisia kysymyksiä...

    20.9.10 AJOASUT
    Kuljettajien ajoasujen on täytettävä seuraavat vähimmäisvaatimukset:
    SFI 3.2 A/20 SPS mekaanisesti ahdetut metanolikäyttöiset
    SFI 3.2 A/15 Comp ahdetut avokoriset, SPS, PS mekaanisesti ahdetut metanolikäyttöiset, kaikki ilokaasua käyttävät sekä muut 7.50 ja nopeammat.
    SFI 3.2 A/5, Tai FIA hyväksyntä Comp, SS, SC, SG, ET (7.50-9.99), ja PS
    SFI 3.2 A/1, Tai FIA hyväksyntä SS, SST, ET (10.0-11.49)
    SFI 3.3/1 Käsineet, kengät SFI 3.3/5 Käsineet, kengät, saappaat
    SFI 3.3/15 Käsineet, saappaat Ajoasuun kuuluu lisäksi huppu, hanskat, sukat ja nahkaiset umpikengät, mikäli ryhmä- tai luokkavaatimukset eivät muuta määrää.

    Mikäli ryhmäkohtaiset säännöt eivät vaadi hyväksyttyä ajoasua, vähimmillään ajoasu on pitkähihainen paita, pitkät housut, sukat, nahkaiset umpikengät sekä hanskat. Ajoasu voi olla kaksiosainen, housut ja takki erikseen, jolloin molemmissa tulee olla oma hyväksyntämerkintä.
    Yksikerroksiset nahkakäsineet kiellettyjä; kaikissa käsineissä oltava vähintään yksi NOMEX-kerros.
    Mikäli SFI ajoasu korvataan FIA hyväksytyllä ajoasulla, on käytettävä NOMEX- alusasua.

    Ajajan käyttäessä avokypärää avokorisessa etumoottori autossa on käytettävä myös "hengittävää" kasvosuojaa ja suojalaseja. Kaikkien avokoristen autojen kuljettajien on käytettävä SFI 3.3 mukaisia, tulelta eristäviä käsineitä. Katso ryhmävaatimukset.

    Poikkeuksia yllämainituista:
    Seuraava vaatimus astuu voimaan 1.1.2018: kaikki ajoneuvot, paitsi alkuperäiset muuttamattomat umpikoriset autot valmistajan alkuperäisellä polttoainejärjestelmällä. Jos polttoaineseos sisältää metanolia tai etanolia yli 15%, kuten e85, on kuljettajan suojavarusteet täytettävä samat vaatimukset kuin 100% metanolia tai etanolia käyttävässä ajoneuvossa. Metanolin tai etanolin määrän alittaessa 15% polttoaineseoksessa, kuljettajan suojavaruste vaatimukset ovat samat kuin bensiinillä. Katso luokkamääräykset

    Ahdettu, ilokaasutettu tai metanolia käyttävä etumoottorinen avokorinen auto (tai umpikorinen ilman alkuperäistä tai peltistä tuliseinää) tai automaattivaihteinen lattiaton auto (ei lattiaa vaihdelaatikon päällä), kuljettajalla oltava SFI 3.2A/15 ajoasu, sekä SFI 3.3/5 käsineet ja kengät tai saappaat. SFI 3.3 kypärähuppu tai SFI 3.3 liepeellä varustettu kypärä pakollinen kaikissa avokorisissa autoissa sekä 9.99 nopeammissa autoissa mikäli ei käytetä niskakauluria HANS-laitteen kanssa.
     
  3. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    SET/PET ajoasuista löytyy myös tommonen:

    "Metanolia käyttävä auto ajaltaan 9.99 tai nopeampi. Kuljettajalle vaaditaan SFI 3.2A/15 ajoasu, sekä SFI3.3/5 käsineet ja kengät."

    Tuon mukaan saisi ajaa 10s saakka E85 autolla kevyemmällä puvulla. Kyselin asiaa FHRA foorumillakin ja tietoihin on tulossa jotain päivityksiä vielä. Sitä odotellessa.
     
  4. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja samantyyppinen asia on ollut kaasunkin kanssa set/pet. Eli jos ajat autollasi set/pettiä niin se on turvallinen, jos samalla autolla ajat vaikka top streettiä niin se on vaarallinen.
     
    supo tykkää tästä.
  5. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Saako Suomesta mistään tuollaisia ajoasuja ( SFI 3.2A/15 )? Mielellään tietysti järjelliseen hintaan..
     
  6. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    kiva. täytyy laskea paljon noihin palaa rahaa, olikohan vielä jotain sammutusjärjestelmiä kenties pro streetissä? ja hölmöjä noi ristiriitaisuudet luokkien välillä, mutta onhan niitä ollu aiemminkii
     
  7. 1/4mile

    1/4mile 1st gear

    Nii,ainainen valitus ku turvamääräyksiä updeitataan,oiskohan kuitenkin kuskien parhaaksi??
     
  8. josu

    josu Gearhead

    Tuntuuhan tuo aikas isolta summalta kun kaikki ynnää yhteen menee helposti pari tonnia noihin ajokamoihin.
    Se että onko tuossa mitään järkeä kun ajatellaan maalaisjärjellä niin onkin toinen juttu kun pensalla saat ajaa paljon kovempaa,ja jos jotain sattuu niin jälki on varmasti samaa tasoa molemmissa tapauksissa,no säännöt...niitä on noudatettava
     
  9. supo

    supo Gearhead

    Eli alle 10s. autoja koskee ja tuo ajopuku kestää vuosia eli aina halpenee kun ajovuosia tulee lisää.Ajoin reilu 10v. aktiivisesti niin kokonaisuuskuluissa pakolliset ajovermeet eivät näyttele edes pientä sivuosaa!Ps.Hyvää myyntimatskua kun ajohommat loppuu!
     
  10. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Itse kuvittelen että sääntö(-muutos) johtunee pikemminkin siitä että metanoli/etanoli palaa värittömällä liekillä kuin auton nopeudesta.

    Sinänsä mulle ihan sama koska en kuitenkaan halua harrastaa henkeni kaupalla. Ja koska rakenteilla olevan harrastepelin kustannuksissa ajoasu näyttelee varsin pientä osaa.

    Kuuklaamalla löysin Suomesta yhden n. parin tonnin ajoasun. Summitilla näkyy olevan n. 1000 taalan asuja, mutta kokoa on vähän vaikea tietää.
    Toki jos löytyy siistiä,ehjää käytettyä, niin vois kyllä kiinnostaa. Koko: 178cm ja 75kg.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oman ajopuvun (kaikki, kenkiä myöden) tilasin Summitilta. Mittataulukoiden ja oman ruhon mitoilla kun tilasin niin sopihan ne ihan hyvin päälle.
     
  12. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Okei, hyvä tietää. Kiitos.
     
  13. superbird

    superbird Gearhead


    E-85 palaa kyllä kunnon liekillä, ainakin ne mitkä olen kauden jälkeen tankista tyhjentänyt ja polttanut.
     
  14. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Empä käy väittämään vastaan. Tuollainen muistikuva mulla vaan oli jostain tankattavana olevasta Indyautosta, jossa metanolit roiskahti päälle ja syttyi palamaan eikä siinä hetimiten mitään liekkejä näkynyt.
     
  15. superbird

    superbird Gearhead

    Metanolin kanssa juuri noin, ilman liekkiä.
     
  16. josu

    josu Gearhead

    Tuossa soitin Kujalalle ja kysyin tuosta ajopuvusta E85 sen kanssa.Kujala sanoi ns 5 puvun kelpaavan 7.5sek saakka E85 kanssa.eli tarkoittaa tuota sfi3.2a/5 pukua.
     
  17. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Onko noin? juttelin Kujalan kanssa finaaleissa ja silloin oli että pitää olla /15 puku.
     
  18. josu

    josu Gearhead

    Niin Kujala tänään sanoi.sanoi myös yhteisen pukusäännösten olevan auki ruotsalaisten kanssa.tämä ilmeisesti tarkoittaa 7.5sek ja nopeampia.kysin vielä toiseen kertaan samaa asiaa ja sama vastaus tuli.eli tuo 5 sen puku kelpaa 7.5sek saakka vaikka ajaa E85. Helppo tuo on tarkistaa soittamalla Kujalalle jospa mun kysymykseen on tullut ihan jokin väärä vastaus vahingossa.Sääntökirjassa asia on ihan toisin.
     
  19. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Ahdettuna vaatimus ilmeisesti tuo tiukempi ja vaparina löysempi.
     
  20. wiltzu81

    wiltzu81 1st gear

    FHRA:n foorumilta:

    "2.12. Sääntövaliokunta päätti että kansallisesti E85 rinnastetaan edelleen bensaan."

    Onneksi järki voitti tässä asiassa.
     
    BUICK:it, JuhaKuu, TimeMachine69 ja 1 muu tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!