E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. HellCamino

    HellCamino 1st gear

    Moi!

    Mahtoiko siinä CSU kaasarissa olla nitrophyl solukumi kohot? Taitaa olla ainut käytännöllinen vaihtoehto paineistettuun kaasariin, mutta kestävätkö etanolia? Muoviset kuulemma sulavat ja messinkiset romahtavat (kokeiltu juttu). Taisin oikeastaan jo vastata omaan kysymykseeni.. :p
     
  2. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

  3. JN23N1B1

    JN23N1B1 Gearhead

  4. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Kysytääs täältä kun tuntuu olevan asiantuntevaa sakkia.. Eli pohdiskelin jos tossa ihan cruisailukäytössä olevassa belairissa alkaisi käytää e85 sta.. Tekniikkana on olds 350 vm 70 ja kannet numerolla 5. Puristuksista en tiedä,mutta vaikuttaisi ihan vakio moottorilta noin ainakin käytökseltään. Koneessa on peltisatsit,hei jakaja ja kaasarina edelbrock 600 eli siis carter afb.. Tässä siis arveluttaa että riittääkö puristukset? Mitä mahtavat noillakansilla olla? Mitä muutoksia kyseisen kaasari tarvitsisi jne..?
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton vuotisessa Oldsissa on 3 eri ruttua.
    Matalin 9:1 ja korkein 10.5:1.
    Ite tälläisin tyhjään tankkiin E85 litkua ja koittaisin miten toimii :odroll: .
    Tossa kaasarissa taitaa kiihdytyspumppu olla ainoa paikka jossa on "pehmeää" ainetta johon toi litku voi vaikuttaa?
     
  6. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Nii eli noi puristukset ainakin teoriassa vois riittää viinalle? Pitäiskös suuttimia suosiolla suurentaa vai koittaiskos ihan noin? Onko viinaa polttaessa vastaavaa vaaraa kuin bensalla, että pääsee laihalle jos en suurenna suuttimia samantien? Entäs bensaletkut? pitäis ilmesesti vaihtaa viinaa kestäviin??? Onkos moiselle letkulle jokin oma merkintänsä vai onkos kaiki nykyaikaiset sellaisia??
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ehkä se letkupätkä tankin päällä kannattais tsekata jos siellä sellainen on.
     
  8. Impala76

    Impala76 Gearhead

    joo tai siis tossa näyttää olevan tankilta kaasariin saakka kaikkipätkät kumiletkua...
     
  9. elky

    elky Gearhead

    Minulla olevan rajallisen ymmärryksen mukaan E85:lle ei ole olemassa minimipuristuksia, joten minkään ei pitäisi estää käyttämästä esim 8.0-8.5 puristeisessa koneessa. Voimailukäyttöön saa vain hyötyä enemmän, kun nakutuskestävyys ei estä kiristämästä puristussuhdetta.

    En usko, että mikään uusi tai uudehko kumiletku pettää heti polttoaineen takia, joten E85 kokeilun voisi tehdä aika rauhassa. Sitten jos polttoainetta päättää ruveta käyttämään koko ajan, kannattaa putkiin/letkuihin panostaa jos ei muun niin mielenrauhan takia. Jos kumiletku on jo vanha ja hapertunut, voi tavara tietysti tulla helpommin läpi. Minulla esimerkiksi rupesi vuotamaan yksi pätkä, joka oli noin 10 vuotta vanhaa Russellin rosteriletkua ja vielä monesti eri asentoihin väänneltyä.

    Suurimmaksi ongelmaksi normikaasarin kanssa E85:ttä kokeiltaessa voi tulla tyhjäkäyntipiirin toiminta. Todennäköisesti bensalle tehty tyhjäkäyntipiiri ei pysty kuljettamaan riittävästi tavaraa idle feed restrictorista läpi, jolloin menee laihalle. Mutta kuten sanottu, ainahan voi kokeilla. Jos kaasuttimessa on tehtaalta suhteellisen rikas tyhjäkäyntipiiri (Holley), se voi riittää. Sitten kun jollakin on jakaa kokeiluun perustuvaa tietoa, niin se kiinnostaa kovasti.

    Ajoin eilen Oldsilla Tampereelle ja takaisin ja sain kulutukseksi noin 27 litraa satasella. Matkasta suurin osa oli maantieajoa 80-100 nopeuksilla ja molemmissa päissä oli kaupunkipyörittelyä parikymmentä kilsaa. Bensalla auto vei maantiellä noin 20-25 litraa, joten kulutus ei hirveästi kasvanut. Tällä ajaa kesän tapahtumiin jopa vähän halvemmalla kuin bensalla. Jos joku ihmettelee lukemia, niin kyseessähän on auto joka pyöräkoon ja perävälityksen takia kiertää satasen vauhdissa 3000.
     
  10. sbc350

    sbc350 Gearhead

    hyvin kuulosti oldsi pelaavan ja pakokaasut hais kyllä jännälle :rotfl:
     
  11. edisoni

    edisoni 1st gear

    Itsellä vanissa 305 höystettynä 600 vakuumihollikalla. Noh, kävi myös mielessä tämä muuttaminen e85 bentsiinille halvempien kilometrien toivossa.
    Tyhjäkäyntipiiri tuntuisi olevan normaalilla 98e:lläkin melko "riittävä" joten epäilen sen kyllä toimivan kossullakin.

    Heräsi vain kysymys, että mistä tähän hollikkaan löytyisi kossunkestävää tiivistesarjaa ?
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Uspartsin korjaussatsissa on siniset tiipparit ja vihreet kiihdytyslutkuttimen kalvot. Sellaisilla meinaan koittaa.
     
  13. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ekaan starttiin kannattaa sitten vääntää tyhjäkäyntiseokset reilusti rikkaalle jo valmiiksi ja jos ei ole ryyppyä koneessa niin varautuu siihen että antaa kunnolla huikkaa ennen starttia.

    Mulla olleissa Bg:ssä ja parissa holleyssä on tyhjäkäynti säädöt riittäneet komeasti myös etanolin kanssa. Viri webereissä onkin sitten enemmän tuskaa.
     
  14. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Miksi siinä sarjassa on uudet pultit mukana? Jotain erikoismetskua ku vanhat ei kestä viinaa?
     
  15. sbc350

    sbc350 Gearhead

    tankkasin kokeeks 50/50 bensaa/vinaa. hyvin toimii, mut osakaasul tuntuu tehon puute. tarvii nostella kartalla syöttöjä 8)
     
  16. BT.justice

    BT.justice Gearhead

    mitäs raati sanois vm 70 olds 455 koneesta alkuperäisellä rokkiorkesterilla?kiinnostais kokeilla tota moonshinellä ajelemista....
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ku kattoo tota Kentsunkin settiä, niin "oikeaoppinen" muuttaminen vaatii kyl jotain pientä muutakin kun seosruuvien avaamista. Ihan niinku metskunkin kanssa, ei ihan riitä et suurentaa suutinkokoo. Kyl se silleekin varmaan käy, mut jos oikein tekee ni tarvii tohon emulsiopuoleen puuttua myös, samoin ku buustereihin.
     
  18. Kentsu

    Kentsu 3rd gear

    Joo, ja vaikka satsin mukana tuli siis valmiiksi "isot" suuttimet niin dynossa vaihdettiin vielä paljon isommat ennenkuin seokset saatiin kohdalleen.
     
  19. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Hey MutaMatti eiks Spread Boressa oo samat kammiot ja suutinrungot kuin tavis Good Golly Miss Holly kaasarissa?
    Mulla ei satsia vielä ole, mutta sain käsityksen että siinä on säädettävät suuttimet millä pystyy ruuvaa isommaks eikä suuttimia tarvii vaihtaa, senkun ruuvaa isommaksi?

    Rochester kiinnostaa kun just nyt sellainen kiinni. Viimeistä vikaa hyvää vuosikertaa onko siihen saatavana muutossatsia maailmalta?
    Kuukaus sitten vauhtiputka täällä tarjos vain Holikkaan.. Koko bensalinjaa olen muuttamassa sähköpumpulle mikä kestää koko lenkki ton litkun, mutta jätän vanhan linjan mekaanisen pumpun kans rinnalle jos taas siirtyy normigasoon ja vittu vielä kerran kun ajatte litkulla niin kun jää seisontaan niin linjat tyhjäks E85 kurasta ja gasoo peliiin ja sit koneen sammutus ja seisonta. Kerroin toisaalla tai tässä kun kaveri jätti viime syksynä kaikki E85 litkulla käyvät seisontaan niin nyt ne kusee kaikista tiivareista kuin kastelukannusta.
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hey sätkäsimo, ei ole mitään säädettäviä suuttimia. Kaikki osat on vaihtokelpoisia kun setuppi on tiedossa, siis vanhassa päädyistä aukeavassa mallissa.
    Kentsun kikkara taitaa olla pikkasen enemmän ralli kuin katu, eikä katusetuppi ruisinkirekeen ole ihan niin vaativa.
     

Kerro tästä muillekin!