E85 vanhan liiton kaasutinmoottorissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja elky, 19.4.2012.

  1. elky

    elky Gearhead

    Viinalla näyttää olevan myös moottorille suotuisia ominaisuuksia. sain eilen Porissa laitettua lukemia vähän uusiksi. Entinen paras aika 12.27, nyt 11.80. Entinen paras loppunopeus 179, nyt 186. Radalla kaasu auki ajaessa lisääntynyt vääntö tuntuu selvästi. Käytössä on sama kombinaatio kuin bensallakin renkaita ja iskareita myöten. Tosin Porissa oli melko vahva myötätuuli, mutta en usko sen tehneen kaikkea kulkuparannusta.

    Aikasemmin tapahtumissa, joissa on voinut ajaa useita vetoja melkein peräkkäin, paras loppunopeus on aina bensalla ollut ensimmäisessä lähdössä. E85:llä ajaessa auto näyttää kulkevan tasaisemmin lyhyelläkin jäähdyttelyllä, kahdeksasta lähdöstä kolmella iltapäivällä ajetulla oli tismalleen sama loppunopeus, 186,72.

    Ai niin, johtihan se testaaminen myös ET Bracket ryhmän voittoon.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Melkoisen hyvä parannus jos et mitään muuta kuin polttoainetta vaihtanut, sytkääkään et ruuvannut mihinkään vai?
     
  3. elky

    elky Gearhead

    Sytkää oli 38 astetta, muistaakseni edellisessä parhaassa oli saman verran. Olihan muutoksena tietysti painonsiirtoa taakse, kun lohkon kyljessä ollut mekaaninen pumppu vaihtui takapäässä olevaan sähköpumppuun.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun vähemmän energiaa sisältävä litku antaa enemmän tehoa samalla setupilla niin olisko bensalla seokset ollet päin jne?
     
  5. elky

    elky Gearhead

    Sen pienemmän energiasisällön takia just sitä litkua syötetään niin paljon, että takapyörillä on enemmän energiaa.

    [​IMG]

    Kaasutin oli tietysti valittu käyttötarkoitukseen sopivaksi
     
  6. sbc350

    sbc350 Gearhead

    nonni tulihan sitä kulkua lisää, hieno homma 8)
     
  7. KJii

    KJii Gearhead

    Tuli tuon koppiauton 440 -78 koneessa kokeiltua E85/98 50/50 sekotusta niin osakaasulla voima oli kateissa mutta 25% E85 ja 75% 98 niin toimi normaalista
    Säätelemällä vois korjaantua, mene ja tiijä.
     
  8. Herje

    Herje Double Gearhead

    Joko porukka on viisastunu näistä yhtään lisää?
     
  9. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Joo on, oma muutos on vielä pikkusen kesken, mutta kokeiltu on ja ihan hyvältä vaikuttaa.
    Eli quadrajetti on nyt muutettuna RE85 bensalle ja kun vaan saa koneen lämpöiseksi niin toimii ihan komeesti.
    Ei nyi eikä ryi, painaa kaasua sitten nopeesti tai hitaasti ja vetoa on selkeesti lisää, tosin kyllä normibensalla oli melko paha nakutusongelma, ei muuten ole enään....
    Ilmanputsari pitäis vielä muuttaa orkkistyyppiseksi ilman esilämmityksellä varustetuksi....vasta sen jälkeen näkee muuttuuko koneen kylmänäkäyntiominaisuudet siedettäviksi.....nyt ei ajamisesta tule mitään ennen kun kone on kunnolla lämmin.

    Juu ja kulutuksesta ei ole mitään käsitystä....vielä.
     
  10. Herje

    Herje Double Gearhead

    Ite meinasin talven aikaan siirtyä re85 kerhoon uuden moottorin myötä.
    Miten porukka on totetuttanu tankin huohotus systeemit?
    Itellä ois omatekele alumiinitankki, mut pitäs tehdä vielä huohotus systeemit.
     
  11. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Normi alumiinilevystä tehtynä voi tulla jotain ongelmia ainakin testituloksissa oli jotain mainintaa syöpymisestä

    Anodisoitu ja runsaammin seostettu alumiini kestää paremmin
     
  12. Herje

    Herje Double Gearhead

    Taitaa olla tehty ihan normi alumiinista :odroll:

    Eli varmaan pitää vielä tankkikin pistää vaihto listalle..
     
  13. elky

    elky Gearhead

    Tuommoinen huohotin, letkussa on sulkuhana, se on kiepillä tavaratilassa ja menee läpi tavaratilan lattiasta. Letkun päässä on muovikuorinen bensasuodatin pölysuojana.
    [​IMG]
     
  14. Achti

    Achti Gearhead

    Nostetaas ketjua hiukan ylöspäin. Suunnitellu kans et jos laittais olssin käymään e85:lla. Kaasarina täl hetkellä mulla on 4779 holley 750. Oon ajatellu et jos itse näpräilis sen tolla kaasarilla, se sitten että mistähän saisi kaikki tarvittavat tiivisteet... Tässä on jotain tiivisteitä yms hilpettä, tiiä sitten onko kaikkii mitä tarttis. Suuttimii tietty pitää hakee kanssa, varmaan sarja on helpoin hankkia. Nykynen bensalinja on kupariputkee, käykö sama linja e85:lle vai pitääkö tehä jostai muusta...?
    Nykyne sähköne pumppu vaihtuu sitten holleyn mustaan+regu lähtee vaihtoon ja parit letkun pätkät pitää korvata aineen kestävällä letkulla. Orginal tankki viel autossa, niin ei tartte huohotusten kans ihmetellä...
     
  15. Camino78

    Camino78 3rd gear

    Onko kukaan kokeillut 85 ford ltd:hen re-85sta?
    302 on kone. Kaks piste ruisku.

    Mitä toimenpiteitä vaati?
     
  16. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Tankkasin pari viikkoa sitten 25% E85:sta. Kaasarina tavallinen 600:n Edelbrock. Lähtee käyntiin ja kulkee ihan niin kuin ennenkin, mutta huomasin päivällä että Holleyn sininen bensapumppu oli alkanut hieman tiputtamaan polttoainetta (autolla ei siis ajettu tänä aikana) ja katsastusreissulla lakkasikin pumppu kokonaan toimimasta. Siinä sitten illan hämärtyessä nyrkit veressä konttorin pihalla virittelin auton alle katsastusmieheltä lainaksi saatua sähköistä bensapumppua jeesusteipillä ja nippusiteillä kiinni auton alle. Samalla huomasin että pari kuukautta vanha bensaletku oli ihan haperoa. Joten ostamaan parempaa bensapumppua ja letkua, niin pelaa kyllä. Edelbrockin kaasarissa ei ainakaan vielä näyttänyt olevan mitään ihmeempiä oireita.
     
  17. RooZe

    RooZe 2nd gear

    Tää sivuaa, oon testannu eri vehkeissä tuota re85 kamaa ja oon pääasiassaa ollu positiivisesti yllättynyt.
    Valiantia, voyageria, eri euroautoja yms tms koiteltu. Parhaiten toimii volvo v40 vehkeessä, jossa 1.6 kone 2.0 ohjauksella/ruiskulla. Yli 50/50 suhde ei tee pahaakaan, edes kulutukselle. Pakkasilla en ole kokeillut. 30/70 varmasti pelaa pakkasillakin. Tää varmaan johtuu isommasta soppamäärästä jonka iso ruisku pikkukoneelle ilmeisesti tarjoaa.
    Yhdessäkään autossa ei oo tullu pa letku/pumppu tai putki ongelmia. Mutta johtuu siitä että on sitä bensaakin seassa, pirtu on "kuivempaa" ja tappaa sellaisenaan varmastikin sille herkkiä osia helpommin.
     
  18. studio57

    studio57 Gearhead

    vaikee uskoo että tuon kaiken 25% E85Sta ois tappanu.. oon ajellu itte 50% ja jopa 90% viina seoksilla ihan orkkis mekaanisen pumpun sun muiden kumiletkujen kanssa ongelmitta.. toki oon seuraillut letkujen kuntoa eikä niissä ole näkynyt poikkeamia.
     
  19. hot1930

    hot1930 Gearhead

    Niin, voihan se olla tietty niinkin, että bensapumpulle tuli vaan mailit täyteen just eilen. Mutta kun siinä sitä pumppua heiluttelin, niin bensaa tuli pihalle joka nurkasta, joten jotain siinä oli tapahtunut.
    Bensaletku oli Bilteman teräspunospäällysteistä ja se oli purukumin ja tervan välimuotoa. Oli kyllä sellaiset spidermanin kädet että työkalut ja paperit oli handussa kirjaimellisesti kuin "liimattuna".

    Mutta jos olisikin näin ettei kaasari tykkää huonoa, niin voisihan sitä kokeilua vielä jatkaa.
    Edit: Kävin äsken ostamassa Motonetista Hugo-bensapumpun ja etanolin kestävää letkua, toivotaan nyt että Edelbrockin 600 vac. kestää ja pelaa.

    Edit: Se Motonetin Hugo-bensapumppu olikin ihan lelu :mad: Sopii varmaan paremmin pissapojan pumpuksi.
    Näyttäisi löytyvän myös mekaanisia etanolin/metanolin kestäviä hi-volume bensapumppuja, joten se voisi olla hyvä ratkaisu.
     
  20. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Motonetista saa ainakin etanoolin kestävää Gatesin letkua ja Hugon pumputkin kestää etanoolin ja metanoolin.
     

Kerro tästä muillekin!