E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. gremlin

    gremlin Gearhead

  2. Mopar

    Mopar Gearhead

  3. Mopar

    Mopar Gearhead

  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Soittelin sinne ST1:lle muutamaan otteeseen ja he ystävällisesti kertoivat ettei heidän polttoaine vastaa E85 standardeja vaan on ihan oma tuote jossa ei ole bensaa ollenkaan. Alkomaholin osuus on kuitenkin 80-85%. Harmillista on se että tänne haja-asutus alueille sen saapuminen kestää koska yhteiskunta on rajannut toimipisteiden/polttoaineen määrän koska antavat tälle hienolle ekotuotteelle jonnin moista verohelpotusta. Kovin olivat innoissaan ST1:llä siitä että polttoaineen sopivuudesta "kilpakäyttöön". Kehoittivat itse hakemaan sitä Helsingistä tai tulevalta turun pisteeltä.
    Juteltiin myös ameriikan mallista jossa kuluttaja voi itse tankatessa valita minkä osuuden E85:sta laittaa bensan joukkoon ja siitä miten ruotsin hallistus on kovasti tukenut vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttöä. Asiallista sakkia oli ST1:llä vaikka tuota polttoainetta ei meille asti saatukkaan tilattua.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Oliks sulla mitään mittareita kiinni mistä näkis seokset? Ja sul oli ennakot ja kaikki samoilla asetuksilla? :eek:
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ennakkoon ei tarvii muutoksia ja samoilla tulpilla menee, kuin ennenkin. Iso hullu, eli laajakaista olis tarkotus hankkia, mutta nyt oli seos mutu ja aavistelu pohjalta. Jos pääsis tarpeeksi ajelee, voisi loppunopeudesta tehdä johtopäätöksiä suuttimien suhteen.
     
  7. Mefirst

    Mefirst Gearhead

    Täytyy sanoo heti täs et sellanen seosmittari on todella näppärä laite ku yrittää saada E85 kaasaria säädöksiin. Laitoin tollasen mittarin omaan autoon ja homma muuttu heti helpommaks.

    Toi oma Dominaattori oli aluks aivan vidun rikkaalla, lokitkin melkeen tippu taivaalta ku lensi auton yli...

    Tästä aloitin. HUOM! -En jaksa kirjoittaa kaikkee uudestaan joten täs on "kopio" minkä oon kirjoittanu Amerikkalaiseen forumiin...

    This is where I started

    Holley Dominator 1050 # 8896
    QuickFuel conversion kit # 34-45E85
    50cc acc. pumps, Yellow pump cams
    Squirter nozzles # 43

    Main jets. 98 front 99 secondary
    Idle air bleed 42
    Intermediate Air bleed 63
    Hi-Speed air bleed 28

    Fuel pressure 6.5 Psi
    Holley HP 150 fuel pump
    Aeromotive reg.

    With this combination there was major hesitation over 25-3000Rpm and up. The A/F meter showed it was running way to rich. (A/F meter is showing GASOLINE numbers, so they need to be converted to E85, I'm to lazy to do that right now!)

    At idle A/F was 12.8-13.5 (The stupid gauge jumps a little) At WOT the AF dropped down to 9.6-10.2 and the engine just did not pull. Sputters and backfires though the exhaust, again proving its running way to rich...

    Started to fiddle around with the Air bleeds.

    First change was to go down in Intermediate air bleed to 35. I tried this cause of info from another forum (Not gonna give any names) but this was a total fiasco, which I kinda guessed before I even tried it. The already rich mix became even more rich...

    Next thing was to go up in intermediate air bleed size and lo and behold the carb response at mid range RPM got allot better.
    Started out with bleed 67 and al the way up to 76 and there was an unbelievable difference. I got mostly rid of the mid range Rpm hesitation. AF showed in the range of 12.4-13.2 up to some 4500Rpm.

    Next problem came in the high range Rpm. Now it was rich there. AF dropped down to 9.8. Went progressively up in air bleed size and got the best throttle response with size 36 air bleed. Tried 38 but then got backfires through the carb, so it went to lean at high Rpm.

    So to sum up. Had a good day. The tuning is not yet spot on, but close and allot better than it was before. Ill continue later on. I still need to try changing the main jets and see what happens and continue to search for the right main jet and air bleed combo...

    To sum up.

    Main jets front 98, secondary 99
    Idle air bleed 42
    Intermediate air bleed 76
    Hi-Speed air bleed 36

    Jatkuu...

    In my previous post, I wrote about fiddling about with the Air bleeds. I got those tuned in rather well..

    Today's project was trying out different Main fuel jets..

    First jet combo I tried.. Main jet # 94 and secondary # 97

    ..and -HOLLY "..insert any bad or nice word here.." I just happend to hit the MOTHER LOAD with this jet combo

    A/F at idle is a tad better 13.5-14.2 at WOT 12.0-12.5 (these are GASOLINE A/F numbers, I'm still to lazy to convert them to E85 ratio)

    OK, now to the interesting and good news.... The engine pulls like a rabid RHINO.. I promise, I almost wet my pants, when I hit the throttle hard (WOT) from a standstill and let her rip and pulled into 2nd.. I just did NOT have the balls to pull into 3rd.. The car was al over the damn two lane road... It pulled so hard... It is just VIOLENT!!!

    Im gonna leave it be like this for now cause it seems to work rather well. Ill continue tuning, once I get the car to the track at the end of this month.

    /Tomppa
     
  8. Mopar

    Mopar Gearhead

    Ohessa pari saman arvosta tulppaa briggs srattonista. Suurinpiirtein saman verran käytetty ja samoilla säädoillä. Toinen bensalla ja toinen e85:lla. Myönettäköön, että bensalla on liian rikkaalla, ja suoraan vaihtaen on seos enemmän kohdallaan e85.lla.
    [​IMG]
     
  9. Jza

    Jza Double Gearhead

    Teiks sä sille strattonille jotain säätöjä vartavasten tolle kasivitoselle?
     
  10. Mopar

    Mopar Gearhead

    En, se kun oli valmiiks rikkaalla niin e85 vaan tankkiin.
     
  11. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Paljonko tippu teho?
     
  12. Mopar

    Mopar Gearhead

    Mutu tuntumalla ei yhtään
     
  13. Jza

    Jza Double Gearhead

  14. JaPu

    JaPu 1st gear

    Luin tämän ketjun lävitse ja en aivan tullut vakuuttuneeksi siitä, että käykö vai eikö käy E85 suoraan, ilman mitään muutoksia rauta trukin (305 TBI:n) polttonesteeksi.

    Jos sitä pitäisi ottaa osaksi E95+E85, niin missä suhteessä 50%/50% vai jotain ihan muuta.

    Jos Opeli ei kestänyt vai olisko kestänyt sittenkin, jos siinä olisi ollut uusi jakohihna, vai miten se nyt oli.

    Jos tuota E85 tankkaa, niin mitä tapahtuu? Onko mitään muutoksia (moottorin käynti ja kaasun vastaavuus), muuta kuin se maksaa alle euron litra.

    Pyydän pioneerin lausuntoa ja käytön kokemuksia E85 vakio V8:n menovetenä.

    t:janne
     
  15. Degenerated

    Degenerated Gearhead

    Vakio Ramblerin kutosen kanssa testattuna pelkällä E85:llä ei käytännössä pysty ajamaan tekemättä kaasarille jotain. Joku 30% bensan seassa vielä menee mutta tehon tippuminen on havaittavissa vieläkin. TBI haistelee lambdalla seosta joten voisko tulos olla parempi?
     
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kuka sulle tuosta turun pisteestä puheli? Yritin itekin asiaa taas selvitellä ja ainakin zadin toimistosta sanoivat että 2012 saakka ei tule jakelupisteitä kuin pääkaupunkiseudulle :eek: Hö, mulla olis parikin autoa mitä tekis mieli päivitellä, mutta en viitti kyllä käyttistä alkaa viilaamaan jos menee tankillinen soppaa pelkkään bensanhakureissuun :D
     
  17. Terve,

    tuossa olen itse testaillut Ford 302-koneen kanssa kahdella eri autolla (91 'bird ja 87 Colony park) tuota E85- ainetta ja seuraavia havaintoja olen tehnyt:

    100% E85 käynnistyy huonosti ja vie tolkuttomasti soppaa, lähes 1.5-kertaisesti sen mitä bensalla.

    30-50% E85 näyttäisi olevan hyvä sekoitussuhde, ei vaikutusta käynnistyvyyteen eikä juurikaan näy kulutuksessa - 'bird välillä vilkuttelee moottorin vikavaloa ilmeisisti liian vähäisen pakokaasusaasteen vuoksi? :rotfl:

    Eihän tuolla mahdottomia säästä mutta 2-4€ /100km vähemmän menee polttoaineeseen tuolla 30-50% E85 suhteella.
     
  18. ilu

    ilu 1st gear

    Saman olen havainnut että ajamaan ei pysty pelkällä E85 ennenkuin kaasariin vaihdettu isompia suuttimia, mutta käynnistys kokeita on tullu tehtyä, viime keväänä tuoreella E85 hörähti cadillac 429 kuin palmun alta käyntiin ja tänään toistin saman kokeen nyt vuoden vanhalla E85 aineella ja edelleen hörähtää heti käyntiin, kaasariin modifioitu käsiryyppy eli saa korvakuulolla passattua seoksen riittävän rikkaalle, mutta kesän cruisailut hoidetaan edelleen perinteisellä gasolinella.
     
  19. chevy76

    chevy76 1st gear

    Mä olen ajellut -92 2L astralla 50/50 seoksella. Jos laittaa yli 50%, niin vastaa kaasuun huonosti. Tuolla 40-50% seoksella menee hienosti. Kaasuun vastaavuus paranee ja tuntuu kuin menisi " tyjäkäynnillä"..

    Ajelin myös -82 1,8 ( 3T) Corollalla jossa normaali kaasutin 50/50 seoksella ja kas kummaa, sekin toimii.. En siis hae maksimaalista tehoa, vaan käytännön ajoa ajelen..

    Emännän 98v Citroen Xsara 1,8 tuntuu toimivan vahvemmallakin seoksella. Lähdettiin reissuun ja tankkasin 33L e85 ja loput oli bensaa..Pitäisi varmaan kokeilla vielä hieman tiukempaa seosta. Tuo oli käi jo lähellä 60%..

    Derbin 250cc mönkijä, ei tykänny täys E85. Piti laittaa tähänkin puolet bensaa, mutta lähes saman hyödyn saa kun ajaa suoraan 98E..Ajan bensalla tällä..

    Ruiskukoneessa pitää siis muuttaa boxia jotenkin..Syöttöä enemmin?? Ruiskun ajoitus?? Vai mitä tuossa muutetaan..Voisiko vakio boxia ohjelmoida uudelleen..?
     
  20. mikkeki

    mikkeki 1st gear

    Pelkällä E85:lla kun ajaa niin;
    osakaasulla/ alipaineella n. 25% ja
    täyskaasulla/ ahtopaineilla n. 30% enemmän tavaraa kehiin.
    Ja ennakkoa toki lisää...
     

Kerro tästä muillekin!