E85

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja studio57, 21.1.2009.

  1. Anti-Midas

    Anti-Midas Gearhead

    Saa noita ruiskuautojen muutosbokseja Suomestakin lähes kaikenmerkkisiin ja ne on toimittajan mukaan CE-hyväksynnällä ja kylmäkäynnistysrikastuksella. Niitä voi myös tarvittaessa säätää helposti vaikkapa pakarimuutosten takia. Suomalaiset sivut www.fuelflexfinland.fi
     
  2. guru

    guru Gearhead

    no niin nyt on rotke 85 kelponen megatöötällä

    kulutuksesta vielä osaa sanoa mitään

    kulkupuoli on muuten hyvä

    lopullinen säätö dynossa

    eli tämähän ei ole flexi auto vaan joko 95 tai 85 valinnalla

    semmonen tossa vielä on että tbi suuttimien tuotto loppuu kesken
    sika poljennassa (pakko kakkosella yli 100km/h)
    harvoin sitä tulee 80 lätkällä ajettua

    jos jotakuta ko nakkikioski kiinostaa niin perjantaina stadissa
    tunnistaa kun kaveri sanoo -kuinka kukaan on ton voinut tollavärillä...

    takalasiin suunnittelin tekstiä mukaillen erästä od tyyppiä
    vain dorka ajaa tupaöljyllä
     
  3. Hai

    Hai Double Gearhead

    mulla on 1991 Vani 4,3:lla. nyt on kohta puol vuotta vedelty E85:llä aina kun on "siltä tuntunut", eli kun hinta saksaa sopivasti tai iskee ympäristöahdistus. :)
    Toisessa E85 ketjussa on juttua miten Janiluo:n kaa pähkittiin siihen E85 promi. Auton ainoa muutos alkuperäiseen on tuo promi.
    Ihan oikea Flexi se ei ole, vaan tällainen joko/tai ratkaisu.
     
  4. MudMax

    MudMax Gearhead

  5. studio57

    studio57 Gearhead

    tuo on hyvä uutinen, tosin mulle he itse ST-1:llä kertoivat että tuossa heidän RE85:ssa ei ole bensaa ollenkaan vaan se 15% on heidän oma kehittämää lisäainetta. näin oli siis vuosi sitten, tilanne voipi olla nyt toisin.
     
  6. Teme76

    Teme76 1st gear

    Tää on enemmän kuin hieno uutinen.
     
  7. spinneri

    spinneri Gearhead

    Kyllä siinä bensiiniä on. Viime viikolla pidetyssä seminaarissa esitelmöi aiheesta ST1:n edustaja Jari Suominen. Hänen kertomansa mukaan RE85 eroaa esimerkiksi Ruotsissa myytävästä E85:stä mm. siten, että RE85:den etanolipitoisuus on kiinteä 85 %. Ruotsin E85:ssä pitoisuus voi vaihdella 77-85 prosenttiin. Talvisin seoksessa on kylmäkäynnistyvyyden parantamiseksi bensiiniä enemmän. RE85:ssä käytetään erilaisia lisäaineita, joilla kylmäkäynnistyvyyttä on saatu parannettua, eikä bensiinipitoisuutta tarvitse siten nostaa. Toisaalta ST1 kertoo omilla nettisivuillaan RE85:den etanolipitoisuuden olevan 80-85 prosenttia. Hieman ristiriitaista tietoa siis jakavat...


    Lisätietoa peliin heitti

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  8. studio57

    studio57 Gearhead

    näin se tieto eroaa, ittekkin olin sinne aiheen tiimoilta yhteyksissa toissa kesänä... joko resepti on muuttunut tai tiedon kirjo laajaa.
     
  9. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tällästä se ainakin ennen on ollut virallisen notuulin mukaan:

    64-17-5 Etanoli min. 70 til-% F; R11
    637-92-3 ETBE max. 25 til-% F; R11
    106-97-8 Butaani ≤ 5 til-% F+; R12
    78-83-1 Isobutanoli ≤ 0,5 til-% Xi; R10; R37/38; R41; R67

    Eli ei bensaa lainkaan, niinhän ne silloin alkuunkin toitotti, ettei bensaa mukana. Onko seos muuttunut vai kertoja vaihtunut.
    Tossa vielä linkki ST1 sivujen käyttöturvallisuustieodotteeseen, luulis sen olevan virallinen notuuli?
    http://www.st1.fi/pdf/KTT_RE85_fin_16-03-2009.pdf
    :eek:
     
  10. spinneri

    spinneri Gearhead

    Uskoisin nimimerkin Mopar tavoin käyttöturvallisuustiedotteen perustuvan faktaan. Sen mukaan seoksessa ei olisi perinteistä bensiiniä lainkaan, toisin kuin esim. Ruotsin E85:ssä.

    ETBE on korkeaoktaanisen bensiinin lisäaine. Tämä on voitu kertoa "bensiiniosana", joka on sotkenut kuulijaa (mm. allekirjoittanutta).

    Katselin tuon seminaariaineiston (ST1:n osalta) vielä läpi, mutta siitä en selkeää vastausta kysymykseen löytänyt. Aineistossa puhutaan kyllä "bensiiniosuudesta", joka koostuu useasta eri seoskomponentista ja niiden yhdistelmästä.

    Vinkki: RE85:den oktaaniluku on 106!


    Vielä hieman lisätietoa kaivoi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  11. Mopar

    Mopar Gearhead

    Onko tuo oktaaniluku ST1:sen ilmoittama?
    Joskus oktaaneja tuosta laskeskelinkin, mutta nuo muuttavat määrätkin pitoisuuksissa kanssa vähän vaikuttaa siihen. Etanolissa ja etbe:ssä on itsessään mukavasti oktaaneja, butaani ja isobutanoli sitä vähän muistaakseni laski, mutta onneks ne on keitoksessa vähäosasen asemessa.
    ETBE:tä ja MTBE:tä ovat alkoholin eettereitä ja eettereillehän on ominaista korkea oktaaniluku ja niitä on käytetty bensiinissä oktaaneja korottamaan. Ennen käytettiin MTBE:tä, mutta nykyään kait ETBE:tä kiitos ympäristöasioiden.
     
  12. välimallinkoppa

    välimallinkoppa Gearhead

    Lisätään keskusteluun ainakin omasta mielestä meleko mielenkiintoista luettavaa tuolta uurelta mantereelta. Olen ainakin itse käsittänyt että e85 on samaa kamaa sekä usa:ssa että hesassa koostumuksensa puolesta.
    http://en.wikipedia.org/wiki/E85

    Tuolla mielenkiintoisia dynokokeita ja keskustelua,
    http://www.theturboforums.com/smf/index ... ic=47094.0
    tosin en ole itsekkään vielä kerennyt lukea koko settiä läpi ja kuvat ainakin vaatii rekisteröitymisen. Meleko mielenkiintoista kuitenkin jos ei nyt keskitytä tuohon kulutukseen niin tarkasti;) Kaikkihan ne menee kuitenkin, siis mitä tankkiin ostaa:) Mulla ainakin, A-B liikkumisvälineet vain vie vähemmän ja harrasteet ainakin itellä arviolta n. 2-4kertaisen määrän liikuntaainetta:) tulevissa/nykyisissä kunnoissaan. Meneekö nuo RE85 säätöarvot jo enemmän alkoholi dragsteriä säätävän asiantuntijan käsiin kun normi harrastajan?

    Tämä tarkoitettu vain keskustelun herättämiseksi. Itse en ole missään nimessä asiantuntija vaan ennemminkin teknisien asioiden sekoittaja:) ainakin omasta mielestä:) Asiantuntijoilta ja muilta miettijöiltä mietteitä haluaisin siis asiasta?

    Ja koskaanhan ei muuta tarviikaan kun tehdä kone ja säädöt uutta lientä kunnioittaen.
    Vai mtn se ny meni;)
     
  13. janiluo

    janiluo Gearhead

    Jos Wikipedian mukaan bensiini määritellään näin:
    "Bensiini, usein arkikielessä bensa, on satojen eri hiilivetyjen seos"
    niin montako hiilivetyä siinä lopussa 15%:ssa pitää olla että sitä voi kutsua bensiiniksi?
    Eikös tuota E85:stakin kutsuta bensiiniksi arkikielessä?

    Niin sitä vaan tällä meinasin että St1:sen myyntitykit ovat vaan yksinkertaistaneet asian tavalliselle tossavaiselle muotoon 85% on Etanoolia ja 15% on Pensaa ja muuta ei tarvitse tankatessa tietää.
    Kun viime keväänä kyselin ST1:ltä seossuhdetta (AFR) niin eivät osanneet vastata ja lupasivat selvittiää asiaa. Sitten sain meiliini vastauksen etteivät tiedä mutta on kuulemma sama kuin Ruotsissa.
    :-?
    - Jani -
     
  14. spinneri

    spinneri Gearhead

    Heidän edustajansa Jari Suomisen ilmoittama, kyllä.

    Tarkennuksen tarjoili

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  15. herrakani

    herrakani 1st gear

    [​IMG]

    Kuulemma haisee ihan roska-autolta pakokaasut.
     
  16. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Noni.. tota tota, noni... öh
    Kuinkas saan tuon '90 Dodge Spiritin toimimaan tuolla E85 kamalla tai seoksella? Siis kyllähän tuo tod näk jotenkin toimii ihan tuollaisenaan jollain 30 prossan sekoituksella mutta kuinka tuon saa pelaamaan vaikka pelkällä 85:sella?

    auto on 2,5 tbi koneella (saratoga=spirit)
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Flexifuel vehkeissä toi voi ollakin ihan soiva ratkaisu ajella välillä tuolla, mutta miks käyttiksessä?

    Jostain kaasari- tai mekaanisesta ruuttakoneesta ei enempää tehoa irti saa, mutta kulutusta kyllä sen 30 pinnaa enempi plus että takaisin ei ole välttämättä menemistä, eli jos ei sitä kasivitosta olekaan saatavana, niin voipa alkaa käydä hassusti tavan bentsiinillä tai tulee ainakin pirun kalliiksi tankata sekaan puhdasta viinaa :lol:

    Ihtellä tuommoinen vortec -pannu ja suunnittelin, että olis senkin modannut juomaan viinaa, mutta kun se on sitten joko tai. Modattu kasivitoselle tai bensalle. Flexiksi sitä ei kovin helpolla saa muutettua.

    Kisavehkeet tietysti erikseen, kun soppa maksaa about viidesosan kisabensasta ja kestää ruttua aika mukavasti...
     
  18. herrakani

    herrakani 1st gear

    En mä ainakaan joutunu nostaa 30 pinnaa syöttöä, ennemminkin joku 15-20 pinnaa.
     
  19. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, no jonkun tuommoisen prossan tosiaan näkyy lisäävän ruiskusuuttimien aukioloa noi valmiit myytävät mokkulat, mitä kytketään piuhojen väliin ja sit sulla no e85 -yhteistyökykyinen auto...

    Mutta mitäs sitten, kun lapin reissulla ei tulekaan sopivaa asemaa matkalla vatsaan ja joutuu ajaan tavan bensalla? Ooks testannut, että miten se siihen reagoi? Uudempien vehkeiden luulis ainakin itkevän ja huutavan joka anturin voimin :lol:
     
  20. herrakani

    herrakani 1st gear

    Jos haluais, niin voishan tohon tehdä bensaa varten oman moottorinohjauspurnukan ja vaihtaa johtosarja liittimestä toiseen kun on tarvis, vaan ei oo. Mun molemmista vakiotankkausmestoista saa e85 ja tankki on 90 litraa. Tollanen '88 bemmi ei vielä ymmärrä itekseen huudella mistään moottorivioista vaikka lambdan kytkis kokonaan pois päältä. Se kyllä kulkee tuolla kartalla bensallakin hätätapauksessa muttei kovin siististi.
     

Kerro tästä muillekin!