early A-body, V8 ja valupakosarjat

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Dart & Valiant Association ry', aloittaja masi_71, 26.9.2006.

  1. masi_71

    masi_71 1st gear

    Terveeks kaikki,

    Juttelin viikon loppuna pitkän linjan mopar harrastajan kanssa ja hänen pyynnöstään "julkaisen" tämän harrastusta edistävän ?! jutun nyt sit tällä foorumilla.
    Eli kyseessä on early A-body moppet ja V8 kone swappi.
    Ne ketkä on asian kanssa painineet tietävät varmaan että pakosarjojen ja pakoputken lähtöjen kanssa tulee tuska.

    Kaverin kanssa vaihdettiin viime kevään ja kesän aikana -66 seen dartiin 360 moottori.
    Pakosarja on ongelma oli tiedossa ja ratkaisuna mietittiin fenderwell peltisarjoja, mut kun kyseessä katuauto ja hirveesti ei olis viitsinyt ylimääräistä työtä tehdä niin piti etsiä korvaavaa konstia.
    Koneen mukana tulleilla valusarjoilla ei toimivaa ratkaisua olis kyllä pystynyt tekemään ( kirjoittajan mielipide)

    Vahingossa nettiä selatessa keksin et amerikan ihmemaassa joku oli käyttänyt Dodge Durango / Dakotan valusarjoja.

    http://www.geocities.com/lars_an_artist/durango.html

    Niinkuin kuvasta näkyy niin sarjat on takaa tyhjentävät ja eivät tule liian leveälle.

    Näitä sarjoja saa amerikan ihmemaasta uutena reilulla 100 taalalla pala eli 200 taalaa pari.
    No, tietty se maksaa se jotain ennen kuin ne on täällä.

    Mä kuitenkin tilasin käytetyt sarjat ruotsista, ei nekään halvat ollu, kaikkineen kuluineen jotain 250 euroa.

    Ihan suoraan ne ei kuitenkaan nekään sopineet, seuraavat muutokset piti tehdä.
    1. kuskin puolen sarjan laipasta jyrsittiin 5 mm pois, kun piti väistää ratti akselia
    2. ohjaus vaihteen nurkasta piti hioa rälläkällä vähän materiaalia pois, kiinni se ei ottanut mun varoiksi otettiin
    3. Rattiakselin alapäässä on ilmeisesti jonkinnäköinen värinanvaimennin, siitä piti hioa vähän pois kaulusta jotta ei olis ottanut kiinni pakosarjaa.

    Joka puolella on sovittaessa käytetty ohjeena "sormen vahvuutta" eli jos sormet mahtuu väliin on välys riittävä.
    Nyt kun kone käy niin tämä riittäväksi todettiin, mistää ei kolise kiinni. Tosin moottorin kumityynyt on sellaiset 10mm vahvat, joten paljoa ei moottori heilu.

    Kaiken em. mainitun työ palkitsi sitten pakoputkien rakentaminen. Se nimittäin kävi helposti.
    Nyt kun pakosarjojen laipat oli turbiikopan vieressä niin ei tarvittu kuin motonetin 2" 30 asteen mutka molemmin puolin ja oltiin jo auton alla putken pää kohti taka-akselia.
    Oli kyll tässä vaiheessa hymy herkässä.
    Ne vääntösauvajouset sai kätevästi ohitettua ilman putken litistetelyä tai vasarointia.

    Et tämmöinen tapaus tällä kertaa,

    -Masi-
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Noiden pitäis myös olla hyvin virtavat, paremmin kun vanhat "340" sarjat, joten ratkaisu on varmaan hyvä.
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    eli ne saattas istua 67-72 A-Bodyyn vielä vaivattomammin, vai?
     
  4. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    kuvaa

    Vaikuttaa varsin fiksulta!
    Et kehtais laittaa kuvia joko YV:nä tai julkiseen jakoon. Itse painiskelen saman asian kanssa, toki pienempi kone (318), mutta jatkeena on A-833. Kytkimen vivusto tulee "kaupan päällisenä tilavaan koppaan.
    Itsellä nyt kiinni 273 alkuperäiset pakosarjat. Jos vaikka saisi tilaa lisää...
     
  5. petro_din

    petro_din Gearhead

    no eikö se niissä oo vieläki isompi konehuone..
    ja kyllähä se sitte kait menee jo 73-75:ki korisiin..

    pitää pistää vinkki korvan taa..
     
  6. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

  7. Flea

    Flea 1st gear

    ... Ja yhden parin käytettyjä multa! En tiedä onko just samanlaiset, mut '65 Dartista ne just revin irti. (tai siis ei niitä SAA!)
     
  8. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    tarkoitat tuolla vanhat "340" sarjat ilmaisulla ilmeisesti niitä 68-70 HiPo sarjoja. onko Amerikan pojat ihan tutkineet tätä asiaa vai mihin tää väite perustuu? silleesti vaan kiinnostas tietää että jos tosiaankin on noin niin laitetaan HiPo sarjat tallin seinälle koristeeks ja ostetaan Durangon sarjat.
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    On tutkittu ja dynottu. Noi '68-'70 340 sarjat ei muuten oo mitenkään kauheen hyvät.
     
  10. gremlin

    gremlin Gearhead

    Oliskos toi -67 etteppain ollut 4'' leveenmalla etuaisat :odroll: saatto oola jopa 5''. Emmentaali varmaan vaivaa kun ei tahdo muistaa tammosia yleissivistykseen kuuluvia asioita :(
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    ...., vai olikse ~1.5 tuumaa
     
  12. kinde

    kinde Gearhead

    Uusimmassa Mopar Muskelissa oli kiva artikkeli 63-66 A-korisiin saatavista TTI valmistamista alakautta kulkevista peltisarjoista ja sitten vielä samasta pajasta putket taakse asti.

    Mitäköhän maksais?
     
  13. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Pi..n kalliit, vaativat pientä sovittelua (lootan palkki ainakin) ja jollain us-forumilla mollasivat sopivuutta huonoksi...

    "Happamia sano kettu..."
     
  14. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kun on tullut tossa harrasteuralla parit peltisarjat ostettua, ni voisin väittää, että rahalla saa yleensä vastinetta noissa peltisarjoissa. Tohon koppaanhan ei oikeen halpoja sarjoja oo ikinä saanut. Noi kalliimmat, kuten TTI:t ja Doug'sit kirpasee kerran, mut sen jälkeen niiden olemassaolon voi pitkälti unohtaa. Halvemmat peltsarit on usein niiden elinikäinen riesa. Nyt taas kuulemma Harold Johnson on alkanut saada Spirfire sarjojensa tuotannon toimimaan luotettavasti, niitä kannattais ehkä udella myös. en oo sata varma onko nää yhteystiedot oikeat: http://www.foundationpc.com/vendors/ar0213n1.html ja tossa ite sarjat: http://www.angelfire.com/ak4/spitfireheaders/ Ne vaatii pientä rakennusta, mutta ainakin aiemmin olivat huomattavasti halvemmat kuin kilpailijansa.
     
  15. gremlin

    gremlin Gearhead

    Oho, olikse sitte 4cm eika 4'' :oops: pikku heitto, 4 mika 4. Eihan tossa mitaan eroa valtiovallan mukaan ole, ainakaan kaupassa. Maito makso ennen yhdan rahan ja nykyaan se maksaa yhden rahan edelleen :x
     
  16. kinde

    kinde Gearhead

    No ainakin tuo MM:n stoori sai mut vakuuttuneeks noista tti sarjoista. Et maksaa ne nyt sitten sen mitä maksaa niin 4-speed Barraan sellaiset tulee ja putkisto jatkeeks ni voi pistää normaaliajo korkeuteen tai vaikka vähän alemmaksi. 8) Eikä sitten putkien liitokset pullistele ylipaineisena. :D
     

Kerro tästä muillekin!