eber vai webasto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja freeride, 26.11.2003.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    thermo topissa on keraaminen hehku,,,on erittäin pitkäikäinen ja se joko toimii tai ei,,,oliko tulppa rikki?
    jos höyrystin on kunnossa tarkasta se polttoaineen saanti ja syöttöjännite hehkutus vaiheessa,,
    se vaikka polttoainetta valuu pakoputkesta ei välttämättä tarkoita että polttoaine puoli on kunnossa,,,saattaa nimittäin olla ettei naftaa tule tarpeeksi silloin kun sitä tarvitaan,,kuitenkin sitä tulee jonkin verran ja kun sitä ei saada syttymään sitä kertyy kattilaan ja sitten seuraavalla kerralla käynnistys on vielä vaikeampi,,,sitten kun syttyy ,savua kyllä riittää,
    lisäksi pitäisi mitata co2 arvo kun lämmitin käy,
     
  2. drako

    drako 1st gear

    Molempia olen käyttänyt, sekä Eberiä että Webastoa töissä ja molemmat ovat toimineet moitteetta. Omaan autoon mokomaa kysellessä asentajan mukaan lähes aina toimintahäiriöt ja ongelmat johtuvat asennusvirheistä. Eli ei ole tiedetty huomioida joitain laitteen asettamia vaatimuksia asennuksen suhteen, mitä täälläkin on tullut ilmi (omaa tietoa niistä vaatimuksista ei juuri ole).
     
  3. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Juu en minäkään Eberiä enkä Webastoa hauku vaikka itselläni oleva eberi ei toimikaan, sanoin vaan että se ei toimi ja korjaus maksaisi enemmän kun koko vehje(niinkuin aina).
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ollut hehku rikki. Itsekin epäilin vähän tuota polttoaineen saantia. Voisiko Webaston tankissa olla ilmaa jotenkin niin, ettei se aluksi saa ainetta kunnolla? Noissa annostelupumpuissakin on kuulemma ollut joskus vikoja johtuen vetisestä dieselistä. Sitä ei sitten kannatakaan enään vaihtaa, kun pitäisi hankkia koko pumppu paloilmapuhaltimineen eli koko Webaston puolikas.

    Täytyy varmaan käyttää vielä huollossa ja mittauttaa se CO2-arvo. Jospa siitä selviäisi jotain... Sitten voisi irroitella koko laitteen ja kasata sen autotalliin. Olisi helppo testailla ja mittailla laitetta sen käydessä/yrittäessä käynnistyä. Ei vaan ole ihan pikku homma purkaa johtosarjat autosta :sad:.

    Järkevä ihminen kai ostaisi jo uuden, mutta kun tuo ei ole kuin n. 4...5 -vuotta vanha ja luonne ei anna periksi ennen kuin vika löytyy.

    Kiitos vastauksesta!

    t. JP
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    onko tuo laitteesi sellainen jossa polttoaine kierrätetään webaston läpi takaisin tankkiin??,,,eli siinä ei ole erillistä annostelupumppua??,,,,ymmärsin aiemmin että laite oli uudempi ,erillisellä pumpulla,
     
  6. DslCat

    DslCat Gearhead

    Tulee mieleen sellainen asia, josta noilla jenkki-palstoilla on kirjoiteltu, että noissa jenkki-dsl:ssä olisi "vääränlaista" pa-säiliökorkkia. Tuo ei laske ilmaa sisään, mutta liiat paineet venttilinsä kautta kyllä pois... löpöhän ei kehitä painetta (höyrysty) kuten bensa. Saati sitten kun tavaraa tankista häviää, tulee ilmasta "pulaa" - alipainetta. Samoin tuntikausia käynyt kone saa pa-kiertonsa ansiosta koko pa-säiliön lämpenemään. Lämmetessään löpö (kait) laajene, ja tarvittaessa korkki päästää liiat paineet pois - vaan entäs kun se taas jäähtyy - alipaine aamuksi dsl-lämmittimelle on valmis... korkin avaamallahan tuo selviää.

    Pitäisi mittailla tuota alipainetta, kun esim. Kahan (Webasto TT Z/C) ohjeissa max. alipaine polttoaineen otolle on dieselillä:

    • imukorkeus(m) alipaine (Bar)
      ----------------------------
      0,00 -0,35
      0,50 -0,31
      1,00 -0,27

    No, onneks on 159 L tankki, niin ei 1 h Weban käyttö 0,5 L löpöhävikillä alipainetta tankkiin juuri lisää. Onko kellään kokemusta?

    _________________
    '94 K2500 6.5TD Suburban

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: DslCat 2004-01-29 10:52 ]</font>
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitään erillistä pumppua ei ole vaan lämmittimessä on ikäänkuin oma pieni tankki, jonka läpi polttoaine kulkee. Olen haaroittanut tankista moottoriin menevän imuletkun. Kuulin jälkeenpäin että pitäisi ottaa nimenomaan paluulinjasta, mutta saisiko lämmitin polttoainetta paluulinjaa pitkin, jos auto ei ole käynnissä? Eli jaksaisiko imeä aineen oman pa-pumpun ja suodattimen läpi? Polttoaineen syöttö toimii ymmärtääkseni paloilmapuhaltimen päästä voimansa ottavalla pumpulla, jonka rakenteesta ei ole sen tarkempaa tietoa. Lisäksi rakenteeseen liittyy jotenkin solenoidiventtiili...

    t. JP
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä se pitäisi yleensä paluulinjaan laittaa,
    ideana on että auton käydessä se webastossa oleva säiliö täyttyy ,siinä on polttoainetta tunnin palamiseen, jos muutos on kohtuu helppo, kannataa kokeilla laittaa se paluulinjaan, siinä on sitten nuolet jotka kertovat löpön kulkusuunnan, lämmittimen ei siis ole tarkoituskaan imeä tankista ainetta,

    olet oikeassa tuon pumpun suhteen,paloilma puhaltimen akseli pyörittää sitä, se solenoidi on sitä varten että saadaan polttoaineen syöttö pois ja silti pyöritetään puhallinta,kun on jälkipuhallus/jäähdytys vaihe
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuo on huomion arvoinen seikka ,,,,mutta z/c malleissa on erillinen pumppu,, joka imee suoraan tankista
     
  10. osilpi

    osilpi Gearhead

    Kerrankin jotain positiivista tietoa...
    Sain oman Webaston pelaamaan 18v seisokin jälkeen (ed om mukaan käytetty v.85 viimeksi)! Tai ainakin pensaa meni Webastolle, tulppa hehkui ja putkesta tuli kauhia katku... Tosin pensaletkut vuoti jokaisesta liitoksesta, samoin pakoputki.

    Mulla ei tossa putkessa ole mitään vaimenninta, ja meteli on varsin kova (ohjeen mukaan vaimennin tulisi olla, eip voi mitään).
    Tulpan johdot tein seuraavasti (kun en sitä 67e adapteria raaskinut ostaa): uuden malliseen tulppaan juotin kylkeen abikon maaksi, ja pyöreän abikon juotin keskelle virtajohdoksi -> saa helposti irti ja toimiikin vielä.

    Mutta nyt kysymys: kuuluuko sen bensapumpun naksua koko ajan sen pyöriessä?? Mulla nimittäin naksuu.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Täytyypä kokeilla otta aine paluulinjasta. On suht. helppo juttu, kun imu- ja paluuletkut kulkee vierekkäin. Mutta riittääkö tankin sisältö tosiaan tunnin lämmitykseen?

    Ilmoittelen tuloksista kunhan nyt vaan ehdin muutoksen tekemään...

    t. JP
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    kuuluu naksua kokoajan,,, kyseessä on ns annostelupumppu, eli joka naksauksella tulee tietty määrä ainetta ,tällä systeemillä on helppo saada toteutettua osatehot,,,muutetaan vain pumpulle syötettyä taajuutta,mitä nopeammin naksuu sitä enemmän ainetta..
    hyvä kun sait toimimaan
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    muistelisin että kulutus on bensavehkeessä 0,6 ja dieselissä alle puoli litraa tunnissa,,laitteessa oleva määrä pitäisi riittää tunniksi
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eikös sillä Webastolla ole ollut enemmistö Eberin ja Mikunin lämppäritehtaitten osakkeista jo vuosia? Muistelen jostain lukeneeni...
    Luulisi parhaat puolet jo jalostuneen joka pajalla.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    mikunin kanssa ainakin oli yhteistyötä ,ehkä osakkuuskin ,,mutta eberin kanssa käydään veristä taistelua
     
  16. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Ja :
    EU muka kieltäs päästöihin vedoten nämä lämmittimetkin.
    Sano taksimiehet.

    Suomi pelastaa maailman ja Imatra Svetogorskin.
     
  17. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

  18. osilpi

    osilpi Gearhead

    No, eipä toimi enää... Tais mennä tosta bensapumpusta kalvo rikki. Purin pumppua hieman -> "moottori"osa toimii (kun laittaa plus&miinus akkuun kiinni -> "sylinteri" tulee ulos, ja kun irrottaa piuhat, sylinteri menee takaisin). Mutta pumppu ei pumppaa, imutehoa ei edes tunne -> vaikuttaa, että kalvo olisi rikki??? Olenko oikeassa?

    Mistähän noita "kalvo-osia" sais (kun Kaha myy vain koko pumppukokonaisuutta hintaan 267e!!!). Eli kyseessä on n 5cm pitkä putki (ulkohalkaisija n 7mm), jonka toisessa päässä on kalvo koteloituna (ei voi avata) -> koteloinnista lähtee letku Webastolle. Toisessa päässä taas on imuletku tankilta ja ruuvin reiät, joiden välissä paikka tuolle sylinterille. Mulla ois kuvakin siitä, mutta en tänne sitä osaa laittaa...

    Tai käykö tilalle joku yleismallinen pumppu-/kalvoyhdistelmä?
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    ei pumpussa mitään kalvoa ole...kaksi venttiiliä ja se osa ,mäntä joka sisällä liikkuu, älä irroita sitä liitosta jossa on säätöruuvi ,jolla säädetään iskunpituus ja siten myös polttoaine määrä , jommassakummassa venttiilissä on roska koita puhallella sitä molempiin suuntiin ,sitten naksuttelet sitä 12V jännitteellä jotta saat aineen liikkumaan
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eberille pojot!! Täällä pohjoisessa yleinen mielipide tuntuu olevan Eberi, kun olen käyttäjiltä kysellyt tulevaa hankintaa varten. Vähän kuulosti olevan Webastoa kalliimpi, mutta mm. kauko-ohjain mahtava lisätoimintojen ansiosta niin ajattelin upottaa omaisuuteni eberiin varusteineen....
     

Kerro tästä muillekin!