Ebersprächer toimimaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja ido59, 4.1.2004.

  1. ido59

    ido59 Gearhead

    Moi,

    Otin eräästä aiemmasta autostani irti
    toimimattoman Ebersprächen -bensalämppärin.
    Kaikki osat otin talteen. Viasta ei ole tietoa,
    mutta olen kuullut, että tulppia noista ainakin
    menee.

    Nyt siis kaivoin kapistuksen tallin kätköistä
    ja aloin tutkimaan. Useita osia tuohon
    näyttää liittyvän ja kaikkien tehtävää en oikein
    päättelemällä varmaksi osaa sanoa.

    Olisin kiitollinen, jos joku guru voisi kuvista
    selvittää mikä tekee mitäkin ja vielä parempi
    jos joltain löytyisi asennusohje/toimintakuvaus,
    siitä tai sen kopiosta voisin jotain maksaakin.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    mä en osaa kyllä auttaa, mutta ittelläni oli edellisessä autossa samanlainen kapistus, diisseliversiona, vikana siinä oli mm. että se laukasi jonku lämpöreleen aina puolen minuutin välein, vika löytyi tosta vesipumppu/paloilmapuhaltimen moottorista,(1. kuva, keskellä se ruosteinen osa) siitä oli menny toi puhaltimen pään laakeri(oik. päässä on paloilmapuhallin, vasemmassa päässä kiertovesipumppu),purin moottorin, joka muuten on kestomangetoitu, eli sinne täytyy laittaa jämpti rautaholkki tilalle ku ottaa sisäkalut pois (jotten magnetointi karkaa) ja vaihdoin tilalle SKF:n suojatut laakerit, kyllä tuli hiljanen käynti...

    sit viä joskus kiukutteli polttimen yläpäässä oleva "termostaatti", joka ohjaa ton vesipumpun pyörintää/nopeutta, se jäi aina päälle ja saattoi hurista koko päivän, irrotin sen, raotin metallikuorta meisselillä ja ruikkasin jotain soosia mikä liottaa hapettumia sinne sisään ja rupesin kuumentaan ja jäähdyttään sitä termostaatin kärkeä kuumailmapuhaltimella useita kertoja, kunnes se alkoi katkasemaan ja yhdistämään joka kerta kun jäähtyi/lämpeni

    no voin mä sen kirjottaa mitä tiedän,

    1. kuvassa on siis kiertovesipumppu/ paloilma? puhallin, vasemmassa päässä on se vesipumppu, siitä menee päätymmäinen letku tohon 4. kuvassa olevaan palikkaan, joka on ilmeisesti joku termari? ja toinen letku on se joka tulee tosta 2. kuvan polttimesta.

    oik. puoleisessa päässä on sitte se puhallin, en muista kummin päin pyörii, muuta toisesta putkesta imee, ja toisesta pitäis mennä tonne polttimen kyljessä olevaan paikkaan.

    2. kuvassa on itse poltin, sovitaa että vasen reuna on "yläpää", siinä näkyy bensapumpulta tulevan letkun paikka ja heti alla on tulppa, siinä tulpan takana
    (kuvassa tulpan alla) vähän näkyy metallipannalla suojattuna toi "termostaatti anturi" mikä siis ohjaa vesipumpun käyntiä jotenkin tulee 3 johtoinen liitin, mutta itse anturissa ei ole kuin 2 johtoa.
    Sit siihen alemmas.
    Kyljessä on ne pyoreet "jutut" niistä alempi on se polttimen "ylikuumenemis" suoja,2 johtoa ,tuli muistaakseni johto vesipumpun moottorin päässä olevalta kärjeltä ja se meni tonne relelootaan (viim. kuva) ton tulpan releen ohjaukseen tms, en tiä ku tää tosiaan on bensaversio, mulla oli vaan rele hehkulle.
    Ylempää en nyt juuri muista mikä se onkaan.
    Sitte siinä on toi letku joka pitäs muistaakseni mennä sinne vesipumpulle, Jossain ylempänä on se letkun paikka johon tulee 4. kuvan kapistuksen kyljessä olevasta oikeanpuolimmaisesta reiästä letku.

    alimmainen on pakoputki.

    3. kuva, näyttää ihan puolalta, tommosta mulla ei ollu.

    4. tää juttu jakaa vettä :smile: toi vasemmanpuoleinen letkun jämä on kuuman veden meno, esim. lämppäriin... oikeasta reunasta taas tulee se kylmä/koneessa käynyt vesi. kyljessä olevista letkuyhteistä siis oikeasta menee polttimelle ja vasemmasta tulee polttimelta sen vesipumpun kautta.

    5 releboksi, kumma laitos, diiseliversiossa oli pari aikarelettä + muuta...

    joku viisaampi saakoot selittää koko toiminnan
     
  3. ido59

    ido59 Gearhead

    Soitin wihurille ja sain 5minuutissa sähköpostiin asennusohjeet. Esimerkillistä maahantuojan toimintaa.
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    aika hyvin, harvempi myyjä vaivautuu "vanhoja romuja" muisteleen ja papereita kaiveleen...
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Onpas erikoisen näköinen laite, itte oon nähny yksinkertaisempia, kun kuplafolkkareita harrastin. Ajattelin sellaisen nikkaroida seuraavaan kiesiini, hälytinlaitteen kaukosäätimellä ohjattavaks, tietty.
     
  6. Chevisti

    Chevisti 1st gear

    tollanen oli jeesuksen mopossa.
     

Kerro tästä muillekin!