EBL Flash perussäädöt

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja janiluo, 28.12.2015.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    Avataanpas keskustelu kun moni on jo vaihtanut/asentanut GM TBI/TPI moottorin ohjainyksikköön (ECM) EBL Flash kortin niin mitä kaikkea tulee tehdä että perussäädöt on kohdallaan ja VE-karttoja päästään säätämään.

    Perusasioita:
    1) Tee moottoria vastaava .bin-tiedosto TunerPro ohjelmalla.
    Kannattaa tarkistaa ainakin seuraavat:
    - Ota pohjaksi CD-llä tullut .bin-tiedosto (katso: BIN\ EBL_F_BINs.txt)
    - Scalars – ”Initial SA” (sytytyksen perusennakko)
    - Scalars - ”INJ-MPG Injector Flow Constant” (suuttimen koko esim 22#)
    - Flags – ”Option Word 2 Bit 6 – VATS” (poista ruksi jos on)
    - Flags – ”Option Word 2 Bit 3 – 2Bar” (vakio MAP=1bar jos ahdin niin 2 bar)
    - Flags – ”Option Word 4, Bit 7 – EGR” (EGR käytössä/ei käytössä)
    - Flags - "Malf Flags - 12 thru 24 - Bit 1 - IAT23" (ruksi pois jos ei IAT-anturia)
    - Tables – "IAT/CTS - Blend Filter" (jos IAT-anturi puuttuu laita kaikkiin arvoihin 100%)
    - Tables – ”BPC–BPC vs VAC”(BPC-arvot lasketaan ”EBL Utility”-ohjelmalla ja kopioidaan .bin tiedostoon.)

    2) Yhdistä EBL-boksi läppäriisi, virrat päälle ja kun yhteys on siirrä bin-tiedosto EBL-boksiin EBL WUD-ohjelmalla.

    3) Käynnistä moottori ja jos kaikki toimii käy ajamassa korjauksia polttoainekarttoihin.
    - Kun ajat karttoja VE-learn tilassa niin joudut aluksi näyttämään tiedoston jota muokataan ja tallentaessasi lopuksi antamaan uuden tiedostonimen uudelle tiedostolle. Yleensä loppuun tulee automaattisesti numero (001, 002 jne) jonka otat taas seuraavaksi pohjaksi kun ajat uutta. Uusi tiedosto pitää muistaa ladata uudestaan sisään boksiin EBL WUD ohjelmalla.

    VE-learn tilassa huomioitavaa:
    - Scalars – "Closed Loop - CTS Threshold" (WB-lambdan säätö poikkeavasti open loop eli suuri arvo, palauta säädön jälkeen)
    - Scalars – ”HiWy - Min MPH” (suuri VE-learn tilassa muuten matkanopeus)
    - Flags – ”Option Word 3 - Bit 5 - OpDcl" (ruksi pois ettei mene heti open loop tilaan kun päästää polkimen).



    Linkkejä:
    EBL Flash kortti/ECM
    Intoduction to Tuning vol 1
    Intoduction to Tuning vol 2
    TunerPRO-ohjelma

    - Jani -
    PS. Kommentoikaa perään vain listan sisältöä EI HUUHAATA niin päivitän listaa parhaani mukaan.
     
    Muokattu: 14.7.2016
    valtope tykkää tästä.
  2. puna niska

    puna niska Gearhead

    No huuhaata tai ei nii kumminkin.Intoduction to tuningeissa pitäs olla kaikki mitä tarvii loput tajuu mennessä.Jos on lähtökohta kaukana tehas versiosta (kylmää imaria holley tbi:iitä nokkaa kantta)ja tuntuu että tyhjäkäynti seilaa hervottomasti nii pistää alkuun tyhjäkäynnin openlooppiin(siellä on semmonen flägi) ja kahtoo missä seokset ja korjaa tarvittaessa.Oli varmaan muutakin mutta ei oo tullu ton kaa pelattua kun ebl meni työkaverille
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Ton kanssa on kaverilla ollu muutenkin kovasti ongelmia kylmällä imusarjalla imuilman lämpöjen kanssa kun seokset heittelee kuumana käynnistyksen jälkeen. Mistä apuja tähän?
     
  4. janiluo

    janiluo Gearhead

    Niin sanottakoon vielä että mulla ei ole mitään tekemistä otsikon tuotteen myynnin kanssa.
    Tarkoitus on vain kerätä tietoa yhden otsikon alle että siitä olisi hyötyä muillekin.

    Kokeilkaa ensin tuota "Puna Niska":n ehdottamaa tapaa ja laittakaa sitten meiliä suoraan Dynamic Efille kun tiedätte mitä tarkalleen kysyä. Ainakin mulle vastailee meileihin...
    Kun opit jotain uutta niin kirjoita tietoa tänne.
    Ja kannattaa vielä muistaa että jos kaverilla on ollut paljon ongelmia niin se ei ole mikään fakta tuotteen toimivuudesta. Yleensä se kertoo enemmän kaverista.
    :wink:
    - Jani -
     
  5. puna niska

    puna niska Gearhead

    No menee ihan arvaukseksi mutta lottoaisin tyhjäkäynnin closed loopin voltage swingin laihan pään olevan liian laihallaja sitä tehen ei se laiha seos syty kunnolla/ollennkaan.
    Ite jouduin muuttamaan tyhmäkäytiä paksummalle (muutokksia joutuu tekemään aika moneen arvoon/taulukkon)
    Jos ei oo imu ilman anturi käytössä niin harkitsisin sitä saa kylmällä kelillä toimimaan paremmin ilman että tarvii acceleration enrichment(AE) ja power enrichment(PE) taulukoita kasvattaa järettömästi kylmällä kelillä jotka on sitte taas tuhottoman paksulla lämpimällä kelillä.
    Itellä jäi semmone tuntuma että kylmä imari teettää paljo enemmän säätö jumppaa ja harmaita hiuksia kun vaikka vähä rallimpi non computer nokka.
     
  6. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Kyllä tota kysyttiin. Vastaus oli että "Main issue is your cold intake..."

    Tossa on kyllä imuilman lämpöanturi käytössä. Eipä toi muuten haittaa kuin kuumakäynnistyksessä anturi ei vissiin jäähdy tarpeeksi nopeasti.

    En ainakaan tietääkseni kommentoinut tuotteen toimivuutta mitenkään.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Et mutta moni lukija voi lukea niin rivien välistä niin piti vaan todeta ääneen.
    Enkä sitten haukkunut kaveriasikaan jos joku muu niin saattoi päätellä. :oops:

    Muutin vähän listaa kun löysin vanhoista meileistä pari uutta pointtia.
    :odroll:
    - Jani -
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Todella hienoa että viitsit tehdä tämän osion JANILUO 8)
    Uskon että tälle topiccille on tarvetta ja omat käyttäjänsä. Pidetään tämä osio puhtaana turhista jorinoista ja väittelyistä, jotka eivät Dynamic EFI - EBL:n liity, niille on omat topiccinsa :pinup:

    Moderaattorit poistakoot turhat, jos niitä ilmenee, Kiitos.
     
  9. 77s10

    77s10 3rd gear

    Tulipa hyvään saumaan tämä topic. Tuli juuri tilattua EBL ja kohta harjoitellaan säätöä.
     
  10. 77s10

    77s10 3rd gear

    Kyllä tuntuu hankalalta alkuun. Vaikeudet alkoi jo tästä:- Ota pohjaksi CD-llä tullut .bin-tiedosto joka lähimmäksi vastaa moottoriasi. Mitenhän sen löydän?

    Käytetäänkö tuota EBL utility ohjelmaa vaan laskemaan BPC-BPC ja BST-bpc arvot jotka kopioidaan sitten Tunerpro:ssa oikeaan paikkaan?

    En myöskään saanut muutettua MAP arvoa.

    Toivottavasti joku jaksaisi vähän auttaa alkuun:(...
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Siellä on EBL_F_BINs.txt-tiedosto BIN-kansiossa josta lisätietoa oikean lähtökohdan valintaan.

    Se luo vain kopioitavat arvot leikepöydälle, ahdetuissa arvot vaihtelevat enemmän

    ???
    Poikkea vaikka käymään niin ihmetellään yhdessä...
    :)
    - Jani -
     
  12. Concarne

    Concarne Gearhead

    Pitääkö tässä kohdassa siis säätää tarkistaa jotain heti alkuun? Tuossa ikkunassa on alasvetovalikko nimellä "Offset" ja alapuolen taulukossa on kPa arvot 0-80 ja toisessa sarakkeessa BPC missä näkyy kaikissa kohdissa lukuarvona 135. Olen täysi noviisi tämän laitteen kanssa mutta tämä ketju kyllä auttoi alkuun. Eilen kytkin ensimmäisen kerran tietokoneeseen kiinni ja sen verran kokeilin, että tieto näyttää liikkuvan.
     
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Mistähän kannattaisi lähteä liikkeelle kun on tuolla toisessa ketjussa tekeillä TBI Vortec kansilla ja miedolla virinokalla? BIN-tiedostoissa näyttää olevan joku Vortecille tarkoitettu mutta tiedostonimessä on joku kryptinen teksti suunnilleen näin:"Main & SA chart only".
     
  14. puna niska

    puna niska Gearhead

    Oisko siinä perus VE kartta ja sytkä.
     
  15. Concarne

    Concarne Gearhead

    Eli pitäisiköhän pohjaksi ottaa joku pickupin bin ja kopioida siihen sitten tuosta Vortec bin:stä noita taulukoita? En ole kyllä päässyt vielä sinne asti että löytäisin Tunerprosta tuon VE-kartan, sytkän mielestäni löysinkin.
     
  16. puna niska

    puna niska Gearhead

    Aikasta lailla näin.
    Vortecin palotila "moderninpi" niin oletettavasti menis pienemmilla ennakoilla, olettaen että muut olosuhteet on suotuisat(quench, männän laki, kuun asento)
    Binin katsoo sen mukaan mikä vastaa muuten omaa laitetta, vuosimalli, sarja, laatikko, pikkis vai caprice.
    Nyt on aikaa mennyt niin on tuohon liittyvät asiat unohtuneet aika hyvin.
     

Kerro tästä muillekin!