Econoline kummittelee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Akseli von Gardan, 15.6.2022.

  1. 76 econoline potilaana ja seuraava ongelma:

    pelkääjän puoleinen etu parkki hiiluu juuri ja juuri, kirkastuu hiukan kun vilkun laittaa päälle mutta vilkkulanka ei lämpene…

    takana hiiluu kuskinpuolen parkki ja sammuu kokonaan jarrua painaessa.

    Vilkut ei toimi ollenkaan.

    vilkkureleet vaihdettu, ensin vanhantyylisiin ja nyt ele ktronisiin….

    mikähän vois olla syy?

    maadoitukset näyttäs ok
     
  2. jus57

    jus57 Gearhead

    No mites ne polttimot onko niitä missä kyljessä ne nappulat jos niihin laittaa väärät eli tarkkana onko nappulat eritasossa vai samassa..sotkee just tuohon tyyliin….
     
    juko7 tykkää tästä.
  3. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kuullostaa minusta maavialta, jarruvalo palaessaan nostaa maapotentiaalia, joka saa parkin sammumaan. Mittaisin ensimmäiseksi jännite-eron polttimon maasta auton koriin.
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  4. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Maavika, kuten oli omassa Astrossa. Myös ajovalojen poltin oli vioittunut samaan aikaan. Pelkästään lisä- ja takavalot ja parkit toimi ennen korjausta.
     

  5. Juu , oikeanmalliset polttimot on ja oikein kannoissaan.
     
  6. Lisämaadoituksilla suoraanpolttimoiden kantaan noi molemmat parkit kirkastui , mutta vilkut vieläkin kokonaan kateissa.

    mistähän löytyy vilkkurelehässäkkä tämmösessä fyysisesti?

    Alkup johtosarjat näyttää ehjiltä eikä huvittas turhaan alkaa purkamaan ja etsimään…
     
  7. hantta

    hantta Double Gearhead

    Joskus jälkiasenteinen vetokoukku, ja siihen liittyvät sähkövedot aiheuttavat pulmia.
     
  8. fårdisti

    fårdisti 1st gear

    putsaa kaikki rungon ja korinväliset maadoitusjohdot
     
  9. rotaksi

    rotaksi 1st gear

    Polttimonkanta ja sen maakontakti, vaikka näyttää puhtaalta päällisin puolin niin voi olla liikaa ylimenovastusta johtoliittimen ja "liuskan" välillä hapettumaan. Yksi vastaavanlainen ainakin tokeni kun hemputteli sisään ulos maajohtoa ja akun naparasvaa uitti sinne johdon ja liuskan väliin.
     
  10. spike

    spike Gearhead

    Ainakin 10 vuotta uudemmassa econolinessä (sama korimalli kuitenkin) on kaksi vilkkurelettä. Yksi normi vilkulle ja toinen hätävilkulle. Ovat kojelaudan alla rattiakselin vieressä.
     
  11. spike

    spike Gearhead

    Lisäksi uudemmassa ainakin on maadoitus siellä kojelaudan alla joka omassa oli pahasti hapettunut. Melkein kaikki sähköviat korjantu kun sen korjas.
     
  12. Vika korjaantui lopulta vaihtamalla takaisin vanhanmalliset vilkkureleet ja tekemällä oikutteleviin polttimoihin uudet lisämaadoitukset.

    alunperin maadoitusten tulis kulkea vilkkuviiksen kautta, kytkentäkaavion mukaan(?)

    mutta nyt jokatapauksessa toimii.
     
    esmi tykkää tästä.
  13. Taas kummittelee...
    Ajelin vanin perässä ykspäivä ja kun jarrua painaa niin apparin puolen jarruvalo syttyy , kuskinpuolelta sammuu kaikki ! Kerran poltti myös sulakkeen,,,, viiksen toiminnot mitattiin ja se vaikuttas toimivan niinku kuuluu , mutta onko siellä johtosarjassa joku boksi vilkuille / jarruille?
     
  14. hmr66

    hmr66 Gearhead

    vetokoukun johtosarja ja pistoke kannattaa myös tarkastaa
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  15. Vetokoukkua ei ole ja purin vilkkuviiksen kytkimen , tarkistin ja voitelin, ei ollut vaikutusta…..mistäs löytyis paras kytkentäkaavio tuohon? Koitin netistä ettiä mutta useimmat on leikattu niin että takavaloille menevät piuhat on vaan merkitty tulevaksi ” vilkkureleiltä/ boksista”.
     
  16. puusilmä

    puusilmä Gearhead

    Kyllähän nämä jenkkien takavalo/jarruvalo/vilkkusysteemit toimivat yleensä yksinkertaisesti siten, että vilkkukatkaisija kytkee vilkkureleen ja sammuttaa samalla sen puolen jarruvalon minne vilkutetaan, ei pitäisi olla mitään ihmeempiä bokseja. En tunne Fordeja mutta ihmetyttää tuo, että alunperin maadoitusten tulisi kulkea vilkkuviiksen kautta kytkentäkaavion mukaan, kyllä normaalisti maadoitukset menevät suoraan polttimon kannalta maihin.

    Tuo ilmiö, että jarruttaessa vasemmalta puolelta sammuu myös takavalo, tulee käsittääkseni siitä että maadoitusongelman takia jarruttaessa takavalon langan kummallekin puolelle tulee plussa ja se sammuu. Ja samasta syystä ei myöskään jarruvalo pala. Eli tarkista nyt vielä se vasemman puolen taka/jarruvalojen maadoitus.

    Mutta jos tosiaan kytkentäkaavion mukaan vilkkukatkaisija hoitaa maadoitukset, niin sitten menee vaikeammaksi
     
    Akseli von Gardan tykkää tästä.
  17. Joo, ja lisämaat on tyhty, seurasin johtosarjaa ja käytin auki kaikki liittimet joita matkalta löytyi, kaikki näytti kuin uusilta
     

Kerro tästä muillekin!