ECU:n johtosarjan lyhentäminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja CCZ28, 5.12.2021.

  1. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ECU:n johtosarjan lyhentäminen ?
    Kovin on johdoissa pituutta liikaa,
    Johdot osaan kyllä katkaista :D , mutta käytetäänkö vanhoja liittimiä ? jos näin niin miten pinnit irrotetaan ? vai onko liittimet uusittava samalla?
    Miten tämä tehdään ?

    [​IMG]
     
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Ite jos tekisin niin käyttäsin vanhat liitinrungot joista irroittaisin pinnit pois ja johtoihin uudetpinnit ja kiinni vanhoihin runkoihin joutuu vaan aikapaljon selvittelemään mitäpinnejä tarvii.
    Katkosin liitin kerrallaan ja yksi johto/pinni kerralla liittimeen ettei mene sekaisin
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Liittimiä pystyy purkamaan vaihtelevalla menestyksellä erilaisten aputyökalujen avulla. Kun niissä on sisällä pinnit, jotka on kertakäyttöisesti puristettu johtoihin, niin lähtökohta on saada kokonaan uudet liittimet pinneineen. Saako sellaisia jostakin? Löytyykö kaikkia liittimiä?

    Kuvan johtosarja näyttää helpolta. Helpolta siksi, että johtimet ovat ainakin näkyviltä osin ihan tavallista johtoa, eikä suojattuja vaipallisia. Jos mun pitäisi tuommoinen kertaluontoisesti lyhentää, niin tekisin sen jostakin väliltä yksi kaapeli kerrallaan suojasukan osalta auki ja johto kerrallaan lyhentäen, liittäen haluttuun mittaan ja eristys päälle. Kun ei katkaise kaikkia ihan samasta kohtaa, ei jatkoskohdasta tule kauhean paksu möykky. Sitten vaan päällä oleva suojasukka teippaamalla tai kutistesukalla kiinni. Kun valitsee katkoskohdat ajopelin huomioiden sopiviin paikkoihin, niin saa ne jatkot piiloon ja lopputulos näyttää ihan tehdastekoiselta.
     
  4. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Pinnit irtoaa kyllä yleensä kohtuuhelposti liitinrungosta, työntämällä joku piikki tai neula sopivaan kohtaan pinnin ja muovirungon väliin, mutta kuparijohtimesta irrottaminen vaikeampaa, varsinkin jos aikoo vielä liittää sen vanhan pinnin uudestaan johtoon. Helpointa lienee johtosarjan lyhentäminen ottamalla johdosta pätkä pois, ja juottamalla päät yhteen tinalla, päälle liimasukanpätkä. Lyhentää eri johdot eri kohdista niin ei tule paksua mölttiä yhteen kohtaan. Joskus tullut tehtyä sellaisia feikkilyhennyksiäkin että lyhentää vain tuota punottua suojasukkaa, ja taittelee johdot menemään siellä alla edestakaisin.
     
  5. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    Liittimet taitaa olla pääsääntöisesti "GM antureille" niitä varmaan saa uusia helposti.

    Voisi kokeilla irrotella helpoimmista liittimistä pinnit pois, kun oivaltaisi vain mistäpäin, mistä kohtaa, millä työkalulla pinniä työntäis pois....(youtubea selaamaan)
    Jaa ....tähän on näköjään myytävänä työkalu ,..pinnin työntelyyn. ..

    Vaikeammat/harvinaisemmat liittimien johdot lyhentää ja tinaa.
     
  6. 67_Camaro

    67_Camaro 2nd gear

    ..tai sitten käänteinen vaihtoehto : Lyhennä ECU- liittimen päästä. Kunhan tässä heitän vaihtoehtoja. Jos siis kaapelit ovat toisiinsa nähden OK pituuksisia ennenkuin kasaantuvat lopuksi "pääsukkaan"
    Silloin ainakaan ei tarvitsisi pähkäillä eri tyyppisten liittimien lukitusratkaisuja, pinnejä yms...
    Olisi samaa pinniä ja lukitusta.

    Tuo näyttää olevan joku GM tyyppinen johtosarja? Delphin liittimet niissä tyypillisesti käytössä, esim Finjectorilla on kattava valikoima liittimiä.
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Pinnit irti liittimistä. Käyttää vanhat liitin rungot. Hommaa uudet pinnit ja niille pihdit.
    VW:n liittimiin löytyy työkalu, joka makso 15€ ja olihan elämä helppoa sen jälkeen.
    Et selvittää minkälaisen pinnien irroitustyökalun tarvii. Säästää hermoja vs ohut ruuvari/neula yms.
     
  8. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

  9. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Gary Grand tykkää tästä.
  10. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ^ jaa... tällaisia työkaluja olisi ollut saatavilla ihan noinkin läheltä.

    Tilasin ebayst työkaluja+pari liitintä, tarvikkeita ..

    ...kolvi , tinat , teipit ym. tarviketta on entuudestaan, joten johtosarjalle tulee tapahtumaan jotain, saa nähdä toimiiko mikään sen jälkeen.

    67_Camaro , kyllä , Delphi liitimiä näyttää olevan (suurennoslasilla katoin :D)
     
  11. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Ei tossa lyhennyksessä kyllä pitäisi juuri kolvia tai tinaa tarvita.
    Purkaa liittimet ja lyhentää uusilla pinneillä, tai lyhentää sieltä ecun päästä.
    Jos toi on joku holleyn johtosarja niinkuin kuvasta vaikuttaa, niin Finjectorilta taitaa saada kaikkia sopivia liittimiä eli myös pinnejä irtotavarana.
    Itse en ainakaan lähtisi tollasen kanssa mihinkään "johto poikki ja tinaus"-hommiin vaan ihan sieltä jommasta kummasta päästä sit lyhentää tarpeen mukaan.
    Jos on ihan pakko johtoja jatkaa, niin sulatettavat kutistesukat tinalla on sit ihan ykkösiä taas siihen.
    Niinku jotain tämmösiä, kokoja löytyy erikokoisille liitoksilla ja motonetin lisäksi wurth, etra ym myy tommosia.

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/487144/Jatkoliitinkutistesukka-tinalla-punainen-10kpl
     
  12. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ^ Fast efi
     

Kerro tästä muillekin!