Edelbrock/Carter ikävän paksuilla kuumana käynnistäessä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 13.7.2018.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tuo afb kopio toimii muuten kohtuu hyvin, mutta kuumana hetken seisomisen jälkeen bensaa tuntus olevan joka paikka täys. Yhtään hieromatta sitä ajot sujuu hyvin, kuin myös pitkät tyhjäkäynnitkin. Ehkä vähän liian paksulla on kruisailussa, kun maantiekulutus on luokkaa 14 kevyellä Belairilla.
    Bensapintoja vähän ensin epäilin, mutta olivat ohjemitassa. Laskin millin kohomitasta, ei vaikutusta. Aika paksu lämpöeristepalikka on jo kaasarin alla. Kaksi eri bensapumppua on ollu, molemmilla sama käytös. Läppiä pitää avata reilusti, sit lähtee röpötellen käyntiin.
    Mitähän tuosta kattos tai tutkis? Tää on mulle outo kaasari.
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Sähkösiä pumppuja? Jos on, ni ettei vaa tuuppais liikaa painetta ja neulaventtiilit vuotaa?
     
  3. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oo, ihan vakio mekaaninen ensin, ja nyt Carterin HV pumppu. Ei eroa.
     
  4. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Se on alumiinikaasutin. On tyypillistä että se kerää lämpöä. Hyvällä eristeellä ongelmaa pystyy vähentämään. Tämä olikin jo käytössä.
    Tyhjäkäyntipiiri noissa on aika rikas. Sitä on vaika mitenkään helposti justeerata.
    Idle air bleedejä voi koittaa hiukan isontaa, mutta sillä on muitakin vaikutuksia. Tyhjäkäyntipiirin signaali heikkenee.
    Kolme tappinen bensafilsu ja siitä paluulinja tankkiin vois olla kokeilemisen väärti.
    Terveisin 1850 holley;)
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Siirtymävaihe oli myös täällä rikkaalla vakio 305cid kanssa, mut mä ratkaisin air bleedin poraamisen sijaan ongelman ulkopuolisella purge valvella niin pysyi kaasari koskemattomana, seossuhde mittarillahan noi ongelma kohdat näkee.
     
  6. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onhan ryypyn toiminta pois-suljettu tilanteesta. Ryyppy saattaa jo hetken seisomisen jälkeen olla taas päällä. Muuten oireet viitais juu rikkaaseen tyhjäkäynti ja cruisinki seokseen, pannu kun ei ota käynnistyäkseen liian paksulla seoksella. Laajakaista lambdaa ja tarvittaessa paksumpaa neulaa yms...
     
  7. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Mulla ollut parissa edelissä täysin sama ongelma.. Lisä lämpöeristys hiukan auttoi.. Tämä kaasari siis kiehuu helposti sammutuksen jälkeen hiukankin kuumemalla kelillä jos moottori täysin lämmin.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sen lämpöeristepalikan lisäks vois laittaa laajemman lämpösäteilyä estävän levyn kaasarin alle.
    Myös pumpulta tuleva putki/letku kannattaa eristää moottorista.
    Ja ilmansuodattimen alakansi niin korkea kuin mahdollista, ettei kaasari jää sen alle piiloon.

    Viileämpänä pysyvän air-gap tyylisen imusarjan kanssa on vähemmän kastumisongelmia.
    Mekaanisella flektillä pysyy konehuoneen läpötila ahaisempana vielä sammutuksen jälkeenkin, kun pakosarjat ei hehku ja myös imusarja ja kaasari ovat jo lähtötilanteessa viileemmät.
     
    Muokattu: 13.7.2018
    Powerstroke tykkää tästä.
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Välillä henkimaailman juttuja. Cadin quadra kiehu vasta läpikäynnin jälkeen. Silloinkaan ei aina vaikka olosuhteet oli samat.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On juu, tossa on manuaaliryyppy. Mistä en kyllä myöskään tykkää.
    Taidan tehdä paksumman eristelevy adapterin ja laittaa Qjetin... Klassikkoimari vaan on squarebore.
     
  11. 66monaco

    66monaco Gearhead

    samaa mullakin edelin kanssa. kaikki kikat tehty, parani kyllä mutta kaasupuolessa välissä saa hetken sahaa kun lämmin kone... miettiny että jos kokeilis holleyn 670 street avengeria...sniper ruisku kanssa mielessä mutta saakeli kun auto museoleimassa.... :)
     
  12. mopo-ukko

    mopo-ukko Gearhead

    Laajakaista putkeen ja suutin/neula satsi,minusta kaasareitten kanssa kannattava sijoitus,maksaa säästyneenä bensana aika pian itsensä.
     
  13. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Onko eroa käynnistyvyydessä, jos on vaan ajettu nopeasti kone lämpimäksi vai madeltu kymmeniä kilometrejä kaupunkiajoa helteessä?
    Tilanne kummassakin erilainen, kiuas sisältä lämmin tai kiuas ja kiukaan ympäristö kuuma. Tässä jälkimmäisessä ei ole mitenkään erikoista, että menovesi alkaa kiehua ja sotkea käyntiä.
     
  14. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Ei ole niin paha mehukeitin, kun ottaa sinkkivalu runkoisena.
    Omassa sovelluksessa kävi laihalla. 390 kuutioinen pikkumopar. Koheni kun laittoi kaksi numeroa isommat ensiö ja toisiosuuttimet.
     
    66monaco tykkää tästä.
  15. 401

    401 2nd gear

    Mulla se ei taas kuumana näyttäny saavan bensaa ollenkaan eli lie kiehunu kuivaks ja normaali ajossa kokoajan rikkaalla sen tyhjäkäyntipiirisä osalta.käytännössä ilmeni niin että ku kävi kahvilla huoltoasemalla ja siitä lähtemään niin kaasupohjassa starttaus sahaamalla käyntiin pakki päälle just ruudusta pääsee niin alkaa kakoa d päälle niin vakiomoottoria onkii ajettava molemmilla kintuilla ja ihan luojassaan on käynnissä pysyminen.luulin ekaks että se tukehtuu bensaan mutta tilanne olikii täysin päinvastainen sitä vaan ei ole mistä polttaa.alkuperäisellä afb carterilla ei koskaan ollu moisia ongelmia.ostinkii parempikuntosen vuotta uudemmasta olevan afbn mikä oli läppäakselien osalta tiukempi ku se uus edelbrock.jahka sillä vielä joskus ajaa niin laitan sen paikalleen.pitäsin kyllä vähän kehnona kapineena moista kaasuitinta.

    Niin ja tässä on vakiona se airkappi imari.
     
  16. 401

    401 2nd gear

    Herättelin jotain keskustelua aiemminkin moisesta kaasarista vaan sillon se tuntu kaikilla toimivan ihanasti.vaan nythän tuohon on muillai ilmestyny tutun kuullosia oireita..oiskohan kumminkii jos sytkää vähä säätäs..
     
    Filth tykkää tästä.
  17. 3964

    3964 3rd gear

    Tuo afb on sellainen korvaus kaasari joka toimii lähes jokavehkeessä jotenkin,hyvin toimivaa en ole vielä tavannut.
    Tosin itsellä ei ole ollut moisia kiehumis ongelmia.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. Kerpo

    Kerpo 3rd gear

    Samaa ongelmaa oli aikoinaan Edelbrockin kanssa. Löysin ratkaisun laittamalla MSD sytkäboksin ja puolan, jonka jälkeen lähti puolilämpimänäkin laakista käymään. Eihän se oikea tapa ole korjata sikarikasta seosta vahvistamalla kipinää, mutta onnistuu noinkin.
     
  19. xarper

    xarper Gearhead

    Osta Holley ni toimii, ja on rikkaalla koko alueella eikä vaan startatessa :rotfl:
    Tai niin ne väittää ainaskin.
     
    Jussi289 ja Karpov tykkäävät tästä.
  20. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Q jetisaä aika pieni bentsiinikammio myös kiehumisen suhteen
     

Kerro tästä muillekin!