Edelbrock ruisku TBI:hin..?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja G20, 2.3.2008.

  1. G20

    G20 Gearhead

    Siis Edelbrock Performer multi-point injection #3502 ruisku kyseessä joita näkyy monella olevan menossa pellin alle. Alko askarruttaa moinen värkki toimiiko TBI:n alkuperäsellä läppärungolla kun kiskoo orkkis suuttimet pois vai mikä on homman nimi..? :odroll: Ilmeisesti tarvii ulkoisen polttoaine pumpun alkuperäisen tankkipumpun voi hyödyntää siirtopumppuna? :-?
     
  2. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, siis jossen mä väärin muista, tossa tulee kyllä sinne tankkiin uus tehokkaampi pumppu tilalle, tai semmonen mulla ainakin aikoinaan sinne laitetiin, ja ihan ton sarjan mukana se tuli mutta en muista pitikö tilata erikseen, vakio läppärungosta otetaan vanhat suutinhilut pois, ja jossain netissä oli neuvoja sen viilaamiseksi vähän paremmin virrtaavaksikin, löytynee googlella kun vähän haeskelee, sitte tohon tulee vielä tietokoneeseen se uus "lastu" minkä ne ohjelmoivat sun auton tietojen mukaan, eli kun saat sarjan käteen, siellä on lappu minkä sähköpostitat tai faxaat amerikkaan oikeilla tiedoilla täytettynä ja ne lähettää sulle sieltä tietojen mukaan ohjelmoidun kortin, kuuluu sarjan hintaan ton ohjelmointi ja lähetys... muistan silloin kun laittelin sähköpostin meneen yks tiistai ilta niin en saanut mitään varmistusta viestin perille menosta, mutta perjantai aamuna kahdeksalta olikin posteljooni koputtamassa oven taakse ja antamassa miamista lentorahtina tuleen paketin käteen...
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Homma menee juuri noin kuten Rytari kertoo.

    Bensapumppu tosiaan kuuluu vaihtaa tankkiin ja se on hankittava erikseen.
    Se ei tule sarjan mukana syystä että joissakin tapauksissa sitä ei vaihdeta (esim.Chevy Tahoe) tai niitä tarvitaan jopa kaksi jos kaksi tankkia autossa.

    Pumppu on EDL-3581 (oikeasti siis Wallbro 255) ja löytyy US-parts hyllystä suoraan.

    Siihen toki voi laittaa ulkopuolisen pumpunkin ja jättää sen alkuperäsen siirtopumpuksi tankkiin...itse tein näin.
    Lisäksi vaihdoin sen mukana tulleen kömpelön bensaregun säädettävään Aeromotive:n reguun ja tein bensalinjat metallipunosletkusta AN-liittimillä.

    Tuollanen regu,tosin en nyt muista kumpi numero...13106 tai 13107...ainoa ero noissa on tuo kiinnike,toisessa toisin päin.
    Omaani tein kokonaan uuden kiinikkeen että sain sen juuri haluamaani asentoon... http://www.aeromotiveinc.com/products.p ... 4&prod=175

    Nämä yllä mainitut muutokset tosin ovat käytännössä täysin turhia ja aiheuttavat lisäkuluja sekä työtä...on täysin jokaisen oma asia haluaako kaikkea aina säätää itse 8)

    Se uusi PROM ECM-boxiin tulee muutamassa päivässä USPS Express kuoressa suoraan kotiin ja käteen ojennettuna,kunhan ensin täytät sen sarjan mukana tulleen vihreän kortin HUOLELLISESTI ja lähetät Edelille.

    Kun se lastu sitten tulee,niin kannattaa tarkistaa heti käykö se sinne boxiin ja asentaa se sinne vaikka heti jos auto on jo työn alla.
    Omalla kohdalla nimittäin kävi fiba ja tuli uudemman malliseen boxiin tarkoitettu lastu,vaikkakin oli oikealla ohjelmalla...lähetin takaisin selvityksen kanssa ja sain pikana oikean.
     
  4. Rytari

    Rytari Gearhead

    juu, näin mä sen muistelin menneen. 2001 vai 2 se oli kun tommosen sportsideen laittelin aikoinaan.. muutti auton luonnetta aika oleellisesti...

    mulla vaan ei tullut se lastu kirjekuoressa vaan kohtuu isossa pahvilaatikossa vällyjen välissä :)
     
  5. BB615

    BB615 Gearhead

    Minulla ois sama hommeli ajatus tehdä autooni.
    Kertokaas miten paljon ja millätavalla tuo muuttaa auton käyttäytymistä...
     
  6. koiste

    koiste Gearhead

    Huomenna ois selvitettävä vastaavasta joka on laitettu -90 vaniin käyntihäiriöö... rupes vain epäilyttämään onkohan pumppu jäänyt vaihtamatta?!

    Mites teillä ketkä olette laittaneet sen onko ollut ongelmia?
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    ensimmäisen kerran kun laittoi virrat päälle ja starttas loppu ongelmat.. vanhalla ruiskulla niitä oli enemmänkin...
     
  8. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Sietääkö tämä MPFI tiukempaa nenää ja muita piristystoimenpiteitä?
    Onko lastujen kanssa jatkojalostettavissa jos konekokoonpanot vaihtelee?
     
  9. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Mulla menossa kiinni tommoinen 3502-kitti lähitulevaisuudessa,ja ainakin tbichips firmasta näytettiin vihreää valoa että voisi laittaa esim rullanokan.Antoivat varaosanrot suoraan.Vakiot 3502 setin suuttimet eivät kuulemma riitä esim 383 stroker kittiin.Kansina käy vaikka edelin tai Worldin versiot.
    Tuollaisella miedohkolla rullanokalla ja hyvillä kansilla tehojen pitäisi nousta +350 alueelle.
    Ja mun mielestä vakio 210hv versiokaan ei mikään laiska ole,niin millainen se on 350hv arvoilla...
     
  10. Rytari

    Rytari Gearhead

    siihen lappuun mikä lähetetään ohjelmointia varten tulee sitten muutamia tietoja sieltä nokkakortista ja kannetkin ne haluaa tietää, joten jotain vaikutusta luulis olevan... uusien lastujen saannista ei mulla taasen ole tietoa...
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    niin jos haluaa sen edelin toimittaman lastun niin ne haluaa että on edelin kannet,tbi-nokka ja peltisarjat.Silloin ne toimittaa lastun ilmaiseksi.Näin olen ymmärtänyt.
    Kun itse kyselin edeliltä jos poikkeaa esim rullanokka,niin nostivat kädet pystyyn eli eivät hirveän halukkaita hommaamaan "custom"-lastuja.
    Mutta jos haluaa jotain muuta niin siihenkin löytyy lääkkeet.Toki maksaa pikkasen.
     
  12. Mothertrucker

    Mothertrucker 3rd gear

    Joo, tuolla tbichips.comissa näyttää olevan lastua kaikkiin vehkeisiin. Lähettelee maililla tarkat tiedot koneesta niin äijä tekee customlastun.

    Paljos tollaselle tulee hintaa suomessa?
     
  13. koiste

    koiste Gearhead

    Pumpuksihan luulis ihan 8 pisteruisku camaron/corveten pumppu riittävän!
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    kaippa sille parisen hunttia tulee.Veikkaisin.En ole ko,firmassa vielä hinnoista suuremmin puhunut.Kysellyt vain mahdollisuuksia.
    Saattaa käydäkkin camaro/fbird pumppu,tai sitten joku bosch:in tekele.
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    ei mulla ainakaan aikoinaan ollut mitään puhetta/ongelmaa siitä että ei ollut muuta edeliä ruiskun lisäksi kun peltisarjat, nokat ja muut oli muiden valmistetta ja se lastu ei tuu ilmaseksi, on laskettu sinne ruiskun hintaan... semmosta olekaan kun ilmainen autonosa :)
     
  16. koiste

    koiste Gearhead


    Outoa on se et toi tahoen pumppu on sama tarvikkeena kuin -90 5.7 TBI vaniin myydään! :eek:
    Ja sit pitää tehokkaampi laittaa vaniin...
     
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    No joo olisi kai pitänyt lisätä se vuosimalli tuohon...1995 vuosimallin Tahoe:n EI VAIHDETA PUMPPUA,muihin pääasiallisesti kyllä.

    Se oikea tankkiin tuleva bensapumppu on tyyppiä Wallbro 255,mutta se myydään Edelbrock #3581 numerolla ja tuplatankkisiin numerolla #3580...ilmeisesti jotain pikkueroa noissa :eek:

    TBI pumpulla ei taida riitä paineet edes käynnistymiseen...vaatii vähintään n.36PSI ja TBI pumppu tuottaa sen jotain alle 20PSI.
    TPI pumppu voi kyllä riittää,mutta ei vastaa teholtaan lähellekään tuota Wallbro 255 pumppua,koska sitä käytetään myös viripumppuna juuri TPI koneiden kanssa.

    Hintaa pumpulla US-Parts:ssa kai jotain 120 -130 eur...ei siis juuri kannata viritellä muita pumppuja ellei ole jotain järkevää syytä siihen...itellä oli lähinnä kai laiskuus,mutta Wallbro on hyllyssä odottamassa.

    Kannattaa huomioida pumpun riittävä virransyöttö...ne alkuperäiset piuhat ovat mitä ovat.
    Virransyöttö mielellään laturin perästä paksummilla johdoilla oman releen ja sulakkeen kautta ja vanha virtapiiri ohjaamaan tätä relettä.

    Mitä tulee koneen luonteeseen,niin se muuttuu kyllä melkoisesti...kaikenlaiset tbi:lle ominaiset köhimiset ja nikottelut,sekä nakutusilmiöt varsinkin yläkierroksilla katoavat sen tien.
    Kone jaksaa kiertää ihan eri lailla yläkierroksillakin ja kaasuun vastaavuus paranee huimasti.

    En osaa sanoa paljonko tuo vaikuttaa ihan vakiokoneeseen jos kansia,nokkaa,pakosarjoja ja putkistoa ei asenneta,mutta luulisi senkin piristyvän tuosta jonkun verran.

    Lastu vaihdetaan AINA koneen ja auton mukaan kalibroituun riippumatta siitä kuinka paljon osia vaihdettu/ei ole vaihdettu.
    Tilauskuponkiin merkitään asennetut osat ja auton + ECM boxin tiedot !
     

Kerro tästä muillekin!