Edelbrockin säätö ja toiminta

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja p0ks, 10.8.2016.

  1. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Tuskin jumissa on, kun ei tulvi. Mutta voisko päästä jotenkin pois paikoiltaan? En oo vielä ehtinyt avata.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun aiemmin kertoman perusteella en lähtis laihentamaan kumpaakaan puolta, kuten edellisellä sivulla ehdottelinkin.

    Ensiöpuolella vakiosäätö on .113 suuttimet ja 71/47 neulat. Jos tasakaasulla kulkee nätisti niin voit helposti pelkillä neuloilla rikastaa power-puolta neuloilla jossa ohuemman pään (47) lukemat on 42 tai 37. Suutinta vaihtamalla rikastuu sekä cruise että power.
    Ja ne jouset vaikuttaa paljon kaasuun reagointiin.

    Toisiopuolen vakiosuutin on .107, ja jos siellä nyt on .110 (?) niin tuskin voi olla niin rikkaallaan että tekis jotain oireita.
     
  3. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Laitoin ensiöpuolelle nuo .116 suuttimet ja toisiolle .113 niin nyt pystyy jo kiihdyttämäänkin reilummin mut ihan pedaali pohjassa tekee vielä tuon prötäyksen ja sit vasta mennään mutta kylläpä muuttu kulkupuolikin kun sai noi toisiot aukeamaan kunnolla ja isoompaa suutinta.
    Eroa tosin .110 ja .113 suuttimilla toisiopuolella ei huomannu.
    Pitää jostain metsästää noita jousia ja neuloja että jos niillä sais hienosäädettyä tuon vielä, otin pari tulppaa irti ja oli jonnin verran valkoseksi vetänny eli jokseenkin laihalla se vielä käy.
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Power puolta voit vielä rikastaa laittamalla .116 suuttimet toisioonkin ja hommaat 70/42 ja/tai 70/37 neulat, sekä sen jousisarjan jolla voi säätää ensiöitten rikastusvaihetta.
    Niitä saat erikseenkin ostettua vaikka Us-partsista.
     
    p0ks tykkää tästä.
  5. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Mitens ku mulla on acdelcon 43ts malliset(alkukoodia en muista mutta 2 arvoa viileemmät) tulpat niin kun ajelee kaupungis jonkun aikaa niin tuntuu että käynti muuttuu raskaammaksi ja heikommaksi sekä bensaa tuntuis menevän reilusti niin voiko nuo tulpat menettää ns. Sytytys tehoa vähäsellä kuormituksella? Reippaammassa ajossa/kiihdyttelyssä tuntus taas toimivan erihyvin.
    Ajelin alkuun e85/98 sekotuksella niin sen takia laitettu nuo kylmät tulpat, ilmeisesti pitäis nyt kun ajaa pelkällä 98 niin astetta lämpösempiin muuttaa?
     
  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Voit tietysti kokeilla kuumempia tulppiakin, mutta saattaa sulla olla myös tyhjäkäynti tai cruise seokset turhan rikkaallakin. Ellei peräti sitä bensapainetta ole sen verran liikaa että neulaventtiilit hieman vuotaa ja siten rikastaa seosta hissukseen ajellessa.

    Jos kokeilet laihentaa cruise seoksia, niin voisit laittaa aiemmin ehdottamieni neulojen sijaan sellaset joissa paksu osuus olis 73 tai 75 kokoa ja ohut 37-42, siis esim 75/42 jne. Partsista löytyy hyvä valikoima.

    E85 ei vaadi kylmempiä tulppia, oikeastaan jopa päinvastoin, jos seokset on säädetty sille tarpeeksi rikkaalla.
    Se kun viilentää konetta ja palotapahtumaa.
     
  7. bbcamaro73

    bbcamaro73 1st gear

    komppaan tuota partsia ite hommasin säätö sarjan omaa edeliä varten vaihtoehtoja muutama ja edullisempi kuin irralleen ostettuna , mitä prötäämiseen tulee oli sitä tos omassaki aiemmin..
    ja kylmänä tietty vieläki mut ne jouset ko laitaa oikeat (hakemalla sarjasta ..siin tulee 4:jät eri)
    ja kandee lukea ajatuksella edelin kaasuttimen opas jonka täällä jossain keskustelussa olen bongannut itsekki .. ja se ilmansuodatin ei koskaan ole tarpeeksi iso tai korkea ..
    sen verran vielä et noi edelin neulaventtiilit taitaa olla aika pienet? mut tuskin vika siin et kakku loppuu? ite kairasin ne suuremmiks en suosittele tekemään ellei ole varma et vika siin saattaa tulla niitä tulvimis ongelmia jos poraus menee pieleen
     
  8. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Saako noilla jousilla vaikutusta tohon maholliseen neulojen nousemiseen vai onko hommattava bensan paineen säädin?
    Yks mikä varmasti tuossa voisi ahdistaa on tuo matala muistaakseni 3" korkea edelin avonainen ilman putsari (korkeempaa ei pmahu) kun imee kuumaa ilmaa konehuoneesta mutta en viittis peltiä ruveta leikkaamaan..
    Onkohan noita snorkkeli mallin putsareita olemassa 3" korkeena niin sais niitten avulla ohjattua kylmää ilmaa koneelle?
     
    Muokattu: 19.8.2016
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jouset vaikuttaa siihen millä alipaineella neulat nousee ylös ja rikastaa seosta.
    Niillä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä bensapaineen ja neulaventtiilien kanssa, jotka säätelee bensapinnan tasoa.
     
    bbcamaro73 tykkää tästä.
  10. bbcamaro73

    bbcamaro73 1st gear

    jouset tekee juurikin noin ja sitä "tumppausta" ei oikeilla jousilla tapahdu mikäli ei lasketa kylmää mottia (ainakaa itellä) tuossa omas 1413 (800) kaasarissa on 116 ja 107 suutttimet
    ja neulat sitte sen mukaa et haluaako voimaa enempi vai cruisailla jouset on jäykimmät..
    (hopeiset väriltää) noilla pelittää kohtalaisen hyvin ja ilmanputsarina sellanen läpivirtaavalla kannella et tulis ilmaaki ei oo reikää pellis vaik auttas paljon seki
     
  11. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Palataan tähän kun tuli taas hieman ongelmia.
    Viime vuoteen muuten sama kokoon pano mutta isommat venttiilit laitettu kansiin ja nyt semmoinen ongelma että rupee nakuttamaan kun polkasee kaasun kokonaan pohjaan/kun toisiot aukeaa. Tasakaasu ja noin puoli kaasu kiihdytys ok, auttaako ensiöiden power puolen rikastaminen tohon että nakutusta tulee kun toisiot aukeaa?
    Ensiöllä 116 suuttimet ja 70/42 neulat, toisio 113 ja bensapinnat ohjeen mukaiset 1.1cm.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos tuota rikastamalla yrittäis hoitaa niin helppo kokeilla ensin 70/37 neuloilla ja seuraavaksi toisioihin 116 suuttimet.

    Onko nakuttaminen tullut selkeästi tuon kansimuutoksen myötä vai muuten vaan yhtäkkiä?
    Sytytyksen tarkistaminen vois olla paikallaan, ja erityisesti sen kierrosluvun ennakot jolla nakutusta esiintyy.
     
  13. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Nakutus alko kun lisäsin sytytys ennakkoa kun D päällä käynti oli huono ja kierrokset tippu 950->johkun 450-500. Lisäsin sytkää niin paljon että missä kierrokset sekä käynti oli korkeimmat ja tasasimmat, alipaineet mittarin mukaan imusarjassa korkeimmillaan ja siitä hieman takasin päin, nyt käy D päällä paljon paremmin ja kierroksetkin nousi. Laitoin myös bensanpaineen säätimen 8psi->5.5psi ja korjaussarjan kaasariin niin kaikin puolin parani käyttäytminen pois lukien täyskaasulla kun nakuttaa.
    Tos edelin korjaussarjassa oli musta kärkinen neula mikä tulee kohon viereen ja kaasarissa oli aiemmin punakärkinen kiinni, mitä eroa näillä?
    Pitää tosiaan tilata tuommoin rikkaampi neula ja jossei auta niin kokeilla isompaa suutinta toisiolle.
    Edit: ilmanputsari isoni tuumalla 3"->4"
    Tämä tuskin mihkään vaikuttaa? :D
     
    Muokattu: 15.8.2017
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Ennakkoa on nyt varmaan liikaa joka aiheuttaa nakutusta.

    Jos sulla on sellanen alipainesäätimellä varustettu HEI, ja letku on kaasarin ported vacuumissa, niin saat tyhjäkäyntiennakot korotettua helposti vaihtamalla sen siihen alempaan manifold vacuum-lähtöön.

    Sitten voit pudottaa sytkäennakkoa sen verran ettei nakuta.
     
  15. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Manifold vacuumissa on ollu tuo alipaine letku, ja HEI jakaja.
    Osaako joku sanoa noista kohon neulista jotain?
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sun ehkä pitäis sitten rajottaa täyttä ennakkoa, voi olla että vähän jäykemmät keskipakosäätimen jousetkin riittäis.

    Kohon neuloja on mustia ja punaisia, ja ollut kuulemma jopa sekaisin samassa satsissa joten ei liene oleellista eroa.
     
    p0ks ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos sulla on hyvin löysät tai jo kuoleentuneet keskipakojouset joilla säädin vetää ennakkoa jo tyhjäkäynnillä, voi sekin lisätä kuvailemaasi ongelmaa.
    Kun kytket vaihteen ja kierrokset tippuu, vähenee myös ennakko joka pudottaa niitä kierroksia vielä lisää.

    Vähän jäykemmillä keskipakosäätimen jousilla voi tuokin oire vähentyä.
     
  18. Weijari

    Weijari 2nd gear

    Voisko olla liian löysät neulojen jouset, eli kun lyöt löylyt kiukaalle, alipaine tippuu ja jouset ei nosta neuloja tarpeeksi / nopeasti?
     
  19. p0ks

    p0ks 2nd gear

    Palataan astialle...
    Eli nyt säädöt sillain jees et ei nakuta ja cruise 80km/h ok afr n. 15 ja ei nyi.
    Mutta 60km/h nopeudessa pinta kaasulla mentäessä menee niin laihalle että rupee nykimään ja sitten kun mennään 90km/h ja ylitte aina motari nopeuksiin asti niin mennään vähän turhan rikkaalla(mielestäni)? afr ollessa n. 13, vai eikö isommilla nopeuksilla seoksia saada laihemmalle? Toimii hyvin kyllä mutta nyt haen taloudellisinta toimintaa..
    Eikö noissa molemmilla nopeuksilla tasakaasulla mennä neulojen cruise osuudella?
    Lappulattiassa alle 130km/h nopeuksissa afr 12 eli vähän turhan rikkaat mutta sitten kun mennään taas yli 130km/h ni afr 12.5-13 mikä kuullemma optimi?
    Tyhjäkäynti afr 14.7 luokkaa..
    Ja plx laajakaistalla mitattu..
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Aivan pienellä pintakaasulla nykiminen kertoo siirtymävaiheen laihuudesta, jonka hienosäätö on poraushommia.
    Googlaa "Edelbrock idle channel restrictor", ja isonna sitä poraamalla idle air bleedin läpi.
    Air bleed holkkia ei tarvi irrottaa, koska se on isompi kuin se restrictor.
    Restrictorin koko on sun kaasarissa ilmeisesti .050" (1.27mm). Isonna sitä korkeintaan 1.4mm kokoiseksi ja kokeile mitä tapahtuu.
    Jos varsinaisilla maantienopeuksilla on rikkaallaan, niin neuloilla cruisea laihemmaksi.

    Kun kyseessä on viritetty kone ja mittarin kanssa säädät, niin ei kannata aina orjallisesti pyrkiä yleisohjeitten ihanteellisiin lukemiin, koska koneetkin on yksilöitä. Luota myös perseeseesi!
     
    p0ks ja Jussi289 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!