EFI kaasarin tilalle mopar 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja dodmike, 20.12.2013.

  1. dodmike

    dodmike 1st gear

    onko kellään kokemuksia noista ruiskuvehkeistä jotka laitetaan kaasarien tilalle msd,holley,fast ja edelbrock
     
  2. flw-65

    flw-65 3rd gear

    On kokemuksia parin kesän ajalta. Laitoin omaan 429,n Holleyn Projection 2D TBI-systeemin.
    Toimiihan se...jotenkin, mutta on kyllä oikeesti aika kivikautinen, analoginen järjestelmä :-? Säätäminen vaikeaa, olen päättänyt modata sen Megasquirtiksi, ja lisätä Fordin Edis 8 suorasytytyksen
    kaveriksi. TBI,nä säilytän vielä, mutta tulevaisuudessa muutan 8-piste ruutaksi.
    Iso harppaus , ja paljon opittavaa tiedossa....mutta ihan mielenkiintoinen projekti :)
     
  3. dodmike

    dodmike 1st gear

    jotakin nuo viidakkorummut kertos et,ei oikein pelais nuo,kyllähän toi 8-piste ois tarkempi mut monimutkasempi laitaa,tartteis olla ASIANTUNTIJA.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Analogisen polttoaineen ruiskutuksen, 6 piste, slanttiin aivan hiljattain itse suunnitelleena ja rakentaneena ehdotan että jos ei hyvälaatuinen kaasutin riitä, niin siirry sitten digitaaliseen monipiteruiskuun samantein. Pitää olla enemmän guru, että säätää analogisen ruiskun kuin tietokoneohjatun digitaalisen, MOT. Kaasuttimen paikalle laitettu yksipisteruisku antaa ehkä sen verran etua, ettei sormet haise bensalle joka säädön jälkeen, mutta siihen ne edut suurin piirtein jää. Monipisteruiskulla saa aika edullisellakin ohjauksella aika paljon enemmän niitä säätömahdollisuuksia vs kaasutin/yksipisteruutta.

    Ja rakensit mitä hyvänsä, niin osta letkut, jotka soveltuu polttoaineellesi. Mulla on rakennussarjassa ollut RE85 ainetta keväästä asti, nyt on katsastettu ja ajettu ehkä 100km. Ja hemme#ti, jo on osassa polttoainelinjan kumiletkuja HALKEAMIA.

    Kirjoitettu iPadilla, eikä jaksa fiilata pilikkuja,
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Huono idea mutta entäs 318 tbi kone tai 318tbi vehkeet? Niitä saanut välillä aika edukkaasti.

    Ei tosin mikään monipisteruisku eikä varmasti kummoiset säätömahdollisuudet saatika virityskäyttö mutta niin.
     
  6. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tuossa pari wanhaa topikkia aiheesta (kun ei jaksa uudestaankaan kirjoitella) :
    viewtopic.php?f=8&t=232075

    viewtopic.php?f=8&t=235477

    Ei todellaakaan ole mikaan oikotie onneen ja kaasutin on 10x varmatoimisempi, mutta esim. polttoaineen vaihto (bensa/E85) on helppoa jne....

    Eika hankintamenot jaa sitten pelkkaan ruiskuun, tastakin puuttuu a;n pilkut sen takia, koska tanaan saapui Ausseista ruiskua varten ostettu Windows-tabletti :D

    Jos koneen erilainen ulkonako ei haittaa, niin samalla rahallahan saa uudemman MPI-koneenkin....
     
  7. puna niska

    puna niska Gearhead

    No mikään ei varmaan oo oikotie onneen enempi sanosin että mikä taittuu iteltä paremmin mutta jos riuskua nii ennemmin 8 reikänen ko 2.
     
  8. dodmike

    dodmike 1st gear

    Taidan pysyä kaasarissa,niin en saa pääsärkyä.hermot mennee jos maksaa yli 2donnaa ja ei pelaa,kiitos kommenteista
     
  9. Karpov

    Karpov Double Gearhead


    Fiksu mies!
     
  10. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    8-pisteruisku Megasquirtilla ja suorasytkällä ei oo kovin mahoton rakentaa. Ite tein Fordin 302:seen, oli tosin valmiiks 8-pisteruutta eli imusarjat, parit anturit ja suuttimet/suutinkiskot oli valmiina. Tää oli siis vm88-93 Crown Vicin kone. Loput tuli eri osista ja tein ite.

    Paljo juttuja tarvii tehä ja rahaa palaa, mut toi Megalla suorasytkällä toimii. Oon ajellu nyt kesän ja talvee eikä oo tekniikassa ollu ongelmia, pelaa ku kello ja käynnistyy aamulla välittömästi ku kone pääsee pyörähtää. Mut menee varmasti useempi tonni rahaa, prkleen äkkiä niistä kertyy ku pikkujuttuja ostelee. :odroll:
     
  11. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Itse olen sitä mieltä, että kyllä ne ruisku vermeet saa pelaamaan. Vaatii tosin opiskelua aiheesta, että juurikin mitä vermeitä käyttää ja miten niitä säädetään. Toimiihan ne ruskuit muillakin. Tarvitaan vain se mielenkiinto etsiä sitä tietoa noista ruisku systeemeistä. No, mua ei ainakaan oo alkanu noi ruiskut kiinnostamaan, käyttöautokin on kärkijakajalla ja kaasarilla. Sillä periaatteella menen edelleenkin, että mitä yksinkertasemmat systeemit on, sitä varmatoimisemmat ne on.
     
  12. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Komppaan Kalua, tosin en tiiä muista ruiskujutuista mutta tohon Megaan löytyy MsExtrasta aivan sairaasti tietoo. Jos on joku probleema, kato MsExtrasta, 99% varmasti siellä on ratkasu. Ite ymmärtäny sähköistä ku miten lamppu toimii ku rupesin tota omaa Megaa tekaroimaan mutta parin kaverin avustuksella ja googlettamalla (MsExtrasta siis suurimmaks osaks) löyty helposti tietoo miten asiat hoituu. Purkkiin ku syötti alkutiedot niin sekin hoitu aika helposti MsExtran avustuksella. Eikä noi piuhotus yms jutut oo niin vaikeita ku ne alkuun näyttää, ite selvisin melkeen kerralla käyntikuntoseks; purkissa oli apparin suuttimet jääny maihin hyppytinalla ja triggerin anturin piuhat väärinpäin vaikka katoin et ne olis oikein. Näistäki selvis ku muistaa miettiä että ekana kattoo ne PERUSJUTUT.

    Jos on mielenkiintoo laittaa rahaa tommoseen ite tehtyyn ruiskuun ni oikeesti kokeilkaa. Ei se oo niin vaikeeta tehä ruiskupannua Megalla ku luulis. Vaatii vaan aikaa ja kärsivällisyyttä ettiä tietoo ja tehä/kokeilla rauhassa. Mulla on muuten topicki tosta oman ronttosen rakentelusta, oliko siel 25-30 sivua juttua ja siel on noi ruiskuhommat aika alusta asti. Jos kiinnostaa käyä tsekkaa miltä se näyttää kentällä se ruiskuhomma ni käykää lukee:

    http://www.cruisingnight.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=23


    Multa voi kans kysyä jos kiinnostaa tietää enempi / jotain muuta noista ruiskuhommista.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    anteeks, mielestäni ihme hifistelyä, kallista sellaista. Kyllä analooginen ( 4kurkkua, 2 niistä alipaineella) edelbrock kaasari on hinta / laatusuhteeltaan paras, sen kun laittaa sopivan CFM:n omaavan paikalleen ja lähtee ajamaan ?
     
  14. dodmike

    dodmike 1st gear

    Mul on nyt tällä hetkellä lukittu ne 2 kurkkua täysin auki,hyvin pelaa eihän sitä kesällä ryyppyä tarvii,muuta ku viihteellä
     
  15. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Ehdottomasti laittaisin ruiskun jos olisi varaa, sen verran mukavuuden haluinen olen. Eikä moottorin käytös ainakaan huonone.
     
  16. guru

    guru Gearhead

    no onko se kaahari tosiaan parempi kuin moparin 2-piste ruutta? MINUN mielestä tossa ei oo muuta vikaa kun kallis tyhjäkäynti moottori ja sen kun jättää pois niin toimii kuin kaasari

    monipiste ruutta imusarja ei taas sovi noihin la koneisiin
    mutta sillä saa sitten jo ominaisuuksia

    niin mega siinä on oikotie onneen jos siihen jaksaa perehtyä
     
  17. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Niin, eihän tässä ole mistään järjestä kysymys, vaan kiinnostuksesta nyky tekniikan sovittamisesta vanhaan moottoriin. Kulutus voi hieman laskea (tuskin läheskään tärkein asia ), käynnistyvyys paranee, ja moottorin teho voi hieman jopa nousta... siis hieman. Mutta tärkein kriteeri lienee onnistumisen tuottama ilo :))
     
  18. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Niin, muuten. Mistä näitä Edis 8 kilkkeitä kanttis etsiä, kun ei täältä tunnu löytyvän. Ebayssa näyttäis olevan kyllä, mutta tohtiiko ostaa vanhoja kamoja ?? Uudet maksaa aika paljon :(
     
  19. Pikku-Kalle

    Pikku-Kalle Gearhead

    Mä ostin vanhat kamat ebaysta ja on pelittäny.
     
  20. flw-65

    flw-65 3rd gear

    Jeps, pitänee harkita vakavasti jos ei täältä suomesta löydy, ja ei niitä taida täältä ihan helpolla löytyä. TriggerWheel.com vois olla myös sopiva paikka, jäiskö tullit sun muut pois ?
     

Kerro tästä muillekin!