Eikö katsastuksessa tarkisteta valoja?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja T.hilter, 5.12.2010.

  1. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Kyylätäänkö pelkästään se E-merkintä vai mistä johtuu että 1/3 vastaantulijoista häikäisee valoillaan miten sattuu? Usein juuri tienpuoleinen valo osoittaa ylös ja häikäisee niin perkeleesti. Ja istun sentään melkein puoli metriä ylempänä kuin henkilöautossa.

    Oman autoni katsastus Saksassa ei ollut mennyt läpi ylös näyttävien valojen takia vaan ei siitä mitään sanottu Maailman Parhaassa Rekisteröintäkatsastuksessa joka on kuulemma kansallisen turvallisuuden takia kun ulkomailla ei olla niin tarkkoja.
     
  2. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Virheitä sattuu, jopa katsastusmiehelle.
     
  3. Rust Devil

    Rust Devil Gearhead

    Ite tehny saman huomion.Vai rustaako ne valoja katastuksen jälkeen mieleisekseen?
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Kyllä mun autoista ne on ne valojen suuntaukset kattonu. joskus leimamies jopa säätäny kun on ollu väärin suunnattu. Mut ei siitä hylätä, siitä tulee kai vaan korjauskehotus eikä sitä kai kukaan valvo että noudatetaanko sitä
     
  5. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Porukka myös laittaa noita jälkiasennus xenoneja, jotka sitten katsastukseen vaihdetaan pois kun eivät kelpaa katsastusmiehelle. Ei ihme jos näitä häikäsijöitä tulee vastaan.
     
  6. bootsi

    bootsi Gearhead

  7. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ei aina muista kattoa valoja. Eikä aina muutakaan...

    Voin sanoa että luulin ostaneeni hyvän auton kun se oli just 2 vk sitten katsastettu Mäntässä.
    Runkopalkit keskeltä 20cm matkalta auki, lehtijousien takaa poikki, ja yks korinkannattimen korvake puuttui kokonaan. Helmapalkit oli takaa kiinni juuri ja juuri muutamasta kohtaa... Jarrutuksessa lorahti polttoaineet taka-akselille ja siitä takajarruille. :wc:

    Oli tuossa muitakin juttuja joista myyjä puhui paskaa, mutta ne nyt ei varsinaisesti katsurin ongelmia ollut.
     
  8. virta

    virta Gearhead

    Mistähän se johtuu että omia valoja aina pitää katsastuksessa säätää.Asemalla missä käyn katsastusmies säätää itse ne.

    Mahtaako polttimon vaihto saada nuo pois suunnasta kun aina saa ruuvata.
     
  9. DC

    DC Gearhead

    Omassa käyttö Vitossa on jotain mystistä valojen suuntauksen suhteen. Katsastuksessa suuntaus on tarkistettu ja huoltoasemallakin todettu oikeaksi koneen käydessä mutta vastaantulijat vilkuttelee valoja jos en ruuvaa siitä kojelaudan nupikasta paria pykälää alaspäin...ja ihan normi polttimot siellä on. Onhan siinä vähän erikoinen järjestely siinä umpiossa itsessään kun H4 polttimossa on pitkät ja sumarit ja lyhyille on oma H3 mutta se ei ole asian ydin...onko jollakin vinkiksi muuta kuin auton vaihto... :-?
     
  10. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Toi voi olla kun niitä saa ruuvata niin vitusti. Ja en yhtään ihmettele että jatkuvasti tulee semmosia vastaan missä ei oo kun toinen valo toiminnassa. Kun tommonen perusasia niinku polttimon vaihtaminen on tekemällä tehty niin vitun vaikeeks ettei sitä monikaan osaa ja ne harvat jotka osaa, ei viitsi tai ehdi :wc: Vittu kun esimerkiks kiertokangen vaihtaminen on helvetisti paljon helpompi ja ainaki puolet pienempitöinen homma kun ajovalon polttimon vaihtaminen :wc:
     
  11. pikkupiru

    pikkupiru Double Gearhead

    tuttu sano aikoinaan et jossai halppispolttimois saattaa olla valmiix valokuvio päin peetä.
     
  12. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    En itse yleensä töllötä niitä vastaantulijoiden valoja, jotenka mitään yleistä suuntausongelmaa en kyllä pysty vahvistamaan. Näköni on hyvä. Samoin sumarit ei yleensä häikäise, vaikka en ymmärrä miksi jotkut niitä käyttää...
    Muutaman kerran nämä kansanpoliisit on mulle välkytelleet pitkiä kun ilmeisesti luulleet täysin laillisia huomiovaloja (jotka ei takuulla häikäise) sumuvaloiksi.
    Että tuota joo.
    Mulla on kerran ollut jotain 15 v. sitten katsastuksessa sanomista suuntauksesta, silloin katsuri ruuvasi itse kohdilleen eikä siinä sen kummempaa. Tais olla vielä niin että lyhyet näytti liian alas.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    :eek: häikäsee ne töllöttämättäkin jos on häikästäkseen. Yöllä kyllä vituttaa varsinkin korotettujen pikuppien/maasturien valot mitkä on jätetty säätämättä. Harmi että keskisormea on pimeässä turha näyttää.

    Juuri ajelin 800 km reissun upouuvella Ford E-450 vanilla, ja jotain vikaan siinäkin oli valojen suuntauksessa/valoissa. Vastaantulijat vilkutteli, mitään korkeussäätöä ei ollut. Onneksi keskisormea ei näe pimeässä. Muutenkin aivan käsittämättömän paskat valot. Lyhyillä näki paremmin kuin pitkillä :wc:
     
  14. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Kannattaisko suuntausta tarkistaa jos pitkät näyttää taivaalle ja lyhkäset häikäsee vastaantulijat. Ennenku moittii valoja sen enempää.
     
  15. pocale

    pocale 1st gear

    ainakin H7 polttimon saa ainakin joihinkin automalleihin helposti vahingossa asennettua siten, että jää kantamaan toisesta reunastaan. Tietysti juuri siten, että kuvio nousee ylös.
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    jos viittaat mun kommenttiin, niin kiinnostus niiden valojen sielunelämään päättyi samalla hetkellä kuin auton vuokra-aika.
     
  17. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Kyllä, viittasin sun kommenttiisi, en tiennyt ko. auton olleen vuokralla, toivottavasti kerroit vuokraajalle valojen olevan aivan paskat, tai että niiden suuntaus on kohti suurta taivaallista mustaa aukkoa.
     
  18. pekkosbill

    pekkosbill 3rd gear

    oli kanssa kerran vuokralla fiat ducato jonka valoilla ei nähnyt mitään, ite sit tarkistin valot ja MOLEMMAT ajovalon polttimot asennettu väärin. asennon korjaus ja alko näkymään...
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    MILLÄÄN ei näe niin hyvin kuin silmällä...


    :wink:
     
  20. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    US -valojen suuntaus ei aina onnistu suuntauslaitteella

    Itsellä kokemusta vanin cromimaskiin kuuluvista valoista. Ei siis tämä euro maski joka näyttää HiAcen maskilta. Niitä säädettiin metrossa, muualla ja konttorissa. Ei ne häikäisseet vastaantulijoita mutta ei niillä kyllä mitään nähnytkään. Valoa oli joissain kohdin niin että häikäisi. Mutta siellä missä sitä olisi tarvittu, oli vain hämärää. Lopulta menin pimeälle ja lumiselle metsätielle ja laitoin pahvia vuorotellen molempien umpioiden eteen. Silloin juju selvisi. Valokuvio onkin V -muotoinen. Kun molemmat säädettiin suuntauslaitteella, niin kuviot olivat päällekkäin ja valaistus erittäin epätasainen. Kun kumpaakin umpiota käänsi reilusti ulospäin, muodostui eräänlainen W. Eli valokuvion sisemmät osat menevät ristiin, ja paikkaavat hämärät alueet. Nyt olen liki 10 v autolla ajanut, ja kaikki kyydissä olleet ovat ihmetelleet kuinka voi amerikkalaisessa autossa olla niin hyvät valot. Polttimotkin on jo 100 tkm ajetut ja hyvin näkee edelleen. Katsatuksessa eivät asiasta mitään huomauta. Joskus kun olen suuntauslaitteeseen vilkaissut, niin valokuvio on kyllä niin erikoinen, että taatusti ei vastaavaan päätyisi.
    Silloin harvoin kun olen autoa ulkopuolisessa huollossa (metrossa) käyttänyt, olen erityisesti kieltänyt koskemaan valoihin edesvastuun uhalla.
     

Kerro tästä muillekin!