Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. 528

    528 Gearhead

    Maalasin metallivärillä auton kyljen ja lakkasin sen. Pinnasta tuli hyvä. Metallivärin alla näkyy vain hiontajälkiä. Hioin hiontavärin 400 karkeudella ja sitten pyyhin 600 karkeudella, mutta en ilmeisesti tarpeeksi. Nyt aionkin maalata uudestaan sen. Eli hionko lakan mataksi ja siihen hiontavärin päälle ja hion sen paremmin. Vai miten tuo kannattaisi tehdä? Riittääkö 600 karkeus tuohon metallivärin alle? Väri on vaalea metallinhohto.
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    jos lakkaa on ns normikerros,hio sileexsi ja uudet värit päälle,jos pitää häivyttää entiselle värille,ruiskuta base lakkaa reunoille,sitten värimassa,ei jää hiontanaarmuja näkyviin.
     
  3. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Juurikin näin. Ja täsmennetään vielä että mieluusti vesihiontana 800 -> 1000, ei jää naarmut sitten häiritsemään.
     
  4. 528

    528 Gearhead

    Miten muuten tuo vesihionta hiomavärin kanssa? Meneekö kosteus sinne maaliin? Eli jos hioo hiontavärin ensin 400 ja 600 karkeudella kuivana ja sitten vaikka 800 ja 1000 veden kanssa. Kuinka nopeasti vesihionnan jälkeen voi maalata päälle metallivärin?
     
  5. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Ei se sitä paljon ime, mutta tietysti kannattaa varman päälle pelata. Jos ei oo mikään kiire, niin esim yön yli kun odottelee.
     
  6. tikkku

    tikkku 1st gear

    alota 240 paperilla sitten vaikka 360 ja lopuksi 600 jos on joku hopea metalli sävy niin sitten 800 lopetus.. ite olen aina hionu kuivana, hirveetä sotkemista tuon veden kanssa.. hioskelee vedellä sitten niitä valumia..
     
  7. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Jos ei itsellä ole aikaa turata tai muuten intoa.... Niin voi tarjota mulle niitä projekteja. Tehdään harrastelija ystävälliseen hintaan, ihan harrastuksen ja harjoituksen vuoksi. Mitään show tasoa en lupaa, mutta normaaliin käyttöön ja näyttöön luulis riittävän. Tietysti myllyttämällä saa parempaa.
    Aika taulu on vapaa kunhan saan oman auton rempan valmiiksi ja muutaman pikku jutun tehtyä. Auto voidaan hakea tarvittaessa mikäli kärryyn mahtuu ja se on vapaa (ei oma ) ja tietysti palautetaan. Halukkaat ja rohkeat :rotfl: voi heittää YV:tä niin voin ilmoitella suoraan kun kalenteri on vapaa.
     
  8. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Mulla vois kanssa kesällä olla aikaa yks projekti värittää. Paikkaa tosin itsellä ei ole, eli talli täytyy löytyä omasta takaa, hml lähistöltä.
    Harrastajahinnoin tietenkin
     
  9. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Ilmeisesti kaikkien autot on hyväs maalis. Tai sitte olis pitäny ilmoittaa että maalaan vaikka ilmaiseksi. Jahka ehditään jotain maalata niin laitetaan vaikka kuvaa näytille, vaikkei ne kerro yhtään mitään.
     
  10. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Itse olen hionut olosuhteiden pakosta aina veden kanssa, ni ei tarvi siivota autotallista hiontapölyjä niin usein. Tokihan ne lattialta hiontajätteet kuivuttaan jonkun verran pölisee, mutta lattia (pelkästään) on helpompi putsata kuin kaikki mahdolliset tasot ja pystypinnat. Ulkona jos pääsee hiomaan tai on maalaustila erikseen, on lähtökohtakin jo täysin eri.

    Lisäksi olen pyrkinyt siihen, että kun hiontaväriä lähden ruiskuttamaan, niin tiedän, ettei tarvitse hioa kuin 800 paperilla lopuksi. Jep, kuulostaa ehkä oudolta, mutta itse olen päässyt mielestäni helpommalla, kun ei tarvitse hävittää kuin ruiskutusjälki (joka yleensä hiontavärillä on enemmän tai vähemmän karkea), kuin että alkaisin hiomaan monella eri karkeudella edellisen paperin naarmuja pois. Tällöin ei hiontaväriäkään hionnan takia tarvitse vetää niin paljoa. 240 paperilla kun sitä tavaraa lähtee jo aika reilusti muutamalla pyyhkäsyllä. Paperia toki kuluu ehkä vähän reilummin, mutta halpaahan se on.

    Tottumiskysymyksiä.

    EDIT: Ja veden kanssa lotratessa olen käyttänyt pehmeää pesusientä apuna, sillä saa hiontajätteet ja ylimääräiset vedet pyyhittyä pois kätevästi samalla kun liottelee paperia.
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Minä oon maalaillut tähän asti lähinnä kitaran runkoja ja käyttänyt pohjamaalin jälkeen "pintavärin" (raskaan kaluston) sävyjä (+kovetin ja tinneri). Välineenä ollu bilteman halpa "pro"-ruisku muistaakseni 1,4 suuttimella.
    Nyt pitäis kohta/joskus maalata oma harrasteauto. Luettuani tämän ketjun (oikeasti) kokonaan läpi, jäi vähän sekava olo, mutta joku perusmetodi pitäisi hommaan ottaa ja ajattelin tehdä näin:

    Hion vanhaa pintaa auki ja ruosteet esiin. Hion ruostekohdat huolella ja sivelen fosforihapolla. Hapon pesun jälkeen kittaan/hion/tasoitan kittausta vaativat kohdat. Sitten epoxi, hiontaväri ja 2k (raskaan kaluston) väri. Välissä hion/tasoitan/karhennan.

    Voiko ajatella, että tuolla tavoin olisi mahdollisuuksia onnistua kohtuullisesti? "Näyttelyautoa" en ole tekemässä. Voiko nuo kaikki ruiskutettavat kerrokset tehdä tuolla samalla laitteella/suuttimella/paineilla, vai pitäiskö jossain kohtaa säätää johonkin suuntaan?
     
  12. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    Uskoisin, että onnistuu samoilla asetuksilla koko urakka. Multa ainakin onnistuis. En minäkään paineita säätele vaikka välillä ruiskua vaihtaisinkin (paitsi kynäruiskuun vaihtaessa). 3 baria on mulla vakiintunut paineeksi, ehkä kymmenyksen, pari alle, kun liipasimen painaa pohjaan.
     
  13. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Kiitos!
     
  14. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    En usko että millään saat ainakaan epoksia tuosta 1.4 suuttimesta läpi, ellei nyt sitten ihan pelkkää värjättyä tinneriä aja, ja se taas ei oikein tee asiaansa... Hiomavärikin voi olla vähän vaikeaa saada läpi. Suosiolla vaan 1.8 tai jopa 2.0 suutin kaupasta. Paljon vaivattomampi maalata ja saa huomattavasti paksumman ja siistimmän kalvon.

    Ja tuo 3bar painetta on omasta mielestä liikaa, tulee melko ohuena sumuna jolloin varsinkin aloittelijalla tulee helposti karkea pinta.

    Jarpat, mikä harrastevekoitin sulla on, ootko varma ettei oo termoplastinen maali? Keittää meinaan varmasti epoksin alla.
     
  15. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Tjaah... ?? 63 letukka se on, mutta en tiedä onko alkuperäistä maalia missään. Katto on ylipäätään maalissa ja kaikki muu näyttää "ferrexiltä". Tarkoitus olis maalata pikkuhiljaa ovet ja luukut erikseen, siinähän sen sit näkee miten ne onnistuu. Katto, takasiivet ja saranatolpat sitten katoksessa pihalla yhtenä kokonaisuutena.
     
  16. Beornegar

    Beornegar 3rd gear

    Kannattaa kokeilla pitää jotain tinneriin kastettua rättiä jonkin aikaa erikohtien päällä. Teippaa vaikka elmukelmua päälle ettei pääse haihtumaan ja antaa yön yli olla. Jos alkaa kuplimaan niin ainoat vaihtoehdot on hioa pellille tai käyttää eristeväriä
     
  17. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Mainio vinkki! :wink:
     
  18. Petri.l

    Petri.l 1st gear

    Nyt ois vähän auton maalausta ja värinä debeerin lb7z. Eli volkkarin hopea. Sekotus suhde 1:1. Eli laitanko esim 1dl maalia,1dl kovetetta ja 1dl ohennetta? Pitääkö hopea maalata kunnolla märäksi? Ja kauan pitää odotella että saa vetää lakan pintaan?
     
  19. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    2 kerros värimassaan tulee pelkkä ohari eli 1osa massaa/yksi osa oharia
    ei sitä liikaa kannata kerralla suihkuttaa,useita kertoja ja aina välillä antaa haihtua
    kun on kuivunut niin sitten lakka päälle
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    ei ole tuttu maali merkkinäkään,
    mutta mulla tuli heikon kuukletuloksen jäljiltä jotenkin käsitys, että tolla tavaralla vois kovetteen kera vetää satiinipinnan?

    suositellun oharin määrä tietää valmistaja/myyjä, mutta ihan vaan veikkaan, että se on vähemmän kuin jos tota käyttää pelkkänä basena.
     

Kerro tästä muillekin!