Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. makke

    makke 1st gear

    base maali on kakskerrosväri. Eli maalimassa on mattaa ja kiilto saadaan aikaan vasta lakan kanssa.

    flaket ja mirrat ravisteltiin pintaan tai joissain tapauksissa ne sai sekoitettua lakan sekaan (jos ei iso kide). Sit sen päälle puhtaita lakkakerroksia sen verran, että pinnasta tulee tasainen ja hyvä
     
  2. Toke

    Toke Gearhead

    joo, ensin ohut harso kerros, sen jälkeen hitaasti poltellen tupakki, vaikka tekis mieli saada auto äkkiä maaliin... sen jälkeen pari kolme kerrrosta ja avot... yleensä ekalla kerralla ei usko siihen että maalin pitää olla kuin kusta, eli tosi ohutta, sääntönä hyvä pitää sitä että kun kastaa tikun ja nostaa sen niin tippa ei veny....tästä johtuu yleensä se appelsiini pinta... rauhallisia liikkeitä, ja muutenkin hiljaa hyvä tulee... ekalla kerralla kun maalasin auton niin tuli appelsiini, toisella kerralla hiton hyvä, kolmas taas epäonnistui... se on jotenkin myös näin harrastajalla tuurista kiinni.... ei muuta ku maalaamaan niin saadaan taas kesällä ihailla upeita maalipintoja, oma dodge pitäis maalata pääsiäisenä, saas nähdä miten käy!
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuinkas isoa flakea voi vielä sekoittaa lakan sekaan, riippuuko miten nokan koosta?
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Jepulis. Kaverin tanarista tuli "musta appelsiini"... Maalari kaveri kerto että oli liian vähän ohennetta... Noh, mutta eipä tullu ainakaan yhtään valumia ku oli niin paksu maali että hyvä ku tuli purkista ulos. :rotfl:

    Samainen maalari kaveri kutsui sitä ensimmäistä "harso" kerrosta "tartunta kerrokseksi". Eli siis vedetään autoon "karhea" sumu kerros että seuraava maali kerros ei lähde valumaan.. Luulisin...

    Tässä tietääkseni ensimmäinen auto jonka kaveri maalas, http://www.honda-club.com/sites/gallery ... index.html
    eli siis ekallakin kerralla voi onnistua... (kunhan ei anna auton merkin hämätä)

    Mutta silti paras neuvo alottelevalle maalarille on: Maalaa ensin kaikkien kavereiden autot, ja sitten vasta omasi. :D
     
  5. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    Ruiskutus kerroista ei ole yleispätevää neuvoa, joillakin merkeillä ruiskutetaan "tartuntasumu" ja perään pinta, joillakin taas ensin puolikuiva läpi auton ja haihdutuksen jälkeen valmis pinta jne. Riippuu merkistä. Appelsiini tulee yleensä liian kuivasta pinnasta (liian vähän maalia) tai liian paksusta/kylmästä maalista. Pienet valumat ei haittaa mitään, ne saa 2000 vesihiomapaperilla ja hiomatahnalla pois. Yleensä jos tosi hyvää pintaa haetaan niin maali/lakka valuukin "vähän" joka puolelta, silloin tietää että on kerrospaksuutta tarpeeksi kunnon myllytykselle ja pinta on jo valmiiksi mahd. sileä. Ruisku pinnassahan on aina "ruiskutusjälki", eli se ei ikinä ole täysin peilipintainen ilman hiontaa ja myllytystä. Appelsiini on aina huonompi kuin "pari" pikku valumaa. Automaalaamoiden "perus" maalipinta ei valu, mutta esim. itselleni maalatessa aina kuuluu pikkuvalumat asiaan. Spies heckeriä voin mainostaa helppona maalina, ei tarvitse huolehtia viskositeetistä, kovete toimii samalla ohenteena, ruiskutus suoritetaan tyylillä sumu lokasuojaa, pinta lokasuojaan, sumu oveen, pinta oveen. eli periaatteessa samantien valmiiksi. Ja löytyy lakkaa millä voi vetää 3-4 kiekkaa 1/2h haihdutusvälein = hyvä kerrospaksuus.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Maken osuvia kommentteja kannattaa kuulla, eikä se rembranttikaan peilipintaa pelkällä maalilla aikaan sais. Tasaset pohjat, monenmonta kerrosta maalia ja lakkaa välihionnilla (2000 paperilla) sekä viimeisen kirkaslakkakerroksen hiulaaminen paperin jälkeen fiiniks vielä kiillotusaineilla... avot! (ja tähän kymmeniä tunteja harrastusta)

    Toi resepti on siis tarkoitettu spottivaloihin ja suurennuslasilla tarkasteltavaksi, mutta pienellä vaivalla saa perusmaalipinnastakin melko mukavan.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    no onpahan juttuja
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Jep, maalin lämpötila on olennainen juttu kuten joku mainitsikin.
    Kannatta laittaa maalit esim. pannuhuoneeseen päivää ennen kun tietää että alkaa ruiskuttamaan. Lämpimällä maalilla pinnasta tulee paljon parempi ja ruiskutettavuuskin on mukavaa ja pinta "vetää kiinni" nopeammin.
    Ja on muistettava tosiaan se asia, että ruiskujälki kuuluu tulla. Ja jos se häiritsee, niin ei auta kuin vesiliipata pinta 2000 paperilla ja lopuksi puleerata.
     
  9. valiantti65

    valiantti65 1st gear

    Saatiin eilen ikuisuusprojekti maalattua "vain kaksi ja puoli vuotta". Aluksi hiottiin vanhat maalit pois sit tehtiin pohjatyöt. Sen jälkeen ruiskattiin dupointin happo + pohjamaali jota meni 4 litraa. Ja sen jälkeen ne pohjatyöt vasta alkoikin. Sitä saakelin pakkelia meni kun ei oikein meinannut se hiominen sujua. Aina sama kuoppa minkä oli just saanut peitettyä. Kun pohjatyöt oli valmiit niin viimeinen pinta vedettiin 500 hiekkapaprulla. Sen jälkeen putsasin pinnan pari kertaa rasvanpoisto aineella ja vielä ennen maalausta liimaliinalla. Hallli putsattiin ennen maalausta aluksi paineilmalla. Seinät ja katto. Sitten kastelin koko hallin vedellä ja vedin raksamuovia lattialle. Ilmanvaihtoahan ei hallissa ollut jotenka sahasin vesivanerista oven kokoisen palasen. Siihen sit kötystin auton sähköflektin kiinni ja akkubuusterista virta niin sai ihan hyvän imun. Auton pinta värjättiin sikkensin raskaankalustonmaalilla jota meni 3,5 litraa. Aluksi harso ja sit pari kerrosta vielä päälle. Ja hyvä pintahan siitä tuli. Paitsi niitä saakelin pölyhiukkasia jäi siihen pintaan. Ja maaliruiskuna oli devillpissin ruisku yläsäiliöllä. Niin ja nyt ymmärrän miksi maalaaminen on niin saakelin kallista teettää ammattimiehellä :D :D
     
  10. gummi

    gummi 1st gear

    hyvä et on intoo tehdä, aina voi tehdä uusiks jos menee pieleen

    makke, miks sä meinaat et kuuluu ruiskujälki jäädä?
     
  11. makke

    makke 1st gear

    Ruiskusta tulee aina se ominaisjälkensä ja sen mukaan maali laskeutuu ja sitä ei saa koskaan pois muuten kuin puleeraamalla. Mitä parempi ruisku, sen nätimpi ruiskujälki.
    Tota on vähän vaikea selittää.
     
  12. valiantti65

    valiantti65 1st gear

    Kun vedettiin viimeinen maalikerros auton päälle niin me lisättiin siihen vielä lisää ohennetta että saatiin siitä vielä ohuempaa. Eikä tullut appelsiinia. Ja millä aineella kannattaa valmis pinta työstää kun jäi niitä pölyhiukkasia. Riittäkö pesu ja vahaus parin kuukauden päästä?
     
  13. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    Saattaa riittää konekiillotus jollain hiovalla vahalla, jos hiukkaset pieniä. Oikealla hiomatahnalla helpompi, isommat roskat ensin hioa 2000 vesipaperilla.
     
  14. gummi

    gummi 1st gear

    olenki ajatellu, et se on vaan omaa amatööri-taitamattomuutta...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eeheeii kuule, se on ruiskun vika sumu lepattaa ja pinta on nyppystä. En oo sitten ennen uskaltanu ruiskuun tarttua, mutta nyp pojaat alkaa maalaushommat, PTHUI! enste meen ostaan kalliin ruiskun.
     
  16. Stone

    Stone 3rd gear

    Onko tuo lakkakerrosten hiominen ihan fakta homma? Mitä etua siitä saa lakan kiillon suhteen, vaikkakin käytettäs sellasta pumpulia kuin 2000 on? Ite en nyt tällä kertaa maalaa koko autoa, vaan lähinnä paikkailen lokasuojien ruostekohtia jne + koitan häivyttää maalin rajat...mikä on toistaseks onnistunu kohtalaisesti, nyt täytys vaan saada sama kiilto aikaseks lakalla.

    Miten muuten pohjamaalin väri tulis valita, jos on kyseessä tumma pintaväri? En tahdo millään uskoa, kun maalikaupassa tyrkytetään tummanvihreän pintavärin alle punaista! :odroll: Eikö se nyt loista väristä kuin väristä läpi?
     
  17. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Pistetäänpä vielä sellainen kysymys maalari mestareille että millaisessa tilassa kannattaa edes yrittää autoa maalata? puhdasta pitää tietty olla, tilaa tarpeex ja valoisa mutta entä ilmanvaihto? olis myös kiva tietää millaiset suojaimet ovat tarpeen, riippuu kait myös maalista?
     
  18. Stone

    Stone 3rd gear

    Vaikka en "maalarimestari" olekkaan, niin sen verran tiedän asiosta, että vastasit jo itse kysymykseesi. Ihannetila auton maalaamiselle on puhdas (pölytön), mahdollisimman tilava (täytyy ainakin pystyä liikkumaan auton ympärillä esteettä) ja ilman pitää vaihtua, ei hirveellä vedolla mutta jotain tuuletusta on hyvä olla, jo kuivumisenkin takia. Viileähkö on parempi kuin kylmä/kuuma.
    Yhden auton maalaa ilman suojaimiakin, jos vaan ei ole herkkä liuottimen kärylle. Ammattimaalarienkin olen nähny suihkivan ilman suodattimia, kai sen sitte minkä aivosoluissa menettää niin taidossa voittaa.
     
  19. Tyty

    Tyty 1st gear

    Parhaan lopputuloksen saa tietysti kammiossa, mutta jos sellaista ei ole tai ei saa lainattua/vuokrattua kammiota, niin kyllä sitä voi tietty omassa tallissakin yrittää... Silloin kannattaa siivota paikat, antaa pölyn laskeutua, tai kastella lattiat ja paikat niin ettei pölise. Omassa tallissa vaan juuri tuo ilmanvaihto, on yleensä vähän niin ja näin. Tai lähinnä siis ns. imuri puuttuu. (siis se joka imee kaiken pölyn/maalipölyn suoraan alas, ettei se jää leijumaan ilmaan..) Joten roskien määrähän on kotitallissa maalaillessa aikamoinen. Tietysti jos ei itseä haittaa niin mikäs siinä. Ja kyllähän sitä valoakin tarttee. :wink: Kunnon hengityssuojain on kova juttu(ainakin minulle...), täällä päin niitä saa ostettua ainakin paikallisesta K-raudasta...

    Siis mikään maalarimestari en ole, oppipoika vasta, tai siis tässä tapauksessa oppityttö. Mutta onneksi tuo isäntä on ammattimaalari, joten jos minusta ei sellaista tule, niin onpahan silti autojen maalaukset tulevaisuudessa turvattuja. :rotfl:
     
  20. Stone

    Stone 3rd gear

    No joo, jos meidän tallilla alkais maalailemaan, niin maalipintaan tarttus ainakin tupakantumppeja ja tyhjiä kaljapulloja melko reilusti! :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!