Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    saattaa siit sellanen herneinen kuiva pinta tulla...mut ohentamalla reilummin vois onnistua useana kerroksena aina välillä haihdutaen
     
  2. mikkox9x

    mikkox9x 1st gear

    Anteeksi että ehkä vähän väärä paikka kysyä, en kuitenkaan viitsinyt uutta keskusteluakaan tehdä. Mitkä/mikä maali olisi hyvä alustan osien maalaukseen. Perä, tukivarret yms. pitäisi kaikki maalata hiekkappuhalluksen jälkeen. Mites paksu kerros pelkkää mustaa vasaralakka pysyisi, jos hammeritea koittaisi pistää. Kaapista löytyisi Teknoksen Innertaa tosin harmaata siihen joutuisi sitten ainakin jonkinlaisen päälymaalin laittamaan vielä. Miten nuo pitäisi oikeaoppisesti maalata. Entäs peltipinnalla olevien helmojen, sisälokasuojien ja pohjan maalaaus ja suojaus . Riittäääkö inerta ja massa. Olisiko kiveniskumassa tai helmamassa parempi? Normi massa jää semmoiseksi sotkivaksi mössöksi vain pohjaan ja jos jollain raapaisee raapaisee suoraan pohjamaalia. Kannattaako pohjaan ruiskuttaa kotelonsuoja-aineetta ennen massan laittoa?
     
  3. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    No minäkin jotain satuilen tänne:

    Eli niinku jotku aiemmat sano niin kyllä ruisku hakkaa typerät, vammaset spraypullot mennen tullen ja palatessa, kun ekaa kertaa suihkin ruiskulla buickin peräpäätä nii aattelin että 'vitsi mähän oon väärällä alalla, täähä on heleppoa ku mikä'.. pelkäsin sairaalloisesti valumia nii ruiskutin ohuita kerroksia, ja hyvä tuli. Nytte oon tota myynnissäkin olevaa coupe nynnyä pärskiny spraylla ja kyllä menee hermot, tuli ostettua jotain bilteman 'täyttävää' pohjamaalia, nii eiköhän se reagoinu prismasta ostetun kilikalimaalin kanssa. sitte siinä yhessä pohjamaalispraypullossa oli jotenki kieroutunut suutin, nii eiköhän se liruttanu siihen spraypullon kaulalle maalia, ja vähän heilautit purkkia nii avot, sullahan on hieno täplikäs maalipinta. ja kuitenki ku laskee että akryyliruiskumaali autoon maksaa vähä reipas 20€/ Litra, siihen tietty ohentimet jne päälle, nii ei oo se spray maali mitenkään huikaisevan halpaa ainakaan rismasta ostettuna, meinaan kun ei se sprayn "440ml" tarkoita 440ml maalia.. tietty mattamusta 2€/ purkki mutta...
     
  4. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    inerta pintaan odota parituntii vedä siihen joku polyuretaani pintaväri tai automaali siihen sit massa tai jos haluat värikkään pohjan niin vedä maalattava massa inertan päälle anna haihtua ja siihen pintaväri...voihan sinne pohjaan vetää vaikka tervaa mut jos inertaa tms teollisuus kamaa on niin käytä sitä...ja jos haluat sen massatun pohjan niin vedä kierros kotelosuojaa maalattuun (kuivaan)pintaan ja sit alustamäski päälle ja jos maalatun pohjan niin toimi niin kuin ed mainitsin...vasaralakat yms käytä portinpieliin tms
     
  5. outroadrebels

    outroadrebels Gearhead

    meillä on kammio kotipihassa kun isäukko veivas maalia pirssien pintaan työkseen melkein 30 vuotta, on tullu nähtyä läheltä pennusta asti kaikki tapahtumat tuohon pohjiin ja maalaukseen liittyen... varmaan pientä vaikutusta tähän sairaalloiseen autoharrastukseen ;).. ite en ole ruvennu koko autoja maalaamaan vaikka kaikki värkit ja ym. onkin, velipoika on kyllä maalaillu useempiakin autoja ja pinnat on todella hyviä, kuin ammattilaisella...ei sitä kiiltoa aina tartte myllyttämällä tehdä, kyllä sen ruiskullakin saa!!! se on sitä taitoa....kai se itelläkkiin lähtis kun kuiteskin jo syntymästä asti on tinnerit suonissa kiertäny, meinaan muistan pikku skidinä 80 luvulla kun kattelin hirmu maalinpölyssä kun ukko maalas jotain corttiinaa..ei ollu paljon suojia ei.... en tiedä sitten miten tuo homma jatkunee nykyisin kun pitäs ruveta noita vesivärejä käyttämään...kammiotakaan ei ole maalaukseen käytetty enää pariinvuoteen eli olis aika isot rempat kyseessä ammattimaiseen vesiväritoimintaan....

    Outroadrebels/Jouni
     
  6. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Moro.
    Sellaista kyselen, että onko järkevää maalata ovien karmit ja ovien sisäosat yhdellä värillä, jos auton on tarkoitus olla kaksivärinen ulkopuolelta?

    Omassa tapauksessani juuri tuohon ovenaukeamiskohtaan tulee kuviota, ja olisi aikas työlästä jatkaa sitä oven sisäpuolelle asti: enemmän aikaa ja työtä.
    Helpompi olisi maalata luukkujen sisäosat erikseen, sitten ovet ja takaluukku kiinni, ja maali ulkopintaan.
    Jos kahdella värillä, niin joutuisin muutamaan otteeseen ottamaan ovet pois ja tutkimaan missä kohtaa värirajat menee.

    Onko mielipiteitä?
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse olen kaksivärisen ulkokuoren antanut olla häiritsemättä karmien yms muiden "piiloon jäävien" paikkojen maalaamista....
    Tietty jos on isot raot, niin voi näkyä, mutta kun maalaat korin ovet yms. luukut paikallaan, niin ei jää häiritsevästi rajoja näkyviin.
     
  8. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Kiitos, näin ajattelinkin. Sait mieleni rauhoittumaan :)
    Nyt kiireellä värjäilyhommiin!
     
  9. mahtisonni

    mahtisonni 1st gear

    Miten ohennatte maalit jos tarkkoja sekoitussuhteita ei ole tiedossa? Eli mistä näkee milloin maali on tarpeeksi litkua?

    Ja siis ruiskumaalauksesta kyse.
     
  10. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Itse olen käyttänyt sitä mitä eräs "Wanhemman polwen Harrastaja" aikoinaan opetti : Kaada sukkahousun puntin läpi. Kun valuu ilman ongelmaa on sopivaa ja jää roskatkin kannussa vähemmäksi.
     
  11. Annie

    Annie 1st gear

    Herää kysymys onko kukaan maalauttanut autoaan ajan puutteen vuoksi ammattikouluilla/aikuiskoulutuskeskuksessa?
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    No ammatti-instituutissa olen kyllä. Mutta sitä ei kannata kyllä ajan puutteen vuoksi tehdä. Voi nimittäin olla aika venyvä käsite tuo aikataulu :rotfl: Ei valittamista itsellä...
     
  13. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mistä ostit maalit? Kuopiosta? Pitäis yksi kupla maalata. Olisi hyvä harjoituskohde.
     
  14. Annie

    Annie 1st gear

    No kato talveksi lämpöseen seisomaan. :lol:
    Talvella kulkee julkiset paremmin kuin näin kesäseen aikaan.
    Ei tässä itellä liiemmin sitä omaa aikaa saati paikkaa ole missä voisi luovan itsensä päästä valloilleen. :-?
     
  15. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    osta maalikaupasta DIN kuppi .
     
  16. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Moro,

    kävi sellainen kämmi, että jo ennalta maalattuun konehuoneeseen pääsi jostain rakosesta lakkasumua, ja pinta ei ole enään niin kirkas/kiiltävä, kuin oli. Mikä olisi sellainen aine, jonka kanssa voisi käsin hioa tämän ylimääräisen lakkasumun pois, että siihen jäisi vielä jonkinmoinen kiilto?
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Hmm.. onko konehuoneen mahdollinen lakkaus ollut jo pidempään kuiva? Jos, niin suht tuoreen lakkasumun saattais pystyä pyyhkimään tinneri rätillä pois , ilman että aijempi pinta kärsii. Jous on käytetty ihan oikeaa autoihin tarkoitettua kirkaslakkaa.

    toinen konsti on kiilloitustahna.
     
  18. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Alkuperäinen lakkaus oli jo pitemmän aikaa kuivunut, ja niin on varmasti tämä vahinkosumukin....

    Mikä olisi tuollainen mainitsemasi tahna?
     
  19. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Niitä on eri karkeuksisia, lähinnä myllyttämiseen tarkoitettuja. mutta saa niillä hankalissa paikoilla käsinkin jotain aikaan mutta vaati melkoisesti kärsivällisyyttä. Auto glymilläkin noita hiomatahnoja on. Yks työläs tapa olis tietty kevyt hionta ja lisää lakkaa?
     
  20. Dna Kerma

    Dna Kerma Gearhead

    Ai siis mitä maaleja meinaat? niitä ruiskumaalejako? vai kilikalimaaleja? löytyis viininpunasta maalia 1,5L ja kovetinta ja vaikka mitä. automaalit.netistä oon ostanu

    edit: voisin edullisesti ne gambiaroth-akryylimaalit myydä, nimittäin, piti toi mun audi 100 maalata, mutta joku torvipää ruttas sitä nii emmä sitä enää ala laittamaan kuntoon, lunastukseenhan se menee, nii on turhaan ostettuna vähän isommankin auton maalaustarpeet (Lue: isomman eurooppalaisen sedanin, ei jenkin maalaukseen).
     

Kerro tästä muillekin!