Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Mikä muuten on hyvä hiontakarkeus vesihiontaan, jos vetää lakan vielä päälle. Niin, että kiilto jäisi näkyviin, ja värikin alta. Onko 1500grit liian karkea?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Ei ole liian karkeaa. 1200 :kin riittäisi jo. Ihan hyvän tien minusta valitset jos lakkaat uusiksi. mutta tee varmaksi ettei sume mene sitten sinne ulos, maalattuun ulkopintaan... :odroll:
     
  3. DX

    DX Double Gearhead

    Jos se sumu on erittäin hienojakoista niin pehmeähköllä karhunkielellä tai siihen tarkoitetulla pastalla mattauskin riittänee tartunnan ja melko sileän ruiskutuspinnan aikaansaamiseksi.

    Vähän tapauskohtaisia must see first juttuja.
     
  4. Paisu

    Paisu 3rd gear

    No täytyy kokeilla 1500sella ja lakkaa päälle.

    Näitä karhunkieliä en oikein uskalla käyttää, kun ei ole vielä tullut selväksi meikäläiselle, että onko niissä jokin standardi karkeuksissa, ja silmä ei ole vielä harjaantunut huomaamaan, että minkälainen jälki kuuluisi tulla juuri esim. tällä ''pehmeällä karhunkielellä''.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo ihan ok tuo karhunkieli/villa on, ja niitä on erivärisiä ainakin 3M:llä.
    Harmaa veteen kasteltuna toimii ok vesihiontaan, punaiset (kaikensävyiset) on karkeampia.
     
  6. v-v

    v-v Gearhead

  7. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Käytössä on ollut motonetin ym. halpoja maaliruiskuja.
    Ihmetyttää kun mitä on telkussa nähnyt maalauksia,
    niin ei pölise. Mutta mulla pölisee niin pirusti.

    Johtuuko se oikeesti vain ruiskusta ?
    Tuonkin ruiskun myyntipuheessa lukee
    -ruiskuttaa maalin tehokkaasti ilman haitallista sumua - .

    Vai johtuuko pölinä jotenkin väärin ohennetusta maalista
    (ohennettu ohjeen mukaan) ,
    väärästä paineesta(ollut alle 2 bar) vai
    pystyykö miten pölinää säätämään ruiskusta ?

    Eli miten tuota pölinää pystyisi karsimaan ?
    Mikähän noissa kalliissa ruiskuissa on ero halparuiskuihin ?

    Jos vähentää maalia, niin jälki on harsomaista.
    Jos vähentää ilmaa, niin ei tule enään tavaraa.

    Mika

    ps. olen huomannut, että ammattilaiselta kun kysyy,
    niin eipäs oikein osaakkaan neuvoa,
    kun se ammattitaito tulee selkärangasta,
    eikä osaa kertoa sitä olennaisinta.
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Mikä on muuten sellainen "oikea" määrä jota auton maalauksessa saa kuluttaa väriä että maalaus on tehty oikeaoppisesti? eilen tuli maalattua käyttögolffin (2-koppa) konepelti uudestaan yli ja maalia meni omasta mielestä hieman liikaa, noin 2 desiä maalia ja 1 desi kovetetta päälle. väri on ns. suorakiilto valkoinen jonka maalasin vaalealle pinnalle. kun maalikaupasta kyselin värin riittoisuutta myyjä tokaisi lirtan maalia (1.5L maali/kovete sekoitusta) piisavan koko golffin ylimaalaukseen.

    Nyt konepellin ja parit muut pikku korin osat maalanneena ja väriä noin puolilitraa kuluttaneena voin kertoo ettei pelkkää korihylsyä jossa ei ole ovia ja luukkuja enään puolella litralla maalata, lähempänä vois olla puolitoista litraa.... :mad:
     
  9. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Tähän pikupin koppaan + lavan muutamaan tukirautaan uitettiin kaksi litraa 2-K suorakiiltoa noin kuutena märkänä kerroksena...

    [​IMG]
     
  10. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    no kyllähän sitä väriä sitten taitaa hieman enempi mennä kun maalikaupan ukko väitti... eivoi mittää se on haettava lisää maalia...
     
  11. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Kumpi vituttaa enempi, se että se loppuu kesken viimeisen märän kerroksen kun alkas tulla hyvää pintaa vaiko se että sitä jää muuan desi varalle jos innostuu jotain muutakin maalaileen korinväriin :rotfl:
     
  12. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    niimpä :poff:
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Vaikea sanoa mistä se sinun tapauksessasi johtuu, mutta itse olen huomannut että halvat ruiskut pölyttävät ja tuhlaavat paljon enemmän maalia kuin kalliimmat ammattiruiskut. Ero on tosiaan päivänselvä.
     
  14. Jamppa

    Jamppa Gearhead

    ero tulee ruiskun käyttöpaineesta. Matalapaineruisku ei tee maalipölyä läheskää nii paljoa.
    Ja tietysti jos muutenkin on kova ruiskutuspaine, tekee se sumua
     
  15. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Paine on ollut kompuralla 2-3 bar.
    Jos ilmaa puhaltaa suoraan kompuralta,
    siis ilman letkua, niin paine laskee 1 barilla.
    Eli käsittääkseni 25 m letkun päässä paine pitäisi olla 1-2 bar.
    Eli ei kauheesti.
    Olis hauska kokeilla jotain 300 ruiskua...
    Mutta pakko se on vissiin vaan ostaa =)
    Mika
     
  16. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Kaksiväri maalaus->toista väriä jouduin korjaamaan ihan pohjia myöten-> uusi basecoat->lakkaus myöskin toisen värin valmiin lakan päälle.

    Kysymys kuuluu:
    Mikä hiontakarkeus lakalle, kun joudun lakkaamaan koko paneelin uusiksi?

    Kiitos ja kumarrus :p .

    Edit. Ja mieluiten kuivahionta, älkääkä ehdottako karhunkieltä, jollei ole antaa osanumeroa, jolla sitä saa kaupasta tai netistä.
     
  17. Paisu

    Paisu 3rd gear

    hjälp tuossa ylhäällä^^^^
     
  18. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    P800 epäkesko tai arkki.
     
  19. voihanrontti

    voihanrontti 2nd gear

    Kokeile.
    Kannattaa varoa. Sehän voi syödä sen kitinkin. Rousk rousk..
     
  20. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Suurkiitos sinulle 8)
     

Kerro tästä muillekin!