Ekaa kertaa Autoaa maalaamassa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja samip, 14.3.2005.

  1. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Ite vedin auton lattiaan, ja kyljen korjauspalan sisäpuolelle ruosteensyöjää, ja päälle kilikali pulloista pohja- ja pintamaalin, eikä ollu maalit moksiskaan. Mun mielestä pullon kyljessä (ainakin noverox) mainitaan, että kun ruosteensyöjä on kuivunut, voi päälle vetää hiontavärin ja maalata sen jälkeen olikos se nyt 1k vai 2k maalilla (enkä tiedä onko väliäkään kummalla maalaa?). Tosin tuskin sitä hiontaväriä tarvinnee mihinkään kontin pohjaan vedellä, mutta pintapelteihin sitä kannattanee laittaa, jos niihin meinaa ruosteensyöjää tunkea. Ei nimittäin levity ainakaan pensselillä tasaiseks toi ruosteensyöjä millään...
     
  2. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    En tiedä reagoiko toi ruosteensyöjä tohon tinneri ohenteiseen pohjamaaliin, mutta ainakin jos annat ruosteensyöjän kuivua kokonaan, niin en jaksa uskoa että mitään kummallista tapahtuu. Mutta kannattaa varmaan ensin kokeilla johonki pienelle pellinpalalle, et tuleeko jotain reaktiota, jos ei tahdo ottaa riskiä.
     
  3. Teppe

    Teppe 1st gear

    Sudin superloni siveltimellä pintaan vasaralakkaa suojaksi...
    Nyt kun pitäis ehkä kevään tullen alkaa maalaileen, niin hionko takaisin pellille vai kestääkö kiehumisitta akryylipohjaiset maalit?...
    Saatan toki jättää vasaralakallekkin...
    Riippuu ja roikkuu vielä :-?
     
  4. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kokeile irralliseen pellinpalaan ensin miten reagoi. Maaleissa kaikissa yksilöllisiä eroja mitkä yhteen käy...
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Sunnuntaina tuli kokeiltua bilteman ruosteensyöjää, ja tunti sen levittämisestä teollisuus epoksi päälle. Ei ainakaan vielä mitään ongelmia. Parissa kohtaa tuli pakkeliakin leviteltyä ruosteensyöjän päälle. Ei ainakaan vielä ole reagoinut mitenkään, mutta siitä en anna takeita miten tiukassa tavara pysyy siinä ruosteensyöjässä kiinni.
    Jätemaali pönttöön kun kaadoin ensin ruosteensyöjät ja perään tilkan maalia niin muuttui heti paksuksi puuroksi, eli ei niitä ainakaan kannata yrittää sekottaa keskenään. :D

    Mutta kertokaas mikä ero on matalapaineruiskulla ja tavallisella ruiskulla?

    Teinkö ihan väärin kun bilteman yläkannula maalatessa säätelin vedenerottimessa hengailevasta ruuvista paineet sinne 3,5-4 tietämille? Tuli kyllä vähän appelsiinipintaa mutta epäilen kyllä että johtui erittäin pölyisestä ilmasta ja siitä että tulin "vahingossa" säästelleeksi maalia kun melkosen pimeessä sokkona arpomalla maalasin. Ei sitä ruiskua kyllä pahemmin tullut säädeltyäkään ja maalia tuli aika heikkona sumuna...
    Hyvähän se tässä jälkiviisastella, mutta sainpahan lisättyä myynti ilmotukseen tinkivaran. :rotfl:
     
  6. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No käsittääkseni matalapaineruisku on juuri tuo ns. tavallinen ruisku. Luultavasti appelsiinipinnan aiheutti liian paksu maali ja vähän liian korkea paine.
     
  7. Fireball

    Fireball Gearhead

    Ei ei kyllä niissä ero on selkee, matalapaineruiskussa ja tavallisessa. Sen huomaa varsinkin maalatessa kun matalapaineruiskun kanssa näkee muutakin kuin sumua. HVLP = high volume low pressure ruiskussa on suuttimella paineet puolet siitä mitä tavallisessa. Osaava saa hyvää jälkee kummallakin minä en kummallakaan. Mutta matalapaine on tosiaan kivempi käytettävä varsinkin nuissa tallimaalauksissa, pölyää huomattavan paljon vähemmän.
     
  8. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Käytin spies-heckeriä jonka kovete toimii samalla ohentimena.. Ja ohensin silti vielä ohentimella n.5%.

    Pitääkös mun nyt sitten seuraavalla kerralla puottaa paineet jonnekin 2bar tietämille? Luulis että alakannut vaatii sitten kovemman paineen, vai mitenkä?

    Mutta eipä tuo nyt ehkä kuitenkaan ihan pilalla ole
    http://image.nettix.fi/extra/carimg/257 ... 522b84.jpg
     
  9. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ok. Taas tiedän enemmän.

    Ja se maalikohtainen ruiskutuspainesuositus yleensä lukee siinä purkin kyljessä. Mulla on yleensä säädetty siihen n. 3 baariin. Ja hyvää tuppaa tulemaan :lol: ..
     
  10. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mulla ei lukenu purkin kylessä mitään.
    Siis jos se normi ja matalapaine ruiskun ero on sitten selvä niin miten sen ruisku kaupassa huomaa??? Pyydänkö maalia ja kokeilen kaupan seinään vai? :eek:

    Oisko kellään autoa maalattavaks? Pitäs vielä vähän harjotella ennen kun lähen omaa Darttia tai Furya maalaamaan. :rotfl:
     
  11. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Moi,

    mikähän helvetti mahtaa aiheuttaa kuvan mukaisen reaktion.

    http://img31.imageshack.us/img31/5082/reagoi.jpg

    Pohjatietona kerrottakoon, että ko. maali on ppg dp40:stä.
    Pohjalla kyseisen reagoinnin aiheuttavissa kohdissa on sekaisin kittiä vanhaa maalia, pohjamaalia, peltiä, jne.
    On kokeiltu ohjeen mukaisesti 1:1 (maali:kovettaja) ja myöskin 1:1:0,5 (maali:kovettaja:eek:hennin). On myöskin kokeiltu vähentää kovettajaa ja laittaa enemmän.
    On kokeiltu maalata ohuita kerroksia, paksuja kerroksia, siltä väliltä, ja monia kerroksia jne. Aina menee vituiksi.

    On myös kokeiltu ppg:n, mipan ja standoxin rasvan/silikoninpoistoa. On kokeiltu liimarättiä. On kokeiltu paljasta asetoonilla pestyä kättä jne. Tuloksetta.

    On kokeiltu myöskin yhtä toisen tyyppistä ppg:n pohjamaalia, on kokeiltu yhtä sorttia standoxin pohjamaalia. Tuloksetta.

    Tällä hetkellä on 7 syöpäkohtaa, jotka ovat suhteellisen pieniä, eivätkä ole niin merkittävissä paikoissa. Edelliskesänä aloitettu maalausprojekti on jatkunut kohta 1,5 vuotta. Enää ei onneksi katto reagoi. Siitä se lähti ja en tiedä mikä helvetti tuon aiheuttaa. Ei osattu maalikaupassa auttaa.

    Kerrottakoon vielä, että auto oli jo täysin maalattuna viime kesänä. Lakkauksen jäätyä kuitenkin ohueksi keskeltä kattoa se jäi vähän appelsiinille. Kun en kerran osaa myllyttää niin ajattelin vesihioa lakan sileäksi ja vetää uutta päälle. Hionta meni kuitenkin lakan läpi värikerrokseen jolloin jouduin laittamaan väriä uudestaan. Tällöin se alkoi reagoimaan ja koko katto meni piloille. Siitä se on sitten siirtynyt kun on isompia alueita joutunut korjaamaan, sitä on nyt toisen puolen helmassa, oviaukoissa ja konehuoneessa ja takapyörän edessä.

    Siihen malliin jyrsiipi, että hyvin pian työnnän pellolle ja painan kaivurilla niin syvälle kuin kauha ulottuu prkl.

    :mad:

    Niin että oliko mielikuvaa mikä mahtaisi aiheuttaa, tai mikä maali pysyy vaikka sianpaskassa ja saisi ruiskulla vedeltyä?

    Anteeksi avautuminen, mutta ottaapi päähän. :cry:
     
  12. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    mitäs väriä tuo puhkihiottu oli?mitä väriä oli vanhat pinnat?esim termoplasti ,keinohartsi ja paskat spraymaalit kiehuu tolleen ja parikertaa on puhkimennyt vesimassa noussu pystyyn dp40 ei ole kovin herkkä reagoimaan mut em pinnat oon saanu sillä joskus nouseen.
     
  13. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Se vanha oli ppg:n deltron 2k väriä-

    edit. Ei spraymaaleja käytetty.
     
  14. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    jos mikään muu ei toimi niin hio paikat auki ja vedä niihin ruiskukittiä se on joskus mut pelastanu
     
  15. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Täytyypä kokeilla. Mikä tuotenimike olisi se millä kannattaisi lähteä liikkeelle? Esim. ppg:n maaleista.
     
  16. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    en nyt just muista sitä deltronin numeroa enkä nimeä lontooksi mut kaikilta valmistajilta sitä löytyy ja ihan ruiskukittinä sen maalimyyjät tuntee
     
  17. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Näyttää sille että pohjat tuossa on lähtenyt kuplimaan. Joskus käy niin, varsinkin 2-kerrosmaalauksissa joissa joko kiilloittaessa tai muuten vain mattahionnassa ennen uutta lakkakerrosta sipaistaan lakka puhki ja hiokkapaperi raapaisee värimassaa. TÄllöin on mentävä melkolailla kieli keskellä suuta jos meinaa uuden lakan saada pintaan ilman ongelmia.

    Tuon DP40:n kanssa ei pitäisi isoja ongelmia tulla, mutta jos vetää vähääkään riskimmän kerroksen tuollaiseen ongelmakohtaan niin voi lähteä kuplimaan. Itse olen tehnyt toita pesäkkeitä kuntoon siten, että ihan tavallisella hiustenkuivaimella lämmittänyt pintaa ja erittäin ohuilla kerroksilla tuota DP40 pintaan. Vaikka vedät useamman kerroksen ei silti ole vielä takeita että kuplinta on poissa kun kiskaiset pintaväriä selkään. Etenkin arka näille BC-väreille joissa ohenninta on 1:1 maaliin suhteutettuna.

    Tilannetta saat helpotettua vetämällä tuon DP40 päälle heti kerroksen pari kirkaslakkaa ilman ohennetta ja nopeimmalla mahdollisella kovettajalla. Tähän myös lämmitys hiustenkuivaimella tai kuumailmapuhaltimella varoen kuitenkin ettet polta uutta maalia irti sillä. Tämä toimii hyvin eristimenä ja kestää pienen mattaushionnan. Jos noita kohteita on seitseman kuten kerroit, voisi kokeilla ihan epoksia alle, tämäkin hieman lämpimään pintaan ja ilman ohenninta. Tai sitten vain käy kohta kohdalta ne seitsemän läpi. Kovetteen määrän lisäys tuo ongelmia myöhemmin, eli siihen ei kannata mennä eikä siihen ole oikeastaan tarvekkaan, sillä ohenne nämä ongelmat yleensä aiheuttaa. Eli pehmittää allaolevan maalikerroksen joka menee sitten jännälle kilpikonna-pinnalle. Joka usein toistuessaan laittaa kyllä sovittamaan siitä kyynärpäätä kummasti leijonaviinapullon pohjaan.
     
  18. Paisu

    Paisu 3rd gear

    Kiitos vinkeistä.
    Täytynee kokeilla tuota lämmittämistäkin. Sitä en ole vielä kokeillut. Maalaustilassa n. 20°C lämpö.

    Valehtelematta kokeilukertoja on n. 25-35.... en ainakaan luovuta helpolla :rotfl: koko viime kesä siinä meni. Talven keräsin voimia, ja raitista ilmaa. Tälle kesälle on jo 3 yrityskertaa.
    Hyvin pian lähtee kyllä ammattimaalarille.

    Harmittaa vaan, kun tämä kopan hylsy on ainoa joka takkuaa. Ovet ja konepeitto ja takaluukun kansi on jo kuosissa. Sen tähden en voi mennä enään spray-mattamusta-linjalla.

    Kun tämä episodi joskus päättyy, niin tiedän sanoa, että maalivehkeet lentävät aika v***n pitkälle. :rotfl:
     
  19. Pöhö-Andrei

    Pöhö-Andrei 1st gear

    Eipä kestä.

    Tuo 20 asteen lämpo on ihan ok normaaleissa maalauksissa mutta nyt kun pitää kokeilla estää alempien kerroksien reagointi voi ja pitääkin lämpöä nostaa nopeamma kuivamisen aikaansaamiseksi. Periaatteella silloin kun pelti kättä polttaa maalia niskaan. Tuota lakkaa tosiaan pari kerrosta eli niin että saat siihen kiillon ja ehjän pinnan. Mielellään sitten hieman isommalle alalle kuin tuo kiehunut alue oli. Muuten korkkaa siitä vierestä, muunkin kun sen leijona pullon. Ja anna sitten sen lakan kuivaa ainakin yön yli ennen mattausta ja ensimmäiset kerrokset sitä pintaväriä ohuena harsona näille ongelmakohdille, 20 min kuivatus ja vasta sen jälkeen aloitat ylivedon.

    Ja eipä sillä ammattimaalarillakaan sen suurempia viisauksia asiaan ole. Alempien kerrosten eristäminen on nyt siis se avainsana.
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    Vinkki:
    Mattamusta kilikalimaali muutamana harsona yllättäen toimii hyvin eristeenä tommosissa paikallisissa ongelmapaikoissa, itse suosin mastonia.

    johtunee ainakin osittain sen lyhyestä haihtumisajasta.


    Eli jos kuitenkin menisit hetkeksi sinne mattimustikilikalimaalaus linjalle. :rotfl:

    Edit:
    niin ja sitä lämpöä joka jo mainittiinkin
     

Kerro tästä muillekin!