emc, egr, map, tps, pcv...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja El kamina, 18.5.2007.

  1. El kamina

    El kamina 3rd gear

    No niin nyt olisi aika selvittää meikäläiselle ja jopa joilekkin muillekkin näiden sana hirviöiden TODELLINEN tarkoitus/toiminta/vaikutus/merkitys?! 8)
    Itselläni tuossa '90 detroit dieselissä(chevy silverado 6.2d) emc(''tietokone'') pukkaa koodeja 31 ja 33, eli korkeeta ja matalaa painetta imusarjassa?! :odroll: mitä vit__ kysyyhän? :eek: No tuossa irroitin ilman putsarin ja näyttää olevan letku(map?) irti tuosta imusarjan päällä olevasta mötikästä(egr?). Onko päätelmäni oikein jos veikkaan vian olevan tuossa/noissa? Ja oliko nuo oikein egr imusarjan päällä ja map letku, eli onko se map:pi(imusarjanpaine) sensori siinä pyyhkijän moottorin vieressä, josta lähtee
    nuo letkut???

    Niin joku voisi jopa selventää näiden tps, egr, map... toimintaakin? :wink: Mitä kaikkee sitä sitten onkin tämmösessä diiselissä!? Kun näitä ''service engine soon'' kyselijöitä tuntuu viikottain riittävän!
    Tuossa muutama päivä sitten PauliP selvensi hyvin tuon pcv:n toiminnan:
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... hlight=pcv
    Eli samanlaista läppää näistä muistakin!! :wink: Niin ei jenki ole ensinmäisenä repimässä letkuja, johtoja .... ttuun :soosoo:

    ps. pentele kun ei ollu SamiL Service manuaali tähän vehkeeseen! Jos joltain löytyy myyntiin asti niin tehdään kaupat! Ei tarvis näitä julkisesti arvuutella :lol: :wink: enkä tarkoita mitään pirun chiltoni, alfamer opusta..
    :pinup:
     
  2. thomaso

    thomaso Gearhead

    Onko Auton ja moottorin merkistä, mallista ja vuosiluvusta tarkempaa tietoa?
     
  3. El kamina

    El kamina 3rd gear

    No moottorin merkkihän tuolla lukee detroit diesel!! :soosoo: Tarkensin tuonne vielä kärryn mistä se löytyy!! 8) :rotfl:
    :pinup:
     
  4. thomaso

    thomaso Gearhead

  5. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Lyhyesti voisin koettaa noita selventää...

    TPS = Throttle Position Sensor on anturi joka tarkkailee kaasuläpän asentoa, eli kertoo ECM:lle paljonko kaasupoljinta painetaan.

    EGR = Exhaust Gas Recirculation on venttiili joka kierrättää osan pakokaasusta takaisin sylintereihin, tarkoituksena vähentää päästöjä, muistaakseni dieseleissä myös jotenkin liittyi sylintereiden jäähdytykseen.

    MAP = Manifold Absolut Pressure on anturi joka mittaa imusarjan (ali)painetta. ECM laskee tämän tiedon perusteella paljonko konetta kuormitetaan.
     
  6. El kamina

    El kamina 3rd gear

    ja lisää: epr! Kertokaa tämä koko järjestelmän tarina suomeksi!? Kiitos! :wink: Mikä?, Mitä?, Mihin?, Miten? :eek:

    Edelleen tuosta ''letkun'' paikasta voisi hiettää tietoa!! eli letku tulee tuosta sensorilta(map?), joka on pyykijänmoottorin ja jarrutehostimen välissä ilmanputsarin pohjanläpi ja todennäköisesti tulee kiinni tuohon erg venttiiliin, joka on taasen tuossa imusarjan ''päällä''!! vai??
    Onkohan tuo jäänyt vahingossa irti?? Vai vaikuttaako tuo päästöihin mittauksessa, eli edellinen omistaja on ''huijannut'' päästömittauksessa tuon irroittamalla!! :eek: VAI???

    :pinup:
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

  8. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Vaikea lähteä sanomaan letkuista mitään, kun en tunne autoa/moottoria,
    mutta juu, EGR on se pyöreä palikka siinä imusarjan päällä, siitä kuuluisi mennä alipaineletku imusarjaan. MAPpi antureita on monenlaisia, omassa Chevyssä se on suorakaiteen muotoinen musta muovilaatikko, joka on kiinni rintapellissä jarrutehostimen vieressä. Sen letku pitäisi myöskin olla suoraan kiinni imusarjassa. Siinä pitäisi olla myös liitin jossa on 3 johtoa jotka menevät ECM:ään. Jos MAPin letku on irti, kone käy miten sattuu, jos ollenkaan.
    EGR letkun irroittamisella saa päästöt vain korkeammiksi, joten tuskin on mitään huijausta yritetty.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi edellisen kirjoittajan teksti ei sitten liity mitenkään dieseliin.

    EPR on exhaust pressure regulator. Läppä kuskinpuolen pakosarjassa, tehostaa
    egr:n toimintaa ja nopeuttaa imusarjan lämpiämistä...

    Dieselissä egr:n toiminta/ei toimi ei vaikuta katsastuksessa mitattaviin päästöihin,
    ainakaan vielä.
     
  10. GoodWrenchBlazer

    GoodWrenchBlazer 1st gear

    Ourait, kiitän oikaisusta.
     
  11. El kamina

    El kamina 3rd gear

    Non niin laitoin tuo letkun paikoilleen tuohon egr:än! Kävin ajamassa n.20km:n lenkin eikä antanut enää koodeja ajon aikana, eli taispa tuo syy löytyä noille koodeille 31/33! :odroll:

    Mutta nyt ihmetyttää kun tuo letku oli tulpattuja parilla 3millin kuulalla! Mitä v___ttua? Miksi? Muuten on nuo laitteet paikallalaan! Päästöarvotkin on hel___in HYVÄT.... :wink: Miksi joku koti ''insinööri'' noita menee tukkimaan /tulppailemaan! Kertokaa joku viksumpi :wink:

    :pinup:
     
  12. thomaso

    thomaso Gearhead

    No eiks noita tulpata pois sen takia että jos egr toimii niin se sotkee öljyllä ja noella imusarjan ja paskoo koko koneen. Saastelaitteiden tarkoitus on päästää ulos puhtaampaa pakokaasua ja sitä kautta pelastaa maailma. Miinuspuolena on lyhyempi moottorin käyttöikä jne.
     
  13. El kamina

    El kamina 3rd gear

    No niin varmaan näinkin. MUTTA bensapuolella egr -letkun tulppaaminen aiheuttaa sen, jotta map -anturi mittaa väärän paineen (low and high) ja ECM haistelee vikakoodin 31 tai 33 tai molemmat ja tämän perusteella ECM ohjaa kaasutinta taikka ruiskua oletusarvon(tehtaan syöttämä vakioarvo kun ecm ''haistaa'' koodin 31tai33) perusteella ja näin polttoaineen kulutus kasvaa ja service engine soon -valo vilkkuu :rotfl: :soosoo:

    Kyllähän näin äkkiseltään tämmösen yhden letkun tai jonkun muun järjestelmän osan poiskytkeminen vaikuttaa pöljän hommalta. Eiköhän se pitäisi poistaa koko järjestelmä tietokoneineen, valoineen ja antureineen.

    PS. Mitä ECM ohjaa ja mitä kaikkea se haistelee tämmösessä -90 chevyssä?? :odroll:
    :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!