En voi tehdä itse, mutta aion säästää!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mpower, 22.10.2023.

1. hzemax

hzemax Double Gearhead

Oisko ollu 80 tai 81 amiksessa, ku tuli Camaro 350 V8 kovan öljynkulutuksen takia amikselle katteltavaksi. Puristukset oli melko niukat, joten kone purkuun. Selvisi, että stanu kone oli kulunut yli viimesen ylikoon!??? Oli tullut Saudiarabiasta. Bensa palaa ja hiekka syö.

Piti vielä sanoa, että ilmanputsarista löyty aika paljon hiekkaa.

2. julmajari

julmajari Gearhead

Tyttären 05 Grande Puntoon tehtiin jakopääremontti noin puoleen hintaan,
    reilu 200 eur muistaakseni osineen, Vantaalla.

3. mpower

mpower Double Gearhead

On se vaan kummallista,tässäkin ketjussa muutama kommentoinut ketjun aiheen huonoja kokemuksia! Sitten kun kyselee, miten kävi ja korvasivatko mokansa, niin hiljaisuus!:rolleyes:

Onks tämmöset trolleja!? Noh, eikö Simon ja Garfunkelin hiano biisi passeli sitten tähän hiljaisuuteen niin sitten ,juu!?:)

Muokattu: 1.11.2023
  4. Vermilion

Vermilion Gearhead

Opiskelija töillähän ei ole palautusoikeutta? Ainakin niin lukee opiskelija parturin seinällä...

5. mpower

mpower Double Gearhead

Juu, ja parturit yleisemmin tukkia kuin partoja leikkaa! Somisteeksi parturiliikkeen näyteikkunaan laittaisinkin ison tukin ja vanhan moottorisahan!
    Iso mainoskyltti sitten siihen, "Tukkia leikataan"!:D

Muokattu: 31.10.2023
  6. Catiska

Catiska Gearhead

Ainakin minulla korjasivat mokansa, tai ainakin yrittivät. Joskus opiskelija-aikoina vein autoni amikselle 2-vaihteen synkronointirenkaiden vaihtoon. Tammikuussa jotta ehtii tulla kuntoon ennen hiihtolomaa. Muistan kun menin hakemaan autoa, opettaja huomasi että sepä on jostain syystä vielä nosturilla vaikka ilmoitettu valmiiksi.
    Auto käyntiin ja pakki päälle, kytkintä nostettaessa ei liiku mihinkään vaan kierrokset vain hiipuu kytkimen noston myötä. Vaihde vapaalle ja kytkintä ylös, auto liikkuu eteenpäin.

Ei siis tullut hiihtolomaksi valmiiksi. Lupasivat korjata asian ja avaavat vaihteiston uudelleen. Uudella yrityksellä homma onnistui tuolta osin. Vaihteet toimivat ja synkronointikin oli kunnossa. Perävälityksen hammaskosketus oli vain mennyt siinä samalla pieleen ja se piti siitä alkaen pientä volinaa. En vienyt enää kolmatta kertaa siihen pajaan...

7. mpower

mpower Double Gearhead

Aika rohkeeta teettää ammattikoulussa vaihteistoremonttia!:)
    Itse kun ajattelin kohdallani vain ulkopuolista mekaanista osien vaihtoa, mikä mun maalaisjärjellä pitäisi kyllä onnistua.

8. teddy99

teddy99 Double Gearhead

Ei minun tarvitse ammattikouluihin autojani viedä. Kyseisessä tapauksessa en alkujaankaan suositellut auton omistajalle huoltoa ammattikoululla.
    En ole kysellyt auton omistajalta miten asiassa lopulta kävi. Se ei minulle kuulu ja ettei auton omistaja koe kyselyäni "mitäs minä sanoin" viisasteluna.
    En ole nähnyt tarpeelliseksi soitella auton omistajalle (tai autojen omistajille) saiko korvauksen tai menikö hakemaan korvauksia. Näkemieni tapausten perusteella en vaan itse ole nähnyt tarvetta suositella ammattikouluja kenellekään. Kyllä siellä varmasti on nuoria, jotka oikeasti haluaa oppia ja ovat osaavia, mutta siinä lotossa voittaminen on vähän liian epävarmaa.

9. riviera56

riviera56 Double Gearhead

Tähän on nyt amiksen opena vähän otettava kantaa. Toimin logistiikassa mutta autoalan opet ovat tuttuja ja asioista jutellaan.
    1. Kaikki on viime vuosina muuttunut, aivan kaikki. Ennen opetettiin, nyt ohjataan. Ohjataan siihen, että tultaisiin ajoissa kouluun, tultaisiin työsaliin työvaatteissa, syötäisiin oikein ja oikeaan aikaan, ohjataan ujoja sosiaalisiin suhteisiin, ohjataan ylivilkkaita rauhoittumaan. Ohjataan siihen, että nuori ylipäätään selviytyisi elämässään. Syy löytyy osin monesta kodista, joista suuri osa nykyään rikkinäisiä. Näin ollen kukaan ei ohjaa/kerro miten pitäisi toimia. Puhumatta siitä että on sääntöjä joita pitäisi noudattaa. Nykyinen työelämä on vaativaa, ellei valmiuksia ole, putoaa. Jos joku vanhempi tunsi piston sydämessään niin hyvä.
    2. Ryhmät ovat suuria. Työturvallisuutta on vaikea valvoa. Päälle vielä monikulttuurisuus sekä edellä mainitut haasteet niin siinähän sitä ollaan. Opettaja istuu puoliturhissa palavereissa, joihin työnantaja velvoittaa osallistumaan. Kenen leipää syöt sen lauluja laulat...
    3. Ammattikoulussa pitäisi pyrkiä kouluttamaan sitä mitä työelämässä tehdään. Takana ovat kaasuttimet ja virranjakajat. Edessä hybridit ja sähkö. Vanhempia autoja tarjotaan runsaasti korjattaviksi mutta siinä ei ole oikein järkeä enää kouluttautumisen kannalta. Tämä on opettajakohtaista, jotain vanhempaa olen meidänkin halleissa nähnyt.
    4. Jos autoja tuo korjattaviksi ammattikouluun kiire pitää ensimmäisenä jättää pois. Aikaa kuluu kohta 1 huomioiden. Kustannukset ei maata kaada mutta ajankulu voi kaataa. Jos työstä otetaan maksu kuuluu siihen myös takuu. Sen pituuteen en ota kantaa. Tässä varmaankin koulukohtaisia eroja myös.
    5. Ettei mene täysin negaksi...eihän se tarvi kuin motivoituneen ja opetuksen sekä ohjaamisen omaksuneen opiskelijan niin homma käy. Kun nuori innostuu oikeasti jostakin niin on nähty sekin kun hän pyytää, saisiko jatkaa päivää saadakseen työn valmiiksi. Niitä pieniä juttuja, mitkä kantaa tuossa duunissa.

SK-, Dataviilaaja, maverick999 ja 13 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. Swinger

Swinger Gearhead

Hyvää kerrontaa ja näin olen muualtakin kuullut asioiden olevan. Onhan toi aika surullista miksi asiat ovat nykyään menneet. En osaa ottaa kantaa tohon rikkinäisiin koteihin, koska niitä on aina ollut ja tulee olemaan.

Itse pidän näitä kännyköitä yms aikakautemme pahimpina saavutuksina, ne vie nuorilta ja myös aikuisilta keskittymis kyvyn ja samalla omien aivojen käyttämisen tilanteiden ratkaisemiseksi.

kuullut myös tarinaa että opettajia on käsketty tekemään kokeista yms tarpeeksi helppoja jotta kaikki suoriutuisi kursseista läpi.

maverick999, C4vettester ja juko7 tykkäävät tästä.
  11. juko7

juko7 Double Gearhead

Jouduin kerran kutsumaan yliopiston professorin puhutteluun kun valmistuneilla ei ole enää perusasiat hallussa. Rahoitus perustuu valmistuneiden määrään ja ilmeisesti sama rahoitusmekanismi paskoo Suomen osaamisen kaikissa oppilaitoksissa.

maverick999, Laszlo ja Stang_81 tykkäävät tästä.
  12. aircool

aircool 3rd gear

Mulla on duunissa ollu amisharjottelijoita vuosien varrella muutamia. Valmistuvia automaalareita viimeisellä vuodella, eikä osata perusasioita. Ne on kuukauden tai kaksi siinä harjoittelussa ja sitten mun pitäis antaa niiden osaamisesta arvosanat. Toiset on ihan innokkaita oppimaan ja toisia ei kiinnosta kun kännykkä. Yksi kundi sano että se oppi kuukaudessa enemmän kun kolmessa vuodessa koulussa. Ei ne kaikki ole ihan toivottomia tapauksia, mutta niille pitäis opettaa niitä taitoja mitä työelämässä tarvitaan eikä katella netistä jotain pitsiverho ja muita erikoismaalauksia. Niistä taidoista ei ole paskan kaa hyötyä työelämässä.

SK-, Laszlo, Stang_81 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. Masa71

Masa71 Gearhead

Muista kohdista aika samaa mieltä mutta tuosta 3. en. Mikä nyt määritellään vanhaksi mut sanotaan vaikka 15v käyttis niin se on -08, kyllä niissä on niin samantyyliset alustat, jarrut, moottorinohjaukset jne. kuin uudemmissa, ehkä vähän yksinkertaisempana mutta sopivia harjotusvastustajia opiskelijalle.

Sit taas viime vuosituhannen autot on jo enempivähempi harrastepelejä ja muutenkin poikkeustapauksia , niitä jos tarjotaan laitettavaksi niin ne voisi osoittaa "harrastuneisuutta " osoittaneelle oppilaalle. Tai vaan jättää ottamatta.

Omia huomioita amiksen harjoittelijoista joita meillä kävi firmassa:

-tasoerot on valtavat, joku nojaa harjaan puoli päivää, toinen tekee kytkimen vaihdon liki neuvoa kysymättä

-työkalujen käyttö: osalla harjoittelijoista ei ole oikein kuvaa siitä mikä on oikea työkalu johonkin hommaan. Ruosteista alustan pulttia yritetään avata kiintoavaimella tai varttituuman räikällä + hylsyllä . tai sit venttiilikopan 6mm pultteja aletaan ampua kiinni pulttikoneella...

- kokonaiskuvan hahmotus, mitä pitää tehdä ja miksi. Tää ei tule kuin toistoilla. Jos vaihdetaan jarrupalat , mitä pitää purkaa, mitä pitää varoa ( yks kaveri meinas palojen vaihdossa ensimmäiseksi ruuvata jarruletkun irti...)
    Tai vaikka joku pakoputken vaihto, onko laippaliitos, jos on onko läpipultit , jos on ok ne voi vaikka katkoa jos ei meinaa irrota MUTTA jos onkin pinnapultit niin sit tarttis saada ehjänä auki .

-joillekin lippispäille on ilmeisesti mahdotonta olla näpelöimättä asiakkaan auton radiota

Laszlo, kad_boost, kerkko ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. max

max Double Gearhead

Joku aika sitten tuli duuniin opiskelijoita Vantaan VARIA:n opinahjosta.
    Sanoin että olette kaikki lupaavia opiskelijoita.Miksi? No kukaan ei räplännyt kännyä exkursion aikana.

Sit oli myöskin vähän erilainen opiskelija.
    Tulin työkohteelta ja näin harjoittelijan pitkällään hallin lattialla.
    Ensireaktio mulla tottakai että on sattunut tapaturma tms.
    Menin kaverin luo ja oli puoliunessa.Herättelin ja nuhtelin että ei sovi nukkua lattialla,koska ei välttämättä anna hyvää kuvaa tai aiheuttaa arvelun tapaturmasta.
    Ei kuulemma pysynyt työaikana hereillä koska yöllä pitää katsoa fudismatseja.Oli täysikäinen eikä ole palkattu vakihenkilökuntaan.

maverick999 ja mpower tykkäävät tästä.
  15. mpower

mpower Double Gearhead

Nukkumisesta tulikin mieleeni kun inttiaikana jouduin päivystäjäksi. Sitten alkoi ramasee niin pirusti yöllä! Menin sitten pesuhuoneen penkille pitkäkseni "huilaamaan"! Ne eikös patterin vääpeli just silloin yöllä tullut tarkastuskäynnille!:oops:

Yllätti minut pesuhuoneesta nukkumasta! Hirmu haloo tuli! Mulle sitten luettiin patterin käytävällä rangaistus! Pääsin (= jouduin) Russarön saarelle "vankilaan"! Olisko ollut pari viikkoa? Tunsinkin itseni romaanin Papilloniniksi!:)

Vain Raamattu oli seuranani, sitä aikani kuluksi lueskelin!
    Jännä kirja, uskoon en kuitenkaan tullut!:rolleyes:

Dataviilaaja ja eeko tykkäävät tästä.
  16. mpower

mpower Double Gearhead

Miten huomasit autoradion näpelöimisen ja miten häiritsi!?:cool:

17. KohtalainenPaja

KohtalainenPaja 3rd gear

Koulutus keskittyy työtarjontaan. Eli vanhat vekottimet korjaa katoava kansanosa kadotessaan
    ja jäljelle jääneet itseoppineet harrastajat. Poika tehnyt 7 vuotta töitä merkkihuollossa ja outoa oli vieläkin kun olisi kärkiväli pitänyt harrasteautoonsa säätää.
    Ei meillä koulussa mistään kärjistä puhuttu!
    no entäs kotona?
    No ne oon unohtanut:)

juko7 tykkää tästä.
  18. Masa71

Masa71 Gearhead

Selvennykseksi, en ollut asiakas vaan asentaja joka oto:na joutu vahtimaan näitä töihin tutustujia.

Mistäkö huomas, no siitä kun alkaa helvetinmoinen basson jumputus kuulua hallissa.

Miten häiritsi? No siten kun varta vasten on sanottu että mihinkään ylimääräiseen ei pidä puuttua. Menee samaan itsestäänselvyyksien luetteloon kuin esimerkiksi:

- älä pistä taskuusi kolikoita oli ne sitten keskikonsolissa, lattialla tai vaikka penkin alla
    -jos autossa on vajaa röökiaski, karkkipussi, limupullo tms. sitä ei pidä verottaa
    - koeajolla ei polteta kumia

SK- tykkää tästä.
  19. aircool

aircool 3rd gear

Radion räplääjiä löytyy. Joka kerta kun haen käyttiksen Veholta huollosta niin aina on radiokanava vaihtunut. Novaa tai muuta paskaa. Kaikesta huolimatta. Hyvää itsenäisyyspäivää.

jutikka tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!