Englannin pyörä !!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Karva, 3.1.2003.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

    http://www.lowbucktools.com/louver.html

    $99 ja näyttää tuohon peltiin jäävän aika lailla jännityksiä. En välittäisi hioa pohjia tuollaiseen???

    Louver Die Instructions:
    http://www.lowbucktools.com/lld_inst.html

    - Jani -


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: janiluo 2004-01-02 23:13 ]</font>
     
  2. B 49

    B 49 Gearhead

    Mulla olis tehdastekoinen mankeli myytävänä.112cm leveä,rullien halkaisija 52mm.Hyvä kunto.600€
     
  3. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Vehje valmistuu vähitellen. Kustannukset on vielä lähes 0, pyörät ym. pikkuhilut näyttävät muodostavan suurimmat kustannukset.

    Tässä hieman tuloksia:
    - Rungosta tulee todella jäykkä (ei sitten ainakaan jousta, mikä lienee hyvä asia).
    - Prosessiteollisuuden säätöventtiilistä nappasin trapetsikierteen (kestää voiman kohdistumisen)
    - Samasta venttiilistä otin säätöpyörän (hienon näköinen ja laakerointi valmiina, joten ottaa voiman vastaan)

    Huonoksi puoleksi näyttää tulevan raskaus ja suuri koko, mutta tehdään sitten vaikka veneitä niin eipä lopu kapasiteetti... Toki tiedän, ettei pellinrullailussa isot voimat vaikuta, mutta tulipa varmuuskerrointa...

    No sitten vielä kysymyksiä:
    - Mikäs sen yläpyörän säätömahdollisuuden etu oli? Molempiin suuntiinko sitä säätöä tarvittaisiin?
    - Millainen ylärullan profiilin pitää olla? Suora?
    - Millaisia lukituksia olette tehneet alarullan kierretangon käytönaikaiselle pyörimiselle?
    - Kokemuksia: Kuinka paljon rullien välin on syytä aueta, jotta saa palikat sisään?

    Kiitos vastauksista ja tähän saakka antamistanne neuvoista ja kuvista, hyötyä on ollut!

    Vielä sikkikoneen jalkakytkimestä: Mulla on pylväsporakoneessa kaksinkerroin taivutettu pelti, jossa liikkuvassa yläpuolessa on kytkin. Jalalla painettaessa peltiä kytkin nappaa kiinni. Lisäosilla tuo toimii portaattomallakin käytöllä, eikä maksa paljon!
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Ei siitä yläpyörän säädöstä välttämättä mitään etua ole mutta se helpottaa työskentelyä eli kun rullaat jotain suurta peltipintaa ja säädät rullien kosketuskohdan vaikka takapuolelle on suuria kappaleita helpompi käsitellä, se säätövara ei tarvi olla kuin 1-3cm. Käytönnössä se on tullu säädettyä pikkasen etureunaan, kun tykkään tehdä pientä liikettä ja pienistä paloista.

    Tein tohon omaani trapetsi kierteellä toimivan yläpyörän vaakasuuntaisen säädön, eli siinä liikkuu sisäkkäiset rhs-palkit joissa on kiristys ja välyksen poisto, toiseen suuntaan jousella ja toiseen trapetsi-ruuvilla.

    Alapyörän korkeuden säätö vastaavasti ja liikematka noin 15cm, teollisuus purkaamolta sopivat venttiilien tai muiden pyörittämiseen tarkoitetut käsipyörät jne.

    Mikähän se oikea varsio tosta yläpyörästä olis, niitä kun on yhtä monta kuin tekiöitä, siinä riittää kunhan on riittävän suuri halkaisia ja leveyttä ainakin 5cm, omassani on suora pinta ja pyöristetyt reunat, rullia on neljä joilla pääsee jo pitkälle, eli tynnyrimäinen, täysin pyöreä eli pallomainen, kiekkomainen ja lähinnä pyramidia profiililtaan muistuttava, kaikissa on pyöristetyt reunat ja muodot noita voi ja tarvii tehdä tarpeen vaatiessa lisää eri leveyksiä, yläpyörän leveys on n8 cm ja halkaisia noin 40 cm taitaa olla jonkin puu sorvin valamalla tehty vanha väkipyörä, johon on liitetty karkaistu pinta, sellainen nyt sattu kerrran käsiin, alarullille on vain yksi teline johon niitä voi vaihtaa, ja tein ne hapiksesta, pitäs kestää ja sattu nurkissa pyörimään, lukitukset hoituu pultilla jolla lukitaan sisäkkäiset rhs-palkit niihin hitsattujen muttereiden avulla ...

    :-o :-o :-o

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2004-01-08 15:30 ]</font>
     
  5. 46Juippi

    46Juippi 1st gear

    Mitenkäs olette hoitaneet alarissan kiristyksen noissa pullotunkki ja hydraulisylinterimalleissa, joissa männänvarsi pääsee pyörimään? Vai tarvitseeko se ollenkaan lukitusta.
     
  6. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Minun e-pyörässä on käytetty hydraulisylinteriä alapyörän säätöön, eli sylinterin toisen pään sorvasin pois ja tilalle lopikka missä kierre m24. kierretanko liikuttaa sit mäntää. Varresta on jyrsitty lastu pois ollen nyt hieman D- mäinen. Sit sylinterin "korkkiin" hitsattu ohjain vastaavaan kohtaan ,eli estää pyörimisen. Näin se minulla toimii. Kaiken tein lähes romuraudasta ja kustannukset jäi alle 200 mummoon, eli kannattaa.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Jäpälä 2004-01-08 17:54 ]</font>
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Ei luulis että runko voisi olla liian jäykkä tai liian tukeva. Siitä ei tosin ole paljon hyötyä jos sylinterissä on liikaa välyksiä.

    Lazzen mukaan ylärullan ideaali koko olisi 5 kertaa suurempi kuin alarulla... tiedä sitten?? ylärullassa on hyvä olla massaa jotta se voidaan pyöräyttää ja se ikään kuin imaisee pellin reunan sisään. (toisinaan sattuu lipsahtamaan ulos!) Massasta on hyötyä myös lommoja tasoitellessa.
    Mä en laittanut yläpyörään mitään säätöä ja hitsasin sen kiinnikkeet käyttämällä jigiä jotta sain akselit saman suuntaisiksi.
    Edellisessä versiossa käytin valupyörää mutta se oli jotenkin kevyt ja jätti ikävän jäljen pellin pintaan. (ei ollut erillistä karkaistua pintaa!)

    Kuten sanottu on monta tapaa tehdä asioita. Vertailemalla ja kokeilemalla löytyy varmaan tässäkin asiassa parhaat ratkaisut.
    - Jani -
     
  8. Ruutihattu

    Ruutihattu 3rd gear

    Jos jollakulla on kiinnostusta oppia myös tekemään jotain sillä englannin pyörällä, niin mä ainakin voin opettaa, jos joku haluaa oppia ja ei jää meille asumaan. Aivan(lähes) vaan hyvästä tahdosta ettei mene niin paljon kittiä muiden rodeihin. Omassa on tarpeeksi. Olin lassen kurssilla, se mies on aivan guru, mutta kurssi 1.asiat voi opettaa myös mun tallissa.
    Siitä alapyörän säädöstä: se on tärkeää saada yhtä kireälle _uudestaan_ esim. jos ottaa oven pintapeltiä tehdessä pellin välillä pöydälle tarkasteltavaksi. Eli jos se on hydraulinen, niin juuri saman kireyden löytäminen voi olla kovin vaikeaa. Mekaanisessa se tapahtuu katsomalla esim kiristyspyörään tehtyjä merkintöjä.
     
  9. B 49

    B 49 Gearhead

    Kiinnostusta löytyy.
     
  10. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    juu, tännekin ei lisäoppi olis pahaks...
     
  11. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo, siitä on jo 2 vuotta kun mä kävin Lazzen kurssin että on osa asioista jo unohtunut. Olisin myös kiinnostunut tulemaan paikalle. (et ole laittanut profiiliisi paikkakuntaa?)

    Jos sitä EW meetinkiä (josta tuolla muutama sivu sitten oli puhetta) järjestäis niin missä päin olisi sellainen keskeinen paikka?

    JouniK - Lahti?
    Janiluo - Vantaa
    Ruutihattu - ??
    Muita???
     
  12. DeS

    DeS Gearhead

    Ei oppi ojaan kaada, vaan jäinen kotipiha ja julmettu känni. Kröhöm... asiaan, voisin kans olla kiinnostunut tuollaisesta kurssista
     
  13. Arska tehtaalta

    Arska tehtaalta 1st gear

    Jos siihen hydraulikiristykseen laittaa tarkan painemittarin, niin sillä luulis pystyvän jonkinmoiseen säätöön vrt. hytikkaprässi ?

    TA
     
  14. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Itse pidän majaa Lappeenrannassa, eikä täältä ole pitkä matka mihkään mikä on napapiirin alapuolella. Eli voin tulla paikalle jos aikataulu antaa myöden.
     
  15. janiluo

    janiluo Gearhead

    En lähde Nasaretin kaveria uhmaamaan :lol:, mutta epäilisin ettei hydraulisylinterillä saada mitään lisähyötyä ruuviin verrattuna. Ruuviinhan saa tarkkuutta lisää kun vaihtaa vääntöpyörän halkaisijan isommaksi!
    Tuskin kukaan M25-M30 kierrettä poikki vääntää.

    Loistava asenne!
     
  16. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tänään hitsasin EW:n rungon kasaan, jos se nyt jotain kiinnostaa... :odroll: Mutta siis se pointtihan mulla tässä olikin vaan se, että siihen kurssi-ilmoittautumiseen myös mun nimi alle.
     
  17. Custom Caddy

    Custom Caddy 1st gear

    Joo kiinnostusta kurssitukseen löytyy myös täältä. Pyörän sain tallille tossa joulun jälkeen, on se metka laitos... Takalokarin sain härräkkään väännettyä ja jonkin verran käkkylän kylkeä. Hieno peli.....
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    No niin kävin läpi kaikki "Nimelliset" jotka ovat osallistuneet tähän EW keskusteluun ja pienen Excel-kikkailun tuloksena sain aikaan tällaisen listan:

    1 Eyetech ? ?
    2 356b ? ?
    3 Tinde ? ?
    4 Ruutihattu ? ?
    5 Jeesus ? ?
    6 46Juippi, Vantaa, Etelä-Suomen-lääni
    7 B49, Espoo, Etelä-Suomen-lääni
    8 B50, Hyvinkää, Etelä-Suomen-lääni
    9 Buick 53, Tuusula, Etelä-Suomen-lääni
    10 Janiluo, Vantaa, Etelä-Suomen-lääni
    11 JouniK, Lahti, Etelä-Suomen-lääni
    12 Jäpälä, Etelä Kaljala, Etelä-Suomen-lääni
    13 Karva, Kouvola, Etelä-Suomen-lääni
    14 Tero_S, Hämeenlinna, Etelä-Suomen-lääni
    15 Kustum4evo, Mikkeli, Itä-Suomen lääni
    16 -TH-, Siilinjärvi, Itä-Suomen lääni
    17 Chevy '53, Rauma, Länsi-Suomen lääni
    18 Cubic_Inch, Parainen, Länsi-Suomen lääni
    17 Custom Caddy, Salo, Itä-Suomen lääni
    18 Chevy '53, Rauma, Länsi-Suomen lääni
    19 Cubic_Inch, Parainen, Länsi-Suomen lääni
    20 DeS, Pori, Länsi-Suomen lääni
    21 F-38, Etelä Pohojammaa, Länsi-Suomen lääni
    22 Pas2, Karjaa, Länsi-Suomen lääni
    23 Puolisusi, Kangasala, Länsi-Suomen lääni



    - Kuinka moni kokee ettei nimi kuulu tälle listalle tai että nimi puuttuu sieltä?

    - Jotta ryhmä saataisiin jaettua vielä kolmeen osaan:
    1) kuinka moni tuntee omaavansa tietoa aiheesta (ei pelkästään EW vaan myös muut pellinmuokkaukseen liittyvät taidot tai laitteet kuten Sikkikone, Pullmax, Planishing hammer jne.) ja olisi sitä tietoa valmis jakamaan myös muiden käyttöön?

    2) Kuinka moni haluaa oppia perusteet laitteiden käytöstä eikä tunne omaavansa vielä tarpeeksi tietoa (tai on liian vaatimaton)?

    3) Kuinka moni teistä haluaa vain pysyä Virtual Rodderina?

    - Jani -


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: janiluo 2004-01-10 22:19 ]</font>
     
  19. JouniK

    JouniK Gearhead

    Optimistisesti 1!
    Ei vaan, eikös se tässäkin ole niin että mitä enemmän oppii niin sen vähemmän huomaa hommasta tajuavansa :wink:
     
  20. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    1-2? :smile:
     

Kerro tästä muillekin!